יבול שיא
הרפת והחלב
סגן השר משה אבוטבול

ריאיון ראשון עם סגן שר החקלאות ח"כ משה אבוטבול

4 דק' קריאה

שיתוף:

"גולת הכותרת שלי זה הפורום שהקמתי – מטה החקלאות, המתכנס מדי שבוע, אליו מוזמנים חקלאים מרחבי הארץ, וכולל הצצה לפעילות המקצועית של המשרד – "הכר את המומחה" ●  חייבים להבין שהחקלאות והחקלאים הם לא חלילה הבעיה, אלא הם בעז"ה הפתרון"

כבוד סגן שר החקלאות ופיתוח הכפר, משה אבוטבול, כעורך ראשי של הירחון החקלאי "יבול שיא" (9500 מנויים) בקיבוצים, מושבים, ישובים קהילתיים וממסד, אני מלא הערכה לרצונך להעניק לנו ריאיון ערב חג הפסח תשפ"ג.

זה תפקיד ממשלתי ראשון שלך ואתה בוודאי בתקופת למידה של התחום הציוני הזה שמעניק לעם ישראל תוצרת מזון טרייה ואיכותית מדי בוקר.

הגעת לאחד המתחמים הממשלתיים המרשימים הקיימים בארץ, התחלת להתאקלם במתחם החקלאי בבית דגן?

"ברוך ה' קיבלו אותנו מאוד יפה הצוות הגדול והמסור של המשרד בבית דגן, אני מתייצב בלשכתי בבית דגן לעבודה, ומשלב זאת עם דיונים בוועדות והצבעות במשכן הכנסת, סיורים להכרת השטח, וטיפול בקשיים של החקלאים ברחבי הארץ".

האם סיכמת עם השר דיכטר במה תתבסס פעילותך במשרד החקלאות ופיתוח הכפר?

"ידידי השר אבי דיכטר, ביקש ממני ליטול מספר תחומי אחריות במשרד: תחום הרגולציה להסרת חסמים ופישוט הליכים במשרד, נושא צער בעלי חיים, כל תחום הניקוז, וכל ענייני המצוות התלויות בארץ והנושאים התורניים שבמשרד".

מה נראה לך מעניין וחשוב לסייע לחקלאי ישראל במעמדך כסגן שר החקלאות?

"גולת הכותרת שלי זה הפורום שהקמתי – מטה החקלאות, ובתוכו כללתי גם אפשרות הצצה לפעילות המקצועית של המשרד, "הכר את המומחה", מטה שמתכנס מדי שבוע בימי שני, אליו מוזמנים חקלאים מרחבי הארץ, שמעלים בפניי ובפני צוות לשכתי את הבעיות והצרכים שלהם. בפורום נוטלים חלק גם חקלאים ותיקים מהענף המסייעים בהתנדבות להצלחתו, כמו מוטי אלקבץ, דן סידה, אבנר ביתן, נחמיה טויטו ועוד. כל אלו לצד בכירי המשרד המשתתפים כאמור בפורום לפי הנושא שנדון באותו שבוע, ובאים למקצע אותנו, את צוות לשכתי מחד, ומאידך לענות תשובות לחקלאים על הצרכים אותם מעלים בישיבה.

מטה החקלאות
מטה החקלאות

בנוסף, אמרתי מעל בימת הכנסת, ובדיונים בוועדות, וכן בסיורים שקיימתי בשטח – לתת לחקלאים את המגיע להם שימשיכו להביא לנו תוצרת שלהם אלינו למקרר הביתה. חשוב מאוד שהחקלאים יראו במשרד החקלאות במה ובית להצגת בעיותיהם, ובעיקר לקבל פתרונות כפי שאמרתי ככותרת "משרד החקלאות, בית פתוח לשדה !!!" חייבים להבין שהחקלאות והחקלאים הם לא חלילה הבעיה אלא הם בעז"ה הפתרון. ואם הם יהיו מרוצים אזי גם דור ההמשך שלהם יעסוק בחקלאות ולא "יברח" מזה לתחומים אחרים. חקלאות טובה וחזקה תביא אי"ה בהכרח גם להורדת יוקר המחייה שאנו לצערנו חווים בשנתיים האחרונות. תפקיד החקלאי לבצע את הנאמר בתחילת הפסוק בתהילים פרק קכ"ו "הזורעים בדמעה" ותפקידנו לגרום לו את המשך הפסוק ….. ברינה יקצורו".

מעיון בנושאים שאפיינו את פעילותך הציבורית הענפה היית שדר רדיו, שיחקת בסרטים חינוכיים, עשר שנים ראש עיריית בית שמש ועכשיו הגעת למשרד החקלאות, כיצד אתה רואה בעיניך את התחום הזה?

"משרד החקלאות הינו גדול ועוצמתי וחשוב ביותר, שחונה בהרבה תחומים הנוגעים לאזרחי המדינה, בעיקר בביטחון תזונתי, וכן יכול להשפיע לטובה בהתנהלות מאוזנת ונכונה על יוקר המחייה בישראל. המשך התיעדוף לתוצרת החקלאית הישראלית יכול גם לספק תעסוקה ופרנסה לרבבות משפחות בארץ".

סגן השר בסיור
סגן השר בסיור

נגעת אי פעם בנושא חקלאי? גידלת פעם איזה צמח? בוודאי תצא/יוצא לסיורי שטח, במה בעיקר תתעניין?

"בהיותי ראש העיר בית שמש כעשור שנים, הקמתי חווה חקלאית בעיר, ע"י תרומה נדיבה של יהודי יקר מפריז מר מוריס מיארה, שאנשי קק"ל בצרפת, בעזרתו של ידידי מר ראובן נעמת, השיגו לעירי בית שמש, ובנוסף הקמנו באמצעות מחלקת הגינון באגף שיפור פני העיר, גנים ופארקים ענקיים, עם עצי נוי ופרי וכן שבילים של פרחים מיוחדים בשכונות העיר. כמו כן, גינה חקלאית לבני הקהילה האתיופית בעיר שרצו מאוד לעסוק בגידולי ירקות באופן אישי כפי שעשו זאת בארצם טרם עלותם לארץ ישראל. וגם בתוך ביה"ס ז'בוטינסקי בעיר, הקמתי עבורם מיזם הנקרא "גינה קהילתית" שהם עבדו בה ואת התוצרת שהניבו קיבלו כהוקרה לביתם. אלו מיזמים מעירי בית שמש בה שימשתי כראש עיר עשור שנים לצד אלפי יח"ד אולמות ומועדוני ספורט כיתות לימוד בית יד לבנים, קניונים, שבניתי בעיר".

מה דעתך על הפשיעה החקלאית הגואה?

"זוהי תופעה כואבת וחמורה מאוד, שחייבים לתת עליה את הדעת ולטפל בה מהשורש. כמובן שצריך עוד לימוד יסודי איזה טיפול הולם ומתאים נדרש לתת לבעיה הקשה. כואב לראות צעירים שלקחו הלוואות כדי לרכוש ציוד חקלאי, בכדי להתחיל לעבוד, ובלילה אחד נכנסים בני עוולה ושודדים וגונבים את פרי עמלם".

ולסיום שאלות אחדות אישיות.

הופתעת כשהוחלט שתשמש כסגן שר החקלאות?

"בהחלט. זו הייתה הפתעה נעימה".

אתה אב לשמונה ילדים, למי מהם יש איזו זיקה לתחום החקלאות?

לאף אחד מהם אין קשר, וגם לי התחום די חדש ומעניין, על אף שיש לי חברים רבים שהם חקלאים בפרט מהמושבים של מטה יהודה המקיפים את עירנו בית שמש. אנשים נפלאים העובדים קשה למען המעשה הציוני והטוב, להביא לכל בית את התוצרת המוצלחת כנאמר: "ארץ זבת חלב ודבש".

אתה יכול לשתף אותנו מה אתה עושה בשעות הפנאי שלך?

"לא אגזים אם אומר שכמעט ממש אין לי שעות פנאי, כי כחבר כנסת וסגן שר החקלאות והכפר, העבודה היא רבה מאוד הכוללת למידת החומר והשטח, מפגשים עם השר והצוות המקצועי להכנת ספר התקציב, תוכניות העבודה, הצבעות בכנסת אל תוך הלילה (לילות לבנים), מפגשים עם חקלאים וראשי אגודות, סיורים ועוד. אבל אני איש שב"ה אוהב ונהנה לעבוד קשה, וגם אראה תוצאות טובות בעתיד בעזרת ה'. ואם ישנו קצת זמן פנוי בימי שישי, אזי רעייתי היקרה אסתר מאפשרת לי על חשבון הבית, ללמוד תורה עם חברותא בבית המדרש "ממזרח שמש" הסמוך לביתי, דבר שמעצים אותי גם מבחינה רוחנית, ופיתוח החשיבה מחוץ לקופסא, דבר הקיים בעיקר בלימוד הגמרא. זכיתי לסיים מספר מסכתות בש"ס ולכתוב ספר תורני "תורת משה" על הסוגיות שלמדתי".

אגב, אתה מודע שנולדת ביום הבסטיליה, יום העצמאות של צרפת 14 ביולי?

"אני יותר מכוון לתאריך העברי יד' תמוז כל שנה, זה ערב הילולת הרב חיים בן עטר בעל הספר "האור החיים הקדוש", זכותו תגן עלינו אמן".

תודה על היענותך לשאלותינו. 

"תודה גם לכם, נתראה בגיליון של החג. שיהיה חג כשר ושמח לכל בית ישראל ולכל ציבור החקלאים של מדינת ישראל אמן".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן