יבול שיא
הרפת והחלב
אוהד בן גיגי חקלאות מועצה אזורית אשכול

אוהד בן גיגי, מקים תחום חקלאות במועצה אזורית אשכול

4 דק' קריאה

שיתוף:

זה בדיוק מה שהיה חסר לחבל הארץ הכי-הכי מיוחד. קצין שעשה שירות פיקודי מרשים בצוללת חיל הים של ישראל, חדור אמונה לשנות, לשדרג, להרחיב ולהגדיל את פעילותם של שבע מאות חקלאים רשומים ופעילים בשישה עשר קיבוצים, ארבעה עשר מושבים, שמאכלסים כשישה עשר אלף תושבים שמוגדרים בפי כל – תושבי עוטף עזה.

בחודש ינואר 2021 השתחרר אוהד בן גיגי מעשרים וחמש שנות שירות סדיר+קבע בחיל הים. בכוונתו היה ללכת ולהשקיע בהוראה בתחום האזרחות בכיתות אתג"ר, ל"ב, ביחוד אחרי שהשתתף בתכנית הכשרה של קצינים לתחום החינוך.

בעודו מעמיק לחשוב בנושא וכבר היה על סף קבלת משרה בבית ספר, החליט בכל זאת להיענות למכרז למשרה בתחום שונה לחלוטין, ובחודש אפריל השנה נבחר להקים את תחום החקלאות במועצה האזורית אשכול.

בחרתי בו, על אף שהוא מכהן בתפקידו בקושי שישה חודשים (עד מועד הריאיון) ואציין כי לי היו אלה שעות של עדנה.

היכרתי בפרק זמן קצר מאד איש שיחה מעניין, מרתק, שובה לב וחדור שאפתנות לבסס ולשדרג – בתקופה המאתגרת בחקלאות עם הכנסת הרפורמה והורדת מכסים על היבוא – את פעילות חקלאי העוטף וההתאמה לעידן חקלאות משולבת חדשנות.

"נולדתי במושב אוהד, אל תשאל אותי על שם מי ניתן לי שמי. אני בן של אבא שעלה ממרוקו ובצוותא עם אמא הורים לשלושה בנים ושתי בנות. אבא, מיכה, בן 76 יחד עם אמא סימה היו ממקימי המושב, וגדלו על ערך אהבת הארץ ועבודת האדמה; חקלאים ותיקים שגידלו מגוון רחב של ירקות, הדרים ופרחים.

"לאורך שנותיי סייעתי להם בעבודה החקלאית" כך החל אוהד בן גיגי לתאר את מסלול חייו מן הרגע שפקח את עיניו לראשונה בחייו.

"אחר-כך ניהלתי בעצמי משק חקלאי: 40 דונם בצל, 20 דונם עגבניה ו-15 דונם חממות. זה היה אחרי שירות סדיר בצבא ולאורך שנה וקצת". מהר יחסית שב אוהד אל מדי צה"ל ואת המשק הותיר לניהולם של הוריו.

"בתחילת שירותי הצבאי התנדבתי לחיל הים, לצוללות. השרות בצוללות הינו שירות התנדבותי ובכך מחויב בחתימה מראש לכשנתיים. השתחררתי בדרגת רס"ן כשהתקופה האחרונה במדים הייתה בתפקידי מטה מגוונים שהשתיקה יפה להם".

אוהד אינו מרבה לדבר על פעילותו בצוללות והמשפט היחיד שהוא מוכן לומר הוא: "בצוללת השירות מגוון ומאתגר ודורש התמודדות בתווך ייחודי, במצולות הים. מילאתי תפקידים פיקודיים תוך הובלה של חיילים. הובלה של פרויקטים מגוונים "מהנבטה ועד למבצעיות".

וזה בדיוק המשפט שמנחה את אוהד בתפקיד האזרחי הנוכחי שלו. הגדרת התפקיד להקים תחום חקלאות במועצה האזורית אשכול, תחום מאוחד לכלל החקלאים בקיבוצים ובמושבים ולהעניק שירות לכולם.

"אני רואה בתפקיד שלי חשיבות ושליחות כאחד. שירות לתושב, בעיקר לחקלאי וכמובן שיפור השירות כי מגיע לאזרחים יחס מיטבי".

מהתקופה הקצרה, יחסית, שהוא בתפקיד הוא למד מהר מאד להבין כדבריו ש"החקלאות תמיד מתקדמת ובחקלאות הישראלית יש תמיד יזמות, שיפורים וחלוציות.

"העתיד שלנו גם בזירה הארצית וגם הלאומית זה בחקלאות, ובצוותא עם מי שעומד בראש המו"פ באשכול, ליאור קטרי, בשיתוף פעולה הדוק, נעניק לחקלאי את המיטב שדרוש לו".

בן גיגי בא לתפקיד אחרי ליאור קטרי שהיה ראש הועדה החקלאית במועצה האזורית והוא ממשיך בתפקיד שהיה מנת חלקו קודם לכן כמנהל מו"פ דרום.

הוועדה שבחרה בבן גיגי קבעה כי ישונה התפקיד ואוהד הוא ראש התחום החקלאי, ויחד עם סגן ראש המועצה המחזיק בתיק החקלאות, דודי אלון, מהישוב יתד – "יש לנו חזון משותף" מעיד אוהד בפנינו.

כמעט בכל משפט שיוצא מפיו של אוהד אתה שומע את צליל מנגינת המוטיבציה שמתנגן בדבריו.

"למרות מצב ביטחוני וכלכלי אנחנו במשנה מרץ מתמודדים עם כל הקשיים. אנחנו איתנים בעבודה, בעבודת גד"ש עד התלם האחרון עם כל האי-וודאות של הרפורמה שהוצגה על ידי שר החקלאות ופיתוח הכפר ויבוא חסר תקדים של תוצרת חקלאית טריה."

"החקלאים מאמינים במעשיהם והחקלאות ששמרה על "רצף תפקודי" הוכיחה במשבר הקורונה ובאירועים ביטחוניים כמו "שומר החומות" שאנחנו הביטחון התזונתי של ישראל. חקלאי ישראל יודעים לייצר תוצרת טרייה איכותית במחיר תחרותי".

אוהד בן גיגי גאה לעמוד בראש תחום במועצה שמוגדרת כ"אסם הירקות" של מדינת ישראל. החלקות המעובדות משתרעות על כ- 400 אלף דונם שהינם מחצית משטח המועצה הכולל כ- 800 אלף דונם.

מרבית הגד"ש באחריות הקיבוצים ומשתרע על כ 200 אלף דונם כאשר עיקרי הגידולים הם תפו"א, גזר, חיטה, בוטנים ועוד.

החקלאים במועצה מספקים למעלה מ-70% מהעגבניות לצרכן המקומי מחמישה עשר אלף דונם של חממות ובתי רשת.

התוצרת מגוונת – פלפל, חצילים, קישואים ועוד. יש גם אננס, פיטאיה, פרחים ולמעלה מ 30 אלף דונם מטעים, הדרים אבוקדו מנגו ובננות. ויש לנו גם בקר לחלב, ועופות.

אוהד בן גיגי אינו שוקט לרגע על השמרים. "אני תר לשיתופי פעולה מול מועצות שכנות במרחב ובמועצה בפרט בתחום החדשנות, החינוך החקלאי ומתן פתרונות לפסולת החקלאית; אחרי פרויקטים שישדרגו את החקלאות ביישובי העוטף, במילים אחרות: מיזמים פורצי דרך."

"כבר היום יש לנו חבר'ה צעירים שממשיכים את דרכם של ההורים והם משדרגים את המשקים וחקלאים חדשים נוספים שנקלטים במועצה. היום במועצה מתקיימים לימודים לחקלאות ולחקלאות מדייקת."

"בנוסף קיימת ישיבה תיכונית, רגבים שבבני נצרים שבחלוציות, המחנכת את תלמידיה לעמל בחקלאות. כמנהל תחום החקלאות במועצה האזורית אשכול אני פועל לביסוס החינוך החקלאי, טיוב ושיתוף פעולה עם מועצות אזוריות שכנות ובשאיפה להביא תוכניות לימוד עד לרמה אקדמית."

מפיו נפלטה מילה שפשוט דרשה המשך, אבל אוהד הבהיר מיד "זה נושא שהוא בתהליך ולא הוסדר" ואנו מבקשים בכל זאת הסבר והוא מגלה: "אנחנו במועצה בשיתוף מנהל בית הספר "נופי הבשור" וצוותו, אגף החינוך ואגף ההנדסה נמצאים בתהליך של הקמת חווה לימודית חקלאית". עוד נקודה שמעידה עד כמה האיש הזה פורה וחדור אמונה בהמשך דרכו באשכול.

כחלק מתפקידו בן גיגי אמון על החקלאות גם בחירום במסגרת מל"ח ופועל בשיתוף פעולה עם קב"ט המועצה להשגת מיגון לעובדים הזרים בחבל".

בימים אלה הוא שותף מלא בהקמת תשתית מערכתית מרחבית שתדע לספק שירות לטיפול בפסולת חקלאית בשת"פ עם אשכול נגב מערבי.

מילה על משרד החקלאות לסיום: "החקלאות מפרנסת כמאה אלף חקלאים ומועסקים באופן ישיר. בעת הנוכחית כלל המשק נמצא באי ודאות גלובלית בעקבות מגפת הקורונה המתעתעת שעדיין לא חלפה ועודנה כאן, השינויים הגיאופוליטיים באזורנו, תוסיף את שינויי האקלים המהירים, מחסור עולמי בחומרי גלם ועליית מחירי התשומות וההובלה יהיה נכון לשמר את הנכסים האסטרטגים שאחד מהם היא החקלאות."

"חשוב ביותר להגדיל את ההשקעות, להגדיל את התמיכה בחקלאים ובמחקר ולייצר יציבות ככל הניתן. החקלאות תבטיח את הביטחון התזונתי בתקופות הקשות, את האחיזה בקרקע וקביעת הגבולות."

"מועצה אזורית אשכול תהווה גורם משלים למרכזי החדשנות במרחב ותהווה כר פורה לחדשנות ארצית ובינ"ל לחקלאי המועצה, ליזמים וחברות הזנק מכל הארץ שיפעלו וישקיעו בארץ כולה".

אוהד בן גיגי בן 46. נולד במושב אוהד. נשוי לאילנה, מנהלת מחלקת חינוך במסל"ן -מרכז סיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ואלימות, נגב. הורים ל-אור בת 14.5 לומדת בבית הספר האזורי "נופי הבשור" ואביב בן 9.5 לומד ב"שדות אשכול".

אוהד בן גיגי השתחרר משירות קבע בצה"ל בחודש ינואר 2021. למד לתעודת הוראה במכללת קיי, תכנית להסבת אקדמאים של קצינים להוראה.

תגובה אחת

  1. אוהד הוא האיש הנכון במקום הנכון.בעל חשיבה מהירה וביצועישת מהמעלה העליונה.
    אצלו הזמן דוחק וצריך ליישם מה שתכנן היום,כבר אתמול.אני מכיר אותו כילד,נחוש ומוכן למשימות.
    הוא קיבל "ארגז כלים"מהוריו סימה ומיכה ואיתו הוא יצא לדרך.
    הוא מתייעץ שומע דיעות אך את ההחלטה הסופית,הוא מקבל.אני מתפעל מהדרך שבה הוא פועל מאז שחר ילדותו. מנומס,נעים הליכות וחיוך שובה לב.הבחירה באוהד "כשר החקלאות"נכונה ובטוחני שידביק בידע,התלהבות ורצון להצליח את כל העוסקים במלאכה.הצעירים והאזור הרויחו אדם שבשבילו:"השמים הם הגבול".דרך צלחה אוהד בן-גיגי.
    ברוך תהיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן