יבול שיא
הרפת והחלב
עוד אורן אבלה

בוטלה התראה לקנס מנהלי של היחידה הארצית של משרד האוצר

3 דק' קריאה

שיתוף:

בוטלה התראה לקנס מנהלי של היחידה הארצית של משרד האוצר: חקלאי בן 82, ממושב פתחיה, שבמועצה האזורית גזר, קיבל במסגרת מבצע האכיפה התראה לקנס ע"ס 600 אלף שקל, בטענה שבית האריזה שהוא מפעיל משמש כמרלו"ג * לאחר ערעור של עורך דינו אורן אבלה, החליט שחר ממן, המשנה למנהל יחידת האכיפה לסגור את התיק

תקדים ראשון מסוגו בארץ – לראשונה ביטל משרד האוצר התראת קנס מנהלי על סך 600,000 ₪ (!), שניתנה כחלק ממבצע אכיפה ארצי מאסיבי, שהתקיים במועצה האזורית גזר. התיק נסגר והפעילות החקלאית במבנה תמשיך כסדרה. בפעולות אלו ובביטול ההתראה לקנס מנהלי (גבוה) קצוב על עבירות תכנון ובניה (תו"ב), אישר האוצר כי במבנה, שנבנה בהיתר חקלאי לפני 20 שנה, מבוצעת פעילות חקלאית ע"פ ההיתר ואינו משמש כמרכז לוגיסטי (מרלו"ג) עסקי, כפי שנטען ביום הטלת ההתראה לקנס הגבוה.

זו הפעם הראשונה שקנס מנהלי שניתן ע"י היחידה הארצית לאכיפת דיני התו"ב מבוטל בארץ. לדברי עו"ד אורן אבלה, שייצג את החקלאי מול יחידת האכיפה של משרד האוצר: "יש לראות את החקלאות ואך החקלאים בארץ כערך עליון ולא כבעיה. המסר חד וברור – על מנת להוציא את האמת לאור, לעיתים יש צורך להיאבק ולהוכיח את צדקת הדרך, גם אם מדובר ביחידת האכיפה של משרד האוצר שהוקמה נוכח תיקון 116 לחוק התכנון והבניה."

על תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה- התשכ"ה 1965, דובר רבות בחודשים האחרונים, לטענתה של שרת המשפטים דאז, איילת שקד, התיקון נועד לאכוף בצורה ישירה את עבירות התו"ב הרבות בעיקר במגזר הערבי. אולם, האכיפה המסיבית ביותר החלה במרכז הארץ, במועצה האזורית "גזר", וזלגה ליישובים חקלאיים רבים וגרמה למכה משמעותית נוספת למגזר החקלאי.

בהתאם ההליך החדש, עפ"י התיקון הדורסני והלא מידתי, משרד האוצר מבצע אכיפה מידית, חקירה במקום והטלת קנס מנהלי בסכומים גבוהים (בין 300,000 – 1,200,000 ₪) ללא הליך משפטי, וזאת על מנת ששימושים חריגים יופסקו תוך 30 ימים, ללא התראות נוספת וללא הליכים משפטיים. כחלק מפשיטה מאסיבית של היחידה, שהחלה במועצת גזר ב-25 במאי האחרון, לאחר חקירה במקום הטילו פקחי היחידה על חקלאי ממושב פתחיה קנס מנהלי קצוב בסך של 600 אלף ₪, בגין שימוש חקלאי במבנה בהיתר לשימוש חקלאי (אחסנת ציוד חקלאי, בתי קירור ואריזה) וזאת בניגוד גמור לכל הגיון ולכל סיבה ממשית.

בוטלה התראה לקנס מנהלי של היחידה הארצית

למבנה קיים היתר כדת וכדין כבר מסוף שנות ה-90' , למבנה חקלאי לשימוש לאריזה וקירור וסככה לציוד חקלאי. במקום אכן מתנהל שימוש חקלאי לאריזה וקירור פירות וירקות. על אף האמור, מצא משרד האוצר לנכון להטיל ללא כל סיבה את אותה התראה לקנס גבוה. פקחי משרד האוצר טענו כי מדובר במרלו"ג (מרכז לוגיסטי) עסקי ולא חקלאי. מנגד טען עו"ד אבלה  כי השימוש במבנה הינו במדויק ע"פ ההית וכי אין כל סיבה להטיל התראה לקנס כבד על אנשים/חקלאיים  אלו ובטח לא למוטט ולסגור את העסקה החקלאי שפועל במבנה שנים רבות.

לאחר מאבק ממושך ועקרוני בין עו"ד אבלה לממונים במשרד האוצר ולאחר שהוכיח עו"ד אבלה כי אין מדובר במרלו"ג אלא בפעילות חקלאית שוטפת בהיתר, הקפיא משרד האוצר את ההליכים עד לבירור נוסף ומשמעותי של הנושא ומנע את סגירת העסק החקלאי. לאחר מכן נערך סיור נוסף שתואם במקום עם המשנה למנהל היחידה הארצית, שחר ממן, בליווי מספר פקחי משרד האוצר במקום, ביום פעילות שגרתי. לסיור הגיע החקלאי בן ה-82 לפגוש גם את צוות  היחידה ואת החתומים על התראת הקנס הלא צודק. עו"ד אבלה הוכיח, כי הפעילות במקום אינה מרכז לוגיסטי, אלא פעילות שמותאמת בצורה מוחלטת להיתר בנייה שהתקבל בשנת 1999: פעילות אחסנה, קירור ואריזה חקלאית תואמת היתר ושימוש מוחלט.

עו"ד אבלה: "גם כיום החקלאות ושמירה על שרשרת המזון העצמאית במדינת ישראל היא ערך עליון, למרות השינויים בענף ולמרות השינויים והקשיים הרבים שחלו על החקלאות והחקלאים ב-20 שנים האחרונות. אל לנו לשכוח שחקלאות הינה ערך עליון גם במרכז הארץ מסיבות רבות ומגוונות – משמירה על שרשרת המזון שלנו ועד לאינטרס לאומי של שמירת ריאה ירוקה במרכז הארץ, כדי שלא נהפוך למדינת בטון. יש לנסות לעזור ולהקל על החקלאים ולהבין שהאינטרס בחקלאות הוא של כלל התושבים במדינה. אין לראות בחקלאים כ-'עבריינים'. יש לשקול היטב את הטלת התראות לקנסות אלו, שכן יש למצוא פתרון מושכל לבעיית קריסת ענף החקלאות בארץ! ללא מציאת פתרון מלא, אכיפה לבדה לא תביא לתוצאות הרצויות למדינה בכלל ולמרחב הכפרי בפרט."

תיקון 116: "זוהי שעת כושר להקפאה או ביטול של התיקון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן