יבול שיא
הרפת והחלב
דר עדי נעלי באירוע ענף הזית. קרדיט צלם Jinipix

ראיון החודש עם ד"ר עדי נעלי מנהל ענף הזית במועצת הצמחים

5 דק' קריאה

שיתוף:

"המתנדבים למסיק הצילו הרבה, בלעדיהם היינו במצב של קטסטרופה מוחלטת. זה חידד לנו חשיבה שחובה להרחיב את השימוש בציוד חוסך כוח אדם" ● "אני מנסה לקדם שמן ישראלי. מי שקונה שמן טורקי שיחשוב טוב וידע שהוא תומך בשלטון הטורקי שבראשו ארדואן"

*תמונה ראשית: ד"ר עדי נעלי. צילום: Jinipix

מתקפת הטרור של חמאס קטעה עונת קטיף חדשה של ירקות, והתנדבות מרשימה של בעלי מקצועות חופשיים שהגיעו מכל קצות הארץ לשטחי גידול בדרום, עשויה להציל עונה חדשה של שתילה שהחלה בימים אלה.

לעומת זאת, לא שפר חלקו של ענף הזית, שעונת המסיק שלו עמדה לצאת לדרך ביום שפרצה המלחמה. כיצד מתגברים על מצוקה שכזו, איך מבטיחים שמן זית לחג הפסח הבא ובאילו דרכים מבטיחים לחקלאים את עתידם.

זימנו ל"ריאיון החודש" את מנהל ענף הזית במועצת הצמחים, ד"ר עדי נעלי. הוא כיהן בעבר הלא רחוק בתפקיד הזה, פרש אחרי שמונה שנים ובחודש ספטמבר 2023, חודש לפני המלחמה, גויס שוב, הפעם במטרה לשקם את הענף, שסבל מאירועים שליליים, שהעיבו על התנהלות מקצועית ראויה.

עונת המסיק הנוכחית נתקלה באין ספור בעיות ומצוקות גדולות, כיצד מתפקדים במצב כזה ומסייעים למגדלים?

"עונת המסיק החלה בדיוק בתחילת המלחמה, שנחתה עלינו בהפתעה גמורה. לקח זמן של מספר ימים להתאושש. האבל הכבד והעצב פגעו ברחבי המדינה ואנחנו נותרנו בבעיה גדולה. לא היה מי שימסוק את הזיתים. הצעירים גויסו, הפלסטינאים שעבדו במסיק לא היו בנמצא, התאילנדים ברחו והיינו חייבים לחשב מצב חדש בפרק זמן קצר מאד. הפתרון היחיד היה מתנדבים. נעזרתי בצוות מסעדת "האחים" בתל אביב שנערכו לסייע לחיילים בדרום. הקמנו חמ"ל משותף ובפרק זמן קצר נרתמו אלינו אלפי מתנדבים. למעשה חברנו לגופים שונים ובהם "אחים לנשק" ו"השומר החדש". הנושא צבר תאוצה, הצבנו "צו 8 לחקלאות" והחל סיוע מאסיבי לעשרות מגדלים. פשוט לא הייתה חלופה אחרת. גם כך לא הצלחנו להשלים את המסיק, בגלל קשיים שהערימה עלינו המלחמה".

מסיק זיתים עם מתנדבים. קרדיט צלם באדיבות ענף הזית במועצת הצמחים 1
מסיק זיתים עם מתנדבים. צילום: ענף הזית

מציין: "ענף הזית סירוגי ברמת יבוליו. עונה אחת ברוכה, עונה של שפל לאחריה. התחממות האקלים השפיעה השנה על העולם כולו וגם על ישראל. עשינו הכול להביא כל זית לבית הבד. לא הכול צלח. המתנדבים הצילו הרבה, בלעדיהם היינו במצב של קטסטרופה מוחלטת. זה חידד לנו חשיבה שחובה להרחיב את השימוש בציוד חוסך כוח אדם. פנינו למשרד החקלאות שהבין את הקושי שנוצר. שנים התעללו המוסדות הממלכתיים בענף הזית. ל"חוכמולוגים" במשרד האוצר לא היה איכפת שהאזרח האירופי יתמוך בעקרת הבית הישראלית. שם היללו את היבוא ואם אכן מסבסדים, אז היבוא הוא בהיצף. לאורך חמש-שש שנים עקרו שטחים. שנים הזהירו וברור היה שלא נוכל לגדל בארץ את כל הזיתים. זה בסך הכול מדיניות, משרד החקלאות התעשת ומבטיח לשנות מדיניות".

מדגיש: "מדברים על תמיכה רב שנתית של 30 מיליון שקלים בשנה. זה לא יכסה את כל עלויות הגידול. הנהלת משרד החקלאות הביאה מתווה חדש של ביטול הגנה מכסית מול תמיכה ישירה. זה קרה לראשונה בשנת 2016 שהגנה על החקלאים עד שנת 2019. מאז ועד היום יש רגרסיה בתחום. במהלך השנים האחרונות נעקרו אלפי דונם וחקלאים נאלצו לפרוש מהתחום. רק בקיבוץ רביבים בנגב נעקרו מאות דונמים".

ברור שבמצב הזה כמות השמן השנה תהיה פחותה מבעבר, ונוצר צורך אמיתי לייבוא. היש אם כך לצפות להתייקרות מחיר השמן לצרכן?

"כמות השמן בעולם נמוכה משמעותית ויהיה קושי לייבא כי הייבוא לא יוזיל את השמן. צריך לדעת, מחירי השמן בעולם הכפילו את עצמם. בספרד, יצואנית 40 אחוזים משמן הזית לעולם, מחיר קילוגרם לפני שנה היה 3,5 אירו והשנה 8 אירו. להם יש מלחמה בהתחממות הגלובלית. אם ספרד תייצא השנה רק חמישים אחוז מהכמות הרגילה, ברור לכל שהמחירים ירקיעו שחקים. זה היצע וביקוש. יהיה פחות שמן, המחירים יעלו. המצב הזה מתחיל להיות מורגש".

רשתות השיווק הציגו בחג הסוכות כמויות גדולות של שמן זית טורקי.

"אני מנסה לקדם שמן ישראלי. מי שקונה שמן טורקי שיחשוב טוב וידע שהוא תומך בשלטון הטורקי שבראשו ארדואן".

כיצד בכל זאת מצליחים לשמור על איכות שמן הזית הישראלי?

"מי שמבקש לרכוש שמן זית ישראלי, שיבדוק אם על הבקבוק ממוקם תו איכות של ענף הזית. אם לא מצאתם, היום יש כבישה ישירה מהחקלאים. הציבור היום אוהד את החקלאים הישראלים ואפשר לפנות אליהם ולרכוש ישירות מהם. חובה להפוך את הבקבוק ולראות האם זה כתית מעולה. בהחלט עלולים להיות זיופים. אנחנו נלחמים בתופעות המכוערות. בצוותא עם משרד הבריאות ויחידת האכיפה במשרד החקלאות, הפיצו"ח – נגביר את האכיפה, ולציבור הרחב אני קורא שלא להתפתות לייבוא. מחודש ספטמבר השנה ההגנה המכסית הוסרה, היבוא אמור להיות זול יותר ואם הוא בכל זאת יקר, הרי שהכסף נשאר אצל היבואן".

חשבתם על חלופות ראויות למצבי קיצון, כמו המלחמה הנוכחית?

"בימים הקשים האלה, סיירתי בעוטף עזה ובנגב. ניסינו לחשוב על היום שאחרי. הרעיון הוא שנעבור לשיטת נטיעות אחרת, גידול אינטנסיבי באמצעות בוצרת. זה חוסך כוח אדם. העלות יקרה יותר ונדרשת תמיכה של המדינה. נתחיל בנגב, בשונה מעט מהכתוב בתנ"ך – "נלבישך שלמת זיתים ושמן". בנגב יש משאבים, מי שפד"ן ומזג אויר נוח לגידול. שהמדינה תשקיע ותבטיח המשך ביטחון מזון לספק את כל תצרוכת שמן הזית הישראלי. זו אינה פעולה מהירה. זה ייקח כמה שנים. ראוי שנעשה את זה".

קיימתם בראשית החודש יריד תמיכה בחקלאי הענף והתארחו בו שגרירים מכמה מדינות. איזו מטרה השגתם?

"חנוכה הוא חג שמן הזית הישראלי. זה ענף קדום שנהגו לחגוג בכפרים. להדלקת המנורה יש סממנים של אור. ערכנו יריד שעיקרו תמיכה בענף, בהשתתפות מועדון השגרירים שבראשו השגריר יצחק אלדן, שהיה בשעתו ראש הטקס במשרד החוץ. הגיעו עשרה שגרירים מכהנים בישראל, בהם שגרירי צ'כיה, סינגפור, אתיופיה, גיאורגיה, וייטנאם וקולומביה – שלמרות העמדה הפרו-פלסטינית, שהורתה לשגריר לשוב הביתה, הוא בחר להגיע ולהפגין תמיכה. השגריר הסתובב בין הדוכנים ורכש מהתוצרת הגלילית. שגרירת צ'כיה שהחלה בתפקידה בארץ שבועות ספורים לפני פרוץ המלחמה, סיפרה כי היא מנצלת את ההזדמנות לסייע לישראל, בין היתר בהסברה על החטופים בעזה ובהבאת דיפלומטים לסיור ביישובי העוטף כדי שיחזו בעיניהם בשרידי הטבח של 7 באוקטובר. האירוע בפארק עתידים בתל אביב היה בארגון הרשות לפיתוח הגליל וענף הזית".

Screenshot 2023 12 27 132019
מפגש שגרירים על טהרת שמן זית. צילום: רוני יואל

ד"ר מאזן עלי, יצרן זית מוסלמי ותיק מהגליל, שהוא יו"ר ועדת איחוד שמן הזית, ושחר איילון, יצרן שמן זית, העבירו לאורחים סדנת טעימות. "הסברנו להם על המהות של הענף. עץ זית הוא עץ השלום, סמל לאהבה בין העמים. זה מה שאנחנו צריכים לדאוג ולעבוד למענו" ציין ד"ר עלי. שחר איילון ציין כי כבר היום ניתן לראות את ההשפעה של המלחמה במדפי הסופר: "השמן שמגיע מחו"ל יקר יותר והוא גם לא עומד בתקני האיכות בישראל. המחירים יעלו וצריך למצוא את הדרך להוזיל אותם ולעשות שיתופי פעולה".

מוסיף ד"ר עדי נעלי: "ב-11 בדצמבר קיימנו במסעדת "האחים" אירוע הוקרה למתנדבים. הגיעו עשרות מהם וחקלאים. הגשנו סופגניות, הדלקנו נר חמישי ועוד נר קטן של נתינה וציינו את תרומתם הרבה של המתנדבים לענף הזית".

בישראל יש 200 יצרני שמן זית ובשנה מייצרים 20 אלף טונות.

היה 12 שנה יערן ומנהל אזור בקק"ל

ד"ר עדי נעלי, בן 56. נולד בקיבוץ מעיין ברוך. "אמי הייתה אחות בבתי ספר חקלאיים בצפון הארץ ועברנו מגורים רבים בילדותי. גרנו גם בנהלל, בטבעון, בקרית ביאליק. הוריי הקימו בשנת 1982 את הישוב יובלים במועצה האזורית משגב". עדי מתגורר כיום במושב כפר ויתקין. 

עדי נשוי ללילך, מרכזת תחום חינוך מיוחד בבית הספר הרצוג במושבה קדימה. הורים לשלוש בנות ובן.

בוגר הפקולטה לחקלאות ברחובות, אגרונום ותואר שני בניהול שטחים פתוחים. דוקטורט באוניברסיטת חיפה ואוניברסיטת קולורדו בארצות הברית בקיימות בגידול זיתים.

בין שאר פעילויותיו הציבוריות היה 12 שנה יערן, מנהל אזור חוף שפלה בקרן הקיימת לישראל.

ד"ר נעלי היה מנהל ענף הזית בשנים 2011-2019. אחר כך הקים חברת הזנק שעסקה בליגיטציה של חוש הריח. החברה הוקפאה בגלל מצב כלכלי. מועצת הזית פורקה בשעתו אחרי שנתגלו בה מעשי שחיתות, עליהם ייחד מבקר המדינה פרק נרחב. בכירים במועצה הועברו מתפקידם. ד"ר נעלי נקרא בחודש ספטמבר השנה לשקם את ענף הזית ומאז הוא מכהן בתפקיד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן