יבול שיא
הרפת והחלב
מאיר יפרח מעניק לאבו מזכרת מהפעילות הרבה המשותפת עם התאחדות חקלאי ישראל

ארגון מגדלי ירקות נפרד מאבשלום (אבו) וילן

6 דק' קריאה

שיתוף:

"אני בטוח שעוד נתברך מניסיונך ומפעילותך החוצה מגזרים," אמר מאיר יפרח למזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל הפורש * "אני חושב שהיום הדבר החשוב ביותר זה לשמור על האחדות," אמר אבשלום וילן בסיכום האירוע

ב-31 ביולי ערך ארגון מגדלי ירקות בישראל אירוע פרידה מאבשלום (אבו) וילן, שפרש החודש לאחר 14 שנות כהונה מתפקיד מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל. עשרות אורחים ובעלי תפקידים הגיעו לאירוע שהתקיים במסעדת "טעם העמק" באשקלון.

צבי אלון
צבי אלון נושא דברים באירוע

בין האורחים שהשתתפו באירוע: צבי אלון, מנכ"ל מועצת הצמחים, מאיר צור, ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה, דודו קוכמן, מזכ"ל האיחוד החקלאי, ירון סולומון, מנהל המשק באיחוד החקלאי, יענקל'ה מוסקוביץ', מנהל מו"פ רמת הנגב, אלי מוגרבי, רכז הוועדה החקלאית מרחבים, בני שמעון ושדות נגב, איברהים מואסי וחגית שגב, ממועצת הצמחים, אורן ברנע, אלי אהרון, אורי גלעד – כמובן המארח מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות ועוד רבים אחרים.

וילן בן ה-72 הוא בן קיבוץ נגבה, לוחם בסיירת מטכ"ל בעברו ואחד ממייסדי ארגון "שלום עכשיו". אבו שימש כמזכיר הקיבוץ הארצי והוביל לאיחודו עם התנועה הקיבוצית ב-1999. בין השנים 1999-2009 שימש כחבר כנסת מטעם מפלגת מרצ ועמד מאחורי מגוון חוקים סוציאליים וחקלאיים חשובים, בהם חוק המילואים, שהסדיר את שירות המילואים בישראל, תיקון לחוק חיילים משוחררים שקבע פיצוי מוגדל לעובד שפוטר עקב שירות מילואים, חוק להסדרת החקלאות האורגנית בישראל, וחוק המרחיב את תקופת הצינון של מי שנשאו במשרה ציבורית, משנה ל-3 שנים, בטרם יוכלו להתמודד בפוליטיקה. לאחר כהונתו בכנסת נבחר לכהן כמזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל. בין השאר שימש אבו וילן כמרצה אורח בבית הספר לממשל של אוניברסיטת האוורד.

במסיבת הפרידה מאבשלום וילן טובה
במסיבת הפרידה מאבשלום וילן טובה

מאיר יפרח, אמר באירוע: " אבו היקר, מאז שהלך מאיתנו חברנו יוסטה בלייר ז"ל, שהקים את התאחדות חקלאי ישראל, היה טבעי שאתה תיכנס לנעליו ותמלא את מקומו בהתאחדות. ואכן אתה היית האיש הנכון במקום הנכון.

"עם החלטתך לפרוש, התכנסנו פה חבריך ושותפיך לדרך בענף הירקות, להביע תודה והערכה. בכל שנות פעילותך בהתאחדות בלטו כישוריך הפרלמנטריים הטובים בכנסת, ובכל הגופים המשיקים לקובעי המדיניות וניסיונך הרב ופעילותך העשירה בלובי החקלאי. מלאכת הגישור וההידברות בין כל הגופים התאפשרה בזכות ההערכה הרבה שכולם רוחשים לך, האמון בך והיותך מקובל על כל הקצוות. זאת בנוסף לידע הרב והעשיר שלך בחקלאות ובהתיישבות והיותך איש  חכם, שנון, רהוט, איש שיחה נעים שדבריו נאמרים בשקט אך לא פעם חוצבים להבות. כפי שנאמר דברי חכמים בנחת נשמעים.

"ראיתי אותך כך בהיותי מוביל בענף הירקות, ויחד שיתפנו פעולה בשנים של עשייה וכבוד הדדי. תמיד הייתי לצידך, כי האמנתי ביושרה שלך ובאומץ שלך, וייצגת את החקלאים והחקלאות בכבוד הרב הראוי להם. כולם ראו בך איש אמון ולא דווקא איש פוליטי שמייצג את עמדותיו האישיות.

"בכל עמדותיך לא סטית מהקו שלך, תמיד ענייני, תמיד בהשקפה ברורה על ההתיישבות, הפריפריה, החקלאים והחקלאות, תוך שמירה גם על המוסדות שלצד החקלאים, ובעיקר מועצות הייצור החקלאיות. בנית התאחדות שיש להתחשב בה. למרות מינימום האנשים שפעלו לצידך, הפוליטיקאים התייחסו להתאחדות כאל מפלצת ענקית, כאל לובי חזק ובלתי ניתן לשינוי, המשפיע על הובלת מחאות כשנדרש ועל הובלת מהלכים כבדים, כמו שמירה על המים, ייצוג ברפורמה, למרות התוצאות העגומות.

"בחרת לסיים תפקידך למרות גילך הצעיר ויכולת הפעילות הבלתי נגמרת שלך, אך אני בטוח שעוד נתברך מניסיונך ומפעילותך החוצה מגזרים. נשאר לי לאחל לך הרבה בריאות והצלחה. ברור שנזדקק לשכלך ולעצותיך גם כשלא תהיה בתפקיד הרשמי. הערכתי אליך נשמרה לאורך כל השנים וכך גם בעתיד. תודה ובהצלחה."

ירון סולומון 2
ירון סולומון

ירון סולומון אמר באירוע: "לאבו ידיד ההתיישבות, ממש קשה לסכם כל כך הרבה שנים של עשייה, ייצוג ומלחמות עד כדי 'שכיבה על הגדר' עבור הסקטור החקלאי  והמרחב הכפרי. אפשר לומר שצמחת מלמטה מהעבודה בענפי החקלאות השונים, החי והצומח בקיבוצך נגבה, ולאחר מכן כמרכז הענפים ואהבתך לענף הרפת והגד"ש כמדומני…

"ניתן לומר שהחקלאות זורמת לך בעורקים והשורשים שלך במרחב הכפרי הם עמוקים ואיתנים. השנים שלך כמזכיר קיבוצי השומר הצעיר ו-10 שנות כהונתך בכנסת וכיו"ר הלובי החקלאי ו-14 השנים האחרונות כמזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל – בהחלט תרמו תרומה אדירה להוות השופר של כלל חקלאי ישראל.

"כולם ידעו מאיפה הגעת ושאתה מכיר היטב את החקלאות על כל גווניה ובעיותיה. במשך שנים רבות ייצגת את החקלאים והחקלאות במשרדי הממשלה בוועדות הכנסת, הכלכלה, הכספים ועוד.

"אתה איש נעים הליכות שכייף להיות במחיצתך. ניחנת בכושר ביטוי וניתוח שלא יסולא בפז. ההתאחדות שבראשה עמדת בגאון היא פסיפס מאוד מורכב ומגוון, אבל אתה בדרכך המאוד מיוחדת הצלחת לנווט את ה'ספינה' כקברניט מוכשר ומיומן. החקלאות הישראלית משנה פניה וגם ההתייחסות של הממשלות האחרונות לא משהו, אך הצלחת תמיד לייצג את כלל המגזר על הענפים השונים והמגוונים באופן נחרץ ומקצועי.

לפני סיום, תודה מיוחדת לנעמי אשתך, על שאישרה לך לפעול 24/7 לשמירה על החקלאות והמרחב הכפרי. תודה לך נעמי. ולסיום, ברצוני להודות לך על כל השנים שעמלת וטרחת עבורנו ומאחל לך עוד שנים רבות של תרומה ועשייה וכמובן הנאה מהמשפחה המורחבת ובעיקר מהנכדים."

מאיר צור
מאיר צור

אבשלום וילן סיכם את האירוע: "תודה רבה על כל הדברים שנאמרו כאן. תיראו, אני גמרתי עשר שנים בכנסת וכלל לא נערכתי למצב שבו פתאום ירדנו לחצי במספר המנדטים. שאלתי את עצמי 'מה אני עושה?' ואני מודה שאמרתי לעצמי: 'נחכה נראה'. ואז מה שירון אמר פה הוא נכון – באו אליי המושבניקים ואמרו לי: 'אבו, אתה צריך להחליף את יוסטה'. כשהייתי כבר בכנסת יוסטה ואני ישבנו פעם בשבוע, בימי חמישי, תכננו את כל הדברים ועבדנו בשיתוף פעולה מלא, אז כשבאו אליי הרמתי חצי עין ואמרתי: 'נו, עוד פעם נלך למאבקים האלה?'. אבל בסדר, לא קשה להדליק אותי להצטרף למאבקים, ומי ששכנעו אותי זה באמת מאיר ועוד כמה חבר'ה שישבו עליי. אני באמת מאוד אהבתי את יוסטה, את החריצות שלו בעבודה.

"לאורך כל החיים, תיראו, מעבר לכלל הנושאים – ישנם שני נושאים שאני באמת מחובר אליהם – הנושא הראשון זו החקלאות והנושא השני זה גם התחום הביטחוני, גם במימד האישי וגם בקטע המשפחתי שלנו. גם בכנסת הייתי ראש שדולת המילואים וראש שדולת החקלאות וראיתי בזה מערכת משלימה.

"לחברי האירגון אני רוצה להגיד שבסופו של יום, אחרי כל הדיבורים – חקלאות זה מי שעושה את החקלאות! וזה מי שמייצר וזה מי שקם בבוקר מוקדם ויוצא בלילה, וכולכם מכירים את הסיפור.

"לי אישית הריספקט הכי גדול היה תמיד לאנשים, לאלה שעובדים! מעולם לא עניין אותי קיבוצניקים, מושבניקים – כל השטויות האלה. אני מודה, אני בא מבתי ספר פוליטיים שדוגלים בלחבר את כולם. אני רק מזכיר לכם שגם בצבא, שני היריבים הכי גדולים שלי היו האחים נתניהו, אבל עם השניים האלה הייתי נוסע פעם בשבוע ל'אפטר' לירושלים ביחד בג'יפ, רבים ביחד על פוליטיקה ובאחת בבוקר נוסעים ביחד לתל אביב והכל בסדר. אני חושב שוויכוחים לשם שמיים, אם הם אינם מתקיימים, אז כדאי שנתחיל לבדוק את עצמנו מה קורה…

"אנחנו עברנו אינספור מאבקים ואני חושב שהמאבק העיקרי הוא עדיין לפנינו – והוא באמת להבטיח את עתידה של החקלאות. 14 שנה נראה לי פתאום המון זמן ואגיד לכם: נהניתי וכשנהנים אז הזמן עובר מהר מאוד – אבל כמו בכל מקום מגיעים לזמן שבו צריך לחתוך.

"אני רוצה להודות לכולכם. היה לי כייף גדול לעבוד ביחד איתכם. אני חושב שהיום הדבר החשוב ביותר זה לשמור על האחדות. כשדוד ביטן שאל באחד הדיונים את מוטי: 'אבל את מי אתה מייצג?' אז הוא אומר לו: 'אני מייצג את המושבים והקיבוצים'. וביטן אומר לו: 'אבל אתה מושבניק' והתחילו להגיד לו: 'אני קיבוצניק ואני מייצג את הקיבוצים והמושבים' וביטן אומר: 'אבל איך זה יכול להיות?' – אמרתי לו: 'ביטן, אנחנו עובדים ביחד' וזה אלמנטרי.

"אני מודה שעם כל השנים, אני עם כל המחלוקות, דואג שהציבור החקלאי – רק אם ילך ביחד – יצליח לעשות משהו. לכל השאר אין שום בעיה לחתוך בנו, לפרק אותנו, ואני אומר לכם שאם יש משהו שאני מקווה מאוד שנצליח לשמור עליו – זה העבודה המשותפת של האירגונים, של התנועות – מערכת אחת שתדע להילחם על ההתיישבות ועל החקלאות ובסופו של יום להביא גם לתוצאות. אז המון, המון, המון תודה לכולכם."

יענקלה מוסקוביץ
יענקלה מוסקוביץ

מחליפו של וילן כמזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל הוא אורי דורמן. דורמן (66), יליד קיבוץ גבעת ברנר, הוא תושב קדמת צבי ברמת הגולן, ופועל בתחומי החקלאות מאז שנת 1981. לאורך השנים כיהן דורמן בשורת תפקידים בכירים בתנועה הקיבוצית והחקלאית ביניהם: יו"ר הקיבוצים כפר סאלד, להבות הבשן, נאות מרדכי, נווה איתן, אפק ודגניה ב׳, יו"ר דירקטוריון צמח בננות, יו"ר מועצת הפירות, חבר בדירקטוריון קק"ל, יו"ר מי גולן ועוד. בשנים האחרונות משמש דורמן כיו"ר החברה לפיתוח הגליל ומשקי הגליל העליון, וכיו"ר מיגל-מכון למחקר מדעי יישומי, של החברה לפיתוח הגליל, וכן, כמנכ״ל חברת ק.מ.ה המנהלת כ-45 קיבוצים ברחבי המדינה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן