יבול שיא
הרפת והחלב
טרקטור שרוף בנחל עוז

סיור חקלאי בעוטף עזה

3 דק' קריאה

שיתוף:

חברי מזכירות ארגון מגדלי ירקות ערכו סיור חקלאי ביישובי עוטף עזה, שנפגעו ב-7 באוקטובר במתקפת המחבלים * בין היתר ביקרו בקיבוצים נחל-עוז, עלומים, בארי ובמושב מבטחים, ושמעו מחברי היישובים על קרבות הגבורה שהתחוללו ועל הנזקים הגדולים שנגרמו

*תמונה ראשית: טרקטור שרוף בנחל עוז

ב-5 במרץ התקיים סיור חקלאי לחברי מזכירות ארגון מגדלי ירקות בעוטף עזה. מטרת הסיור היתה לבחון את מצבם של הישובים שהותקפו ע"י מחבלי החמאס ב-7 באוקטובר, ולראות מקרוב את השפעת המלחמה על החקלאות בעוטף.

את הסיור פתחנו בקיבוץ נחל עוז ונפגשנו עם מנהל הגד"ש של הקיבוץ, מורן פרייבך. מורן סקר בפנינו את קורות הקיבוץ ביום פלישת החמאס לקיבוץ מבחינה ביטחונית, כולל תוצאות הפלישה מבחינת הנפגעים, וכן בהיבט של הנזק החקלאי שנגרם לקיבוץ.

מורן מציין את העובדה כי כוונת המחבלים היתה בפירוש לפגוע באמצעי הייצור (טרקטורים, מערכות השקייה ועוד) בכדי לשבש את היכולת של הקיבוץ להמשיך ולהתקיים כמשק חקלאי.

בהמשך עלינו לנקודת תצפית הסמוכה לקיבוץ עלומים והמשקיפה על רצועת עזה.

חברי מזכירות נחל עוז
גלעד בקיבוץ עלומים

בנקודת התצפית נתן אורן ברנע (הגר בקיבוץ סעד הסמוך) סקירה על הישובים ומחנות הפליטים שנשקפו לנגד עינינו מבית חנון דרך מחנות המרכז ועד לחאן יונס.

המשכנו בדרכנו לביקור בתוך קיבוץ עלומים, אליו חדרו המחבלים שרצחו וחטפו עובדים זרים ששהו במקום. את סיפור קורות הקיבוץ ביום פלישת המחבלים העבירו לנו גלעד – חבר כיתת הכוננות וכן בני שמולביץ, חבר הקיבוץ.

שניהם סקרו בפנינו את מהלך הלחימה של כיתת הכוננות, וכן את לחימת חיילי צה"ל שהגיעו למקום שבזכותם למעשה לא נפגע איש מחרי הקיבוץ, למעט כמובן העובדים הזרים. בקרב הגבורה בעלומים נרצחו 19 עובדים זרים. עוד 4 מהם מוגדרים כנעדרים. שלושה חברים מכיתת הכוננות ושני אזרחים נוספים נפצעו.

תמונה קבוצתית מהסיור
תמונה קבוצתית בנקודת התצפית על עזה

חווינו את הנזק הגדול שנגרם לסככת ענק של הקיבוץ וכן שריפת שני מתבנים שריפת וקריסת הסככה למיון ואכסון זרעי תפו"א, שריפת כל ציוד ההשקיה של עלומים: צנרת, טפטפות ועוד. פגיעה במכון החליבה ברפת וחירור מיכל החלב ומעל לכל – רצח העובדים התאילנדים והנפאלים ז"ל ושריפת המגורים שלהם. בעלומים בחרו להשאיר קיר אחד לזכרון.

דורון צמח מבארי מתאר את ליד ביתה של פסי
דורון צמח מבארי מתאר את שתחולל ב-7.10 ליד ביתה של פסי

בהמשך הגענו לקיבוץ בארי ושם ליווה אותנו החבר דורון צמח, שסקר את כל המהלכים של פלישת החמאס לקיבוץ, וכן את הלחימה שהתנהלה בו על-ידי כוחות צה"ל, כולל כמות הנפגעים והנזקים לבתי הקיבוץ שחלקם כבר נהרסו ופונו ע"י המדינה, למעט הבית של פסי, שבו הוחזקו בני הערובה הדרוש לטובת התחקיר של צה"ל.

מקיבוץ בארי המשכנו את דרכנו למושב מבטחים, שגם אליו הגיעו המחבלים, שרצחו את חברי כיתת הכוננות וברחו חזרה לעזה. ביקרנו בבית האריזה של משפחת נחום, שבו ממיינים שרי לשוק המקומי.

ראש הוועד, גליל נחום, סיפר על הנזקים החקלאיים שנגרמו לחברי המושב עקב המלחמה.

בארוחת הצהריים שהתקיימה במועדון המושב סקר קב"ט המועצה האזורית אשכול, אילן אייזקסון, את קורות המועצה כולה ב-7.10.23 ואת אופן התמודדות הישובים עם פלישת מחבלי החמאס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
אסף ולדן הותיר אחרי לכתו שני ספרים – את ספר הפרוזה: "אורות הפנסים האחרונים" ואת ספר השירה: "לב אבוד בין מילים", שני יהלומי ספרות שפוערים צוהר קטן לנפשו המרתקת של ולדן. ספר "אורות הפנסים האחרונים"
5 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה
בית המשפט מלמד הורים פרודים מהי אחריות הורית ״בית המשפט לא אמור להמשיך ללוות הורים עד שילדיהם יגיעו לבגרות, הדבר אינו מתיישב עם טובת הקטינים", אמרה השופטת הילה גורביץ עובדיה, מבית משפט לענייני משפחה
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן