יבול שיא
הרפת והחלב
אביגדור ליברמן עם עורך העיתון. צילום טל וכסלר

שיחה על חקלאות: ריאיון מיוחד עם ח"כ אביגדור ליברמן

2 דק' קריאה

שיתוף:

"צריך לקבל הכרה והבנה שמשרד החקלאות הכי פחות משפיע על החקלאים. אין מנוס מתכנית אב כוללת. סמכויות יהיה קשה להעביר. הרי רשות המים, חברת "מקורות" ומקרקעי ישראל היו בידיים של משרד החקלאות אבל אני לא בטוח שניתן לסובב את הגלגל לאחור"

"חקלאות מלווה אותי שנים. בשנת 2013 ועד 2015 החזקנו את משרד החקלאות בידינו (השר יאיר שמיר). כך גם הקרן הקיימת. כך גם החטיבה להתיישבות" – כך החל יושב ראש "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן את שיחתנו.

וכך המשיך: "החשיבות של החקלאות לא השתנתה מאז חומה ומגדל. עוגן ביטחוני בגבולות. קדש ברנע בגבול מצרים, אביבים בגבול לבנון. מפעל ההתיישבות הוא קריטי. מפעל ציוני במלוא מובן המילה. ביטחון המזון לא יכול להתבסס על יבוא מתורכיה ומעזה".

 

מדוע, חודש לפני הבחירות, אתה ביקשת להתראיין לירחון חקלאי?

"הנושא החקלאי חשוב. הטעות של החקלאות היא שאין הגדרה. אין חזון לאומי. מה בעצם המדינה רוצה מחקלאות".

מדגיש: "אם זה יהיה תלוי בי צריכה להתקבל החלטת ממשלה על מיקומה של החקלאות במאה ה-21. שתקום ועדה בין-משרדית שתגבש את מעמדה של החקלאות בנושאי מים, קרקע ועובדים. בוועדה תהיה נציגות למשרדי האוצר, הפנים, תשתיות, עבודה וחקלאות. הוועדה תגבש תכנית כוללת והממשלה תאשר את החלטות הוועדה, כי בלי שהממשלה תאמץ זו טיסה לשום מקום".

קובע ללא היסוס: "צריך לבטל את חוק קמיניץ ובמקומו לגבש שלושה דפוסי עבודה שונים לחלוטין: למגזר חקלאי, למגזר ערבי ולדרוזים. הבעיות של הדרוזים אינן דומות לנושא ההתיישבות. אצל הדרוזים הקרקע היא פרטית. גם אצל הערבים אין קשר להתיישבות. אצל המגזר החקלאי יש הרבה חכירה ולכן יש לגבש גישה שונה. יש עוד תופעה שצריך להילחם בה. במועצות האזוריות יש שטחים ירוקים שמעבירים אותם לערים חרדיות. חובה לעצור את זה".

 

כשאתה מסתכל על משרד החקלאות, מה צריך לשנות שם?

"צריך לקבל הכרה והבנה שמשרד החקלאות הכי פחות משפיע על החקלאים. אין מנוס מתכנית אב כוללת. סמכויות יהיה קשה להעביר. הרי רשות המים, חברת "מקורות" ומקרקעי ישראל היו בידיים של משרד החקלאות אבל אני לא בטוח שניתן לסובב את הגלגל לאחור. החשיבה במשרד האוצר צריכה להיות שונה. מצב משרד הפנים קריטי. אם נהיה בממשלה בלי חרדים יצטרכו לשנות דברים".

 

מה דעתך על כך שרק עובדים זרים פעילים בשטחים החקלאיים. איך לתגמל ישראלים שיחליפו ידיים תאילנדיות? ערבים מעזה?

"צריך לתת יותר תמריצים לעובדים ישראלים בחקלאות. כאשר יש במדינה בין 700 אלף ל-950 אלף מובטלים, חובה לייצר תכניות עידוד ושהמדינה תסבסד את העבודה במקום להביא תאילנדים עם זכויות. דרוש מאמץ ותיאום עם האוצר. גם בקרב ערביי ישראל האבטלה לא קטנה וגם אותם יש לתמרץ לעבודה חקלאית. יתכן שצריך להכין פיילוט מיוחד".

 

מי המועמד שלך לשר החקלאות הבא? למי תתחבר בבחירות כדי שתוכל להשפיע גם על החקלאות?

"אין טעם לחלק תפקידים כשלא יודעים איך יוכרעו הבחירות. אנחנו רואים שהכל תלוי ב-2-3 מנדטים ואי אפשר לדעת כלום. אני אופטימי.אני מקווה שנשלח את ביבי לפנסיה. אני מקווה שארבע מפלגות שמתמודדות עם הסכמי עודפים – אנחנו, יש עתיד, תקווה חדשה וימינה ילכו בצוותא ויוותרו על האגו. תראה סקרים אחרונים – המפלגות הציוניות ממר"צ ועד בנט וימינה מביאות 63-64 מנדטים. זה לא אתגר פשוט לשבת כולם ביחד, אבל אם צריך להתמודד עם נושאי הכלכלה והמגפה ונשאיר בצד את הפלשתינים, אין סיבה שלא נעשה את זה".

 

בוגר אוניברסיטה חקלאית

אביגדור (איווט) ליברמן יהיה בחמישה ביולי בן 63. בוגר האוניברסיטה החקלאית המדינתית של מולדובה. היה מנכ"ל הליכוד ומנכ"ל משרד ראש הממשלה. היה סגן ראש הממשלה, שר האנרגיה והתשתיות הלאומיות, שר התחבורה, שר החוץ ושר הביטחון.

ריאיון מיוחד עם ח"כ אביגדור ליברמן:  אביגדור ליברמן עם עורך העיתון. צילום טל וכסלר

משאל החקלאים הגדול

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן