יבול שיא
הרפת והחלב
IMG 20220824 WA0000 1

בדיקת שילוב תכשירים בריסוסים בהדרים

4 דק' קריאה

שיתוף:

תכשיר ה-GA3 ג'יברלון בשילוב תכשיר האבמקטין ורקוטל

מאמר שני בסדרה

יוסי גרינברג – גמלאי שה"מ, עודד גרוסר, חגי לבבי, אלונה בנדל, דני זמיר, יוסף בן חיים, חגי פרקש – חב' "מהדרין-פריאור", חמי לינדנבאום, אלון צור, עופר סלונים – חב' "גדות אגרו"

תקציר

בניסוי שנערך בחלקת אורי של חברת "מהדרין-פריאור" באזור חדרה נבדקה יעילות ההשפעות בשילוב תכשיר ה- GA3ג'יברלון עם תכשיר האבמקטין ורקוטל באותו מיכל ריסוס.  שני התכשירים היו יעילים להשגת מטרות הריסוס: אקרית החלודה הודברה בצורה יעילה על ידי הורקוטל והג'יברלון העלה את מספר הפירות לעץ. בשני המדדים ההבדלים היו מובהקים מבחינה סטטיסטית. בעונה הנוכחית אנו חוזרים על הניסוי עם התאמות נדרשות. אימות הממצאים יאפשר הכנסת שילוב זה לתווית התכשירים וכך הפרדסנים יוכלו לחסוך מהלך ריסוס.

מבוא

במקרים רבים יש לבצע בפרדסים באותו מועד ריסוסים למטרות שונות. שאלת אפשרות השילוב של  תכשירים שונים באותו מיכל ריסוס חוזרת ונשאלת. שילוב של חומרים שונים באותו ריסוס יכולים לשפר את יעילות החומרים , לגרוע מיעילותם או שלא להשפיע.  על מנת לתת תשובה אחראית לכל שאלה, לא די לבדוק שהשילובים אינם פיטוטוקסיים אלה יש להוכיח שהם אינם מפריעים אחד לשני ואינם גורעים מיעילות הריסוס.

בתקופת הפריחה והחנטה ריסוס בתכשירי GA3 חיוניים להגברת החנטה והעלאת היבול. באותו מועד מרססים בחלקות נגועות באקרית החלודה בתכשירי אבמקטין להדברת המזיק. כמו כן מרססים בתכשירי אבמקטין על פריחה בחלקות נגועות בעש פרחי ההדר.

בניסוי הנוכחי נבדקה האפשרות לשלב בין תכשיר ה- GA3ג'יברלון לבין תכשיר האבמקטין ורקוטל באותו מיכל ריסוס וכך לחסוך מהלך ריסוס. נבדקה יעילות ה- GA3להעלאת היבול ויעילות הורקוטל להדברת אקרית החלודה.

שיטות וחומרים

הניסוי נערך בחלקת אורי על כנת חושחש (חלקה 151)  בגוש פרדסי זיתא של חב' "מהדרין פריאור".

לפי ההיסטוריה של החלקה מופיעה בה אקרית החלודה במהלך העונה. בעת סימון החלקה מצאנו בה אקריות בודדות.

הניסוי בוצע בשיטת בלוקים באקראי ב-4 חזרות, 4 עצים בכל חזרה.

נבדקו הטיפולים הבאים:

  1.  ביקורת;
  2. ג'יברלון ( 50 ח"מ GA3)+ טיבולין 0.025%;
  3. ורקוטל 0.1%   + טיבולין 0.025%;
  4. ג'יברלון ( 50 ח"מ GA3)+ורקוטל 0.1%;
  5. GA3)+ורקוטל 0.1%+ טיבולין 0.025%.

הריסוסים בוצעו ב-27.4.2021 (סוף הפריחה) במרסס רובים בנפח תרסיס של 7 ל' לעץ.

השתמשנו בתכשירים הבאים:

ג'יברלון ת"נ 40 ג'/ל' – תרכיז נוזלי של חומצה ג'יברלית Gibberellic acid (3GA). מכיל 40 ג'/ל' חומר פעיל. מיוצר ע"י "Fine Agrochemicals", ומשווק ע"י "גדות אגרו בע"מ".

ורקוטל ת"מ 18 ג'/ל' – תרכיז מתחלב של של אבמקטין מכיל 18 ג' אבמקטין בליטר. משווק ע"י "גדות אגרו בע"מ".

טיבולין – תרכיז נוזלי של alkyl polyethoxy ethanol fatty acids isopropanol. מכיל 900 ג'/ל' חומרים פעילים. מיוצר ומשווק ע"י "גדות אגרו בע"מ".

לאחר הטיפולים בדקנו את הנגיעות באקרית החלודה בעצי הביקורת אחת לשבוע. במחצית חודש יולי 2021 עלתה רמת האקרית בחלקה לרמה שאפשרה את תיעוד השפעות הטיפולים.

בדיקת השפעת הריסוסים על אקרית החלודה:

השפעות הטיפולים על הנגיעות באקרית החלודה נבדקה ב-14.7.2021 (חודשיים וחצי לאחר הריסוסים). קוטר החנטים בעת הבדיקה היה 21 מ"מ.

מדגם הבדיקה – נספרו האקריות החיות ל-2 שדות של זכוכית מגדלת שנמצאו על הצד התחתון של 20 עלים משני צידי העץ: 10 עלים מכל צד של השורה. רשמנו את מספר האקריות שנמצאו על כל עלה בנפרד. כאשר על העלה היו יותר מ-30 אקריות רשמנו 30.

חישבנו את מספר האקריות הממוצע למדגם של 20 עלים וחישבנו את אחוז העלים הנגועים באקרית בכל טיפול.

בדיקת השפעת הריסוסים על היבול

הניסוי נקטף ב-22.3.2022. כל חזרה נקטפה ונשקלה בנפרד. מכל חזרה נלקחו ונשקלו 100 פירות. חושבו משקל הפרי הממוצע ומספר הפירות לעץ.

התוצאות עברו ניתוח סטטיסטי בתכנת JMP במבחן Student ברמת מובהקות של 5%.

תוצאות ודיון

השפעות הטיפולים על הנגיעות באקרית החלודה מובאות בטבלה 1. בעת הבדיקה היו במדגם עצי הביקורת 42 אקריות. הריסוס בורקוטל הפחית את מספר האקריות במדגם ל-5.8 וכשהורקוטל שולב עם ג'יברלון היו במדגם 2.5 אקריות.

בעצי הביקורת היו בעת הבדיקה 43% עלים נגועים באקרית החלודה. אחוז העלים הנגועים בטיפולי הורקוטל והורקוטל + ג'יברלון היה 11% ו-7% בהתאמה. ההבדלים בין הביקורת לטיפולים בורקוטל ובורקוטל משולב עם ג'יברלון מובהקים מבחינה סטטיסטית (טבלה 1).

טבלה 1.  השפעות הטיפולים על הנגיעות באקרית החלודה. ריכוז הג'יברלון – 50 ח"מ GA3; ריכוז הטיבולין -0.025%; ריכוז הורקוטל- 0.1%. ערכים בטורים המלווים באות זהה אינן נבדלים מבחינה סטטיסטית 0.05=P.

הטיפולמספר אקריות במדגםמספר עלים נגועים במדגםאחוז עלים נגועים
ביקורת  42.0  א 8.5   א43   א
2.  ג'יברלון ( 50 ח"מ GA3)+ טיבולין 0.025%  22.0  אב6.5  אב33   אב
3.  ורקוטל 0.1%   + טיבולין 0.025%  5.8 ב   2.2   ג11    ג
4.  ג'יברלון ( 50 ח"מ GA3)+ורקוטל 0.1%  2.5   ב 1.3   ג7    ג
5.  ג'יברלון ( 50 ח"מ GA3)+ורקוטל 0.1%+ טיבולין 0.025%10.0  אב3.8  בג19   בג

השפעות הטיפולים על מספר הפירות לעץ מוצגות  באיור 1. עצי הביקורת הניבו 397 פירות לעץ . הטיפול בג'יברלין העלה את מספר הפירות לעץ ל- 519: תוספת של 31%. ההבדל מובהק מבחינה סטטיסטית. שילוב של ורקטול בתמיסת הריסוס בג'יברלין העלה את מספר הפירות לעץ ב-5% נוספים אך ההבדל בין ג'יברלין לבין ג'יברלין+ ורקוטל אינו מובהק מבחינה סטטיסטית.

השפעות הטיפולים על היבול מובאות באיור 2. בכל הטיפולים היבול היה גבוה מאשר בעצי הביקורת אך הבדלים אלה אינם מובהקים מבחינה סטטיסטית.

איור 1. השפעות הטיפולים על מספר הפירות לעץ. ריכוז הג'יברלון – 50 ח"מ GA3; ריכוז הטיבולין – 0.025%; ריכוז הורקוטל – 0.1%. עמודות המלוות באות זהה אינן נבדלות מבחינה סטטיסטית 0.05=P.

איור 2. השפעות הטיפולים על היבול. ריכוז הג'יברלון – 50 ח"מ GA3; ריכוז הטיבולין – 0.025%; ריכוז הורקוטל – 0.1%. ההבדלים אינם מובהקים מבחינה סטטיסטית.

נתוני הניסוי הנוכחי מראים שכאשר תכשיר ה- GA3ג'יברלון שולב עם תכשיר האבמקטין ורקוטל באותו מיכל ריסוס שני התכשירים היו יעילים להשגת מטרות הריסוס. אקרית החלודה הודברה בצורה יעילה על ידי הורקוטל והג'יברלון העלה את מספר הפירות לעץ. בשני המדדים ההבדלים היו מובהקים מבחינה סטטיסטית. בעונה הנוכחית אנו חוזרים על הניסוי עם התאמות נדרשות. אימות הממצאים יאפשר הכנסת שילוב זה לתווית התכשירים וכך הפרדסנים יוכלו לחסוך מהלך ריסוס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן