יבול שיא
הרפת והחלב
מאיר בראון

ריאיון החודש עם מאיר בראון, לשעבר עוזר בכיר לחמישה שרי חקלאות

5 דק' קריאה

שיתוף:

"כל שר שיבוא ויכיר את המשרד יחזק את המנכ"ל והסמנכ"לים ויבין שבלעדיהם הוא לא יוכל לקדם את החקלאות בישראל. פגיעה באנשים האלה תפגע בעתיד החקלאות" ● "לכל השרים שאיתם עבדתי, גם מהצד השני של המפה הפוליטית, היה איכפת להם מחקלאות, לא עשו מניפולציות ובהחלט היה נעים לעבוד אתם"

מאיר בראון מקיבוץ גן שמואל נחשב שנים לדמות ססגונית ויצירתית כאחד, ששירתה חמישה שרים במשרד החקלאות. הוא בא למשרד בשנת 1999 לעבוד כעוזר בכיר לשר החקלאות החדש חיים ("ג'ומס") אורון ונשאר בתפקידו גם אחרי סיום כהונתו של השר, ועבד בנוסף עם ארבעה שרים אחרים ושונים, שרוו ממנו נחת ונהנו לעבוד עימו, עד שנת 2003.

מאיר בראון היה מאז ומתמיד נאמן למפלגה שנטעה את שורשיה עמוק בגן שמואל. הייתה זו מפלגת הפועלים המאוחדת (מפ"ם) והוא נותר מאמין לערכיה גם כשהפכה למר"צ, עד כדי כך שהבין שהמפלגה עלולה לקרוס בבחירות האחרונות והשקיע מאמצים למנוע את היעלמותה מן המפה הפוליטית.

סיכמתי עם מאיר בראון שנשוחח אחרי הבחירות, כי היה ברור לי שבכל מצב יהיה לו הרבה מה לומר על הנהגת המדינה לפני ובעיקר אחרי מערכת הבחירות ובהזדמנות זו לשינוי הצפוי במתחם המשרד הממשלתי בבית דגן.

מאיר מאז ומתמיד חד לשון, חריף ומקצוען בניתוחים כאלה ואחרים והיה ברור לי שמצפה לי מפגש לא שיגרתי לחלוטין ומעניין במיוחד. בראון נשא לאורך השנים גם בתפקידים אחרים במגזר החקלאי ועד עצם היום הזה הוא נושם חקלאות לאורך היממה כולה.

באתי לקיבוץ גן שמואל ל"ריאיון החודש" עם מאיר בראון.

אנחנו נפגשים שמונה ימים אחרי הבחירות, התאוששת?

"תראה, אני יכול להגיד שקיבלתי קשה את תוצאות הבחירות. אבל צפיתי את התוצאות בגלל התנהגות התנועה הקיבוצית, לא בגן שמואל. עד היום אנשים עוד לא מבינים מה יקרה ומה יהיה. מניסיוני בתפקידים ציבוריים, כשאתה חוטף אגרוף בפנים, חכה כמה שבועות ואז תראה איך התפתחו הדברים. עשיתי חשבון שמר"צ לא עוברת את אחוז החסימה. עשיתי מאמצים בבית, בקיבוץ, שיצביעו מר"צ. הקמנו צוות של עשרה אנשים, חלק יצאו להפגנות, חלק היו אחראים להבטיח שביום הבחירות יצביעו 90%. בחשבון שלי, כל מי שטוען שרוב העם הולך עם הצד השני, טועה בגדול. פיקששנו מפני שלא הבינו שהעבודה ומר"צ צריכות לעבור את אחוז החסימה; מה שלא הבינה מירב מיכאלי. החמור מכל היה שפעם ראשונה בתולדות התנועה, מזכיר התנועה ניצב במקום אחד כשהצביע גנץ משיקולים אישיים שלו. היו שתי מפלגות שקיבלו 14 אלף עד 17 אלף קולות – מפלגת אומץ נגד חיסוני קורונה והמפלגה של פרופסור ירון זליכה ואם שתי המפלגות האלה לא היו מתמודדות יכולנו לעבור את אחוז החסימה. רוב מצביעי המפלגות האלה היו מצביעים שלנו. זה שאביגדור ליברמן לא חתם על הסכם עודפים, חצי מנדט שקיבל היה הולך לצד השמאלי של המפה. הערבים לא הצליחו להתלכד בלי הסכמי עודפים ויאיר לפיד הסתובב בעולם ולא טיפל בשטח".

למה פיללת ערב ה-1 בנובמבר?

"פיללתי שביבי גומר את הקריירה שלו, וחששתי שמר"צ לא תעבור".

איזו ממשלה אתה מאחל לישראל?

"התשובה שלי מתחלקת לשני חלקים. אני מאחל שמי שעלה לשלטון לא יבצע את מה שהם מתכננים ואני מקווה שבתקופת הממשלה יסתיים המשפט של ביבי ובסופו הוא ישלם על הדין. אני מרגיש שאצל חלק מהאוכלוסייה יש שנאה אליו ולא לצד השני".

כיצד ייראה משרד החקלאות?

"תראה, משרד החקלאות ששירתי בו חמש שנים, הוא משרד נפלא, עם אנשים טובים, מוכשרים. מעט מאד פוליטיקה עובדת אצלם. הם הביאו את החקלאות הישראלית למקום הראשון בעולם. כל שר שיבוא ויכיר את המשרד יחזק את המנכ"לים והסמנכ"לים ויבין שבלעדיהם הוא לא יוכל לקדם את החקלאות בישראל. פגיעה באנשים האלה תפגע בעתיד החקלאות".

מה שר חדש במשרד החקלאות חייב לעשות מהיום למחר?

"להפסיק לעשות שטויות. להפסיק להתעסק עם יבוא מתחרה. לא היה דבר כל כך חמור ועוול מטורף שנגרם לחקלאות; לייבא דבש לראש השנה, כשהשנה הייתה שנת שיא בישראל לדבש המקומי".

מה דעתך על התנהלות המשרד בשנה האחרונה?

"השר לא קבע שום דבר, המנכ"לית לא קבעה שום דבר. לא היה להם חוט שדרה, הם פגעו בצורה הכי חמורה בחקלאות הישראלית. מזל שאי אפשר לייבא חלב, אחרת הם היו מייבאים גם חלב. את שר החקלאות הנחה שר האוצר. מהיכרות של הנושא וממה שאני קורא בעיתונות, ההישג העיקרי הוא בזכות נציגינו במועצות הייצור שהצליחו לשמור על ענף החלב ולקבוע הסכם עם המחלבות ומחיר המטרה".

עבדת עם חמישה שרים, אפשר להשוות בין אז להיום?

"עבדתי עם "ג'ומס" ולזכותו יירשם המהלך הכי גדול של מדינת ישראל, כשהוא ו"בייגה" שוחט, העבירו את נושא המתקת המים בישראל. אחר כך עבדתי עם אהוד ברק שהיה חצי שנה שר חקלאות, כשעמד בראש הממשלה. אחריו היה שלום שמחון שר חקלאות טוב שהכיר לעומקו של נושא, לא תמיד הסכמתי אתו. הוא העביר את רפורמת המים.

מאיר ורעייתו עם גומס
מאיר ורעייתו עם חיים אורון (ג'ומס)

אחר כך עבדתי עם ציפי ליבני וישראל כץ. האוצר בתקופת כץ רצה לפגוע ברפורמת הרפת. לזכותו ייאמר שעשה מהלכים להגדיל השקעות לרפתנים. לכל השרים שאיתם עבדתי, גם מהצד השני של המפה הפוליטית, היה איכפת להם מחקלאות, לא עשו מניפולציות ובהחלט היה נעים לעבוד אתם".

מאיר עם אהוד ברק
מאיר עם אהוד ברק

מה לדעתך הינחה את שר האוצר ליברמן לפעול לרפורמה שכזאת בחקלאות?

"מעריך שזו הייתה טעות ענקית שלו, שחשב שעל ידי יבוא וסגירת משקים קטנים, יירדו המחירים. אני חושב שבמשרד האוצר לא ירדו לעומק, לא עשו עבודה רצינית ונעשו שגיאות גדולות מאד".

מה דעתך על חקלאות ישראל במאה ה-21?

"החקלאות לא השתנתה הרבה. המטרה היא לשמור על האדמות החקלאיות, לעבד אותן, לפתח גידולים חדשים ומוצרים חדשים, ולא פחות מזה, לשמור על גבולות ישראל. קיבוצים ומושבים מהגליל ועד אזור אילת מגינים על גבולות המדינה. לא בכל השטחים יש שליטה לחקלאים. אני מאחל שלא תהיה שחיקה ברווחיות החקלאים".

מתגעגע למשרד החקלאות?

"אני מתגעגע לילדים שלי, לאשתי, לקיבוץ שלי, לחברים שלי. במשרד החקלאות זו הייתה תקופה מרתקת. מעניינת, מפתחת. יצא לי להשתתף בישיבות ממשלה בדיונים רציניים. לרוב יש לי רק זיכרונות טובים. זה לא געגועים. אני מאחל לכל מי שיגיע לתפקידים כאלה שיהיה עם אנשים טובים, הנושא הזה מפתח אותך, מעלה אותך מדרגות".

מאיר מוסיף ומספר על מפגש של מנכ"לית משרד החקלאות, עו"ד נעמה קאופמן-פס עם חקלאים בחממה האקולוגית בעין שמר שהתקיים לפני חודשים. למפגש הגיעו 60-70 חקלאים. "היא לא ידעה איך לנהל את הישיבה. הערתי לה שתיקח נייר, תרשום את השאלות של החקלאים ותענה להם בסוף. חקלאים דיברו על מלפפונים, ביצים, נושאים שונים. בשלב מסוים ביקשתי רשות דיבור נוספת ואמרתי לה שהיא בתחילת דרכה, היא לא מבינה את נושא החקלאות, היא מונחית מלמעלה, לא נזהרת והיא תעשה שגיאות. ייעצתי לה לא לעבוד לפי הוראות הבוסים שלה. הוספתי שכשהיא תסיים את המפגש שתעבור בחנות בקיבוץ גן שמואל ותראה על המדף חמאה ישראלית מפוקחת, זולה יותר מעשר חמאות מיבוא".

היה מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר

מאיר בראון נולד בקיבוץ גן שמואל לפני 82 שנה. נשוי 59 שנים לרותי, בת שער הגולן, עבדה בפרדס, אח"כ למדה להיות גננת, בהמשך הייתה אחראית על בית התינוקות של הקיבוץ ובשנים האחרונות עבדה בהנהלת החשבונות של דוכן גן שמואל. הורים לשלוש בנות ובן ושישה נכדים.

הבת הבכורה אפרת (57)+3 בנים – יונתן, סטודנט שנה רביעית לכלכלה וראיית חשבו; עומר, סלקטור בנתב"ג; נדב, חייל. אפרת היא עובדת סוציאלית באגף הרווחה בעיריית חדרה וכן צלמת פוטותרפיסטית ומנחת סדנאות. אסף (54) נשוי+בת, נגה, הייתה רקדנית מעולה באולפן למחול של המועצה האזורית מנשה, משרתת בצה"ל. אסף הוא מהנדס המים של גן שמואל. חגית (49) נשואה+2 בנות, זוהר בת 15 וחצי ושחר בת 12 וחצי, רוקדות באולפנה למחול. חגית עבדה כמדריכה ארצית במשרד החינוך בתחום הנגשה פרטנית וטכנולוגיה מסייעת ויועצת של קרנות הביטוח הלאומי. הדס (45) עבדה במעבדה במפעל המזון של גן שמואל ובבית התינוקות בקיבוץ.

מאיר היה מרכז רפת בגן שמואל, רכז כח אדם בקיבוץ, גזבר וחשב גן שמואל ובמפעל, למד כלכלה וריכוז משק במכללת רופין, רכז ועדת משק של הקיבוץ הארצי, חבר דירקטוריון ונציג ציבור במפעל "פלסאון" בקיבוץ מעגן מיכאל, חבר דירקטוריון בקרן הקיימת מטעם הקיבוצים. בשנים 2003-2008 היה מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר ומשנת 2016 חבר דירקטוריון ונציג ציבור בחברת הדלק TEN.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן