יבול שיא
הרפת והחלב
נעמה עתידיה ובעלה .צלם אפרת עדן

נשים בחקלאות – נעמה עתידיה, בעלים של חווה חקלאית "עינות קדם", בקעת הירדן

3 דק' קריאה

שיתוף:

גדלתי ברמת גן כילדה עירונית עם המון אהבה וגעגועים לטבע. פגשתי את בעלי, עלם חמודות ומדהים, בחור שרצה ללכת להפריח את השממה, ומאד התחברתי לאג'נדה שלו והלכתי איתו יחד.  הלכנו להקים חווה ולעשות חקלאות. בעלי הוא דור שני של חקלאים מעין יהב, וכשהכרתי אותו ראיתי מקרוב את צורת החיים של החקלאים כשהם קמים מוקדם בבוקר יחד, את האחווה שנוצרת במשפחה, איך כולם מחוברים – עובדים יחד בשדה ואוכלים יחד ארוחת בוקר או צהרים. יש משהו מאד מחבר, מאד ביחד בצורת החיים הזאת. לא פוגשים אחד את השני בתשע בערב אחרי שכל אחד היה בעולם שלו. המקום הטבעי והפשוט מאד תפס אותי והצטרפתי לזה והרגשתי שזו זכות גדולה. 

הסיפור שלנו כחקלאים התחיל בכלל כשגרנו כולם יחד באוהל במשך שנתיים על אדמה שוממה. היינו 7 שנים בלי חשמל, בקושי עם מים זורמים שחיברנו בעצמנו. כבר בהתחלה חברו אלינו קבוצת צעירים ובני נוער שעזרו יחד להקים את המקום. הם למדו תוך כדי תנועה עבודות ריתוך, מסגרות ונגרות, איך לבנות את הדברים, איך לעשות חקלאות והכל יחד יצר מרקם חיים שלם בחווה החקלאית האורגנית שכיום אני מנהלת.

הייתי כמו "האמא" של כולם, לאט לאט בנינו חדר אוכל משותף, מבני מגורים לחבר'ה, בית כנסת, בנינו לעצמנו גם בית, וכיום, כשתגיעו למקום תוכלו למצוא חווה יפיפייה המבוססת על חקלאות משולבת בפרויקט חינוכי.

המקום מאוכלס ברובו על ידי הרבה חבר'ה צעירים שמגיעים לעשות שנת שירות וישנם גם בני נוער שחיים בחווה מגיל 16, יחד איתם, עד הגיוס שלהם. בבוקר כולם עובדים בחקלאות ואחה"צ הם מקבלים המון תכנים בדמות קורסים מקצועיים של מורים שמגיעים ללמד כמו נפחות, נגרות, מכונאות רכב, מסגרות. אחת לחודש קבוצת הצעירים יוצאת  גם לטיול בשטח עם מורה דרך, שמלמד אותם בשטח ואח"כ הם הולכים לטייל. בנוסף הצעירים משתתפים גם בקורס צלילה באילת, קורס טיפוס, קורס גלישה וחילוץ, יש מעגלי שיח של כל מיני כלים שקשורים למודעות עצמית, דינמיקה קבוצתית, מיניות בריאה לבני נוער ועוד. 

החווה שלנו, היא חווה אורגנית, מעין מקום שהוא איזשהו גן עדן בעולם הזה, שכולם יכולים להיות שותפים לעשייה, שמתחבר לציונות, לאהבת ישראל, לאהבת האדמה וליצירת בית בעולם. יחד עם עומר בעלי, הבאנו לעולם 7 ילדים שגם הם שותפים מלאים לעשייה בחווה, הגדול כבר בן 17.5 והקטנה בת 6. יש לנו בחווה מנכ"ל, ויש מישהי במשרד ויש מישהו בתפעול, בתיירות, במכירות וכמובן יש גם מדריכה ורכזת לנוער; כולם לוקחים חלק בניהול החווה. החלום שלי זה להקים בית ספר חקלאי שהמקום יוכל להכיל עוד הרבה בני נוער שיוכלו לגדול ולהתפתח פה.

החווה מבוססת על חקלאית אורגנית ובה מגדלים כיום זיתים ועושים מהם שמן זית אורגני, לצד תמרים אורגניים. רוב התמרים של החווה הולכים למשווק ואחוז קטן ממנו משווקים ללקוחות באופן ישיר, עם משלוחים עד הבית ודרך קבוצות רכישה. את שמן הזית שלנו אנחנו יותר משווקים בשיווק ישיר, דרך החנות של החווה. הרבה מגיעים אלינו לחווה ויש אצלנו גם סיורים לקבוצות וגם פתחנו ענף תיירות חדש בשנים האחרונות, של קבוצות המגיעות לסיור, טועמות מהתוצרת שלנו ולומדות להכיר מקרוב את מרקם החיים שלנו.

אני מרגישה שזו זכות להיות חקלאית, לעבוד בחוץ, בטבע, באופן הכי טבעי שיש. זה מזכיר לי את המהות של החיים האלה, את הפשטות של הדברים, ומבחינתי זה גם אות לאלוהים ולשמיים, כשצריך לבקש למשל גשם או להמשיך לעשות טוב ואת האנרגיות של כולם להחדיר חזרה לשורשים של העץ – דבר שמשפיע ישירות על הטעם של הפרי – כך אנו מאמינים כולנו בחווה. 

את הבקרים אני מתחילה ב 5 בבוקר יחד עם בעלי וכוס קפה. כל שבעת הילדים שלנו נמצאים בחינוך ביתי, חלק לומדים וחלק הולכים בבוקר למטעים בשדה – בשאר שעות היום אני דואגת ומג'נגלת בין משימות שונות ומגוונות כמו הנחיית סדנאות שאני עושה, שיווק, תיירות, בניית תכנים ובמיוחד אני כל הזמן עסוקה ומוודאת שכולם בסדר.  

החווה חקלאית שלנו בעינות קדם משתייכת לארגון לחקלאות אורגנית בישראל אשר הוקם בסוף שנות ה-70 על ידי מריו לוי מקיבוץ שדה אליהו שבעמק בית שאן. כחלק מהתנועה האורגנית העולמית הארגון מונחה ע"י שני עקרונות עיקריים: 1. ייצור מזון בריא לאדם ולחי – נקי מכימיקלים והורמונים 2.  דאגה לאיכות הסביבה הכוללת – מניעה של זיהום מי התהום, זיהום האוויר, סחיפת קרקע וספיחה אקטיבית של פחמן מהאטמוספרה בצורה הנלחמת בשינוי האקלים.

כיום, הארגון לחקלאות אורגנית בישראל מונה מאות מגדלים מכל רחבי הארץ, ביניהם גם עשרות העוסקים מתחום התעשייה האורגנית: משווקים, ייצרני חומרים, אנשי הדרכה ומחקר. אמונה אמיתית בדרכו ודאגה לשמירת הקרקע של ארץ ישראל, הובילה את הארגון להיות נושא הדגל של החקלאות הישראלית וסנונית ראשונה במהפך ה"ירוק" של מדינת ישראל.  

הרעיון המשותף לכל הפעילים בארגון הוא הרצון לפעול למען הפחתת הפגיעה בסביבה ובפוריות הקרקע, תמיכה בבריאות האדם, בחי ובצומח, שיפור איכות מי השתייה, חיסכון במים והקטנה משמעותית של פליטת גזי חממה כפחמן דו חמצני, וההבטחה ליכולתנו, כאזרחי המדינה, להמשיך ולשמור על משאבי הטבע גם לדורות הבאים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן