יבול שיא
הרפת והחלב
מרדכי כהן קדמון

הרשות לתכנון ופיתוח החקלאות והכפר במשרד החקלאות – רקוויאם או הזדמנות לתנופה ולשינוי

3 דק' קריאה

שיתוף:

משרד החקלאות לא יכול לתפקד ללא יחידת מטה מרכזית עם יכולות תכנון לטווח ארוך וקצר בגישה כוללנית

מבוא

על פי החלטת הממשלה מיום א' ה-5.2.23 תעבור הרשות לתכנון ופיתוח הכפר ממשרד החקלאות למשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, בראשות מפלגת עוצמה יהודית. החלטה זאת התקבלה בהמשך להסכמים הקואליציונים שהיוו את הבסיס להקמת הממשלה החדשה. עוד נאמר בהחלטה כי משרד הנגב והגליל יקים תחתיו אגף להתיישבות צעירה שיפעל בתיאום עם הגופים המוסמכים בהתאם לדין החל באזור.

למען הסר ספק -על פי ההחלטה, הכוללת 25 עמודים, יפעל האגף להתיישבות צעירה תחת הרשות לתכנון, לקידום ותכנון של חיבור ושדרוג תשתיות, מרכיבי ביטחון, מבני ציבור הכרחיים, תשתיות חיוניות אחרות ומרכיבים אחרים ככל שידרשו, בהתיישבות הצעירה.

בנוסף, נקבע שיועברו סמכויות הרשות לתכנון ותקציביה, בתחומי פעולתה, כמו ייצוג המשרד בוועדות התכנון והבנייה, ברשות מקרקעי ישראל, ועדת הפרוגרמות, ומינהלת ההסדר – למשרד הנגב והגליל. לתפקידים אלה יש משמעות גדולה לגבי ההתיישבות החקלאית ולא ברור כיצד הם יפעלו ויטופלו במסגרת החדשה.

בתמורה נרשמה הודעתו של מנכ"ל משרד החקלאות כי בכוונתו להקים במסגרת משרד החקלאות אגף לתכנון מדיניות בתחום החקלאי באמצעותו יפעל שר החקלאות ליישום מדיניותו. מניסיון העבר, רשימת הודעה בממשלה כמוה כרישום הבטחה על הקרח.

ככל הידוע החלטת הממשלה התקבלה למרות התנגדותו של שר החקלאות ופיתוח הכפר.

מאז ועד היום מיצבה את עצמה הרשות כגוף המטה והתכנון המרכזי והמקצועי של משרד החקלאות ומעורבותה והשפעתה על החלטות המשרד בתחומי אחריותו, כמו גם החלטות המממשלה בנושאים אלה, היתה רבה מאד ולא פעם אף מכרעת.

כיוונים ומבט לעתיד

לאחר שהממשלה החליטה על העברת הרשות ממשרד החקלאות למשרד לפיתוח הנגב והגליל, נשאלת השאלה מה אמור משרד החקלאות לעשות במצב שנוצר. ההחלטה המוזרה וחסרת ההיגיון כשלעצמה, מחייבת את משרד החקלאות בנקיטת יוזמה מתאימה. יתכן, ואולי צריך לקוות, שההחלטה תתמסמס, כמו החלטות מוזרות אחרות שהתקבלו במהלך הקמת הממשלה, אבל אין לסמוך על כך.

לדעת הח"מ משרד החקלאות לא יכול לתפקד ללא יחידת מטה מרכזית עם יכולות תכנון לטווח ארוך וקצר בגישה כוללנית. יש לכן לנצל את המצב שנוצר כדי לפעול בנחישות לחידוש ושדרוג מערך התכנון ועבודת המטה במשרד ולפעול בכיוונים הבאים:

1. יש לאחד ולרכז את כל יחידות התכנון של משרד החקלאות תחת קורת גג אחת. זה כולל את תכנון החקלאות, תכנון אסטרטגי לטווח ארוך, תכנון ופיתוח נושאי הכפר, יחידה לאיסוף ועיבוד מידע, יחידה לחקר שווקים וכד'. כמו כן משרד החקלאות צריך לעשות כל מאמץ לשמור את "ועדת הפרוגרמות" וסמכויותיה במשרד, ולהתנגד בכל תוקף להעברתה למשרד אחר.

2. השינויים בתפיסת עבודת הממשלה והמעבר מפעילות של משרדים יוזמים, מתכננים ומבצעים לפעילות רגולטורית, קביעת מדיניות ותקצוב, מחייבת התאמה לכוונים אלה. בתנאים הנוכחיים אין משמעות רבה לתכנון פרטני של החקלאות גופא אבל יש משמעות רבה לסיוע לציבור החקלאים ולכלכלת המדינה בתחומים הבאים:

א. ביצוע תחזיות רב-שנתיות וחד-שנתיות בענפי החקלאות ופרסום המידע כולל משמעותו, לציבור החקלאים.

ב. הכנה והעברת מידע על שווקים בארץ ובחו"ל לציבור החקלאים.

ג. איסוף נתונים שיטתי על המשק החקלאי.

ד. ריכוז מידע והנגשתו על פעילות של משרדים אחרים הנוגעת ישירות לחקלאים.

ה. הכנת תוכנית אסטרטגית רב וחד-שנתית לפעילות המשרד וההחלטות הנדרשות מהממשלה ועידכונה, כפועל יוצא של הכנת התחזיות ואיסוף המידע, והשפעתם על הכלכלה החקלאית והלאומית. התוכנית תגדיר מטרות ויעדים ותכלול את כיווני הפעולה הרצויים, ואת תוכנית הסיוע והתמיכות, הדרושה בכל תחומי הפעולה של המשרד.

ו. מעורבות בפעילות תכנון של גופים כמו מינהל התכנון במשרד הפנים, רמ"י ונציבות המים, וייצוג המשרד בגופים אלה.

ז. שיתוף פעולה בניתוח תופעת התחממות כדור הארץ והשלכותיה על החקלאות, עם מינהל המחקר החקלאי, שה"מ והפקולטה לחקלאות. ניתוח כיוונים לפיתוח וחדשנות בהתאמה.

ח. איסוף נתונים, עיבוד ופרסום מידע שיטתי על חקלאות ישראל, בתחומי המשק, הכלכלה והשווקים החקלאיים, והנגשת מידע רלבנטי מגורמים אחרים, לציבור החקלאים.

ט. הכנת ניירות עמדה בנושאים שונים, להנהלת משרד החקלאות.

י. הכנת תוכניות לפיתוח הכפר בנושאי דמוגרפיה, תעסוקות כפר, תיירות כפרית וכד'.

יש לקוות ששר החקלאות הנוכחי שהינו בעל עבר וניסיון במערכות צבא ובטחון, שאמונות על תכנון ועבודת מטה משולבת ומאורגנת, מבין את חשיבות הנושא, וייתן את ידו למהלכים אלה.

*כותב המאמר שימש כמנהל הרשות לתכנון במשרד החקלאות בשנים 1992-2000

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן