יבול שיא
הרפת והחלב
אבי בשדה חסה 1

ביטחוניסט, מתנדב, חקלאי

5 דק' קריאה

שיתוף:

אבי פרחי נחשב "מלך החסה" של חבל הבשור, "עמק החסה" של ישראל ● סיפק ירקות עלים ל"מקדונלד" ובשלב מסוים קונצרן שטראוס רכש אותו בהרבה כסף ● "אין דור חדש, כי אין לנו מנהיגות שיודעת לדבר ברור ולעזור לחקלאים. בכל מדינה זה קיים" ● "שאף אחד לא יתבלבל. ישראל היא הכי טובה בעולם בחקלאות"

אבי פרחי ממושב שדה ניצן בעוטף עזה הוא דמות ייחודית בנוף הישראלי. לאורך שנות חייו רשם דפי פעילות לגמרי לא שגרתיים בתחומים מגוונים: ביטחון, התנדבות וחקלאות. הוא אוחז משנה סדורה וחזון לעתיד הרבה יותר טוב ונכון לחקלאות בישראל.

רבים דיברו בשבחו, עד כדי כך שהיה ברור לי שחובתי הייתה לפגוש אותו בביתו, במושב הממוקם מעל שבעה קילומטרים מגבול הרצועה; לבוא, לשמוע את ה"אני מאמין" שלו על חקלאות ישראל ועל עוד כמה וכמה נושאים שאפיינו אותו ועיצבו את אישיותו. קבענו את המפגש בשיחת טלפון כאשר היה על אדמת האי הבריטי לשם טס לחזות בקבוצת הכדורגל האהודה עליו מאד, מנצ'סטר יונייטד מול ברצלונה בשלב הנוק-אאוט של הליגה האירופית.

באתי לשדה ניצן בעיתוי בעייתי-משהו. ערב לפני, מנצ'סטר יונייטד הובסה 7:0 על ידי ליברפול ב"פרמייר ליג" האנגלית, התבוסה הגדולה בתולדות המועדון והוא לא ידע שקט מהו. "צריך להקים ועדת חקירה לבדוק מדוע הקבוצה הובסה" קידם אבי פרחי את פניי. עודדתי אותו במצוקתו. המשך המפגש היה מרתק, מעניין ואפילו מרגש.

צדדים חיוביים רבים לאיש. ביטחון – כי הוא בוגר סיירת מטכ"ל ועימו שלושת בניו ששירתו בסיירת המפוארת. איש עסקים, כי הקים בשעתו מפעל לירקות מצוננים ועשה חיל, סיפק ירקות עלים ל"מקדונלד" ובשלב מסוים רכש אותו קונצרן שטראוס בהרבה כסף. התנדבות – כי הוא ניצב 14 שנה בראש מרכז יום של המועצה האזורית אשכול, פעיל עד היום בסיירת המובחרת ובעוד שניים-שלושה גופים, בעזרה יומיומית לכל מי שנזקק לתמיכה, כמו גם כמדריך חקלאי לכל דורש ומעל הכול – חקלאי ברמ"ח אבריו הצופה שנים קדימה כדי שעבודת האדמה של האוחזים בה תהיה שונה מזו של ימינו, ובתקווה שהממסד יבין אחת ולתמיד כי בלי חקלאות…

אבי פרחי שיציין ב-19 באפריל 71 שנות חיים, בא למושב שדה ניצן עם רעייתו נורית ובן בכור, רך בשנים, בשנת 1981.

"קנינו משק עם הרבה פלסטיק. קיבלנו שישה דונם כרם, נטענו מנגו. התחלנו לגדל גם פרחים ועגבניות" מציג אבי פרחי את ימיו הראשונים במושב.

בשירות ארגון מגדלי פרחים, אבי היה מדריך למגדלים חדשים בנגב, בעיקר באקלום פרחים. אחרי שנה וחצי "ירד" דרומה והיה מדריך פרטי בחצבה, פארן, עידן, פיתחת ניצנה וגם קרוב לבית בחבל הבשור.

בשנת 1993 כשהוא בעלים של משק פרחים וכרם ענבים ועוד ארבעה דונם של מנגו, המאלצים להמתין שבע שנים עד הקטיף, פנה אליו חברו מסיירת מטכ"ל, עמרי פדן, זכיין חברת "מקדונלד" בישראל. "עמרי ביקש שאקים מפעל לירקות מצוננים, במבנה נטוש על שטח של 120 מטר, בכניסה למושב שדה ניצן. הכשרתי את יסודות המפעל. בשיא – הגענו לאתר גידול שהשתרע על 2.4 דונם".

חסה אייסברג
חסה אייסברג

מפעל א.נ.פ הנושא את ראשי התיבות שלו, שלושת בניו ורעייתו וכמובן שם המשפחה, "סיפקתי למקדונלד חסה חתוכה, בצל, סלטים מוכנים. אחרי שבע שנים פנה אלי מיכאל שטראוס, הבעלים של הקונצרן, והשתלב כשותף בחמישים אחוזים של המפעל. אחרי עוד שבע שנים בחנה חברת "שטראוס" אופציה שאמכור לה את המפעל כולו".

המפעל נמכר ל"שטראוס" בשנת 2009. באתרי חדשות שונים פורסמו לאורך השנים מספרים של עסקת המכירה. אני מכבד את רצונה של משפחת פרחי שלא לנקוב בסכום המדויק ואולם אני חייב לציין כי אף שמדובר בהרבה כסף, לא ניתן להתרשם שהעסקה הגדולה שינתה את הווי חייה של המשפחה, שמתנהלת בצניעות רבה. דוגמא אחת: אבי ערך לי סיור שטח מקיף בשדות ובשטחי הגידול שלו. הוא נהג בג'יפ "לנדרובר" בן 12 שעבר עד עתה 330 אלף קילומטרים.

עוד מיזם ייחודי של אבי פרחי. "בנובורייה, מרחק נסיעה של שעה וחצי מקהיר, בדרך לאלכסנדריה, הקמתי אתר לגידול ירקות עלים. הגעתי פעם בשבוע לחווה, שהייתה בחסות "מקדונלד", להדריך חקלאיים מקומיים".

שלושת בניו על תשעת נכדיו מתגוררים בשדה ניצן. שניים מהבנים מנהלים משק חקלאי עצמאי. הבכור אסף מגדל חסה, עגבניות ומנגו. ניצן, השני בחבורה, מגדל פלפל קיץ ומלפפון והשלישי אור הקים אקדמיה לכדורגל. "500 ילדים מתחילת בית הספר היסודי ועד סוף התיכון, שהגיעו ממקומות שונים בארץ, משחקים כדורגל בליגות השונות, בקבוצות בבאר שבע, אשקלון, אשדוד, יבנה והכל בחסות המועצה האזורית אשכול". דור העתיד למשחק הכדור.

ומכיוון שבחקלאות עסקינן ביקשנו מאבי פרחי להתמקד מכאן ואילך בנושא הזה. "שאף אחד לא יתבלבל. ישראל היא הכי טובה בעולם בחקלאות. התשומות החקלאיות שילשו בעשרות שנים את הפדיון שלהן בייצוא החקלאי. מדוע החקלאות הישראלית נתונה בקשיים? התשומות נהפכו לכל כך יקרות. מי השפד"ן שאמורים להשקות שטחי גידול רבים בדרום המדינה יקרים בסדרי גודל מטורפים. עלות העבודה של התאילנדים גבוהה מאד. ההיטלים שהחקלאים משלמים מטורפים אף הם, והתביעות של העובדים הזרים כלפי המעסיקים החקלאים הם בסכומים אסטרונומיים; מחמישים אלף שקלים ועד מיליון שקלים, בסיוע עורכי דין שממריצים את התאילנדים להתלונן ולתבוע בבתי משפט. והחקלאי ניצב חסר אונים. למדינות אירופה קל יותר לשנע מוצרים לשווקים ובפני חקלאינו ניצבות מהמורות רבות".

אבי פרחי בעד שהמדינה תעניק תמיכות וסובסידיות לחקלאים. "בשנות החמישים, שנות העלייה ממדינות המאגרב (מרוקו, תוניסיה, אלג'יריה – ש.ו.) מפלגת מפא"י יישבה את העולים בקווי הגבול ודרשה מהם לגדל ירקות, פירות, הדרים, פרחים, לול ובקר. מאז חלו שינויים וחובה לשלם לחקלאים של היום בערבה, גוש ניצנה, לכיש – תמיכות ישירות ראויות".

מדוע אין דור חדש של חקלאים?

"אין דור חדש, כי אין לנו מנהיגות שיודעת לדבר ברור ולעזור לחקלאים. לומר להם שזה תחום טוב, חשוב ונעזור לכם. בכל מדינה זה קיים. בעשרים השנים האחרונות כל מי שהנהיג את המדינה, ביבי או ברק, איש מהם לא דיבר על התיישבות, על חקלאות. אין חזון היום לחקלאות. אין לישראל תכנית כיצד צריכה להיראות החקלאות בארץ בעוד 50 שנה".

ומהו החזון שלך?

"לראות מדינה, לא מדינת תל אביב, פרוסה על כל גבולות ישראל, מושבים חקלאיים, ישובים כפריים, מדינה תומכת ועוזרת. הרבה מרכזי הייטק יעברו לפריפריה אם החקלאות תהיה חזקה ונתמכת ממשלתית. אני לא יודע אם אתה יודע, איחוד האמירויות רוצים יבוא מהארץ של מיליארד דולר. הממשלה חייבת להתערב ולפעול שזה יתבצע".

בחצר הבית
בחצר הבית

ממשיך: "יש קיבוצים אחרי הפרטה. דור צעיר עומד בתור להיכנס לקיבוצים. הנוער של היום מצפה למנהיגות, אין ערכים. רק לבלות במסעדות ובפאבים? לא. צריך לפעול בקרב הדור הצעיר".

על סף סיום הריאיון מבקש אבי פרחי להוסיף: "יש לי חלום להפוך את חבל הבשור לטוסקנה. שהמונים יבואו לכאן ויטיילו. לפני ארבע-חמש שנים מפקדי היחידות המובחרות של צה"ל באו מהאזור הזה, חבר'ה מדהימים. יש הרבה מה לעשות והממשלה חייבת להתחיל לעשות".

4 חודשים מאבטח השגרירות בלונדון

אבי פרחי נשוי לנורית, בת רמת חן, מורה למלאכה. הורים לשלושה בנים: אסף (43) נשוי+4 ילדים, בוגר גיאוגרפיה באוניברסיטת בן גוריון. ניצן (40) נשוי+3 ילדים, בוגר כלכלה ומינהל. אור (35) נשוי+2 בוגר מזרח תיכון ואסלאם. אבי פרחי נולד בקיבוץ הזורע. בוגר סיירת מטכ"ל. אחרי השירות הצבאי חזר לשנה וחצי לקיבוץ. עבר קורס מאבטחים והיה ארבעה חודשים מאבטח בשגרירות ישראל בלונדון. למד טכנאי חקלאות ב"מקווה ישראל" וכלכלה באוניברסיטת תל אביב; השתתף בסיור חקלאי ו"התאהבתי בתחום".

מושב שדה ניצן הוקם בשנת 1974 עם 60 משפחות שבאו מניו זילנד, אוסטרליה, אנגליה ודרום אפריקה ושמו נלקח מהמילה "בלומפילד". משפחת אחיו של אחד המייסדים תרמה בשעתו כספים להקמת אצטדיון הכדורגל בלומפילד ביפו.

בשדה ניצן היום 78 משקים חקלאיים. לכל משפחה 54 דונם.

אבי פרחי פועל בהתנדבות ביחידה של סיירת מטכ"ל באופקים כמנטור, חבר הוועד המנהל של "השומר החדש", עוזר להרבה חקלאים שרוצים עזרה. "מי שזקוק לסיוע. חולה, נכה, אני עוזר בהסתר".

פרחי נחשב "מלך החסה" של חבל הבשור. "ישראל לא ידעה לגדל חסה עגולה. תראה בעיניך חסות אייסברג נפלאות גדלות אצלי. אנחנו בחבל הבשור "עמק החסה" של ישראל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן