יבול שיא
הרפת והחלב
שמוליק פרידמן

הדחה במהלך הקדנציה!

2 דק' קריאה

שיתוף:

הדחה במהלך קדנציה: שמואל פרידמן איש אמיץ. אין לי הגדרה אחרת להציב בפני אדם שנבחר לתקופת כהונה כמנהל יחידת מחקר ופיתוח בערבה התיכונה, ובתוך פרק זמן קצר בתפקיד לא חשש לומר בגלוי כל אשר על ליבו.
“קיבלתי ארגון במשבר. הייתי צריך לעצור את הדימום ולהתחיל לפעול ללא כל חפיפה מסודרת. הארגון עבר משבר ברמה האישית. פטירתו הפתאומית של בועז הורויץ במהלך עשייה מקצועית מצוינת הותירה חלל עמוק. המשאבים שהוקצו למו״פ היו דלים והתשתיות למחקר לא היו בנות זמננו״.
ביקורת חריפה ביותר שהופנתה לעברם של ממלאי התפקידים הבכירים בערבה התיכונה – ושמואל פרידמן התבטא ללא כחל ושרק. הדברים נאמרו בריאיון מיוחד ל״יבול שיא״ זמן קצר אחרי שהוא החל בתפקידו ביחידת המחקר והפיתוח בערבה התיכונה.
שמואל, או כפי שהכל נוהגים לכנותו שמוליק, השקיע מן הרגע הראשון שהגיע לערבה, שילב חוקרים חדשים וניהל משא ומתן מתקדם עם חברות בתחום קנאביס רפואי “לייצר בערבה מוקד של יידע״ כדבריו באותו ריאיון.
בקיצור שמוליק לא עשה חשבון לאיש וחשב אך ורק על העבודה ועל שדרוג יחידת המו״פ. התבטא בגלוי שאיש לא ישפיע עליו, לא יפעיל עליו לחצים והוא מבחינתו יעשה את כל שדרוש ויהיה עצמאי בהחלטותיו. העצמאות הזו של שמוליק פרידמן היתה לרועץ עבורו, כי בדרגים הבכירים מעליו לא ראו את מעשיו בעין יפה וביקשו להצר את צעדיו. הוא לא נרתע והמשיך לפעול למען היחידה. כאשר שאלתי אותו באותו ריאיון האם השינויים הדרמטיים מתקבלים בהבנה בקרב אנשי המקצוע השיב: “כמו בכל מקום, חלק מן האנשים שמחים בשינוי וחלקם מרימים גבה ובסופו של יום מתרגלים לרעיון״. שבתי ושאלתי: הארגון היה במשבר?

וכך השיב: “המוטיבציה היתה בשפל ולא היה לי יום אחד של חסד״.
אף שעבר מכרז רשמי לתפקיד וועדת המכרז אישרה את מינויו ופסלה אחרים, לא היה לו יום אחד של חסד. וכך ב-1 ביולי ימצא עצמו שמוליק פרידמן מחוץ למשרד ולמשרה הבכירה. ביחידה הכלכלית של המועצה האזורית הוחלט באחרונה לעצור את המשך דרכו של פרידמן ולמעשה להדיח אותו מתפקידו. הדחה במהלך קדנציה בשלב הזה שמוליק פרידמן אינו מוכן להתראיין. “אני עדיין בתפקיד״ ויתכן שיסכים לעשות זאת אחרי שיסיים הלכה למעשה את תפקידו. פניתי לדוברת המועצה האזורית ערבה תיכונה וביקשתי את תגובתו של ראש המועצה ד״ר אייל בלום והתשובה שקיבלתי: “אנחנו לא מעוניינים להגיב או להתייחס״. די מפתיע לקבל תגובה שכזו, שכן ד״ר בלום נחשב בעיני לאורך שנים אדם פתוח, ענייני וגלוי.
את קיצור תקופת עבודתו כמנהל מו״פ ערבה תיכונה קיבלו עובדי המו״פ בתדהמה רבה. שלא לציטוט ולא לייחוס סיפרו לי חוקרים ביחידה כי חשו זמן רב שנוצר משבר בין הנהלת המועצה האזורית ובין מנהל המו״פ פרידמן, אולם הם לא ציפו שהוא ייאלץ לסיים את דרכו באמצע תקופת הכהונה.
חוקרים ותיקים ביחידה ציינו בפניי שוב, ללא חשיפת שמם ותפקידם, כי שמואל פרידמן היה המנהל הטוב ביותר שהיה ליחידה זה שנים. הוא השקיע, הביא תקציבים למחקר, שיבץ אנשי מקצוע בתחומים שונים ועשה עבודה נפלאה למען היחידה.
פרידמן, לשעבר ראש רשות המרעה במשרד החקלאות ואחר-כך יועץ מקצועי לשר החקלאות הקודם יאיר שמיר. עם תחילת עבודתו בערבה העביר לשם את בני משפחתו: רעייתו ושלושת ילדיהם והם התגוררו במושב חצבה. עתה תיאלץ המשפחה לעשות ‘אחורה פנה׳ ולשוב לביתם הקודם במושב שדה יעקב בצפון הארץ. שמועות אומרות כי לתפקיד המתפנה ימונה מי שכבר כיהן בעבר בתפקיד הזה – אילון גדיאל – אך אין לפי שעה אישור רשמי לכך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן