יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 03 02 142910

חוק ההסדרים בחקלאות – חי, נושם ובועט

2 דק' קריאה

שיתוף:

דעתו של השר דיכטר אינה נוחה מניסוח טיוטת החוק שהוכנה טרם התפטרותה של המנכ"לית היוצאת

המנכ"לית היוצאת של משרד החקלאות ופיתוח הכפר עו"ד נעמה קאופמן-פס, שקדה בימים האחרונים קודם שהתפטרה מתפקידה, על הכנת טיוטת חוק ההסדרים בחקלאות, לקראת היום שבו תאושר בכנסת.

עיון בתכנית מגלה שאם היא תמומש, עתיד החקלאות בישראל לא רק שיהיה לוט בערפל, אלא יש סיכוי גבוה שאפשר לסגור את שערי החקלאות כחול לבן. המנכ"לית ניסחה את טיוטת חוק ההסדרים בחקלאות, בדיוק בדרך שבה פעל משרד החקלאות בתקופת השר עודד פורר ובהנחיה ישירה משר האוצר דאז אביגדור ליברמן.

הבה נחדור לכמה מסעיפי התכנית:

יש להקים מערכת דיגיטלית לניהול מערך הייבוא בתוך שנה. לקבוע בחוק הגנת הצומח מנגנון לייבוא פירות וירקות טריים ללא רישיון יבוא, אך חייבים בתעודת בריאות. מדינת המקור תידרש להצהיר שנגעים אינם קיימים במשלוח מסוים של פירות וירקות.

להנחות את מנהל השירותים להגנת הצומח ולביקורת לאשר בתוך 120 יום יבוא: אבוקדו, אפרסק, ענבים, לימון, אבטיח, עגבנייה, קישוא, פלפל, מלפפון ובטטה, מחמש מדינות הייצוא המרכזיות של כל אחד מהמוצרים האלה. תיעשה פנייה לשירותים להגנת הצומח במדינות הייצוא לישראל, לקבל אישור משטחים נקיים ממזיקים ואישור טיפולים להכחדת מזיקים.

עוד נאמר בטיוטת חוק ההסדרים בחקלאות כי יש לאשר בתוך 120 יום לייבא בננות, מנגו, פירות הדר ותפוח אדמה מ-3 מדינות. לרוב הפירות והירקות אין אישור ייבוא אפילו ממדינה אחת בעולם. חסם חריג זה אינו מאפשר למשק המקומי להתחרות עם שאר המדינות בעולם.

בפרק אחר בטיוטת חוק ההסדרים בחקלאות נאמר כי פירות עונתיים כאבוקדו, אפרסק, מנגו ומשמש, אינם ניתנים לייבוא ולכן אינם זמינים מחוץ לעונת של הגידול המקומי. יש לתקן את חוק הגנת הצומח שנחקק בשנת 1956 כך שישראל תאמץ את המודל הרגולטורי הקיים באיחוד האירופי.

בטיוטת חוק ההסדרים בחקלאות נאמר עוד כי לשינויים של תנאי הייבוא בפירות וירקות עשויים להיות השלכות כלכליות. אם ייקבעו מגבלות או טיפולים משמעותיים לייבוא פירות וירקות, אספקת התוצרת לישראל תוגבל, הצריכה תרד והמחיר לצרכן יעלה. שינויים המחמירים את תנאי הייבוא יהיו בהתאם למנגנון הקבוע בפקודת הייבוא והייצוא דומה למוצרי מזון וצריכה אחרים.

טיוטת החוק קובעת שיש לתקן את חוק מועצת הצמחים ולקבוע שתשלום של חקלאים למועצה יהיה וולונטרי, תבוטל סמכות המועצה לדרוש מסמכים ומידע מחקלאים ותבוטל אפשרות המועצה לקבוע מחירים של תוצרת. המועצה לא תוכל לחייב חקלאי לרכוש את הביטוח ולחייב אותו בעלות הביטוח, אלא אם קיימת הסכמה של החקלאי לרכוש ביטוח ולשלם.

חיוב חקלאים בעלות הפרסום של מועצת הצמחים תבוטל. המועצה תבצע פעולות הדברה או מניעת מחלות ומזיקים עבור החקלאי.

בנושא אחר תחת הכותרת צמצום הנטל הרגולטורי במוצרי מזון, נקבע כי יש להפחית את יוקר המחייה, לשנות נוהל אישור מדינות הייבוא של בשר וביצים למשך חצי שנה, אם המדינות עומדות בדרישות. הנושא יתברר בשיחה באינטרנט, כך גם בייצוא.

נודע לנו שהנושא של טיוטת חוק ההסדרים בחקלאות הובא לידיעתו של שר החקלאות אבי דיכטר. לפי אותם מקורות דעתו של השר לא הייתה נוחה מהניסוחים של טיוטת החקלאות והוא נפגש בנושא הזה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ. בשיחה ביניהם הועלו נושאים אחרים ובהם הרפורמה שהוכנה על ידי ההנהגה הקודמת של משרד החקלאות והעברת הרשות לתכנון חקלאי ממשרד החקלאות למשרד לפיתוח הנגב, הגליל והחוסן הלאומי. שני השרים קבעו להיפגש בשנית לדון בנושאים אלה. נודע כי נציגי חקלאי ישראל הציגו בפני דיכטר תכנית אסטרטגית לקידום חקלאות ישראל. עד סגירת הגיליון לא נתקבלו הודעות מלשכת שר החקלאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בעונה זו של השנה מגדלים רבים נתקלים במחלת הפרצית בעדרים. על מנת לעשות קצת סדר בנושא, אכתוב הסבר פשוט שישפוך קצת אור על המחלה יוסי לאפר – יועץ מקצועי בין-לאומי. josephlepar@gmail.com הפרצית היא מחלת
3 דק' קריאה
עברה שנה וחצי מאז האדומות הגיעו מטקסס *תמונה ראשית: פרה שנרצעה פסולה מלכתחילה – תמונות מאתר כיפה לא להאמין, אבל בהודעת החמאס על הסיבות לפתיחת המלחמה עלה הטיעון, שבמיקום סודי ביהודה ושומרון, נמצאת קבוצה
7 דק' קריאה
חדשות מן העבר, חלק א גזע בקר לייצור חלב בחוברת של יוסף קריגר, אחד ממייסדי רמתיים, בשם "מזכרונותיו של ציוני", מופיעים פרטים מעניינים על יבוא בקר מהולנד, בראשית שנות ה-20 של המאה שעברה. יוסף
5 דק' קריאה
מדוע מחירי הבשר בעלייה ומחיר פרה ועגלה עלה מאוד? איך משפיעה המלחמה על הקורה בענף הבשר ועוד נושאים, שצוות בני בקר במפעלי העמק, מתמודד איתם בכל יום ביקור במכרז הבקר השבועי… מה תפקיד הארגון
5 דק' קריאה
עם קמינסקי בהובלת חלב בגולן מחלבת הגולן התחילה לעבוד מחדש בחודש מאי 23 תחת חברת זן לכול.  תחילה קיבלה חלב מתנובה ובתחילת השנה, יצאה לדרך עצמאית וקיימה מכרז לקליטת חלב ישירה והובלה למחלבה. במכרז
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן