יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 11 30 144206

נירים – קיבוץ בקו העימות

3 דק' קריאה

שיתוף:

בקיבוץ נירים בעוטף עזה, שבאותה שבת שחורה נרצחו חמישה מחבריו וארבעה חברים נחטפו ע"י החמאס, כבר רצים קדימה, לא נחים, לא מפסיקים לעשות, ממשיכים לזרוע ולהכין את האדמות להמשך גידולי החורף

ב-6.10.23, רק יום לפני השבת השחורה, חגג קיבוץ נירים 77 שנה להיווסדו.

נירים – קיבוץ בנגב הצפון מערבי, נמנה עם יישובי מועצה אזורית אשכול עלה לקרקע במוצאי כיפור 1946.

אדמותיו של קיבוץ נירים ספוגות במלחמות, החל ממלחמת העצמאות שפגשה את הקיבוץ הקטן ארבע עשרה שעות לאחר ההכרזה על הקמת מדינת ישראל. כשחיל המשלוח המצרי פולש לשטחה הריבוני של המדינה שאך הוקמה.  קרב נירים התחולל בבוקר ה-15 למאי 1948.

בנובמבר 1948 לאחר מבצע יואב (שנועד לפרוץ את הדרך אל הנגב המנותק) חודשו התקפות המצרים על קיבוץ נירים. לימים הוקמה במקום אנדרטת נירים ועליה סיפור הקרב.

עם השנים גדל הקיבוץ והתרחב, כיום מונה הקיבוץ כ 500 נפש, קיבוץ משגשג שעיקר פרנסתו – חקלאות. ענף גידולי השדה חולש על  שטחים נרחבים ובנוסף, גידולים מגוונים: בננות, אבוקדו, ליצ'י, חיטה, גזר, תפוחי אדמה, בוטנים, צנוניות ועוד… גם רפת חלב יש בקיבוץ נירים, הרפת הכי ותיקה בעוטף.

גד"ש נירים המונה צוות מקצועי של כ- 20 אנשים הינו מהמשקים המובילים בגידולים אורגניים; כשליש משטחי הגידולים הינו אורגני.

מתחילת שנות ה-2000 סובל הקיבוץ יחד עם כל יישובי העוטף מהתקפות טרור פלסטיני באמצעות ארטילריה רקטית. הרקטות שנורו תחילה לטווח קצר הפכו תוך מספר שנים לנשק משוכלל יותר ויותר, ב-2009 החלו להגיע רקטות גם לאשדוד ובאר שבע. מיותר לציין שחברי קיבוץ נירים חיו ב"שגרת" איום מתמדת.

מספר אילן ברוך מנהל גידול תפוחי האדמה בגד"ש נירים: "אנחנו ממשיכים לחרוש ולזרוע, איפה שרק ניתן להגיע. כרגע השטחים אותם ניתן לעבד נמצאים ממזרח לקיבוץ. היות והקיבוץ הוכרז כשטח צבאי סגור העברנו את הכלים החקלאים לקיבוץ אורים והעובדים השתכנו בקיבוץ רוחמה. אנחנו נעזרים גם בקבלנים מרהט שמביאים במשאיות את הזרעים והדשן. כל זה כמובן מאריך את התהליך אך לפחות מאפשר להמשיך ולזרוע".

"אנחנו זורעים תפוחי אדמה וחיטה ומקצרים תהליכים ובאותו היום עושים משתת ומרססים טרום זריעה. יש גידולים שהחלטנו לא לזרוע כרגע, מה שחשוב זה להמשיך לעבד את האדמה. תפוחי אדמה וחיטה הם בגדר גידולים בסיסיים ומזון בסיסי".

מוסיף לדברים ניר שיפר מנהל כלל הגידולים בקיבוץ: "היינו חייבים לקבל החלטה מושכלת, זרעי תפוחי האדמה כבר היו מוכנים והחלו לנבוט, ואם לא נזרע אותם, יירקבו. הוחלט לזרוע ויהי מה. אנחנו מאמינים שהשקט יחזור על כנו ונצליח לקצור את היבולים מכל מה שאנחנו זורעים עכשיו".

לגד"ש נירים גם מטעים: בננות, ליצ'י ואבוקדו. בר חפץ מנהל המטעים מספר: "את מטעי הבננות, כ-200 דונם לא הצלחנו להציל, המטע שנמצא ממש על גבול עזה ניזוק קשות. את האבוקדו, 1000 ד' והליצ'י 30 ד',  אנחנו מנסים להציל בעזרת מתנדבים, מהם מגדלים מהצפון שמגיעים לסייע. חשוב להבין שמטעי האבוקדו לא קיבלו מים לפחות שלושה שבועות והעץ זוכר כך שיהיה נזק עתידי שאנחנו עדין לא יודעים לכמת. ישנם גם נזקים ישירים של נפילות קסאמים ופצמ"רים שנפלו במטעים ושרפו עצים".

Screenshot 2023 11 30 143525
בר חפץ מגדל האבוקדו והליצי

השלושה ממשיכים ומספרים: "כל התאילנדים עזבו, בתוך התופת הצלחנו, בעזרת אנשי רהט שהגיעו לסייע, למלט את התאילנדים מהקיבוץ המותקף, העברנו אותם לקיבוץ רוחמה ולאחר מכן הם כולם חזרו לתאילנד. נותרנו ללא ידיים עובדות ואנו עמלים על הקמת צוות השקיה, בשכר, המורכב מצעירים ישראלים שאנו מקווים ומאמינים שיישארו להמשיך ולעבוד בגד"ש נירים".

צוות הגד"ש המקורי עבר חוויה קשה מאוד בהתקפה של השבעה באוקטובר, רועי פופלוול שהיה אחד מעובדי הגד"ש נהרג בהתקפה זו וכמובן שיש הרוגים נוספים מהקיבוץ והגרוע מכל, חטופים מהקיבוץ ומיישובים נוספים. קשה מאוד לעכל מה שעברנו ואנחנו עדין עוברים, אומרים אילן, בר וניר, אך כמעט באותה נשימה הם מוסיפים שעבודת האדמה מנצחת הכל והיא מזור, ולו מזור חלקי, ללב ולנשמה, והיא הערובה לניצחוננו אנו ולניצחון הטוב על הרע.

הם מציינים את העזרה הרבה לה הם זוכים, מקיבוצים אחרים מכל רחבי הארץ, ממתנדבים שמגיעים לעבוד ולסייע ומתושבי רהט שגם הם בין הנפגעים מההתקפה הרצחנית.

"אנחנו זורעים איפה שרק אפשר והצבא מאפשר לנו; זרענו כבר חלקות שצמודות לאוגדת עזה, הטרקטורים נוסעים וחורשים, נוסעים וזורעים גם כשממשיכה הלחימה מסביב. ואכן בסרטון שמסתובב ברשת ניתן לראות כיצד נופלת רקטה ממש ליד הטרקטור שממשיך בעבודתו. אנחנו כאן ואנחנו מנצחים".

"הבעיה שלנו כרגע" אומר בר חפץ, "שבעוד שבוע ננסה להתחיל לקטוף את האבוקדו, על אף שאין עובדים באופן מסודר והמתנדבים הנהדרים אינם הפתרון לטווח הארוך. וגם בית האריזה שנמצא בקיבוץ וארז בעבר את התוצרת שלנו ושל מגדלים אחרים, אינו שמיש ונצטרך למצוא חלופות לאריזה ולשיווק של האבוקדו".

Screenshot 2023 11 30 143947
זורעים בנירים

אילן, בר וניר שלושתם נטועים עמוק בתחום בחקלאות ובאדמת ארץ ישראל. אילן בן קיבוץ משאבי שדה, בר בן קיבוץ נירים וניר בן קיבוץ רוחמה והם יעשו הכל כדי להחזיר עטרת אדמת קיבוץ נירים ליושנה ולהאדיר אותה עוד יותר.

"לאנשי הקיבוץ שפונו למלון באילת חשוב מאוד לדעת על בסיס יום יומי שאנחנו ממשיכים לעבד את האדמה הזאת, מתארגנים לקטיף האבוקדו ומתכננים את המשך הגידולים. אנשים רוצים לשמוע שזורעים ושנגיע גם לקצור".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן