יבול שיא
הרפת והחלב
נחלה 1

איך להעביר נחלה לדור הבא מבלי לקרוע את המשפחה  לגזרים

4 דק' קריאה

שיתוף:

ראיון מרתק עם עו"ד רון בן מיור

מי שמכיר את עורך דין רון בן מיור לא מופתע מתחביבו – טיפוס הרים ומסעות מאתגרים ברחבי הגלובוס. לא פלא, שגם בתחום המשפטי, מקרקעין במגזר החקלאי, ניצב עו"ד רון בן מיור בפסגת העשייה. רון בן מיור ידוע כעורך דין מוביל, בצפון הארץ ומרכזה, בתחום הייחודי של אגודות שיתופיות, נחלות, בנים ממשיכים וירושת משק חקלאי. "הסיפוק בניצחון משפטי ולאו דווקא בפסק דין, דומה לתחושת ההישג בהנפת הדגל על פסגת ההר," אומר עו"ד רון בן מיור, המעיד על עצמו: "הצלחת הלקוח, כמוה כפסגה אליה אני שואף להגיע למרות הקשיים הרבים שניצבים בדרך."

העברה בין דורית בנחלות

אחד האתגרים המורכבים עימם מתמודד בן מיור בכובעו כעורך דין, בורר ומגשר כבר למעלה מ30- שנה, הוא תחום ההעברות הבין-דוריות, ובעיקר הנושא הסבוך של הורשת נחלה במושב לדורות הבאים. נחלות במושבים הפכו בעשרים השנה האחרונות לנדל"ן יקר ערך. עם עליית ערכן החלו סכסוכים קשים בכל הקשור להעברתן לדור ההמשך ובפרט לבן הממשיך.

תקופה קריטית

השנים הקרובות קריטיות להסדרת הירושה והבעלות על הנחלה במושבים. לדברי עו"ד בן מיור, כיום פזורות לא פחות מ40,000- נחלות במושבים ברחבי ישראל, שרובן הוקצו למתיישבים בשנות ה.50-60- "רוב הבעלים של נחלות אלו נמצאים כיום בגיל מתקדם, ויש להם, למעלה מ120,000- יורשים פוטנציאלים. השנים הקרובות קריטיות בהסדרת הבעלות העתידית בנחלות בתהליך יעיל, מקצועי וממוקד", מסביר עו"ד בן מיור.

משרדו של עורך דין בן מיור, השוכן הן בכרמל הירוק והן במשרדים אלגנטיים בסמוך לבית המשפט בחיפה. מביא אתו עשרות שנות ניסיון והתמחות ייחודית בדיני מושבים, לרבות מאות הופעות בבתי משפט, בכל הארץ, בערכאות השונות, בהן ייצג שורה ארוכה  של אגודות שיתופיות, מוש בים, חברי מושבים ובני מושבים. בנוסף לכל אלו בן מיור עוסק בתחום המורכב של היוון ומימוש זכויות בנחלה ובמשקי  עזר, בעקבות ההחלטות החדשות של רשות מקרקעי ישראל.

התמחות ספציפית

התמחות ספציפית בדיני מושבים מבטיחה פסקי דין מעמיקים ולעיתים פורצי דרך: משרדו של עו"ד בן מיור אחראי להצלחה בפסקי דין פורצי דרך בתחום התמחותו. הידע והניסיון של בן מיור מאפשרים לו גם ליצור פתרונות גישור יצירתיים וחדשניים, החוסכים המון כאב, כסף וזמן בבתי המשפט. "האני מאמין שלי", מוסיף עו"ד בן מיור, הוא: "כי אין מנוס מהתמחות בתחום ספציפי ייחודי, המחייב ניסיון ובקיאות עמוקה בכל רזי החקיקה והחידושים בתחום זה. התפזרות למספר תחומים אינה מאפשרת מקצועיות וירידה לעומקן של הסוגיות". יש לזכור כי העיסוק של בתי המשפט בתחום אינו שכיח. זהו תחום ייחודי ולכן כל כך חשובה ההתמחות והירידה לפרטים ע"מ להעביר את כולם בית המשפט.

אחדות המשפחה

המטרה: להישאר משפחה מאוחדת גם ביום שאחרי, כתיבת הצוואה, הורשה או מכירת הנחלה.

"כאמור", מסביר בן מיור, "אחת הסוגיות הקשות והסבו כות כיום בעולם המשפט האזר חי הוא העברה בין-דורית של נחלות. חוק הירושה, קובע שנ חלה יכולה להימסר רק ליורש אחד ובעדיפות לכזה המוכן ומסוגל לתחזק אותה כמשק  חקלאי. מצב זה שונה מהותית  מצוואה רגילה בה הורים מורישים לילדיהם את נכסיהם  כראות עיניהם. במקרה של  נחלה, היורש היחיד אמור לקבל  את הנחלה ולפצות את היורשים     האחרים של הנכס, בדרך כלל את אחיו. היבט מעניין נוסף הוא  שהיורש היחיד שיזכה בבעלות  על הנכס מחויב להמשיך לקיים  בשטח משק חקלאי, לגור בו ולעבד אותו. " במקרים רבים היורשים לא  מצליחים להכריע מי מהם מוכן  ומסוגל לקיים את הנחלה, מה  שוויה ומה יהיה אופן הפיצוי  ליורשים האחרים, אחרת הע ניין מגיע לבית המשפט. לצע רי, מצב זה יוצר סכסוך משפטי  ומשפחתי מורכב למדי, שקורע    משפחות וגורם לבזבוז של כסף וזמן יקר".

פסיקה מהפכנית בנושא פיצויים בין אחים לאחר פטירת ההורים

דוגמה לתיק מורכב לפסיקה מהפכנית של פיצוי עפ"י עלות נטו של הנחלה:

"אחד התיקים המורכבים והמרתקים בו זכיתי עסק באח שנדרש לפצות את אחיו היורשים האחרים, עת יקבל את הנחלה.

"בהיעדר פשרה, הובלתי תביעה של האח ואחות נוספת כנגד האחות השלישית. ההורים אומר נם הותירו צוואות הדדיות שקבעו שכל רכושם, לרבות הנחלה, יחולק שווה בין כל ילדיהם, אך, כאמור, החוק מאפשר העברת הנחלה רק לאח אחד. הצלחתי לגרום לכך שהאחים הסכימו ביניהם על זהות היורש, אך אז התעוררה מחלוקת לא פשוטה על גובה הפיצוי שהאח היורש ישלם ליתר אחיו. מחלוקת זו הובילה את היורש ואת אחותו לתבוע אחות נוספת, שסברה שהפיצוי עבור הנחלה צריך להיות מחושב עפ"י שווי "ברוטו", זאת אומרת, כולל מרכיב דמי הרכישה לרשות מקרקעי ישראל. רק כדי לסבר את האוזן מדובר בדמי רכישה שמסתכמים בכמה מיליוני שקלים. לאחר כמה דיונים וטיעונים, קיבל בית המשפט לענייני משפחה, בראשות כבוד השופט אסף זגורי, את טענותיי, והכריע כי הפיצוי יהיה לפי ערך הנטו של הנחלה. למעשה, פסק הדין קבע שנכון יהיה לתת ליורשים את שווי חלקם כפי שהיו מקבלים לו הנחלה הייתה נמכרת לצד ג.'

"מדובר בלא פחות מפסיקה מהפכנית, בניגוד לפסיקות עבר, בתחום ההעברה הבין דורית, שלחלוטין תסייע ליורשים בכל תהליך העברת הבעלות על הנחלה בעתיד. רק הבנה מעמיקה וטיעון מורכב מדוקדק אפשרו לנו להגיע לתוצאה המבורכת הזו".

הצלחתו המוכחת של בן מיור בתיק זה ובעשרות תיקים דומים בעבר, לא נשארת רק בין כותלי בתי המשפט. קולגות רבים שלו שאינם מצויים לעומק בתחום ההעברה הבין דורית, נעזרים בו לא פעם עבור לקוחותיהם בעלי נחלה, ומתקשים למצוא את דרך הזהב שתגשר בין הפערים שנר פערו ביניהם על אופן ההעברה והפיצוי ההולם.

"אין תחליף לעו"ד מנוסה שמכיר לעומק את מורכבות החוק, כולל סוגיות סבוכות לא פחות כמו מס שבח והתנהלות בירוקרטית מתישה מול רשות מקרקעי ישראל ושאר המוסדות המיישבים," מציין בן מיור. "הליווי המקצועי הצמוד, שלוקח בחשבון את כל ההיבטים המשפטיים, האישיים והביורוקרטיים, יחד עם עשרות שנות ניסיון בתחום – יכולים ליצור עבור המשפחה תהליך יעיל וקצר.

"לאור עשרות מקרים בהם נכחתי בקרע מדמם בין אחים והורים, אני שם דגש עצום על היערכות ליום שאחרי, ושואף כל העת לבצע תהליך משפטי מקצועי, אך רגיש והגון עבור כל בני המשפחה. עורכי הדין שפונים אלי, יכולים גם כן להיות בטוחים שמהלך גישור, בו אף הם ייטלו חלק, יחסוך ללקוחותיהם הרבה מאוד זמן, כסף ועוגמת נפש מבלי לוותר על אחדות המשפחה."

כלל הזהב

מהו כלל הזהב עבור משפחות המתמודדות עם הורשת  נחלה?

 "משרדי מטפל בעשרות מקרים של הורשת נחלה, והתופעה כעת רחבה מאי פעם. המטרה העליונה שלי היא להקדים תרופה למכה בדרך של גישור ולהגיע להסכמים כמשפחה מאוחדת ונטולת סכסוכים, עוד טרם פטירת מי מההורים. הליווי המשפטי שלי כבעל ניסיון רב המכיר את כל רזי החוק, מסייע להם לעבור את התהליך בהצלחה מירבית לכל הצדדים".

עו"ד רון בן מיור, רח' שושנת הכרמל 30א'

חיפה, ת.ד 7308

04-8673967:טל

מייל: ron@ben-mayor.co.il

אתר המשרד

www.ben-mayor.co.il

לוגו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן