יבול שיא
הרפת והחלב
Capture 4

ספר חדש – פגעים בירקות וממשקי הדברתם

2 דק' קריאה

שיתוף:

הוצאה לאור של ספר חדש הוא אירוע מרנין כשלעצמו, אך כשהוא רואה אור מטעם שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ), זה אירוע מרנין כפליים כי פרסום ספר הדרכה מקצועי בחקלאות הוא דבר נדיר יחסית. מתוקף תפקידו והגדרתו שה"מ מנחיל לחקלאים ידע מקצועי בדרכים מגוונות, ובכל הקשור לחומר בכתב, הוא עושה זאת בדפונים, חוברות, הנחיות והמלצות – יותר מאשר בספרים.

נראה על פי פרקי המבוא שכוונת המחברים היתה להוציא לאור חוברת כי כך הם מכנים את ה"ספר", אך יכולתם לרכז את כל הידע המקצועי בתחום, על רבדיו השונים, הביא לכך שתחת ידם יצא לאור ספר עב כרס, בכריכה קשה ובפורמט גדול ((A4, עם 275 עמודים הכוללים גם מאות תמונות מאירות עיניים.

אם כן, יש סיבה לחגיגה. לספר, לכותביו ולחובריו מגיעה הבעת הערכה גבוהה על המקצוענות המצוינת והמרשימה. אי אפשר להפריז ואי אפשר שלא להתפעל ולחלק סופרלטיבים לעוסקים במלאכה ולתוצר הסופי.

שני הכותבים, נטע מור ושמעון ביטון, הם שילוב נדיר של הווה ועבר שחברו יחדיו, עם המטען המקצועי הייחודי שלהם, והצליחו לשתף את מרבית אנשי המקצוע בענף – חקלאים, מדריכים, פקחים ויועצים פרטיים, אנשי השירותים להגנה"צ ולביקורת, חוקרים מוולקני, מהפקולטה לחקלאות ומאוניברסיטאות אחרות, חברות תשומות וחברות כימיקלים  – עשרות רבות כולל גמלאים וכולל כאלו שנפטרו והשאירו אחריהם מידע שלא יסולא בפז – שבאים מדיסציפלינות מגוונות כפי שמשתקף בעמוד של הבעת התודה. המחברים השכילו לתת קרדיט לשותפים בפרקים השונים בעלי התמחות מיוחדת, הן מהסקטור הממשלתי והן מהחברות הפרטיות.

אף כי לא מוזכר קהל היעד לו מיועד הספר, וייתכן שזה נעשה בכוונה, כל אחד מקוראיו, יוכל למצוא בו את אשר הוא חפץ. הספר מקיף כול.

המרכיב המרכזי בספר הוא תיאור של כל פגעי הירקות (מעל ל-200), ישנים כחדשים, בצד שמותם בעברית ובלטינית עם כל השינויים הטקסונומיים האחרונים, לפי המשפחות של מיני הירקות השונים ובליווי תמונות באיכות טובה. כאן עלי לציין שלמרות שחיפשתי היטב, לא מצאתי כל שגיאה בכתיבת השמות הלטיניים המרובים.

כל פגע המוזכר בספר, כולל את דרכי הדברתו, ולא רק הכימית, גם זו הביולוגית והמשולבת כחלק מממשק ההדברה המתכלל (IPM), המפורט היטב במלל ובטבלאות.

פרק קטן אך חשוב עוסק בפגעים אביוטיים שאינם נגרמים על ידי מחוללי מחלות או מזיקים.

פרקי המבוא מדגישים את השימוש הנכון בתכשירי ההדברה ובתחום חיטוי הקרקע, ואת שיטות ההדברה המשולבת והביולוגית.

פרק מיוחד בספר מוקדש להדברת עשבים: רשימות קוטלי העשבים, מיונם לפי קבוצות של מנגנוני פעולתם והנחיות למניעת התפתחות עמידות.

לספר נלווים בסופו: רשימת כל תכשירי ההדברה כולל תכשירים אורגניים, רשימת כל הפגעים ופונדקאיהם, רשימת המועילים (טפילים וטורפים) הניתנים לרכישה בארץ, מגדיר לכנימות קמחיות והנחיות להאבקה על ידי דבורים.

להערכתי, ספר זה יהפוך להיות נכס צאן ברזל לכל העוסקים בתחום ויתפוש מקום של כבוד על כל מדף ספרים ובמיוחד מדף ספרי החקלאות.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן