יבול שיא
הרפת והחלב
מארגני הכנס דר גו וויס מר גלעד לוריא ודר רויטל דבדבני עם שגריר וייטנאם בישראל

כנס קניין רוחני וחדשנות בעולם האגרוטק

3 דק' קריאה

שיתוף:

חדשנות בעולם האגרוטק: כנס בנושא קניין רוחני וחדשנות בעולם האגרוטק התקיים לאחרונה בתל אביב. הכנס אורגן על ידי ד"ר ג'ו וייס, ד"ר רויטל דבדבני ומר גלעד לוריא ממחלקת הפטנטים במשרד ד״ר אייל ברסלר בע״מ, המתמחה בקניין רוחני ורישום פטנטים.

חדשנות בעולם האגרוטק: הכנס כלל חמישה מושבים. שני המושבים הראשונים עסקו בנושאי קניין רוחני בתחום החקלאות והאגרוטק ונפתחו בהרצאת אורח מיוחדת מאת ד״ר הנדריק וויכמן, מגרמניה, אשר סקר בהרחבה את נושא זכויות מטפחים באירופה.

ד"ר וויכמן הדגיש בדבריו את הנחיצות של טיפוח זנים חדשים: יצירת וריאציות חדשות של מאפייני הצמח, למשל צמחים בעלי יבול רב יותר (בשילוב עם איכות גבוהה יותר), יצירת צמחים עם עמידות מוגברת לעקות סביבתיות למחלות, לרבות עמידות למזיקים, צמחים עם רמות מוגברות של רכיבים רצויים ו/או רמות מופחתות של רכיבים בלתי רצויים, כמו גם יצירת תהליכים חדשים לייצור צמחים, כגון טכניקות רבייה חדשות.

ד"ר וויכמן הסביר כי ביכולתה של מעטפת ההגנה של הקניין הרוחני לספק הגנה לחידושים והמצאות על ידי בין היתר רישום פטנטים, זכויות מטפחים על צמחים ו/או סימני מסחר.

מיד לאחריו הרצה מר יעקב מועלם, מנכ"ל קידום ויישום מו"פ בחקלאות של מינהל המחקר החלקאי מרכז וולקני, והפליא לתאר את המגמות העיקריות בנושאי חקלאות ומזון בישראל בכלל ובמרכז וולקני בפרט.

מר מועלם הדגיש בדבריו את מגמת הדיגיטציה והמיכון של החקלאות, המהווה מהפכה משמעותית בענף החקלאות והמזון. מגמה זו כוללת חקלאות מדייקת, השקיה, חיזוי יבול, גידול או פיקוח ובקרת מחלות, גידול בסביבות אוטומטיות מבוקרות, כמו גם ניהול של תוצרת טרייה לאחר קציר.

מר מועלם הזכיר רק כמה משלל הפיתוחים המרתקים, כגון ציפויים אכילים של פירות וירקות, גידול אנכי של צמחים, חקר המיקרוביום של הבקר, תחליפי בשר בשימוש בתרביות רקמה, מזון בריאות, קנאביס ומוצריו, פיתוחים אפי-גנטיים וננוטכנולגיים.

בהמשך המושב הציג ד"ר איליה פיטל את פועלה של "יישום" החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית בירושלים, וגב' לידיה דג'ריץ' ממשרד עורכי פטנטים בסרביה סיפקה הצצה מעניינת על נושא זכויות המטפחים במדינות הבלקן,

בוחני פטנטים מרשות הפטנטים הישראלית, ד"ר אומברטו פצ'ה וד"ר אליצור רוזן, הציגו דוגמאות ייחודיות של בקשות פטנטים בנושאי חקלאות, מיכון חקלאי, חומרי הדברה ואגרוטק, והדגישו את התמיכה של רשות הפטנטים בהמצאות "ירוקות" ע"י האצת הבחינה של בקשות אלו.

במסגרת המאמצים לצמצם את תופעת ההתחממות הגלובאלית אימצו משרדי הפטנטים בעולם הליכים מיוחדים לרישום פטנטים על המצאות “ירוקות”, שנועדו לשמור על איכות הסביבה וכדור הארץ, כגון המצאות המיועדות לניצול מקורות אנרגיה חלופיים ומתחדשים.

עיגון חוקי של הליכים מיוחדים לרישום פטנטים ירוקים החל במדינות המתקדמות בעולם, דוגמת ארצות הברית, אוסטרליה, אנגליה יפן, דרום קוריאה, וכן עוגן בדין גם בישראל.

הליך הרישום המיוחד בא לידי ביטוי בכך שרשם הפטנטים מעניק עדיפות בבחינת בקשות רישום לפטנטים ירוקים, כך שבדיקת הבקשה תחל לכל היותר שלושה חודשים ממועד סיווגה כירוקה.

חדשנות בעולם האגרוטק

עו"ד עידן סידן ממשרד שטייף, עברון, סידס, בורוכוב ושות' ריתק את השומעים בהרצאתו על אכיפה "מחוץ לשדה", ועו"ד אביב ניקולס פולאק ממשרד ד"ר אייל ברסלר סיכם מושב זה של הכנס בהרצאה ויזואלית על סימני מסחר בתחום החקלאות, בדגש על "המוצר שלך הוא הנכס החשוב ביותר שלך".

עו"ד פולאק הרחיב בנושא חשיבות סימנים מסחריים כשכבה נוספת להגנת הקניין הרוחני, המאפשרת להבחין במוצא הטובין או השירותים המוגנים בסימנים מסחריים אילו (למשל המגדל, או המשווק של זן צמחים מסוים). סימן מסחרי יכול להתבטא בצורות רבות הכוללות מילה, שם, סמל, מכשיר, צליל, ניחוח או "חוזי" ( TRADE DRESS) של אריזות.

עו"ד פולאק הדגיש את העובדה כי סימני מסחר יכולים לספק הגנה משמעתית וממושכת לזני צמחים (לפחות 10 שנים , וניתן לחדשם).

ד״ר ג׳ו וייס הוסיף נדבך משמעותי לכנס, כשהרצה על נושא התופס תאוצה רבה בתחום המשיק להגנת קניין רוחני, כפי שמתבטא ב"פרוטוקול נגויה".

השקעה בחידושים בתחום החקלאות

פרוטוקול זה, שאומץ ב-2010 ביפן, מסדיר את הגישה למשאבים גנטיים וחלוקת הרווחים מהשימוש בהם באופן צודק ושוויוני בין מדינות. ד"ר וייס הדגיש את חשיבות פרוטוקול זה בבניית אסטרטגיות הגנת קניין רוחני וחופש פעולה של חברות ובמתן כלים למשא ומתן.

המושב הבינלאומי של הכנס בהנחיית מר גלעד לוריא, אויש ע"י מגוון מרצים ממגוון לאומים: שגריר וייטנאם בישראל, מר דו מין הונג, אשר הציג את העניין של ארצו בהשקעה בחידושים בתחום החקלאות, גב' קאריס וויטי מ- SIGNAL שהרצתה על קשרי סין ישראל, מר סמואל גדעון שיר, קונסול במרכז לחדשנות של שגרירות דנמרק בישראל, גב' ג'ודי רסון קונסולית בשגרירות הפיליפינים ועו״ד אלרואי קנבל, ששוחח על יחסי פולין ישראל.

את המושב חתם מר אמיר אלעד בהרצאתו המרתקת: "מה מחפשים שותפים אסטרטגיים בינלאומיים?".
כל הדוברים במושב זה הדגישו את חלקה הגדול של התעשייה הישראלית בפיתוח פתרונות אגרוטק מתקדמים, אשר מהווים כר נרחב ופורה לשיתופי פעולה בין ישראל לבין מדינות זרות.

מבט על התעשייה הישראלית ניתן במושב הרביעי, שנפתח בסקירה של ד״ר רויטל דבדבני ,סמנכ"לית במשרד ד"ר אייל ברסלר, על המגמות בשוק המתפתח והמסקרן של מזונות בעלי סגולות ריפוי (nutraceuticals). Nutraceuticals הוא מונח רחב המשמש לתיאור כל מוצר שמקורו במזון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן