יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1278842410

עדכון מחקר: פפטיד (חלבון) אנטי-מיקרוביאלי יציב

6 דק' קריאה

שיתוף:

שלושה ניסויים בחממה, שבוצעו באמצעות יישום של SAMP על עצים חיוביים נגועים בגרינינג (HLB), הפחיתו את רמת החיידקים ועיכבו את תסמיני המחלה

המגזין Citrus Industry מיום  18 באפריל 2022 פרסם מאמר מאת פרופ' היילינג ג'ין, אודות מחקר על היעילות של חלבון אנטי-מיקרוביאלי יציב (SAMP) שזוהה ובודד מהליים האוסטרלי (Microcitrus australasica) למלחמה במחלת הגרינינג ,(HLB) Huanglongbing מאמץ הנמשך ביוזמה רב-מדינתית הכוללת 1,500 עצי הדר. למרות שמגפת הקורונה השפיעה על התקדמות המחקר, העבודה נמשכה בהתמדה והתרחבה.

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה בריברסייד ואוניברסיטת קליפורניה בדייויס, גילו ש-SAMP יכול לעכב את החיידק Ca הגורם ל-HLB. במסגרת המחקר נבחנו זני Liberibacter (CLas) במסגרות חממה. שלושה ניסויים בחממה, שבוצעו באמצעות יישום של SAMP על עצים חיוביים ל-HLB, הפחיתו את רמת החיידקים ועיכבו את תסמיני המחלה. חוקרים מצאו גם של-SAMP יש תפקיד נוסף: הוא מעורר את התגובות החיסוניות של הצמח. שני ניסויים בחממה הראו ש-SAMP שימש כמגן על עצים צעירים מפני הידבקות עתידית.

מספר ניסויי שדה נערכים בפלורידה מאז סתיו 2020 על ידי מייגן דודני, פרופסור חבר במכון למדעי המזון והחקלאות של אוניברסיטת פלורידה, מרכז מחקר וחינוך הדרים. למרות שהניסויים התעכבו מעט בגלל המגפה, אתרי הבדיקה ומספר עצי הבדיקה הוגדלו בשנת 2022.

הטכנולוגיה של SAMP על ידי חברת הביוטכנולוגיה, Invaio Sciences, קיבלה רישיון שעשתה מאמץ עקבי ומתמשך לבצע ניסויים. החברה מצאה טכניקה לייצור SAMP בקנה מידה תעשייתי בעלות נמוכה, המהווה צעד גדול קדימה לפיתוח פתרונות יעילים לבקרת HLB.

במהלך 2020 ו-2021, נעשה שימוש בניסויי חלבון (פפטיד) אנטי-מיקרוביאלי יציב של הליים האוסטרלי(MaSAMP)  כדי להעריך את שיעורי ההצלחה של פורמולציות מסחריות ודפוסי שימוש פוטנציאליים, כולל ריכוז, קצב ותזמון.

תוכנית ניסוי השדה לשנת 2022 כוללת 29 ניסויים, עם לפחות טיפול אחד ב-MaSAMP בארבעה זני תפוזים שונים. ישנם 18 ניסויים בפלורידה, כולל עצים נושאי פרי ולא נושאים (כולל השתלות), שנועדו להעריך את היעילות של תכשירים ושימוש בפורמולציות של MaSAMP על פני מגוון רחב של תנאים סביבתיים ותרבותיים. ניסויי היעילות מנוהלים על ידי ארגוני מחקר בעלי חוזים (CROs): אוניברסיטת פלורידה ו-Invaio.

תוכנית ניסויי השדה לשנת 2022 כוללת גם 10 ניסויים ברחבי פלורידה וטקסס, עם עצים נושאי פרי ועצים מורכבים, שנועדו להבין טוב יותר את הגורמים המשפיעים על ביצועי MaSAMP בשטח (כלומר המחקר בודק גם את השפעת הכנות עליהן מורכבים העצים לעמידות בפני מחלת הגרינינג).

ניסויים אלה מנוהלים על ידי CROs, משתפי פעולה בתעשיית ההדרים, אוניברסיטאות ו-Invaio. ברוב הניסויים נבדקת ההשפעה של MaSAMP על CLas, פסילת ההדרים האסייתית, תסמיני מחלה, תפוקת פירות, ירידת פירות ואיכות המיץ. במהלך שנת 2022 ייאספו נתונים מכ-1,500 עצי תפוז.

החוקרים עובדים על פרויקט החלבון הזה במלוא המהירות וימשיכו ליידע את התעשייה על כל התקדמות חדשה.

* הכותב, היילינג ג'ין, הוא פרופסור באוניברסיטת קליפורניה, ריברסייד

עצי פרי הדר לא מטופלים משמאל לעומת עץ הדר מטופל מימין. צילום גין היילינג אוניברסיטת קליפורניה
צמחי הדרים לא מטופלים בצד שמאל בהשוואה לצמחי הדרים המטופלים בצד ימין (צילום: Hailing Jin, אוניברסיטת קליפורניה, ריברסייד)

הסגרים נגד זבוב הפירות המקסיקני בטקסס

מקור: השירות לפיקוח על בריאות בעלי החיים והצומח של משרד החקלאות   האמריקאי

4 במאי 2022

הרשויות הפדרליות ומדינת טקסס, ארה"ב, הטילו לאחרונה הסגר אחד נגד זבוב הפירות המקסיקני (Mexfly) בטקסס והרחיבו אותו בהסגר נוסף. הפעולות ננקטו על ידי השירות לפיקוח על בריאות בעלי החיים והצומח של משרד החקלאות האמריקאי (APHIS) ומשרד החקלאות של טקסס (TDA).

ב-8 באפריל, הסוכנויות הטילו הסגר בגין Mexfly בווסלאקו, שבמחוז הידלגו, טקסס. ההסגר הוטל על ווסלקו בעקבות גילוי ואישור להימצאותה של נקבת הזבוב, בוגרת ומזווגת, ממלכודת בעץ תפוז מתוק בפרדס הדרים. ההסגר של ווסלקו מקיף 71 מיילים רבועים עם 1,104 דונם פרדסים מסחריים.

ב-31 במרץ, הרחיבו הרשויות (APHIS ו-TDA) את אזור ההסגר בפאלמוויו, מחוז הידלגו (Palmview, Hidalgo County), בעקבות זיהוי ואישור להימצאותם של חמישה זבובי Mexfliy בוגרים ממלכודות בעצי הדר שונים, באזורי מגורים ובפרדסים. למעשה, אזור ההסגר של Palmview התרחב מ-163 מיילים רבועים ל-266 מיילים רבועים, ושטח ההדרים המסחרי המושפע גדל מ-2,809 דונם ל-4,047 דונם.

APHIS עובדת בשיתוף פעולה עם TDA כדי למגר אוכלוסיות חולפות של Mexfly באמצעות פעולות בקרה שונות, לפי פרוטוקולי התוכנית וביישום אמצעי הגנה והגבלות על תנועה בין-מדינתית או כניסה של מוצרים מוסדרים מאזורים אלה. פעולות אלו נחוצות כדי למנוע את התפשטות Mexfly לאזורים שאינם נגועים בארצות הברית.

זבוב הפירות המקסיקני
זבובי פירות מקסיקניים על תפוז. צילום: USDA ,Jack Dykinga

מיץ חופשי מפלורידה לאנגליה

מקור: Florida Citrus אפריל 2022

ארצות הברית ואנגליה הגיעו לסיכום לפיו ארצות הברית תסיר מכסים אמריקאיים על פלדה ואלומיניום אנגליים מיובאים, בשעה שאנגליה תסיר מכסי מגן על כמה מוצרי יצוא אמריקאיים, כולל מיץ תפוזים מפלורידה.

"אנחנו מעריכים את ממשל ביידן, את משרד המסחר ואת משרד החקלאות האמריקאים בהכרה בחשיבותם של מספר מוצרי יצוא אמריקאיים, שהושפעו ממכסי מגן כולל מיץ תפוזים", אמר מאט ג'וינר, מנהל ארגון מגדלי ההדרים בפלורידה (Florida Citrus Mutual).

"אנחנו שמחים על החדשות לפיהם מכס המגן על מיץ תפוזים הוסר ואנחנו כבר מביטים קדימה כדי להמשיך לשתף מיץ תפוזים מפלורידה עם חברינו מאנגליה", אמר שאנון שאפ, מנהל המחלקה להדרים בפלורידה.

מכסי המגן האמריקאיים הושתו במרץ 2018 תחת סעיף 232 של חוק הביטחון הלאומי, במטרה מוצהרת להגן על מוצרים אמריקאיים מהצפה של מוצרי יבוא מסובסדים – ועד מהרה נענו במכסי מגן כבדים שהושתו כתגובה באנגליה על מספר מוצרי יצוא אמריקאיים.

הסכם סחר אוסטרליה-הודו

מקורות: Citrus Australia (הדר אוסטרליה),  ,Asiafruit4 באפריל 2022,

קבוצות תעשייה אוסטרליות הביעו תמיכתן בהסכם שיתוף הפעולה והמסחר הכלכלי של אוסטרליה-הודו, שנחתם ב-2 באפריל, כתוצאת ביניים במו"מ על הסכם סחר חופשי בין שתי המדינות. ההסכם מבטיח ביטול המכסים על מספר מוצרים אוסטרליים – אוכמניות, אבוקדו, בצל, דובדבנים, אספרגוס, חסה וסלרי וגם פרי הדר. הפחתות תעריפים אלו יתבצעו על פני תקופה של שבע שנים.

כדחיפה גדולה לתעשיית ההדרים של אוסטרליה, שיעור המכס על יצוא תפוזים ומנדרינות להודו יופחת ב-50%. התעריף המופחת יעמוד על 15 אחוז עבור שני מוצרי ההדר. בארגון מגדלי ההדרים, Citrus Australia (הדר אוסטרליה), מקווים שתאריך יישום ההסכם יחל ביולי, מה שיועיל לעונת ההדרים האוסטרלית 2022.

המגדלים האוסטרלים ייצאו ביותר מ-18 מיליון דולר אוסטרלי (13.5 מיליון דולר) של תפוזים ומנדרינות להודו בין 2019 ל-2021. Citrus Australia חידשה את המאמצים להגדיל את היצוא לתת-היבשת.

"הפחתת המכסים מ-30% ל-15% תהיה מועילה הן ליצואנים אוסטרלים והן ליבואנים ההודיים," אמר מנכ"ל Citrus Australia, נתן הנקוק. "אנו מצפים לפתח קשרים ארוכי טווח עם מנהיגים עסקיים וממשל בהודו. זו מדינה עם תרבות כל כך עשירה ותוססת ואנחנו רואים הזדמנויות נהדרות לתועלת הדדית לסוחרים בשתי המדינות ולצרכן הסופי."

מספר ימים לאחר חתימת ההסכם קיבל Citrus Australia מימון בסך 485,711 דולר אוסטרלי במסגרת התוכנית לשיתוף פעולה בסחר חקלאי וגישה לשוק (ATMAC). המימון ישמש להשקת פרויקט המתמקד בפיתוח שוק פירות הדר Class-1 (פרימיום) בהודו, כולל מנדרינות Afourer ו-Murcott ותפוזי טבורי. המטרה היא להבטיח תשואות פרימיום למגדלים אוסטרלים.

"הפרויקט הזה יאפשר לנו להגדיל את הידע שלנו כיצד לספק את הפרי הזה לאוכלוסייה בעלת ההכנסה הגבוהה של הודו ולבנות את המשאבים והיחסים לעשות זאת לטווח ארוך," אמר הנקוק.

הפרויקט יכלול מחקר שוק מפורט על הודו, מעורבות מוגברת לאורך שרשרת האספקה ​​ההודית, הקדשת משאבים נוספים לבניית מערכות יחסים ויכולת, ועריכת סיורי לימוד ומשימות סחר פנימה עם עסקי הדרים אוסטרליים. עם אוכלוסייה של 1.3 מיליארד אנשים – 24% מהם מסווגים כבעלי הכנסה בינונית ומעלה – הודו זוהתה כשוק צמיחה פוטנציאלי על ידי הארגון.

הנקוק הודה לממשלת חבר העמים על "מימוש הפוטנציאל של השוק הזה והתוכנית האסטרטגית שלנו על ידי מתן מימון זה. בארגון האוסטרלי מקווים להעמיד באמצעות המימון את היסודות להגדלת היצוא של הדרים אוסטרליים מסוג Class-1 עד ל-30,000 טון עד 2030".

טורקיה לקחה את ההובלה

מקורות: agrodiario.com , Fresh Plaza

טורקיה הייתה ספקית ההדרים המובילה של האיחוד האירופי – במדינות שאינן מהאיחוד האירופי במהלך הרבעון הראשון של 2022.

על פי הדו"ח האחרון שפורסם על ידי משרד החקלאות, הדיג והמזון (MAPA), בנושא ניטור משופר של יבוא הדרים אל האיחוד האירופי ב-3 החודשים הראשונים של 2022, האיחוד האירופי ייבא 348,926 טון של פירות הדר, כלומר 12.1% פחות מאשר בתקופה המקבילה אשתקד וב-11.8% פחות מהממוצע של חמש השנים הקודמות.

הדו"ח מאשר כי למעט הלימון שמראה עלייה משמעותית, היבוא של כלל פירות ההדר ירד. בהשוואה לממוצע, ירד יבוא התפוזים ב-32% (47,500 ט') ויבוא האשכוליות ירד ב-35% (24,200 ט'). בינתיים, יבוא המנדרינות גדל ב-8% (11,600 ט') ויבוא הלימון גדל ב-47% (+13,300 ט').

את יבוא ההדרים בין ינואר למרץ 2022 מובילים פירות הדר קטנים (162,549 טון, -6.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד), ואחריו תפוזים (99,708 טון, -28.0%), אשכוליות (45,015 טון, -24.2) %) ולבסוף, לימונים (41,653, +61.3%).

טורקיה הייתה הספקית העיקרית של פירות הדר מחוץ לאיחוד האירופי ברבעון הראשון של 2022 עם 112,030 טון (25.9% יותר מאשר בתקופה המקבילה של 2021), על פני מצרים, שהייתה הספקית המובילה באותה תקופה ב-2019, 2020 ו-2021.

מצרים הייתה המדינה השלישית השנייה עם יצוא הדרים הרב ביותר לשוק של האיחוד (86,070 טון, -36.6%), ואחריה מרוקו (75,482 טון, -1.2%), ישראל (47,494 טון, -8.6%) וסין (11,065, -54.5%).

יבוא מספטמבר עד מרץהאיחוד האירופי ייבא 1.067 מיליון טונות של פירות הדר בין ספטמבר 2021 למרץ 2022, כלומר +1.1% יותר מאשר בתקופה המקבילה של עונת 2020/21.

בתקופה זו, דרום אפריקה הייתה הספקית המובילה מתוך שלוש מדינות לאיחוד האירופי עם 359,162 טון (+23.0% לעומת התקופה המקבילה בעונה הקודמת), ואחריה טורקיה (215,764 טון, +1.4%), מרוקו (128,478 טון, 14.0%), מצרים (90,060 טון, -37.1%), ארגנטינה (61,089 טון, +1,078.0%), ישראל (57,082 טון, -10.4%), סין (51,465 טון, -54.4%) וזימבבואה (26,380 טון, +30.0 אחוזים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן