יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1221205057

חקלאות עולמית – התייבשות של חקלאות העולם

2 דק' קריאה

שיתוף:

הבצורת מייבשת גידולים חקלאיים בכל העולם, מרצועת החוות של ארצות הברית ועד אגן נהר היאנגצה בסין. המצב מעורר חשש מפני רעב גלובאלי ומחמיר את תחזיות האינפלציה.

האזהרה האחרונה הגיעה מהמערב התיכון האמריקאי, שם גידולי התירס כל כך צמאים, עד שעל הגבעולים אין כלל קלחים. גם תרמילי הסויה מעטים וקטנים מהרגיל. הדו"ח המדאיג על התייבשות היבולים, שאותו חיברה ספקית המידע החקלאי פרו פארמר קרופטור, דחף בחזרה את מחירי הדגנים לרמתם הגבוהה ביותר מאז חודש יוני.

העולם נואש להשלים את המחסור בדגנים שנגרם בשל שיבושים באזור הים הבלטי ואוקראינה, ובשל מזג אוויר קשה באזורי הגידול הראשיים. אולם בשבוע האחרון של חודש אוגוסט, סקר שנעשה בשדות בארצות הברית, הימם את מומחי הענף שציפו ליבולים טובים יותר. הדו"ח הציג נזק נרחב בשל החום הכבד והמחסור במים. הבצורת מכה גם באירופה, בסין ובהודו. התחזית לייצוא מאוקראינה, יצרנית גדולה של תירס ושמן צמחי, מעורפלת בשל השליטה של רוסיה בשטחה.

"גם לפני שקיבלנו את דו"ח היבולים בארצות הברית, חששתי שלא נוכל להגדיל מלאים עד 2023" אמר ג'ו גלובר, הכלכלן הראשי לשעבר במשרד החקלאות של ארצות הברית, שמשמש כעמית בכיר במכון למחקר מדיניות בין לאומי למזון בוושינגטון. "פתיחת הנמלים באוקראינה היא סימן מבורך, אבל הכמויות מתחת לנורמה" אמר.

סוחרי סחורות חקלאיות נדרכו השנה במיוחד, כי כל קילוגרם חשוב. מחירי תירס, חיטה ופולי סויה, נסוגו משיאיהם בתחילת השנה, ומחירי החוזים העתידיים תנודתיים מאוד. הפתעות לרעה מכיוון מזג האוויר לפני סיום קציר הסתיו, עלולות להזניק את המחירים שוב.

מדד מחירי דגנים ופולי סויה נסחר כעת בשווי של 40 אחוזים מעל הממוצע שלו לחמש שנים והזינוק במחירים תורם לאינפלציה הגלובאלית. מחסור במזון גרם לנפילת ממשלת סרי לנקה השנה, כשלמדינה אזל המט"ח כדי לקנות תוצרת מיובאת.

 בארצות הברית התירס הוא היבול הדומיננטי. לכמות קטנה מהרגיל תהיה השפעה ניכרת ברחבי העולם ועבור שרשרת אספקת המזון. העיניים נשואות לדרום אמריקה, כדי להשלים את החסר בתחילת 2023, במיוחד אם סין, שסובלת מהבצורת הקשה ביותר מאז שנות השישים של המאה הקודמת, תיאלץ לייבא יותר דגנים כדי להאכיל את העדרים הענקיים שלה ולמלא את המלאים המקומיים.

המומחים מעריכים שהתפוקה בארצות הברית תהיה נמוכה בארבעה אחוזים מהתחזית הממשלתית הרשמית, אחרי שבחורף יבול החיטה נפל יחסית למצופה, וכך גם יבול פולי הסויה מברזיל.

התחזית החקלאית הגלובלית ל-2023 מדאיגה גם היא. לראשונה אחרי 20 שנה, העולם עומד בפני שנה שלישית רצופה של תופעת "לה ניניה" – התקררות באזור המשווני של האוקיינוס השקט, גורמת לתגובה אטמוספרית שעלולה לגרום לבצורת מתמשכת בארצות הברית, ברזיל וארגנטינה.

אנליסטים מזהירים כי התחממות גלובאלית תמשיך לפגוע בתפוקה החקלאית בשנים הבאות. אירופה מצויה עתה בבצורת שהיא ככל הנראה הגרועה ב-500 השנים האחרונות, לפי ניתוח ראשוני של מומחים במרכז המחקר המשותף של האיחוד האירופי. כמה מהגידולים נפגעו באופן קשה במיוחד; תנובת התירס תהיה נמוכה בכ-15 אחוזים מהממוצע לחמש שנים.

"עם מחירי האנרגיה הגבוהים לחורף הקרוב, לכל נפילה באספקת התירס תהיה השפעה הרסנית על מגזר המזון והמספוא" אמר עבדולרזה אבסיאן, אנליסט לשוק המזון ולשעבר כלכלן בארגון המזון והחקלאות של האו"ם.

בסין, בצורת היסטורית פגעה באזור נהר היאנגצה וסצ'ואן וגרעה מיבולי האורז, הדגן המוביל במדינה. בהודו, שתילת האורז הצטמצמה ב-8 אחוזים בעונה הנוכחית בשל היעדר גשמים בכמה אזורים. הממשלה שוקלת להגביל ייצוא אורז שבור, סוג אורז שמיועד למספוא ולהפקת אתנול. היבואניות העיקריות של אורז הודי הן סין, שקונה אותו למספוא לבעלי חיים, וכן כמה מדינות ביבשת אפריקה, שם הוא משמש מזון לאדם. הודו מספקת 40 אחוזים מסחר האורז הגלובאלי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן