יבול שיא
הרפת והחלב
עץ תפוזים

והפעם חדשות ממצרים וברזיל

5 דק' קריאה

שיתוף:

המשבר בים סוף משבש את ייצוא ההדרים המצרי

ראיון עם עבדואללה אלרהיווי, מנכ"ל "רויאל פודס" המצרית

יוניס בן סעיד מקור: FreshPlazza

עונת ההדרים המצרית התנהלה בקצב קבוע, בתחרות רגועה, עד להופעת "משבר תעלת סואץ", שנגרם בגלל התקפות החותים במיצרי באב אל-מנדב. השיבושים הלוגיסטיים מדאיגים את היצואנים, במיוחד אלה המתמקדים בשווקים שאינם אירופיים ומעלים מחירים.

עבדואללה אלרהיווי, מנכ"ל "רויאל פודס" (Royal Foods), מתייחס למצב: "אנחנו מייצאים באופן מסורתי לאירופה ורוסיה, למרות הסיכונים הכרוכים בשוק הזה. אבל השוק החשוב ביותר עבורנו הוא סעודיה ומדינות המפרץ בכלל. הדרך החסכונית ביותר לשלוח סחורה מקהיר לריאד היא באמצעות משאית לנמל פורט סעיד, ואחר כך בים מפורט סעיד לנמל דמאם – ולבסוף בכביש לריאד. המשבר בים האדום ונסיגת חברות הספנות היא בעיה אמיתית. אנחנו לומדים להסתגל למצב הזה, ויש לי כל אמון במנהלת השוק הסעודי שלנו, נוונקה סקוריק."

המשבר הלוגיסטי יתורגם לקשיים בהגעה ללקוחות, וכן לעלויות הובלה גבוהות יותר, מסביר עבדאללה. "האינפלציה והמיתון השפיעו על העולם כולו ולצערנו גם עלינו היצואנים המצריים. חוסר היציבות של המטבע הלאומי, עליות גבוהות במחירי תשומות, בייצור וכעת בעיות בשרשרת האספקה, מעלים את המחירים. העלויות הלוגיסטיות הן מרכיב חשוב במחיר של תפוזים, והעלייה הקלה ביותר תורגש אצל הלקוחות. נותר רק לקוות שהמצב הגיאופוליטי הזה יסתיים בהקדם האפשרי ושזרימת הסחורות תחזור לקדמותה."

בניגוד לקשיים בהם נתקלים היצואנים המשתמשים בתעלת סואץ, אלו המייצאים לאירופה נהנים מתנאים מתונים, אמר עבדואללה: "תחילת העונה שהתקיימה ב-5 בדצמבר, 10 ימים מוקדם מהמתוכנן בתחילה, אפשרה לנו לייצא יותר תפוזים לפני חופשת חג המולד. במקביל, ההיצע מיצרנים אחרים המושפעים ממפגעי טבע, כמו ספרד, מרוקו ודרום אפריקה, מצטמצם. השנה, אנחנו עדיין מתחרים ביוון ובטורקיה, אבל ההצעה המצרית טובה יותר מכל הבחינות, אם מבחינת נפח, איכות, גודל או מחיר.

"מצרים בדרך לייצא 2.3 מיליון טון הדרים בעונה הנוכחית, עלייה של 15% לעומת השנה שעברה," מוסיף היצואן, "תפוזים מהווים 85% מסך יצוא ההדרים של מצרים, או 45% מסך יבוא התפוזים לאיחוד האירופי בעונה שעברה. העונה, מהסיבות שכבר הזכרתי, אנו מצפים לתוצאות טובות עוד יותר, הן באיחוד האירופי והן בשווקים אחרים, ואנו מקווים ש'ההפרעה הסייסמית' שהיא 'המשבר בתעלת סואץ' לא תשבש את השאיפה הזו."

royalfoods71
תפוזים של "רואיל פודס" המצרית

מרוקו: ייצור התפוזים ב-2023-24 צפוי לעלות ב-5 אחוזים

בעוד שהתפוקה בעונה זו טובה יותר מהשנה הקודמת שהושפעה מבצורת, היא עדיין נמוכה בכ-24 אחוזים מאשר בשנה חיובית

מקור: apps.fas.usda.gov

ייצור הקלמנטינות/מנדרינות של מרוקו לעונת 2023-24 יגיע ל-950,000 טון מטרי, עלייה של 3% בהשוואה ל-2022-23. מקורות במרוקו מסרו כי ייצור התפוזים אמור לגדול ב-5% לעומת השנה הקודמת ל-820,000 MT, בעוד ייצור הלימון/ליים יגדל להגיע ל-40,000 MT. חלק ניכר מהגידול בייצור נובע משיפור בתנאי מזג האוויר בהשוואה לעונה הקודמת, יחד עם הטמעה מוגברת של טכניקות השקיה בטפטוף.

ההערכות הן שיצוא המנדרינות/מנדרינה של מרוקו ב-MY 2023-24 יירד מעט לכ-450,000 MT, עקב מחירים מקומיים גבוהים, בעוד שיצוא התפוזים אמור להגיע לכ-50,000 MT ויצוא לימון/ליים ב-7,000 MT.

ייצור תפוזים טריים – תנאי מזג האוויר נותרו מאתגרים, במרוקו יש בצורת מתמשכת ועליית הטמפרטורות משפיעה לרעה על ייצור התפוזים במרוקו. התעשייה מציינת כי בעוד שהתפוקה בעונה זו טובה יותר מהשנה הקודמת שהייתה משופעת הבצורת, היא עדיין נמוכה בכ-24 אחוזים מאשר בשנה חיובית.

צריכה – הצריכה המקומית של תפוזים טריים ב-2023-24 מוערכת ב-715,000 MT, עלייה של 1.7 אחוזים מהעונה הקודמת. המשלוחים למעבדים צפויים לגדול ל-55,000 MT עקב אספקה זמינה. מקור ברבאט הבירה העריך את הצריכה המקומית ל-2022-23, בהתבסס על נתוני הסחר בסוף השנה.

תוצאות משופרות במחקר ברזילאי על יישום נאוניקוטינואידים בטפטוף נגד הפסילה

Marcelo Marianda is a fellow at Luiz de Queiroz College of Agriculture / University of São Paulo, Fernando Amaral

מקור: Fundecitrus, CitrusIndustry

באזורים של גואימבה וסנטה קרוז דו ריו פארדו, במחוז סאו פאולו, היעילות הייתה טובה, עם תמותה של מעל 80%

מחקר ברזילאי מתמשך ליישום של נאוניקוטינואידים (neonicotinoids) באמצעות ספיגה לשליטה בפסילה האסיאתית המפיצה את מחלת הגרינינג (HLB), מראה יעילות גבוהה יותר מאשר הראתה בתוצאות המוקדמות שצוינו.

בספטמבר, פרסם ארגון Fundecitrus (ארגון מגדלי הדרים ויצרני מיצים במחוז סאו פאולו, ברזיל) תוצאות ראשוניות על יישום של נאוניקוטינואידים באמצעות טפטוף. באותו זמן, בדיקות שבוצעו בשטח שנמצא בקאסה ברנקה, סאו פאולו, הראו כי יעילות המולקולות ליישום מסוג זה הייתה נמוכה (התמותה של פסילידים בוגרים הוערכה בפחות מ-40%).

במאמר שדן במחקר הנאוניקוטינואידים המקדים, אמר מרסלו מירנדה, חוקר* מטעם Fundecitrus, כי הניאוניקוטינואידים כבר לא מראים תוצאות טובות ביישום עלים באזורים מסוימים, וכי גם שיעור התמותה בפסילות לא היה משביע רצון במאפיינים המוערכים.

מאז המחקר התקדם ונערכו הערכות חדשות. בדיקה נוספת בוצעה בקאסה ברנקה ותמותת הפסילידים נותרה נמוכה, בסביבות ה-40%. עם זאת, נקודת איסוף נוספת התקיימה באזור טאבטינגה, סאו פאולו, שם יעילות הנאוניקוטינואידים הייתה בסביבות 60%. ובאזורים של גואימבה וסנטה קרוז דו ריו פארדו, במחוז סאו פאולו, היעילות הייתה טובה, עם תמותה של מעל 80%.

מרסלו מירנדה הסביר שהתוצאות מייצגות את המציאות רק של המקומות שבהם בוצע המחקר, ולא של האזור כולו: "חשוב להעיר שהניסויים בוצעו עם אוכלוסיית פסילות מקומית בכל רשות שהוזכרה. לכן, לא ניתן להכליל את היעילות הזו לכל האזור," אמר מירנדה. "תחזוקה או ביסוס מחדש של היעילות הגבוהה של נאוניקוטינואידים תהיה תלויה בסבב היישום הנכון בתוך השטח ובשטחים השכנים."

Fundecitrus ימשיך לבצע מחקר על היישום של ניאוניקוטינואידים באמצעות טפטוף.

הפסילה האסיאתית בוגר
הפסילה האסיאתית, בוגר

יצוא ההדרים של צ'ילה מזנק למעלה, גדל ב-48% בשנת 2023 לעומת העונה הקודמת

מקור: איגוד יצואני הפירות הטריים של צ'ילה

יצוא ההדרים הצ'יליאני בעונת 2023 גדל ב-48% לעומת העונה הקודמת, וב-16% לעומת הממוצע של שלוש העונות האחרונות, כך דיווחה ועדת ההדרים הצ'יליאנית. בסך הכל יצאו 395,889 טון, מתוכם 15.5% קלמנטינות, 43.7% מנדרינות, 23.7% תפוזים ו-17.1% לימונים.

ארצות הברית הייתה שוק היעד העיקרי, שקיבל 88.2% מהדרים שנשלחו מצ'ילה. יתרת הנפח יוצאה למזרח הרחוק (5.9%), אמריקה הלטינית (2.8%), אירופה (1.8%), קנדה (0.9%), רוסיה (0.3%) והמזרח התיכון (0.01%).

"ארה"ב היא השוק העיקרי שלנו, וזה הולך טוב," מסר חואן אנריקה אורטוזאר, נשיא ועדת ההדרים הצ'יליאנית. "השוק האסייתי ומדינות כמו יפן וקוריאה חשובים מאוד ללימון. יפן היא שוק חשוב, אבל הוא לא צומח."

פירוט מגוון

היקף יצוא הקלמנטינות מצ'ילה היה 47% יותר מהעונה הקודמת והגיע ל-61,490 טון. משלוחי הקלמנטינות העונה גבוהים ב-14% בהשוואה לשלוש העונות האחרונות.

משלוחי המנדרינות הגיעו ל-172,825 טון, שהם גבוהים ב-94% בהשוואה ל-2022 וב-52% בהשוואה לממוצע של שלוש העונות האחרונות.

משלוחי התפוזים היו גבוהים ב-17% מהעונה שעברה, והגיעו ל-93,948 טון יצוא.

יצוא הלימון גדל ב-20% ל-67,627 טון.

"העונה נסגרה טוב. זו הייתה עונה שבסופו של דבר נתנה כמה הפתעות חיוביות מבחינת נפח הייצוא," אמר אורטוזר. "בקלמנטינות, נפח הייצוא התאושש מאוד. במנדרינות כמעט הכפלנו את סך היצוא של השנה שעברה. בלימונים התאוששנו מעט וגם בתפוזים סיימנו טוב."

ועדת ההדרים הצ'יליאנית היא ישות השייכת לאיגוד יצואני הפירות הטריים הצ'יליאנית. חבריה הם יצואניות פרי ההדר העיקריות במדינה, המהווים 75% מיצואני פרי ההדר הצ'יליאני.

Screenshot 2024 03 10 122111

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן