יבול שיא
הרפת והחלב
רביב אסא מגדל פלפלים

טוב בחקלאות זו מילה גסה אומר הצבר רביב אסא שאוחז ב200 דונם פלפל

2 דק' קריאה

שיתוף:

"טוב בחקלאות זו מילה גסה" אומר לי הצבר רביב אסא, דור שני בערבה התיכונה". אם אתה לא ממצה את מלוא פוטנציאל הצמח אין לך סיכוי להרוויח. אני משתדל להיות הכי יעיל, למקסם את השיווק שאינו תלוי בך. ודאי תשאל אותי מדוע אני בכל זאת ממשיך ואענה לך: אני אוהב את התחום הזה".

רביב אוחז 200 דונם פלפל במושב עין יהב. מייצא לרשת S.T.M. באנגליה, רוסיה ושוק מקומי. מעסיק 22 עובדים, 15 מהם זרים. הרוב מתאילנד ושבעה ממיאנמר (בורמה לשעבר).

"התשומות עולות. עלות הגידול התייקרה בין 15 ל-25 אחוזים. עלות גידול של קילו פלפל – 4.30 שקלים. חקלאי מקבל מרשת השיווק ארבעה שקלים נטו. בניכוי ההוצאות נשאר לי 3.80 ולעיתים 3.90 שקל. והרשת מוכרת את הפלפל ב-11.90 שקלים".

"החקלאי בראש הפירמידה. בדרך לשם אתה משלם על זרעים/שתילים, הדברה, קרטון, פלסטיק, יצרני קומפוסט, שיווק, תאילנדי, ובסוף ניצב החקלאי בראש הפירמידה. בשנים האחרונות לא נשאר רווח".

רביב תר אחרי המילים שיבטאו כהלכה את התנהלות משרד החקלאות מול החקלאים. "משרד החקלאות מדברר את יוקר המחיה לציבור הצרכנים על גבם של החקלאים, בעוד שלחקלאי אין יד ורגל בקביעת מחיר התוצרת".

"אנחנו לא בעד מונופולים, רק בעד יבוא חופשי ובלבד שתנאי התחרות יהיו הוגנים. עלויות העסקת עובדים הן 50% מעלויות הייצור שלי. מחירי המים  ואיכותם אינם מקבילים למתחרים שלי בירדן, תורכיה או לחקלאים בספרד, מרוקו ואנגליה. אני רוצה שלא יפריעו לי. למשרד החקלאות אני אומר: תן לחיות, תן להרוויח. אם שם, בבית דגן לא רוצים חקלאות – שיגידו, נמצא פרנסה אחרת. נזנח את חבל הארץ הזה, ניסע לתל אביב ונחשוב על חלופות".

טוב. זה לא יקרה. רביב הוא חקלאי בדם ולא יעזוב את הערבה לעולם. הוא מודע גם לסכנות האורבות ממזרח וממשיך. "אין גדר בין ישראל לירדן. מנאות הכיכר ועד מושב פארן עשרות קילומטרים ובהם מושבים חיים, פעילים. נוסעים על הגבול, על כביש המערכת. התלם האחרון".

רביב אסא מטפל בירק לייצוא על פי תקני אירו. לא מרסס. כל התוצרת בהדברה ביולוגית, כך דורשים ברשת האנגלית ורביב ממלא אחר כל ההוראות. הוא ישאר בערבה, ימשיך להתנהל על הטרקטורון שלו וימשיך לקטר. בחיוך, כי כך גדל, כך צמח, כך היה לחקלאי, בנם של אסתר (79) תיבדל לחיים ארוכים, לשעבר מנהלת חשבונות ומאיר אסא ז"ל.

גילוי נאות: רביב אסא למד לפני שנים בתל-אביב מוזיקה במכללת "הד" והוא בעל תואר ראשון. למימון  לימודיו הועסק כמאבטח ב"קול ישראל" ובערוץ הראשון של הטלוויזיה. שם היכרנו ולא זכרתי שרביב ליווה אותי חמוש, בדרכנו לכתבה במחסום ארז בימי האינתיפאדה. הוא כל כך שמח לפגוש בי שוב. פניו קרנו כאשר נפגשנו סמוך לחלקת הגידול שלו.

אחר כך עשה לי סיבוב על הטרקטורון שלו ואני שמחתי על ההזדמנות לעלות על רכב השטח שלו. גם כאן היה לו מה להוציא עוד קיטור. "תאילנדי בא לעבוד בישראל. חייב תקופת בידוד בגלל הקורונה. הוא שוהה אצלי שבועיים בבידוד, לא עובד, רק אוכל על חשבוני ואני חייב לממן את ימי הבידוד – 2000 שקלים. כך קובעת המדינה שמפילה עלי את תיק הבידוד. זה רציני? זה ראוי?"

רביב נשוי לבת מושב עין יהב והם הורים לשלוש בנות: 13, 16  ו-8. גם בשנה הבאה ניפגש בערבה התיכונה בתקווה שתהיה לו סיבה טובה לא לקטר יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן