יבול שיא
הרפת והחלב
אפשר להרגע ספר יונתן הריסון

"אפשר להירגע" הספר שייקח אתכם למסע אל החיים שתמיד רציתם

6 דק' קריאה

שיתוף:

יונתן הריסון, מורה מוביל למדיטציה, הוציא לאור את ספרו השני "אפשר להירגע" שייקח אתכם למסע אל החיים שתמיד רציתם, אבל לא ידעתם שאפשר לחיות. המסר של הריסון: "הדרך היעילה ביותר לדאוג לאושרך היא לדאוג לאושר של כולם"

החיים בישראל מלאי מתחים ודאגות, גם בלי הקורונה, אבל מסתבר שאפשר לחיות באופן יותר שָׁלֵו גם כאן. העיקר הוא ללמוד להכיר במציאות ולהבחין אותה מדעותיכם, כך שאתם מפסיקים לסבול ממה שאתם חושבים – כך לפחות מציע יונתן הריסון, אב לשלושה וסב לשבעה, שמלמד אנשים להסיר דחק מחייהם ולטפח מודעות טבעית ונחשב לאחד המורים המובילים בישראל למדיטציה בודהיסטית לא-דואלית.

אפשר להרגע ספר חדש

בספרו החדש "אפשר להירגע" שיצא לאור בימים אלה בהוצאת "סימפלי מדיטייט", הוא מסמן את ה"דרך ללא דרך" אל האושר והשלווה בצורה ברורה ומעשית.

בספר, שהוא יותר מדריך מעשי, הוא מנחה את הקורא איך להבין את טבעו האמיתי ואת הדרכים להשגת אושר יציב, נטול-דחק ומתח, בדגש על יחסים בינאישיים. המסר העיקרי, שמרחף מעל כל הספר הוא שהדרך היעילה ביותר לדאוג לאושרך היא לדאוג לאושר של כולם, בהבנה שאת חלק מה"כולם" הזה.

יונתן הריסון
יונתן הריסון

זה נשמע נכון, אבל נראה קשה לביצוע עד שיונתן מסביר למה הוא מתכוון: "כשאני מציע לכם לדאוג לכולם, חשוב להבין שאת/אתה עצמך חלק מה'כולם' הזה. כשהמורה ההודי ראמאנה מהארשי נשאל: "כיצד אנחנו אמורים להתייחס לאחרים?" הוא השיב: "אין אחרים". אנחנו תלויים באחרים והם תלויים בנו. אנחנו לא חיים כדברים נפרדים. הנפרדות היא אשליה, טעות בתפיסה."

שאלות נפוצות ששואלים אותו: האם זה חשוב מה אני עושה אם הכול קורה בין כה וכה? מהו מקומה של אחריות? האם כל זה לא מוביל להשתמטות מאחריות? האם אתה מאמין במושג הבחירה החופשית? איך אוכל ליישם זאת בחיי היומיום? איך אוכל להיות מאושר אם איני אוהב את מי שאני? האם אוכל להיות מאושרת אם ילדַיי אינם מאושרים? אני יכולה לעשות את התרגול הזה כאן, איתך, אבל איך לקחת את זה איתי הביתה ולעבודה? אני נדיב כלפי אחרים, אבל הם אינם נדיבים כלפיי. האם אני פראייר? אני מטפלת באחרים, אבל לא בעצמי. איך אוכל לשנות זאת?

זאת בעצם שאלת מיליון הדולר: מה גורם לנו להיות מאושרים? יש לזה בכלל מתכון?

"אם נשאל עשרה אנשים מה גורם להם אושר – סיכוי סביר שנקבל עשר תשובות שונות, כי הרבה דברים יכולים לגרום אושר – כסף, סקס טוב, מכונית חדשה, נכד חדש, אבל כל אלה הם דברים ארעיים, חולפים. אני מתייחס לאושר מסוג אחר – עמוק, קבוע ויציב, שמשקף העדר סבל ודחק. אדם לא מוטרד ולא לחוץ, שאין לו דאגות או מתח, הוא לרוב אדם יותר מאושר באופן יותר יציב, יותר קבוע שלא תלוי בנסיבות. כשאתם לומדים להיות יותר מציאותיים, כשהפסקתם להאמין למחשבות שלכם, אתם כבר לא מוטרדים ממה שאתם חושבים – לכאורה מקור של הרבה בעיות שלנו."

מניסויי טיסה למדיטציה

יונתן הריסון, שנולד לפני 77 שנים במנצ'סטר אנגליה, הוא בעל תואר שני בפיזיקה מאוניברסיטת אדינבורו. בשנת 1969 עלה לישראל ועבד בפיתוח כלים לניסויי טיסה של מטוסים. הוא פיתח כלים מתמטיים ממוחשבים לניתוח תגובת כלי-טיס בזמן מערבולת. כמה שזה אולי נשמע רחוק ממדיטציה, התובנות שהפיק מהעבודה הזאת סייעה לו יותר מאוחר לפתחו גישה מעשית למדיטציה לא-דואלית מרפאה.

"אפשר להירגע" הוא ספרו השני, אחרי הספר "להכיר מציאות. לדעת שלווה", שיצא בשנת 2014 והפך מהר מאוד לרב מכר. הפופולריות של הספר הפתיעה את יונתן, שהתכוון בהתחלה להדפיס כ-400 עותקים בלבד בשביל תלמידיו והחברים שלהם. עד היום הדפיס 9,000 ספרים. "כשהתקשרו להגיד לי שהספר רב מכר הייתי מופתע," הוא אומר. "אני יודע שבדרך כלל ספרי בישול ומותחנים מגיעים לרבי מכר, אבל לא ספרי הדרכה".

מה המסר העיקרי של ספרך הראשון?

"להבדיל בין העולם האמיתי לדעות שלך! אני מציע לאנשים כלים איך להתמודד עם מתחים, עם ביקורת ועם שבחים. מייחסים לבודהה את האמירה: 'כמו שהר גדול לא מושפע מגשמים ורוחות עזות, כך אדם חכם לא מושפע משבחים ומביקורת'. ברור שהביקורת מפריעה לנו, אבל יש לזכור שגם שבחים נוטים ליצור ציפיות שנחזור על ההצלחה. זהו גם מקור פוטנציאלי של מתח."

מה החידוש בספרך החדש?

"הספר הזה מרחיב מאוד את העבודה, בדגש על קשרים בינאישיים. אחוז לא קטן מהחיים שלנו הוא הקשר שלנו עם בני אדם אחרים. הספר הזה מראה איך לטפח מערכות יחסים מיטיבות ובריאות עם הסובבים. אפשר לכנות זאת גם 'חמלה', 'טוב לב' או אהבה."

איך יעזור לנו הספר הזה להירגע? מהו הייחוד שלו?

"המידע בספר הוא לא ייחודי. לא המצאתי שום דבר חדש כאן. בסך הכול ריכזתי את הידע שנמצא כבר אלפי שנים גם במזרח ובעצם ברוב הדתות והפילוסופיות. ניסיתי להציג את ההבנות העיקרית בצורה ישירה, נטולות רקעים זרים ולהציג את הכלים הכי חשובים, שיעזרו לכם לטפח דינמיקה מיטיבה עם בני משפחה, חברים, עובדים, תלמידים, לקוחות – למעשה, עם כל אחת ואחד, כולל עם עצמך כמובן."

כל אחד מהפרקים בספר דן בנושא ספציפי וכולל מדיטציות מעשיות שנועדו לסייע לכם בהפנמת התובנות. אחת התובנות בספר היא שמוטב להשקיע אנרגיה בשיפור המצב מאשר לבזבז אותה על כעס.

בעקבות מפגש עם הפילוסוף והמורה האוסטרלי לתובנה לא-דואלית ד"ר פיטר פנר, החל יונתן לחקור מסורות חכמה, כגון דזוגצ'ן, מהמודרה, זן, מאדהיאמיקה, דאו ו-אדוואיטה. הוא החל לתרגל בקביעות מדיטציות וטאי צ'י.

בשנת 2001 נסע יונתן למנזר הבודהיסטי הטיבטי בקארנקטאקה בדרום הודו בחיפוש אחר הבנה יותר עמוקה. שם למד עם המורה הדזוגצ'ן רינפושה. גישתו הישירה של הלאמה היא – "אם אתה יודע איך 'לקחת את זה בקלות', אינך זקוק לכל הבודהיזם הזה", הדהדה בקרבו והנחתה אותו בלימודיו. כיום, ממרחק השנים הוא יכול לומר בגלוי ש"לא חייבים לנסוע להודו בשביל ללמוד להיות מאושר. גם בתל אביב אפשר לרכוש את התובנות האלה. בסופו של דבר, המקום היחיד בו אפשר לעשות ניקוי ראש הוא בראשך!."

"שאנשים יחיו טוב יותר"

באותה שנה החל ללמד מדיטציה טיפולית בודהיסטית ולא-דואלית, הפחתת מתח והירגעות. הוא קנה לו שם כמורה מלומד ונבון, שמשכיל להקנות למשנה הבודהיסטית רלוונטיות לקהל רחב יותר. חוג תלמידיו בישראל התרחב, ובעקבות זאת התבקש ללמד פסיכולוגים ופסיכואנליטיקאים, עובדים סוציאליים, רופאים ואחרים. הספר הראשון הופיע כתגובה לבקשות התלמידים שרצו חומר לימוד בבית שיעזור להם לתרגל ולהפנים את התובנות גם בין השיעורים.

בהתחלה הוא כתב את הספר בשפת האם שלו – אנגלית והספר תורגם לעברית. הוא אומר שלמרות שהתרגום טוב ומדויק, יש ישראלים שרוצים לקרוא גם בשפת המקור כדי להבין את כל הניואנסים ולקרוא "מה שאני כתבתי".

אלו תגובות קיבלת על הספר?

"יש תגובות טובות. חלק מהאנשים אומרים לי שהספר אפילו יותר טוב מהראשון, שהיה כאמור רב מכר וזה מאוד מעודד אותי. חשוב לי שאנשים יעשו את העבודה וילמדו לחיות יותר טוב עם עצמם ועם אחרים. כשמוציאים לאור ספר כזה, אי אפשר לדעת איך יגיבו לו. כשאני רואה שאנשים מגיבים טוב זה מאוד משמח אותי. המטרה המרכזית שלי היא לא לעשות מזה כסף, למרות שהייתי מעדיף כמובן לכסות את ההוצאות, אלא שאנשים יחיו טוב יותר.

"עם כל הכבוד לידע שאפשר לרכוש מספרים, ליונתן ברור שבמגע האישי יש עוצמה אחרת. כל מסורות החכמה מדגישות את מה שנקרא 'העברה ישירה' – קשר ישיר בין מורה לתלמיד. מתקשרים אליי אנשים שקראו את הספר ורוצים לפגוש אותי".

ראיתי שיש לך גם סרטונים ביוטיוב.

"כן. גם הם מעבירים את המסר. אנשים הגיעו אליי גם דרכם."

אתה מדבר הרבה על האושר, אבל בטח יש תפקיד גם לכאב בחיינו? אתה יכול לספר לי על חוויה קשה שעברת ומה למדת ממנה?

"קרישנמורטי טען שיש שתי דרכים להתעוררות מלאה – דרך סבל או לפגוש מורה. למזלי שניהם קרו לי. היו לי לא מעת תקופות מורכבות בחיים. למדתי שגם זה קורה, זה חלק בלתי נפרד מהחיים. ביהדות רואים אדם צדיק כמי שמצדיק את הקיום. אין מונופול על חכמה."

כמה השפיעה עליך העובדה שיש בישראל מתיחות ביטחונית על בחירת הקריירה שלך? במיוחד על הבחירה בלימוד מדיטציות?

"אין לי תחושה ש'אני' בחרתי, או בוחר, משהו. הדברים קורים. זה הכול. לא ידוע לי הרבה, אם בכלל, מעבר לזה, ברמת וודאות סבירה.

"בארץ יש צרות פוליטיות וצרות ביטחוניות, אבל לכל מקום יש את הבעיות שלו. יש מקומות בהם אין לאנשים מה לאכול או שיש שחיתות עמוקה. אלה צרות שונות, אבל לא פחות דרמטיות מהבעיות שיש פה. אף מקום לא חופשי לגמרי מצרות, כעס ושנאה. אני מנסה להראות לאנשים כיצד לחיות בשלווה עם מה שיש ועם מי שהם, כי בכל אופן אין משהו אחר, בזמן שפועלים לשפר דברים."

תן לי טיפ איך אפשר להירגע מהמתח של הקורונה.

"הקורונה היא מקרה מעניין. אנשים שואלים אותי איך אפשר לחיות באי ודאות בתקופת המגפה, אבל גם לפני שנתיים היינו בפועל באי ודאות. רק שזה לא בלט כל כך. לו ידענו לפני שנתיים מה הולך לקרות בעולם היינו חיים באימה, אלא שלא ידענו. אנשים שוכחים שתמיד יש אי ודאות. העולם משתנה. לעתיד אין כל קיום אמיתי מעבר לסרטים בראשנו, אותם אנו מכנים 'העתיד'. ג'ון לנון אמר שהחיים זה מה שקורה לך בזמן שאתה עסוק בלתכנן תוכניות אחרות. האם אפשר לראות את האי-ודאות כטבע של הדברים. אי ודאות זה טבע החיים. אנחנו לא יודעים איך העולם הזה, כולל אותנו עצמנו, באמת קיים ועובד. מטרת העבודה הזאת היא להבין את זה בעומק ולהכיר את עצמך, לא רק בתור סיסמה אלא לעומק."

הסופר ריצ'ארד באך ("תעתועים") מזכיר אותך מאוד. גם הוא עסק בתעופה ועבר לרוחניות. מה גורם לאנשים עם רגליים על הקרקע לרחף למחוזות הרוחניות?

"אני לא מציע לך לרחף מעל הקרקע (אלא אולי במטוס ובמסוק). ההפך. בשבילי אדם רוחני הוא מישהו מציאותי, מי שחי עם שתי רגליים על הקרקע. החלומות קורים, הם חלק מהפעילות הנוירולוגית שלנו. מומלץ, לא לבלבל בין המציאות – מה שבאמת קורה, לבין החלום שלך. זה מסוכן לשלוותך הנפשית."

איך אתה מחבר בין הפיזיקה לרוחניות?

"המדע לא עוסק במציאות, אלא יותר בבניה ובבדיקת מודלים. מודל הוא ניסיון להמשגת המציאות. מדען, כשהמציאות עומדת בסתירה עם המודל שלו, במקום לכעוס, חוזר למעבדה לשפר את המודל. כדאי להתייחס לכל הציפיות שלנו בצורה דומה. בשבילי, העבודה הזאת דומה יותר למדע התודעה."

נוסף לכל אלה עסקת גם בקוסמות. זה ממש לא מדע ולא מציאות, אלא אחיזת עיניים. איך זה מסתדר עם הרקע שלך?

"ההבדל בין הקוסם לקהל הוא רק במצב הידע שלהם. הקוסם יודע איפה הפיל, גם כשהוא 'נעלם'. לקהל נראה שמשהו בלתי אפשרי קרה. הקוסם בסך הכול מחזיר אותם לתחושת הילדות איפה שהכול אפשרי. התגובה הרגשית לקסם תלויה במיומנות הקוסם לשכנע אותך שהפיל באמת היה שם ושעכשיו הוא איננו. זהו עיקר המקצוע של שחקן. עניינה אותי הפסיכולוגיה של קוסמות, שפועלת באופן דומה למדיטציה לא-דואלית, בקצה הידע והשפה."

יש כאלה שיגידו שכל החיים שלנו הם אשליה, כמו בסרט "מטריקס". מה אתה אומר על כך? נראה לך שהסרט משקף משהו אמיתי? ואם כן איזו גלולה היית לוקח? אדומה או כחולה?

"סרט נהדר. נהניתי מאוד, אבל כדאי לזכור שהוא רק סרט, סיפור – ולא לבלבל סיפורים עם העולם האמיתי, כדי לא לסבול מהסיפורים שלך."

לסיום, יש שאלה שמתבקשת לשאול אותה: אמרת שעלית לארץ כציוני. אחרי כל מה שראית פה אתה עדיין מגדיר את עצמך ציוני?

"אינני עוסק כל כך בהגדרות. לדבר מוגדר, אין קיום אמיתי כי הוא תלוי בהגדרה שרירותית. העולם האמיתי לא צריך הגדרה כי הוא כבר ישנו. לצורך השגת שלוות נפש בחיים, מספיק להפנים עמוקות את התובנה הזאת."

תמונות: צילום, יורם אשהיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן