יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1646392627

הוועידה השנתית לנחלים לשנת 2023

3 דק' קריאה

שיתוף:

לאחרונה התקיימה בעיר נתניה הוועידה השנתית לנחלים עם מיטב המומחים בתחום התכנון, שיקום ושימור הנחלים. השנה הוועידה התמקדה בתכנון בראייה אגנית ונפתחה עם הצגה התוכניות לניהול נגר באגן הקישון ו"שער המפרץ" בחיפה; הוועידה השנתית לנחלים השנה התקיימה בשותפות המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות, רשות הטבע והגנים, קק"ל, רשות המים, החברה להגנת הטבע וכן רשויות הניקוז והנחלים ורשויות הנחל.

סגן שר החקלאות, ח"כ משה אבוטבול: "גם בהיותי ראש עיריית בית שמש, פעלתי לשמר את נחל ירמות שבעיר, וקראתי לשכונה שלמה בעיר על שמות נחלים שבאזור. כאחראי תחום רשויות הניקוז במשרד החקלאות, נעשה הכול בכדי לשמר את הנחלים לדורות, ולמנוע אסונות של שיטפונות".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט: "עומסי פיתוח מאיימים על ערכי הטבע ובהם הנחלים, ויש צורך בשיקום ובשימור הנחלים בישראל. המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף רשות הטבע והגנים, אגמא ומשרדי ממשלה נוספים, מגבש תוכנית לאומית אסטרטגית לשימור ושיקום נחלי ישראל. זהו מהלך חיוני לשיקום מערכות הנחלים ושימור נופי הארץ לעשרות השנים הבאות. שיתוף הפעולה בין כלל הגורמים הוא המפתח ליצירת חזון שבצדו צעדים מעשיים משמעותיים"

מנכ"לית אגמא, הילה ביניש: "הוועידה השנתית לנחלים השנה התקיימה בשותפות המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות, רשות הטבע והגנים, קק"ל, רשות המים, החברה להגנת הטבע וכן רשויות הניקוז והנחלים ורשויות הנחל. לוועידה הגיעו מעל 320 אנשי מקצוע והיא מהווה פלטפורמה לשיח רב מקצועי ורב תחומי המשלב את כלל בעלי המקצוע. אגמא כמרכז ידע בתחום הנחלים ואגני היקוות שמה לה למטרה לקדם את הגישה האגנית האינטגרטיבית תוך למידה משמעותית של מהלכים מרכזיים ומתן במה לזוויות שונות, מחשבות וגישות שיסייעו לקדם את הנושאים של ניהול סיכוני שיטפונות ושיקום נחלים. הוועידה הביאה את כל אלו ביחד עם כלל השותפים לקדמת הבמה. העשייה המשותפת היא הבסיס להצלחה והשפעה על הנחלים בישראל"

אקולוג בתי גידול לחים ברשות הטבע והגנים, אבי אוזן: "אחד הנושאים שעלו לאורך כל היום הוא "מקום לנחל", ביטוי מילולי של הבנה שהולכת ומשתרשת שאם ברצוננו להגן על עצמנו מפני נזקי הצפה, אם אנו חפצים שהנחלים ישובו לתפקד כמערכות אקולוגיות עשירות, אזי עלינו להקצות עבורם מקום. עלינו להגדיר את מרחב הנחל, את אפיק הזרימה, את גדות הנחל ואת פשטי ההצפה באופן התואם את המציאות הגיאוגרפית וההידרולוגית, ואת השינויים הצפויים. עלינו לשמור על מרחבים אלו מפיתוח ופגיעה אקולוגית, על מנת שנוכל לנהל את הנגר באופן יעיל, ולהנות מנחלים פתוחים, עם מגוון ביולוגי גבוה ומערכת אקולוגית משגשגת."

המדען הראשי של קק"ל, ד"ר דורון מרקל: "השילוב של העוגן הסטטוטורי החזק של קק״ל ברצועות הנחלים, עם משבר האקלים המשנה את המציאות בנחלים, הביא את קק״ל להניע מהפכה כחולה בנחלים הנמצאים בשטחי ניהולה.  אני גאה להיות בין המובילים של המהפכה הזו, לצד אנשי מקצוע מצוינים מקק״ל ובליווי של פרופ׳ אביטל גזית, חתן פרס ישראל לסביבה וקיימות. כבר כיום אנחנו רואים שיקום מעיינות ובריכות חורף באגני הנחלים ותהליך לימוד לקראת שיקום הצמחייה בגדות הנחלים"

ביום ה' (4.5) הגיעו אל העיר נתניה מיטב המומחים בתחום התכנון, שיקום ושימור הנחלים להשתתף בוועידה השנתית לנחלים לשנת 2023. את הועידה פתחו משה אבוטבול, סגן שר משרד החקלאות, גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, וד"ר דורון מרקל, המדען הראשי של קק"ל.

השנה הוועידה התמקדה בתכנון בראיה אגנית ונפתחה עם הצגה התוכניות לניהול נגר באגן הקישון ו"שער המפרץ" בחיפה, אשר בחנו את ההיערכות ואופן התמודדותה של ישראל עם אירועי שיטפונות והצפות קיצוניים.

בנוסף נדונה חשיבותה של שכבת המים בתוכניות המתאר הארציות המקודמות כעת במוסדות התכנון ועל מקומם של הנחלים בישראל בהקשר זה. את הועידה חתם הדיון בנושא האתגרים וההזדמנויות שהנחלים מהווים בשמירה על השטחים הפתוחים ובתכנון עירוני מקיים ומיטבי עבור הטבע והאדם.

זו השנה השנייה שבה מתקיימת הוועידה המקבצת אליה את כל אנשי ונשות המקצוע הפועלים במרחב הנחלים, בממשלה, ברשויות המקומיות, רשויות הניקוז, האקדמיה וכד', ומהווה אירוע שיא לכלל העוסקים בתחום תכנון, שיקום ושימור הנחלים, ניהול סיכוני הצפות ושיטפונות וניהול הנגר בישראל. במהלך הוועידה התקיימו דיונים סביב עתיד נחלי ישראל, תפקידם בהגנה מפני אירועי שיטפונות קיצוניים, לאור שינויי האקלים והבינוי המואץ אשר דורשים היערכות. כמו כן נידונו גם בוועידה רעיונות חדשניים על האופן בו ניתן לקדם פתרונות מבוססי טבע לשיקום נחלים.

מטרת כינוס הוועידה מדי שנה היא להניח על השולחן את הנושאים הבוערים בשטח בתחום הנחלים ולקיים דיון שיהווה בסיס להמשך קידום התחום בזירות המקצועיות. כל זאת, מתוך הבנה משותפת כי חוסנם של אגני ההיקוות והנחלים, דרוש לתפקודם בימי שגרה וחירום, תלוי בהצלחה של שיתוף הפעולה בין כלל הגורמים ביצירת שיח עדכני וחדשני על תכנון וביצוע.

אגמא, (המרכז לאגני היקוות ונחלים) הוא מיסודם של המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות, רשות הטבע והגנים, יד הנדיב והאגודה הישראלית לאקולוגיה. אגמא מהווה מרכז ידע לאגני היקוות ונחלים, עבור הקהל הרחב ובפרט לאנשי המקצוע העוסקים בהיבט הרחב של נושא הנחלים (תכנון, ניהול נגר, איכות מים, סביבה, אקולוגיה ועוד).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן