יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 05 23 120505 1

ריאיון החודש עם מגדל הבצל שרלי רביבו

4 דק' קריאה

שיתוף:

"מחיר הבצל קפץ ל-6 שקלים לק"ג, כי אין תחרות בישראל וכי לא כדאי לגדל בתנאים החדשים שנוצרו מההחלטות הקשות של שר האוצר ליברמן ● לפני ארבע-חמש שנים היו בארץ 100 מגדלי בצל; נשארו כ-30 חקלאים יעילים"

שרלי רביבו נחשב למגדל בצל מהגדולים והיעילים שבחקלאי ישראל. על שטח של 1500 דונם, הרוב בקיבוצים בעמק המעיינות (עמק בית שאן) ובגלבוע, ובזכות מתקן קירור שמאכלס בו זמנית שנים עשר אלף מיכלים, הוא משווק לרשתות ברחבי הארץ בצל איכותי שנים עשר חודשים בשנה.

הרפורמה החקלאית שהריץ שר החקלאות הקודם עודד פורר, בתמיכה ובהשראה של ראש מפלגתו, שר האוצר דאז אביגדור ליברמן, הסבה נזקים אדירים לחקלאי ישראל. ביטול מוחלט של ההיטלים על יבוא של שום ופתיחת שוק הבצל לייבוא חופשי מאירופה, גרמו לחקלאי הבצל לחשב מסלול מחדש, אם יש בכלל כדאיות להמשיך ולגדל תוצרת טרייה.

לנושא הזה אנו מייחדים את "ריאיון החודש", עם שרלי רביבו, מבכירי מגדלי הבצל בישראל, שנכווה ברותחין כאשר גידל גם שום וגזירת ביטול מיסי היבוא בחתימתו של אביגדור ליברמן, גרמה לכך שהוא יוותר על 200 דונם שום ומחיקת תחום הגידול הזה מארסנל הפעילות שלו.

הבצל של רביבו
הבצל של רביבו

"כשאביגדור ליברמן כיהן כשר אוצר הוא הציג רפורמה חקלאית שעיקרה ביטול כל מכסי הייבוא. עודד פורר היה מבחינתי בובה על חוט וייצג את ליברמן ולא את החקלאים. במכה אחת הוא מחק היטל של שבעה שקלים לקילוגרם שום וקבע אפס שקלים. מגדלי השום איבדו בבת אחת את כל הכסף שלהם והגיעו אל פשיטת רגל. גם אני גידלתי שום לאורך חמש עשרה שנים באדמות מושב רוויה בעמק המעיינות. היה לי חומר ריבוי ל-200 דונם והיה ברור לי שאין סיבה בעולם שאמשיך לגדל שום. השנה כבר לא גידלתי שום. תרמתי את חומר הריבוי ל"לקט ישראל" וברוך השם הרגשתי שסייעתי בכך שעם ישראל ייהנה מזה. מי שהמשיך לגדל שום, הפסיד את כספו".

שרלי רביבו מציין כי בתחום הבצל, השר ליברמן הוריד את המכס על יבוא לתקופה של חמש שנים. המכס היה 1.10 שקל לק"ג ומי שמבקש לייבא ישלם על היבוא ועוד 1.10 שקל לק"ג. ליברמן הודיע שאחרי חמש שנים המכס יהיה אפס שקלים".

מדגיש: "המהלכים של ליברמן גרמו לחיסול מוחלט של ענף השום הישראלי. היו כאן כ-20 אלף דונם. עכשיו אתה יכול לקנות רק שום מייבוא סיני, באיכות ירודה ביותר. יש כאן סוג של הטעיה: מוכרים שרוול שום 170 גרם ב-5 שקלים, שווה ל-30 שקלים לקילו. שום ישראלי בתקופה שגידלו בארץ, נמכר ב-20 שקלים לק"ג בתפזורת".

מציין: "כל שף שמבין מטבח מהו יאמר לך שהשום מייבוא הוא בלי טעם, בלי ריח ואין יותר שום ישראלי".

ומכאן – לבצל

"הולנד נחשבת ספקית מרכזית של בצל, באיכות שנחשבת טובה מאד. הרפורמה של ליברמן את פורר גרמה לחקלאי הישראלי לרדת מגידול בצל. עלות גידול בצל נעה בין 1.80 שקל ל-2.20 שקל לק"ג. המלחמה באוקראינה גרמה לכך שהבצל באירופה התייקר ל-4.50 שקלים עד 5.00 שקלים לק"ג. חקלאי ישראלי שאינו חתום בהסכמים ואינו קשור לרשתות, לא כלכלי לו לגדל. ואכן חקלאים ישראלים החלו לרדת מהתחום ולהרים ידיים. מחיר הבצל קפץ ל-6 שקלים לק"ג, כי אין תחרות בישראל וכי לא כדאי לגדל בתנאים החדשים שנוצרו.

"לפני ארבע-חמש שנים היו בארץ 100 מגדלי בצל. נשארו כ-30 חקלאים יעילים. הכל נגרם מההחלטות הקשות של שר האוצר ליברמן. באירופה יקר, בישראל אין תחרות והמחיר מזנק".

שרלי, אפשר היה אחרת?

"בוודאי – בארץ יכולנו לייצר תחרות בריאה, אבל בביטול המכס, הוקטנה עד מאד התחרות בארץ ומכיוון שאירופה יקרה, הצרכן הישראלי הפסיד".

והמחיר היום?

"המחיר לסיטונאי 3.5 שקלים. הרשת מוכרת בחמישה שקלים.  למרות ההוצאות על זרעים, מים, ניילון, טרקטורים, מיכלים, הובלות ועוד – אני הרווחתי בכל זאת כי הייתי בין היעילים, אבל הצרכן הפסיד בגדול כי קנה בצל יקר".

אתה מאמין שיהיה טוב יותר בזכות שר החקלאות אבי דיכטר?

"שוחחתי עם השר דיכטר. לצערי שיחה קצרה יחסית. הבנתי מדבריו שהוא לומד ומבין והוא קשוב לחקלאים. התרשמתי מדבריו ואני משוכנע שהוא יהיה שר חקלאות מעולה".

Screenshot 2023 05 23 121626
רביבו בשדה אבטיח

שרלי רביבו מגדל גם אבטיח על שטח של 1000 דונם. הוא שומר על רצף שיווקי ועם זנים שונים הגידול משתרע על פני עונות השנה כולן.

"בחורף אני מגדל בעמק המעיינות בקיבוצים שדה אליהו וטירת צבי. באביב אני מגדל אצל גד"ש העמק בשלושה קיבוצים: גבת, שריד ורמת דוד. בקיץ אני מגדל ברמת מגשימים. גם בצל וגם אבטיחים. 1500 דונם בצל ועוד 1000 דונם אבטיח".

זה משק חקלאי המהווה גם עסק משפחתי במותג "יהודה חקלאות ונכסים בע"מ". יהודה הוא אביו של שרלי וגם של אחיו אמיר וכל השלושה פעילים בחקלאות היום-יום. ומהיכן שאובה המילה נכסים? "אלה הילדים של יהודה, האבא שלנו".

האב, יהודה רביבו בן 75, עלה ממרוקו בן ארבע, בשנת 1952, והתיישב במושב רוויה בעמק בית שאן, שאוכלס רובו בידי עולים ממרוקו. יהודה רביבו גידל במושב מגוון של ירקות שאפיינו את התקופה: אבטיח, מלון ועגבנייה.

שרלי הכיר באותה עת את מי שעתידה להיות אשתו, עת למדה הוראה באנגלית באוניברסיטת בר-אילן. כשנישאו בשנת 1993 התגוררו בפתח-תקוה. "לא היה קל אז לעסוק בחקלאות. סיימנו בשן ועין שנה חקלאית. שוחחתי עם אבא ושכנעתי את אשתי לקום ולעזוב את פתח-תקווה ולחזור למושב רוויה. חזרנו, התחלנו חקלאות, התפתחנו, התקדמנו, התמקצענו בגידול בצל".

שרלי מגדל בצל יבש ופועל בכל דרך שהיא שיהיה זה ירק איכותי, שעבר מיון קפדני וניקיון יסודי. בקיבוץ מירב הקים בית אריזה שממיין מדי חודש 100 טון בצל.

שרלי מגלה לנו כי הוא משווק בצל איכותי לרשתות "ויקטורי" ו"יינות ביתן" שהפכה ל"קארפור" הצרפתית, שהקימה חמישים סניפים בישראל. "שישים אחוז מהמכירות הם בהסכמים עם הרשתות במחיר שנתי סגור. ארבעים האחוזים הנותרים משווקים לשווקים הפתוחים: צריפין, נתניה וירושלים".

"אני בהחלט רואה ברכה בעמלי" מצהיר שרלי רביבו. יש לנו יכולת קירור של הבצל לאחסון של חמישה חודשים, לשמור על רצף שיווקי כל השנה. 12 אלף מיכלים בטמפרטורה של שתי מעלות ובקרת לחות של 72 אחוזים. כל מיכל מכיל 400 קילוגרם בצל. המותג מופיע על קרטון השיווק".

בני גנץ היה המג"ד של שרלי בשירות הסדיר

שרלי (שלום) רביבו בן 53. נשוי לחגית, רכזת בבית ספר "אורט" בבית שאן. מתגוררים במושב מחולה, הכי צפוני בבקעת הירדן וקרוב לבית שאן – כ-22 שנה. בעסק המשפחתי עובד גם האח אמיר בן 40.

שרלי וחגית הורים לארבע בנות ובן ויש להם שתי נכדות. הבת הבכורה טהר (27) נשואה+ילדה, אחות בבית החולים "השרון" בפתח-תקווה. נוף (25) נשואה+ילדה, לומדת רפואת שיניים באוניברסיטת תל-אביב, מתגוררת בנס-ציונה. ניב (22) רווקה, מתחילה ללמוד קלינאות תקשורת באוניברסיטה העברית בירושלים, רעי (18) שחקן כדורגל, מגן בהפועל בית שאן, בקרוב יתגייס לצה"ל. רז (14) לומדת בכיתה ח' באולפנת בית שאן.

בשנת 1988 התגייס לצה"ל ושירת בגדוד 890 של הצנחנים. "הייתי סמל מחלקה. המג"ד היה סגן אלוף בני גנץ, המח"ט היה אלוף משנה משה (בוגי) יעלון ואח"כ דורון אלמוג, היום אלוף במילואים. עוד ממפקדיו של שרלי – גדי שמני, לימים אלוף בצה"ל.

בשנת 1991 סיים שירות סדיר בצה"ל והחל לעבוד כמנהל מחסן למוצר פלסטיק באזור התעשייה סגולה בפתח-תקווה.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן