יבול שיא
הרפת והחלב
גמאל מדלג

ג'מאל מדלג, יו"ר ענף הזית במועצת הצמחים

3 דק' קריאה

שיתוף:

קורונה, לא קורונה. חודש אוקטובר הוא חודש המסיק העונתי. יש מגדלים שממתינים לבוא הגשם הראשון של השנה, ואחרים הקדימו והחלו למסוק את עצי הזית שלהם; עונה שנפרסת על פני שלושה חודשים. זו העת לדבר בשבחם של אלפי מגדלי זיתים יהודים וערבים המשקיעים בעבודת כפיים יסודית ונמרצת כדי שכולנו נהנה מזני איכות מעולים. עם פתיחת העונה אנו מקיימים את ריאיון החודש עם מנהל ענף הזית במועצת הצמחים, איש משרד החקלאות, ג'מאל מדלג.

 

לאיזו כמות זיתים אנו צפויים השנה לעומת השנה שעברה והאם האיכות המעולה תהיה גם השנה?

"היקף מטעי הזיתים בישראל מגיע לכ-340 אלף דונם הפרושים לאורכה ולרוחבה של המדינה ומעובדים על ידי אלפי חקלאים מכל המגזרים. קרוב ל-260 אלף דונם מוגדרים כאדמת בעל (ללא השקיה) כשרוב הייצור מיועד לצריכה עצמית ועוד כ-80 אלף דונם מטעי שלחין, מתוכם 15 אלף דונם זיתים מיועדים למאכל.

"בממוצע רב שנתי מיוצרים בארץ כ-20 אלף טון שמן זית איכותי באמצעות כ-90 בתי בד. הצריכה השנתית לשמן זית בארץ הגיעה ל-26 אלף טון בממוצע, שני ק"ג לנפש בשנה במגזר היהודי בעוד שבמגזר הערבי שישה ק"ג לנפש לשנה, עלייה של כ-50 אחוזים בצריכת שמן הזית במגזר היהודי בשני העשורים האחרונים. ענף הזיתים תופש לכן חלק משמעותי בחקלאות ישראל".

 


"היקף מטעי הזיתים בישראל מגיע לכ-340 אלף דונם הפרושים לאורכה ולרוחבה של המדינה ומעובדים על ידי אלפי חקלאים מכל המגזרים. קרוב ל-260 אלף דונם מוגדרים כאדמת בעל (ללא השקיה) כשרוב הייצור מיועד לצריכה עצמית ועוד כ-80 אלף דונם מטעי שלחין, מתוכם 15 אלף דונם זיתים מיועדים למאכל"


 

בעונה הנוכחית צפי היצור נע בין 10 ל-12 אלף טון שמן זית ישראלי ואיכותי לעומת 17 אלף טונות בעונה הקודמת. הירידה הצפויה העונה בייצור שמן זית ניכרת בעיקר בשטחי הבעל הסירוגיים עם יבולים נמוכים במיוחד.

לעומת זאת מטעי השלחין מתאפיינים ביבול בינוני העונה, והירידה בייצור שמן זית צפויה להיות מתונה. למרות הירידה בכמויות השמן, גם העונה איכות השמן הישראלי הגבוהה נשמרת כמו בעונות קודמות. העונה הנוכחית נפתחת עם עודפי שמן מהעונה הקודמת, שהתאפיינה בעונה ברוכה וגם עם ייבוא שמן בכמויות גדולות כך שלא יהיה מחסור שמן זית בשוק".

 

האם הקורונה השפיעה על עבודת המגדלים?

"ענף הזית, כמו כלל ענף החקלאות כהגדרתו ענף חיוני, הוחרג בתקופת סגרי הקורונה, דבר שסייע למגדלים להמשיך ולבצע כנדרש את כל הפעולות החקלאיות במטעי הזיתים, כולל מתן היתרי העסקה לעובדים פלסטינים לביצוע עבודות המסיק".

 

ענף יצרני עם ערך רב?

"נכון. בנוסף לערך הכלכלי והתרבותי למטעי הזיתים בארץ, לענף הזיתים הבעל והשלחין כאחד ערך סביבתי גדול מאד! אי אפשר לתאר את פני הגליל ללא מטעי הזית המעטרים אותו; התועלות הסביבתיות אינן מסתכמות רק בקשר התרבותי של החקלאים, אלא באפשור חידור של מי גשמים, ביצירת בתי גידול לבעלי חיים וכמובן בתרומה הגדולה לקיבוע פחמן וצמצום מגמת התחממות כדור הארץ.

"מדינת ישראל משקיעה סכומי עתק ברכישת חשמל מאנרגיות מתחדשות אל מול העלות האלטרנטיבית של ייצור חשמל מגז טבעי (אנרגיה נקייה אך לא מונעת פליטות הגורמות להתגברות אפקט החממה). מנגד 260 אלף דונם של מטעי זיתי בעל המייצרים ערך גבוה וקבוע לצמצום ההתחממות אך אינם מוכרים ואינם נתמכים על ידי המדינה"!

 

אנחנו בקשר עם מדינות שמעולם לא היינו בקשרים דיפלומטיים כמו איחוד האמירויות ובחריין?

"מדינת ישראל חברה בארגון הזיתים העולמי ה- IOC שיושב במדריד. בארגון זה חברות כל מדינות העולם המגדלות זיתים כולל מדינות ערב. איחוד האמירויות ובחריין לא נחשבות כמגדלות זיתים וכיצרניות שמן והן לא חברות בארגון, כך שעדיין אין לנו קשר איתן. נקווה שבעתיד ייפתח קשר מסחרי ומקצועי עם שתי המדינות".

 

מה אתה מאחל למגדלי הזיתים אחרי הקורונה ואיזה עתיד אתה צופה לענף?

"נכון שהקורונה לא הצליחה לשבש את עבודתם השוטפת של מגדלי הזיתים, אלא שהיא הצליחה לפגוע בשיווק השמן הישראלי עקב מניעה מהציבור לרכוש שמן בחנויות המפעל, בבתי הבד, בשוקי האיכרים והפסטיבלים שבהם נמכרת כחמישים אחוזים מהכמות, וכן פגיעה בשוק המוסדי (מסעדות, בתי מלון וכד').

לענף הזית בדומה למטעי הזיתים יש שורשים עמוקים בקרקע והוא עומד איתן בפני אתגרים רבים. כמו שהוא צלח לא מעט משברים בעבר, אני משוכנע ומאמין שהענף עוד יפרח ויתפתח. אני רוצה לאחל למגדלי הזיתים ולכל העוסקים בענף, חזרה מהירה לשגרה ובעיקר הרבה בריאות. מאחל להם עונה מוצלחת ומבורכת".

 

מנהל תחום מיעוטים במשרד החקלאות

ג'מאל מדלאג מכהן כיושב ראש ענף הזית במועצת הצמחים מאז שנת 2008, אחרי שכל מועצות הייצור החקלאיות בוטלו והצמחיות שבהן שולבו במועצת הצמחים. נשוי+4 ומתגורר בכפר קרע, בחבל עירון. נושא תואר ראשון במדעי החקלאות ותואר שני במנהל עסקים. עובד במשרד החקלאות מאז שנת 1989 כמנהל תחום מיעוטים.

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של מגזין יבול שיא בלחיצה כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן