יבול שיא
הרפת והחלב
דר ויקטור אלחנתי

הוקרה לחוקר השנה ו"מפעל חיים" לשני חוקרים בטקס שהתקיים במינהל המחקר החקלאי

3 דק' קריאה

שיתוף:

בטקס חגיגי שהתקיים במינהל המחקר החקלאי בבית דגן הוענקה תעודת הוקרה לד"ר ויקטור אלחנתי, מהמכון להנדסה חקלאית שנבחר לחוקר השנה לשנת 2020.

באירוע הוענקו גם תעודות הוקרה לשני חוקרים בכירים – פרופסור נתיב דודאי וד"ר שמואל אסולין – על "מפעל חיים" בתחום המחקר החקלאי. את התעודות העניק ראש מינהל המחקר פרופסור אלי פיינרמן, ימים אחדים לפני שפרש לגמלאות.

בנימוקי הוועדה שבחרה בד"ר אלחנתי ל"חוקר השנה" נאמר כי תעודת ההוקרה ניתנת לו על הישגיו יוצאי הדופן בחמש השנים האחרונות וביסוס מעמדו כמדען מוביל ארצית ועולמית בתחום החקלאות המדייקת.

עוד קבעה ועדת הפרס ש"ד"ר אלחנתי מהווה דוגמא ומופת לחוקר המבצע חיבור בין מחקר הנדסי בסיסי ויישומי המביא למהפכה בתפיסות ההנדסיות החקלאיות ולשינוי בפרקטיקות החקלאות בתחום החקלאות המדייקת;

החדשנות והנחישות שהוא מפגין במחקר בסיסי מעמיק ובמחקר יישומי פורה בחקלאות; מובילותו העולמית והארצית בתחום, תוך הקמת מרכז לחקלאות מדייקת וחישה מרחוק בוולקני, שקיבל הכרה בקהילה המדעית והמקצועית בארץ ובעולם".

"על תוצרי מחקריו אותם מוביל בתחום פיתוחי טפטפות בעלות ספיקה משתנה, פיתוח מודלים חדשים בלמידת מכונה לאפיון הקשר בין פנוטיפים בצמח להחזר הספקטרלי מהצמח בתנאי צימוח ואילוח שונים;

לימוד מכונה בנושאי חקלאות מדייקת לשם הערכת חומרי הזנה בעלים ועל שותפותו בהובלת הקמת מרכז בינה מלאכותית במכון וולקני, המרכז הראשון בעולם לבינה מלאכותית בחקלאות".

אות הוקרה על "מפעל חיים" לשנת 2020 הוענק לד"ר שמואל אסולין,מהמכון לקרקע ומים. בנימוקי ועדת הפרס נכתב שהפרס ניתן לו על הישגיו המדעיים יוצאי הדופן בתחום האקדמי ותרומתו המדעים הייחודית בארץ ובעולם בתחום פיסיקה של קרקע ומים ועל מפעל חייו המחקרי והמדעי המעניקים גאווה למינהל המחקר החקלאי, מכון וולקני ולמדינת ישראל.

הוועדה קבעה שד"ר אסולין הוא חוקר בעל שיעור קומה בקנה מידה עולמי בפיסיקה של קרקע ומים שתרם תרומה של ממש להבנה קונספטואלית ותיאור כמותי של זרימה על פני הקרקע ובתוכה, התאדות, סחף קרקע והשקיה. כולם תהליכים ויישומים בעלי חשיבות מכרעת בעשייה החקלאית ובניהול משאבי המים והקרקע.

אות "מפעל חיים" ניתן לד"ר אסולין על מחקריו במהלך 22 שנות מחקר במכון וולקני, שהם בעלי השלכות ישירות ועקיפות על המעשה החקלאי בתחום משאבי המים, הקרקע והגנת הסביבה ובהם שילוב השקייה בקו-נוע עם עיבודים המשמרים את הקרקע ומעלים את יעילות השימוש במים, השקיה בטפטוף בתדירות גבוהה;

השפעת השימוש במים מושבים להשקיה על תכונות הקרקע ועל התנאים בבית השורשים; השפעת השימוש במים מותפלים בהשקיה על יעילות השימוש במים; ממשקי הדשיה באבוקדו המשפרים בצורה משמעותית את היבול;

שיפור ההבנה ויכולת המידול של תהליכים בסיסיים כגון חידור, ניקוז והתאדות, פיתוח מודלים חדשים לתיאור התכונות ההידראוליות של קרקעות כגון המוליכות ההידראולית ברוויה ועוד".

עוד נאמר בנימוקים לפרס: "הכלים החישוביים שפיתח מאפשרים ביטוי כמותי ליחסי גשם-נגר ברמת המדרון וביסוס ההבנה של הגורמים המשפיעים על התבססות צמחיה באזורים צחיחים למחצה, כמו גם הערכת השינויים הצפויים במקרה של שינויים במשתנים אקלימיים כגון עובי גשם, עוצמת גשם, טמפרטורה ולחות".

אות "מפעל חיים" ניתן לפרופסור נתיב דודאי,מנהל היחידה לצמחי תבלין,מרפא ובושם במרכז המחקר נווה יער.

דודאי, חקלאי שמגדל חיטה וירקות לתעשייה, נולד לפני 64 שנה במושב כפר יחזקאל והחל את עבודתו בוולקני בשנת 1983, קיבל בשנת 2000 את ניהול יחידת התבלינים. הוא עוסק בתחום רחב ועיקר עבודתו בתבליני בזיל, רוזמרין, אורגנו, אזוב מצוי ומיני מרווה.

בנימוקי הוועדה להענקת אות "מפעל חיים" נאמר בין השאר: "פרופסור דודאי הוא חוקר ומטפח פורה המשלב מחקר יישומי בעל רלוונטיות גבוהה לחקלאות יחד עם מחקר בסיסי ותרומה משמעותית למדע ומעורבות עמוקה במעשה החקלאי.

נתיב הינו פורץ דרך של ממש ומזה כמעט 40 שנה, עבודתו המחקרית, חזונו הרחב ושאיפתו למצוינות נתונים כולם לקידום ענף התבלינים בישראל והשפיעה בצורה משמעותית על ענף חקלאי זה".

ועוד נכתב בנימוקי הוועדה: "פעילותו של פרופסור דודאי משתרעת על מגוון רחב ביותר של נושאים הקשורים לצמחי תבלין וריח, כאשר בכל אחד מהמינים הנחקרים הוא מזהה את החסמים לגידול מסחרי ומציע פתרון, כך שעבודתו המחקרית מגיעה לביטוי מיידי בשטח.

מאז קיבל את ניהול יחידת התבלינים בנווה יער, משקיע פרופסור דודאי את מרצו הרב בחדשנות מדעית וחקלאית על ידי פיתוח גידולים חדשים ויישומים חדשניים שלהם.

זאת בנוסף לפיתוח וטיפוח זנים חדשים רבים של תבלינים יבשים וטריים המגיעים למסחור".
פרופסור דודאי הוא מוביל בתחומו בעולם, כתב יותר מ-200 מאמרים מדעיים באנגלית ובעברית, מהם 106 בעיתונים מבוקרים, 11 פרקים בספרים מדעיים וערך חמישה ספרים.

הוא הביא לרישום 47 זנים ופטנטים רשומים. למאמריו 4830 ציטוטים בעיתונות המדעית. דודאי זכה בשבעה מענקי מחקר בין לאומיים נוסף על 42 מענקי מחקר תחרותיים ישראליים.

פרופסור נתיב דודאי ציין בפנינו כי הוא ראוי לפרס על שחסך שימוש במתיל ברומיד האסור זה שנים אחדות לשימוש בחיטוי קרקע חקלאית ובמעשיו הציל את הענף כולו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן