יבול שיא
הרפת והחלב
אשכול אוכמניות בעוטף עזה

אוכמניות בעוטף עזה? בעצם, למה לא

4 דק' קריאה

שיתוף:

מהו מחירו של קילוגרם אוכמניות? בריאיון עם רן אסולין הוא עונה ללא היסוס: "שבעים שקלים" ומוסיף מיד: "התשומות ועלויות הייצור מסתכמות בחמישים שקלים"

אם הייתם פוגשים לפני שש שנים, למשל, בפקח רשות שמורות הטבע רן אסולין ומעלים בפניו רעיון להיות חקלאי במשרה מלאה, לא הייתם זוכים לתשובה חיובית. מדוע? מפני שאז כמו גם חמש שנים לפני ואחר-כך גם שנתיים אחרי, רן היה פעיל שעות על שעות ביום, בסיכול ציד לא חוקי במרחבי שמורת הטבע הר-הנגב המשתרעת על מיליון דונם.

היו אלה ימים שאוחזי נשק חם הירבו לפעול נגד חיות בר והשקיעו מאמצים להכחיד אותם מהסביבה הטבעית שלהם. "הם ירו בארנבות, בחוגלות, בדורבנים וגם בצבאים שנעו בחופשיות במרחבים הפתוחים" מגלה רן אסולין שמציין ש"הייתה לי הרבה עבודה ללכוד את הציידים, מפירי החוק".

בן 30 החל בעבודתו ברשות שמורות הטבע, ובן 37 נאלץ לסיים את שירותו כפקח מן המניין "כי אבא שלי, חקלאי שנים רבות, ביקש שאשוב הביתה להפעיל את המשק החקלאי שלו". רן, שהתגורר בשכירות במצפה רמון, נענה לאבא ניסים ושב למושב מבטחים בעוטף עזה לטפל בעשרים ושבעה דונם של עגבניות במבנים.

בארבע השנים האחרונות רן אסולין הוא חקלאי במשרה מלאה ואולם מן הרגע הראשון לשובו החליט שאינו מסתפק רק בחלקת אלוהים הקטנה של אבא. "שאפתי ליותר, להרבה יותר. שכרתי אדמות מתושבים במבטחים שפרשו מחקלאות וקניתי משק חקלאי גם מחקלאי במושב שדי אברהם בעוטף. התחלתי לגדל גם כרובית וקישוא בעונת החורף ועם העגבניות תפח השטח החקלאי של המשק המשפחתי ל-85 דונם".

רן לא הסתפק בירקות ובחזונו ראה השקעה בחדשנות, בתחום שלא היה כמוהו בחבל הארץ שבו נולד, גדל והתפתח. "הגעתי למסקנה שאין הרבה תועלת בגידול ירקות מוכרים וידועים. חשבתי על גידול במצע מנותק והחלטתי להשקיע בפירות יער.

והראשון לפירות: אוכמניות. ידעתי שרק בניצנה מגדלים את הפרי הזה".

רן אסולין והאוכמניות
רן אסולין והאוכמניות

כאן נתקל במחסום לא צפוי. מסתבר שאין ידע מקצועי נגיש לגידול אוכמניות. מה עשה? יצא למסע מטרה ארצי. "נסעתי לבקר משקי אוכמניות. התחלתי בקיבוץ אל-רום ברמת הגולן, אחר-כך בקיבוץ רגבה, בבית העמק, בחוות גידול בשומרון והגעתי גם להר-עמשא. בכל הארץ יש בסך הכול כמה עשרות מגדלים. אין מידע מקצועי, אין הדרכה ישראלית שתייעץ לך איך לגדל, אין ספרות מקצועית בארץ שתנחה אותך כיצד לגדל. אתה יכול להסתמך רק על ספרות זרה, מהעולם הגדול".

אשתקד החל לגדל אוכמניות במבנה במושב מבטחים. לשם נסעתי כדי לראות מקרוב כיצד גדל השיח המיוחד הזה. "למדתי כיצד לגדל. הצמח מגיע מצפון אמריקה, מאזור מיוער. צמח בר ששנים בארץ לא ידעו על קיומו. צמח מפונק הדורש תנאים ייחודיים, רגיש מאד למלחים. והרי הדשן מבוסס על מאה אחוז מלח. תערובת מורכבת מארבעה רכיבים שונים. המוליכות של המים משפיעה מאד. אתה נדרש למערכת השקיה חכמה מתחום ההידרופוניקה".

מציין: "ההגדרה של הרבנות היא שזה עץ, מה שאומר שיש עורלה, אולם זה שיח. הוא מניב מעט מאד פרי אחרי שנה ואמור להגיע ליבול שיא אחרי חמש-שש שנים. יש לו תקופת צימוח בקיץ, פריחה בסתיו-חורף ואביב. פרי באביב קיץ שנה אחרי. יש זנים מצפון אמריקה. בחרתי זן שיח גבוה מחצי הכדור הדרומי, דורש פחות מנות קור ויותר רגיש". 

במבחן זנים גילה רן אסולין שהזן שרכש – ניצח. "אני קונה ממשתלה תרבית רקמה, מקבל אישורים מהיחידה להגנת הצומח במשרד החקלאות וממשיך בגידול. מכיוון שחמש-שש שנים עוברות עד שהיבול מגיע לשיא, קניתי זנים בני שנתיים-שלוש ונשארה לי עוד שנה אחת לשיווק מסחרי".

רן מגלה לי שעד השנה "לא טעמתי אוכמניה טרייה. רק קפואות, מיבוא. הילדים שלי אוהבים ולמדתי שזה פרי בריא".

במבנה הגידול רן הציב 2200 יחידות ייצור במצע מנותק על שטח מוערך של ארבעה וחצי דונם. "תיעדתי את השיחים הגדלים וגם טעמתי מהתוצרת שאמנם עוד לא הגיעה לשיאה, אך יש בה רכיבים של מתיקות וגם חמצמצות מסוימת. בשנה הבאה הכול יהיה בוודאי מתוק וטעים".

לרן אסולין ראייה ארוכת טווח. "אני מקווה לגדל בעתיד הלא רחוק מוצרים משלימים של פירות יער ובהם פטל ואסנה. כשארצה לגדל יהיה לי ידע ויכולת מקצועית. הנה – מציג בפניי ערכה (ראה צילום) לבדיקת מים. מים נכנסים לשיחים ויוצאים משטח הגידול. זו ערכה מתקדמת – חקלאות מדייקת".

Capture 5
ערכה לבדיקת מים

מגלה: "השנה שנת שמיטה וחקלאים רבים נטעו ושתלו במצע מנותק. זה היה הטרנד של השנה".

לרן אסולין אין עדיין מותג לשיווק ."כשאתקרב לתקופה שאפשר יהיה לשווק מסחרית את האוכמניות אחליט על שם המותג לשיווק פירות יער. אשווק במרכולים וגם בשיווק ישיר, כאן במושב".

מהו מחירו של קילוגרם אוכמניות? רן אסולין עונה ללא היסוס: "שבעים שקלים" ומוסיף מיד: "התשומות ועלויות הייצור מסתכמות בחמישים שקלים". בהתרשמות מהדמות שפגשתי אני משוכנע שהוא ישווק הרבה ויראה ברכה בעמלו.

האב גידל פירות ואחר-כך ירקות

רן אסולין (41) נולד במושב מבטחים בעוטף עזה. נשוי לטליה, גננת בקיבוץ ניר יצחק. מתגוררים במושב ישע, הכי קרוב למבטחים. הורים לנבו בן 4.5, דני בת שנתיים ואוֹרי בן חצי שנה. שירות סדיר בצה"ל עשה בחטיבת גבעתי. אביו, ניסים (74) עלה לישראל ממרוקו בשנות החמישים. אמו ברכה (בוקי) עלתה לישראל מפולין. לרן יש אחות, רויטל, אשת אקדמיה, נשואה +2, מתגוררת במושב שדה ניצן.

בשנות השישים של המאה העשרים גידל האב ניסים מיני פירות: אפרסק, תפוח עץ, נקטרינות ופרחים – בהם ליזיאנטוס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן