יבול שיא
הרפת והחלב
רלי

פתרון ל"גרינינג"?

4 דק' קריאה

שיתוף:

המוצר אותו פיתחה חברת  INVIO מסתמן כפתרון היחיד היעיל שמתמודד עם המחלה, מונע את התפשטותה, בולם במקומות שתקפה, ומשקם את תפוקת הפרי ואיכותו● לחברה שיטת הזרקה ייחודית, שונה מהשיטות הקיימות, המאפשרת אפקטיביות גבוהה בהחדרת החומרים הפעילים

מחלת ה'גרינינג' אינה חדשה. העולם הגדול חווה את המחלה לראשונה כבר לפני שני עשורים – חיידק, המועבר על ידי חרק, גורם להשמדה טוטאלית של עצי הדרים. התפשטות המחלה דרמטית, בעיקר ביבשת אמריקה. כלל עצי ההדר בפלורידה נדבקו. רק בשנת 2021 נעקרו בברזיל שבעה-עשר מיליון עצי הדר.

ישראל נחשפה לקיומו של החרק בשנה האחרונה ולפי שעה עדיין לא הגיע החיידק גורם המחלה, והפרדסים טרם נפגעו.

עד לאחרונה, לא נמצא פתרון יעיל למחלה. ברחבי תבל משתמשים בשיטות הדברה נרחבות ביותר, שתכליתן לקטול את החרק ולמנוע את התפשטות המחלה. באשר לעצים הנגועים, אחד הטיפולים הקיימים, שיעילותומוגבלת ביותר עד כדי לא רלוונטית, הוא בריסוס של חומרים אנטיביוטיים נוגדי חיידקים. בשלבים הראשונים של המחלה ישנה ירידה משמעותית בתפוקת הפרי ובאיכותו – הוא מריר יותר, ולבסוף העץ חדל מלהתקיים.

חברת הזנק אמריקאית – INVIO – חברה בת לחברת FLAGSHIP PIONEERING וחברה אחות של חברת התרופות MODERNA, שממוקמת בבוסטון ועם שורת ההנהלה הראשית שיושבת בבאזל, שוויץ – פיתחה שורת מוצרים להתמודדות עם מחלת ה'גרינינג' כמו גם עם מחלת ה'קסיללה' הדומה לה, שתוקפת את עצי הזית בעיקר באיטליה.

המוצר אותו פיתחה החברה מסתמן כפתרון היחיד היעיל שמתמודד עם המחלה, מונע את התפשטותה, בולם במקומות שתקפה, ומשקם את תפוקת הפרי ואיכותו.

הרכב הפתרון מבוסס על כמה רבדים. הראשון הוא החומר הפעיל. לצד שימוש בחומרים קיימים, מפתחת החברה חומרים נוספים, חלקם אינם מבוססי אנטיביוטיקה, שיעילותם מסתמנת כטובה מאוד. לצד פיתוח החומרים, לחברה שיטת הזרקה ייחודית, שונה מהשיטות הקיימות, המאפשרת אפקטיביות גבוהה בהחדרת החומרים הפעילים.

הממצאים עד כה מרשימים ביותר ומצביעים על יעילות גבוהה במניעה ובטיפול, לצד עמידה בתקנים מחמירים ביותר של הימצאות חומרים פעילים בפרי.

לחברת INVIO קשר ישיר לישראל. נשיא החברה והאיש שאמון על המסחור הבין לאומי שלה הוא פלג חביון, ששירת בצה"ל ביחידת ממר"ם והתמקד בשבע שנות שירותו בניסויי טיסה וניסויי טילים, קודם שעבר לתעשיית ההייטק בעולם התוכנה.

ועוד נגיעה ישראלית של ממש. נציג חברת ההזנק האמריקאית בישראל הוא תת אלוף במיל' רלי מרגלית שהשתחרר בחודש אוקטובר 2021 מתפקידו האחרון בצה"ל כמפקד מפקדת אלון הצה"לית לטיפול במגפת הקורונה, כשמאחוריו עשרים ושמונה שנות שירות בתפקידים בכירים מגוונים במדים, ועל כך קראו בהמשך הכתבה.

רלי משקיע בימים אלה את מיטב מרצו לפיתוח טכנולוגי מתקדם ואמצעים לטיפול בשטחים חקלאיים גדולים עד מאד. כמו כן מציעים פלג ורלי למשרד החקלאות, למרות שהשוק הישראלי קטן מאוד ביחס לשווק הצפון ודרום אמריקאי, להוביל את התחום ולהיערך לאפשרות ריאלית של הגעת המחלה לישראל.

קיימתי שיחה משותפת עם פלג חביון במשרדו בבאזל ורלי מרגלית בביתו בהוד השרון, כדי להבין מקרוב את הטוב והמיטיב שבפיתוחי החברה, שנועדה לייצר שובר שוויון של ממש במאבק נגד החיידק הקטלני.

פלג חביון (לשעבר בכיר בחברת הזרעים הבין לאומית "סינג'נטה", שרכשה בעבר את חברת "זרעים גדרה", הוביל את תחום המים בחברה וחווה מקרוב את תורת הצמחים, הטיפול היעיל בהם והמאבק הבלתי פוסק במזיקים השונים) נקלט לפני שנה ומחצה בחברת ההזנק האמריקאית שהוקמה שנתיים קודם לכן והפך לנשיאה. זו למעשה חברה שהתפתחה מתוך קרן ענקית שהקימה עד כה יותר ממאה חברות, אחת מהן חברת "מודרנה" שמפתחת בין היתר חיסונים ל"COVID19 ".

עד כה גייסה החברה מעל 150 מיליון דולר כאשר רק בשנת 2021 ביצעה גיוס שלישי של 89 מיליון דולרים.

"לחברה פלטפורמות טכנולוגיות שונות" מציין פלג חביון בראשית שיחתנו. "המטרה – להביא חומר מדויק למקום הנכון בזמן הנכון. אנחנו פותרים צווארי בקבוק ביולוגיים. יש לנו חומרים פעילים לטיפול, מניעה וחיסול החרק שמסב נזקים אדירים לעצי הדר".

מדגיש: "ליאונרדו דה-וינצ'י הזריק לצמחים כבר לפני 500 שנה. השיטה הנהוגה להזרקה אל העץ היא בקדיחה, פטנט שאינו מתאים לעצי פרי, אלא רק לעצי נוי. לנו יש מוצר ביולוגי שהורג את החיידק בעץ. ברוב העולם מרססים חומרים אנטיביוטיים. המוצר שלנו הוא טכנולוגיה של הזרקה נקודתית במחט חדה כתער, שגורמת נזק מינימלי לעץ. הטיפול יעיל, נוח וזול".

חביון מגלה לנו שהחברה עומדת בקשר רציף עם שישה מעשרת גופי החקלאות הגדולים בעולם. לכל אחד מששת הגופים האלה חמישה מיליון עד 30 מיליון עצים ברחבי תבל: בארצות הברית, בברזיל ובמקסיקו".

מגלה: "לחברה שלנו פתרון גם למזיק שנקרא קסיללה שמחסל מיליוני עצי זית באיטליה ובצינור הפיתוחים עוד חידושים והמצאות שיעזרו לחקלאי העולם להתנהל בלי חשש מפגיעת מזיקים קטלניים שונים".

פלג מציין כי בברזיל מרססים את עצי ההדר כל שבוע, 50 שבועות בשנה, בעלויות עצומות ובשימוש בכמויות אדירות של חומרים כימיים. את אותו הטיפול בעצי ההדר אנחנו מבצעים בהזרקה של פעמיים-שלוש בשנה. "הזרקה אחת היא פי מאה יותר יעילה. הכמות שמוחדרת היא אחוז אחד ביחס לכמות המרוססת והיעילות זהה. מכאן, שבהקטנת כמות ההזרקות ביחס לריסוס והקטנת החומר הכימי הנדרש, היעילות היא פי 1600 ביחס לטיפול הקיים, והתוצאה היא פחות נזק לסביבה, לקרקע, לאנשים".

הוא מציין כי בשדה התעופה ברינדיזי בדרום איטליה לא תראה על הקירות פרסומות של מוצרי צריכה, הלבשה או הנעלה. רק הסברים על המחלה הקטלנית (קסיללה) שפוגעת בעצי הזית.

חביון מוסיף ומספר שבפלורידה כמעט מאה אחוז של העצים נפגעו. לפני 15 שנה התפוקה היתה 250 מיליון תיבות (כך זה נקרא בארצות הברית), 45 קילוגרם כל אחת, והצפי לשנת 2022 עקב המחלה הוא ל-40 מיליון תיבות. ירידה של 83 אחוזים, הפסדים של מיליארדי דולרים, פגיעה באיכויות וכן בכמויות של הפרי. מחיר הקרקע החקלאית בפלורידה צנח בעשרות אחוזים.

חברת INVIO הביאה חומר פעיל ממעבדות באוניברסיטת ריברסייד בקליפורניה ומציגים פורטפוליו לטיפול בעץ צעיר.

מסתבר שהחברה אינה פעילה רק בשיקום עצי הדר וזית. חביון: "בימים אלה אנו עובדים על פתרונות נגד מזיקים של תפוחים, שקדים, ענבים, תירס, סויה וקפה בדרום אמריקה. כל נושא ההדברה הביולוגית ברחבי העולם לא עבד עד היום. יש בעיות אמיתיות. שוק ההדברה הביולוגית הוא עשרה אחוזים בלבד ויש הרבה פתרונות לא יציבים. לINVIO פתרונות לכל הבעיות הקיימות".

ה"גרינינג" פגע בעיקר בארצות הברית (פלורידה, קליפורניה, טקסס), בברזיל, וחשש גדול במקסיקו. ה"קסיללה" פגעה בעיקר באיטליה. התפשטות של המחלה שם היא בקצב של שני קילומטרים בחודש ימים. ההתמודדות העולמית מדברת על הדברה של שטחים עצומים מול החרק הקטלני. הדבקה גוררת עקירה עצומה של עצים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן