יבול שיא
הרפת והחלב
פרי מטולה ירקות מפעל בית אריזה

יובל ל"פרי מטולה" חברה לקירור, אריזה ושיווק של פירות

3 דק' קריאה

שיתוף:

חגיגה אמיתית במטולה. חקלאי המושבה שעל גבול הלבנון מציינים יובל להקמת מפעל "פרי מטולה" המשרת בנאמנות את החקלאים שמגדלים פירות נשירים על שטח של 8000 דונם; ובנוסף – קיווי, אפרסמון, מטעי אבוקדו ופרדסים.

זו העת לעצור ולשוחח עם מי שמכהן 22 שנים במצטבר כמנכ"ל "פרי מטולה", לשעבר ראש המועצה המקומית, קובי כץ.

מהי התרומה של "פרי מטולה" לחקלאי המושבה?

"מפעל "פרי מטולה" הוקם בחודש דצמבר 1971 על ידי חקלאי המושבה מתוך רצון לתת מענה לתוצרת החקלאית שהגיעה ממטעי המושבה.

לפני הקמת המפעל חקלאי מטולה שווקו את הפירות ממשקם החקלאי באורח פרטי מיד לאחר הקטיף והיו ממש "שבויים" בידיהם של הסוחרים.

הסוחרים הבטיחו מחירים ולא עמדו בהם. פעמים רבות גם לא באו לקחת את הפרי שנותר בחצרות ונרקב. לא ניתן היה אז לאחסן את הפרי לתקופות ארוכות שכן במושבה לא היו חדרי קירור".

"מאז הקמתו עבר המפעל שינויים רבים. מאחסון של 1000 טון תפוחים ופירות קיץ ביום ההקמה, למפעל שמאחסן כיום כ-15,000 טונות פרי, כולל פרי מיובא וממיין מתוכם כעשרת אלפים טונות לאורך כל ימות השנה, במבחר רב של פירות ממינים וזנים שונים ובמגוון גדלים ואיכויות."

אפרסמון פרי מטולה

"חברת "פרי מטולה" דוגלת בניהול אמין ומסודר ודואגת לפרנסתם של החקלאים. בעונת הקיץ אנחנו קולטים מאות טונות של פירות ביום, חלק עובר למיון, אריזה ושיווק מיידי, וחלק עובר לאחסנה בקירור ברמה בינונית ארוכת טווח בהתאם לצרכי החברה והשוק.

"החברה משנעת את התוצרת לכלל השווקים הקיימים במדינה, רשתות שיווק, שווקים סיטונאיים וחנויות פרי. בשנים האחרונות גדלה משמעותית מחלקת השיווק ופרי מטולה הפך לשם דבר בשווקים. צרכנים רבים מעוניינים לקנות רק מפרי מטולה בעיקר בזכות מדד המיון המחמיר ואיכות התוצרת שנשלחת אליהם".

קובי כץ מציין כי לאורך השנים נרכשו למפעל מערכי מיון מהמשוכללים ביותר, ונבנו חדרי קירור ברמה גבוהה עם מיכון מקצועי.

"אנו עמלים על שיפור נוסחאות הקירור ודואגים כל העת להשתפר ולהתאים את עצמנו לחידושים החלים במשק ובשוק הפירות בפרט".

"המפעל משקיע בתוכנות חדשות ומחשוב מהמתקדמים בעולם, וקשוב ומותאם לצרכי החקלאים. אתר האינטרנט שלנו מספק למגדלים וללקוחות מידע עדכני על כמויות הפרי, המכירות והשווקים.בנוסף, אנו נמצאים כיום בעיצומו של פרויקט גדול: הקמת מערכות לייצור חשמל בתחום הפוטו-וולטאי".

כמה מועסקים במפעל הפרי?

"עשרים וחמישה עובדים קבועים ממטולה ומהסביבה ועובדי קבלן, ואנו בהחלט מספקים פרנסה ראויה למשפחותיהם. מדובר בעובדים חרוצים ואמינים שרואים בנו בית שני ומקיימים סביבת עבודה נעימה היוצרת אווירה של משפחה. זה לא מובן מאליו."

"המפעל מנוהל על ידי ארבע מחלקות מרכזיות: קירור ואחזקה, מיון ואריזה, שיווק ושילוח, ניהול והנהלת חשבונות."

"בראש כל מחלקה ניצב עובד בכיר מהחברה. המפעל עובד בקשר ישיר עם מעבדת הקירור בקרית שמונה, החברה לחקלאות ומו"פ צפון, ואנו רואים תרומה רבה וחשובה לקשר שנוצר לאורך השנים".

בית האריזה מאחסן גם תוצרת מיבוא? מהיכן רוכשים פירות? היבואנים הם מקומיים?

"עם חתימת הסכמי הסחר החקלאי בין ישראל למדינות העולם בשנות התשעים – הסכמי גאטט עם אירופה וההסכם הבילטרלי עם ארצות הברית – נכנסה גם חברת "פרי מטולה" למתן שירותי קירור, שיווק והובלה של פירות עבור יבואנים מקומיים. הפרי שנקלט מגיע ממדינות שבאיחוד האירופי המשותף וגם מארצות הברית, קנדה ומדינות אמריקה הדרומית".

מה תוכל לומר על חקלאות ישראל 2021?

"חקלאות ישראל התברכה לאורך עשרות רבות של שנים באלפי משפחות חקלאיות שהן "מלח הארץ", אוהבי האדם ועובדי האדמה שהשקיעו את כוחם ומרצם וגם את הונם בעבודה השדה."

"בשנים עברו הקשר עם משרד החקלאות היה צמוד והדוק יותר, גם בפרק ההדרכה החקלאית ממנו נהנו אלפי חקלאים, וגם בסיוע במענקי פיתוח שתרמו רבות להתפתחות הייצור החקלאי במדינה, ברמת החקלאי הבודד וברמת הארגונים והמפעלים החקלאיים. אישית חוויתי זאת באופן פיתוח המשק המשפחתי שלי ובתקציבי הפיתוח שהתקבלו במפעל "פרי מטולה".

"זה מספר שנים שאנו חשים בירידת הרווחיות החקלאית – עליית התשומות ומחסור בידיים עובדות – בקיצוץ גדול בתקציבי משרד החקלאות ובירידה משמעותית בסיוע שניתן לחקלאי הבודד ולארגונים שלו."

"ללא סיוע ממשלתי מיידי לענף, עלולה להיגרם התמוטטות של המפעל הציוני/חקלאי. צריך לזכור שהחקלאי חורש את התלם האחרון לאורך גבולות המדינה ומסייע לביטחונה."

"המשך ירידה בכמות המשפחות המתפרנסות מחקלאות, יגרום לאובדן עיבוד הקרקעות, חשיפה לסכנת אמברגו מזון, וירידה משמעותית בייצוא החקלאי לעולם, שיפגע כלכלית בהכנסות המדינה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן