יבול שיא
הרפת והחלב
בית הגלגלים מעשה ב

חוגגים את פסטיבל האוכל במטה יהודה בסעודה חגיגית משותפת לעמותות "בית הגלגלים" ו"מעשה ב.."

6 דק' קריאה

שיתוף:


בין עשרות המסעדות, הבתים הפתוחים, היקבים והמסבאות החוגגים את פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה, הוזמנתי לסקר ערב מקסים ומיוחד במינו, שכלל סעודה חגיגית. הסיפור הקולינארי מתחיל בשיתוף פעולה ייחודי בין עמותת "בית הגלגלים" – ארגון ארצי לצעירים ובוגרים עם מוגבלות פיזית – לבין יוזמת "מעשה ב…", גולן מקס, ממשק עפאים לחקלאות בת-קיימא, שפית תמי קרישפין, יקב פלם, לחם בארי, שי צברי, יותם בן אור ועוד רבים אחרים. התוצאה הייתה מדהימה וגם משביעה רצון

"בית הגלגלים" הוא ארגון ארצי לצעירים ובוגרים עם מוגבלות פיזית, הכולל שישה בתים הפתוחים לאוכלוסיות שונות מכל חלקי החברה הישראלית. הארגון מתקיים בעזרת מתנדבים מסורים ומסגרת רציפה לחניכים מגיל 9, דרך ההתבגרות ובמהלך הבגרות, עם מגוון תוכניות ופעילויות במטרה לאפשר רכישת מיומנויות חברתיות.

"מעשה ב…" עוסק באירוח כפרי בבית ציורי במושב אבן ספיר. הבית (השייך ל"בית הגלגלים") מספק אוכל טוב בחצר מהממת שצופה לנוף של הרי ירושלים, ומשלב בין אוכל ומפגש שוויוני עם אנשים עם מוגבלות, תרומה לקהילה וצוות שכולל בוגרים של עמותת "בית הגלגלים". כעת צוות המיזם משתתף בפסטיבל האוכל הכפרי של מטה יהודה עם סעודה חגיגית וערב מוזיקאלי, כשעל הסירים מנצחת תמי קרישפין, שפית, בוגרת ביה"ס לקולינריה דנון, שהקדישה את חייה המקצועיים לאנשים עם מוגבלות וכיהנה שנים ארוכות כמנכ"לית עמותת קשר – הבית של המשפחות המיוחדות.

איש יחף וכלב

לסעודה החגיגית באבן ספיר אני מגיעה עם בטן ריקה וכסף למונית, בשל חשש שאחרי כמה כוסות מהיין הטוב של יקב פלם שיוגש במקום, לא אצליח לנהוג מבלי למצוא עצמי בוואדי מזדמן… (אם כבר שותים אז לא נוהגים). 

אוכל מדהים אנשים מדהימים
אוכל מדהים אנשים מדהימים

קצת לפני שהגעתי, סיפרה לי תמי קרישפין על המפגש המיוחד שיצר את הערב המקסים בו אני נמצאת: "אז ככה פתאום גילינו שהבעלים של משק עפאים, גולן מקס, שכן שלנו במושב אבן ספיר. גולן בא אלינו יחף עם הכלב שלו, עם חיוך שלא יורד מהפנים והיה ביננו חיבור מידי.

דיברנו ובישלנו וככה נולד לו ערב קסום, מלא באוכל טוב ואנרגיה מיוחדת במינה. גם אנשי 'יקב פלם' הנהדרים חברו אלינו עם יין הנפלא שלהם.

כדי שגם לאוזן יהיה נעים, יותם בן אור נגן הג'אז מנטף (ומניו-יורק) ינגן עם ההרכב שלו באירוע. אנחנו כרגיל נארח עם הצוות הכי שווה שיש – אנשים עם וללא מוגבלות – והכל יקרה לאור ירח, בכיכר שלנו מחוץ ל'בית הגלגלים'." 

תמי, ספרי לי על יוזמת "מעשה ב…"

"מיזם 'מעֲשֶׂהבּ…' של עמותת 'בית הגלגלים', הוא מיזם צעיר, חדשני וייחודי, הפועל בעולמות התיירות החברתית ועוסק באירוח חברתי וקולינריה. במיזם עובד צוות הכולל אנשים עם וללא מוגבלות, בוגרי העמותה, המייצרים מפגש אנושי מיוחד במינו עם האורחים הבאים לביתנו."

"המפגע נועד כדי לחבר אותם לעולמם של אנשים עם מוגבלות ממקום פתוח, כנה, מסיר סטיגמות ומחבר. כל זה נעשה בתוך אווירת אירוח קולינרית איכותית ביותר, ביתית וחמה.

פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה
פסטיבל האוכל הכפרי במטה יהודה

"הבית שלנו, ממוקם במושב אבן ספיר, בנוף הרי יהודה המשגע, בסביבה כפרית נעימה. אנחנו שייכים למועצת מטה יהודה, אשר בשטחה מתקיימת פעילות ענפה של תיירות כפרית של יקבים ואירוח ביתי."

"אחת המסורות ארוכות השנים הוא פסטיבל האוכל של מטה יהודה המתקיים כל שנה בכל שטח המועצה, במסגרתו בתים של בשלנים ובשלניות ביתיים נפתחים לאירוח, ואנשים רבים מגיעים מכל קצוות הארץ להנות מהאווירה המיוחדת."

גלגלים, אנשים וכל הג'אז הזה…

כבר בכניסה לאירוע נראה שהיוזמה צברה פופולרית רבה. כמות גדולה של אנשים מכול רחבי הארץ מגיעה לסעודה והמקום שוקק חיים. כסאות הגלגלים של אנשי צוות "מעשה ב…" ו"בית הגלגלים" קושטו בקישוטים נוצצים והרחבה של בית הגלגלים עוצבה בהתנדבות – על ידי המעצבת תמי זהבי – בסגנון צבעוני אקלקטי מלא חיים. 

בזמן ההמתנה ניגשת אלי הדר מרוז (34), ממבשרת ציון, כשבידיה מגש של צ'ייסרים והיא מספרת לי את סיפורה: "אני עובדת בביטוח לאומי במשרה מלאה ובתחילת משבר הקורונה החלטתי, שכדי לא להשתעמם וכדי לא להשתגע בבית אני חייבת משהו מעבר.

אז ראיתי את מיזם 'מעשה ב…' בפייסבוק והחלטתי שאני מצטרפת. מאז אני נהנית מכל רגע. בין הפעילויות שלי במיזם אני עושה את הכול מהכול. אנחנו שישה חבר'ה וכל אחד עושה מה שהוא יכול. בשנה שעברה היה אירוע דומה בפסח, הייתה התרגשות ולחץ אבל היה ממש כיף!" 

מה את עושה במטבח ובמיזם בכלל? 

הדר: "במטבח אני מגרדת ירקות בפומפייה, מערבבת מרכיבים ועושה מה שאני יכולה. מחוץ למבטח עוזרת בשיווק האירועים ועושה כל מה שאני יכולה בהתאם ליכולות הפיזיות שלי. אני חושבת שהאירועים שאנחנו עושים – אנחנו עושים גם אירועים שלא קשורים לפסטיבל הזה – מלהיבים אנשים. חוץ מהאירוע הזה יש לנו מלא כאלה עד סוף החודש ואוכל לדעתי מאד מקרב אנשים – דרך הבטן זה תמיד עובד," היא מסכמת. 

תכלת שרייבר (28), מישוב מוקדים, הייתה מסמר הערב. תכלת נאמה במהלך האירוע וסיפרה על התרומה של "בית הגלגלים" והמיזם לחייה ושיעשעה את הסועדים בשנינותה. כעת גם היא עוברת בין אנשים עם אוכל טוב ושתייה מעולה ודואגת שהכול יהיה בסדר. 

תכלת עוסקת בשיווק אירועי העמותה והמיזם ומספרת לי על איך עמותת בית הגלגלים שינתה את חייה: "אני כבר 20 שנים פעילה בעמותה, מגיל 8 עד גיל 28. בגיל 8 הגיעו אליי שני מדריכים שאני קוראת להם 'המלאכים שלי' משום שהם הציעו לי להצטרף לפעילות של העמותה."

"הייתי ילדה של בית והיו לי חברות בבית הספר, אבל היה קשה לי עם פעילויות של אחר הצהריים, משום שחברותיי היו צריכות להגיע אליי וזה לא היה תמיד קל. שני המדריכים מהעמותה הציעו לי להצטרף לקבוצה והפעילות כאן קסמה לי."

הדר
הדר מרוז

"בהתחלה הם אמרו שאני צריכה לעזוב את הבית לסופ"ש שלם פעם בחודש ואמרתי להם שאין מצב. אז הם הציעו לי את עסקת חיי, הם אמרו לי "תבואי לשבת אחת ואם יתאים לך תישארי, ואם לא, תכלי ללכת'."

"אז מעבר לזה שאני פיזית לא יכולה ללכת," היא אומרת בהומור, "הפעילות בסופ"ש קסמה לי והחלטתי להישאר."

"מאז הגעתי משך עשור לבית מדהים הזה שהופך לזולה מדהימה בסופי שבוע. המדריכים שלנו ישנים על מזרנים ואנחנו בחדרים. יש כאן חדרים וכל מה שצריך. 

"אחרי עשר שנים כל הטוב הזה נגמר כי היינו צריכים לפנות מקום לצעירים. ובכול זאת רציתי למצוא גם בבגרותי איזה חיבור למקום. לפני שלוש שנים קיבלתי טלפון מתמי קרישפין שאמרה לי שהיא שמעה עליי מהעמותה ושהיא רוצה שאני אצטרף למיזם שלה."

"הייתי עסוקה בהכנות לחתונה שלי וסיכמנו שנדבר בהמשך. קיימתי את הבטחתי והגעתי למקום, ראיתי ש'בית הגלגלים' במושב אבן ספיר עבר שיפוץ מדהים! בכיתי מאושר. מאז אני שוב כאן והמקום הפך לבית שני שלי."

מה מיוחד ביזומה של מעשה ב…?

תכלת: "מה שאנחנו עושים ב'מעשה ב…' זה לא מעט – החל מסעודות עד פעילויות חברתיות ותרומה לקהילה. אנחנו מארחים קבוצות בכל מיני אירועים החל מאירועי חברה עד אירועים משפחתיים, מסיבות יומולדת וכולי. אני בין היתר מנהלת השיווק של המיזם ועוסקת באדמיניסטרציה.

מה שמיוחד אצלנו זה המפגש של האורחים איתנו. הסדנאות שלנו הן קולינאריות אבל גם מחברות אנשים עם המגבלה. אנחנו מאמינים שכולם על הרצף של המוגבלות ויש מי שחווה אותה יותר או פחות.

אנחנו מדברים על הרצף ועל המוגבלות והתגובות מעניינות. אנשים מגיעים כשהם לא מודעים למצב של אנשים שנמצאים בכיסא גלגלים או סובלים מנכות, והם כבר לא אומרים "תהיו בריאים" אלא נדהמים מהכוח שלנו, מהרצון לתרום לחברה ולתפקד כמו כל אחד אחר.

אורי שרייבר, במקור מרעננה, הוא בן זוגה של תכלת ואינו שייך למיזם אבל הגיע לתמוך בה בשמחה רבה כשעל פניו חיוך ענקי.

על המפגש עם תכלת אשתו מזה שנתיים, הוא מספר: "אני עובד כשנתיים בחברת תקשוב כמוקדן של קופת חולים מכבי. אני לא שייך לפרויקט של בית הגלגלים אבל זה הבית השני של תכלת." 

אורי בן זוגה של תכלת
אורי בן זוגה של תכלת

תכלת ביקשה מאורי להגיע, לשמח אותה ולעזור, והוא כבר מסייע בהגשת צ'ייסרים לאורחים. "אני מגיש צ'ייסרים ואני מאד מרוצה מההגעה לאירוע. קצת חששנו שלא יגיעו מספיק אנשים אבל יש כאן הרבה אנשים וזה ממש משמח!," הוא אומר בחיוך וממשיך הלאה אל בין האורחים.

על השולחן

הצוות של מיזם "מעשה ב.." ומשק עפאים שבישל וארגן את הסעודה לא איכזב! בין המנות המעולות נהנינו מירקות, מאפים, תבשילים וגבינות משובחות. השולחנות היו גדושים בכל טוב וצוות מגישים חייכניים הגיש אוכל ויין טוב. ​

בארוחה מילאתי את כרסי בגבינה צ'רקסית טרייה, עמוסה עשבים ריחניים, שומר ושורשים מזוגגים בערק ותפוזים, שושני שמרים ממולאות במשוויה, בורקס מים, מאפה פתוח של בצלים (מכל הסוגים) על בצק עלים, סלט אקוצ'ה חריף, ממרח שעועית לימה, ממרחי עשבים וקטניות, גבינות עזים אורגניות של המשק ופירות. 

השולחן בו ישבתי הפגיש אותי עם סועדים מעניינים שהגיעו מכל רחבי הארץ לאירוע של העמותה. ממושב בן שמן הגיעה דאני סלע, שמספרת על מגוון אירועים בהם בילתה במסגרת הפסטיבל: "אני כבר כמה שנים מגעיה לאירועים של הפסטיבל והשנה בחרתי בשני אירועים: האחד – סיור באוטובוס של המועצה שהביא אותנו לסיורים מדהימים במושב תעוז, שם אכלנו לחמים מדהימים!

במקום טעמנו מאפים, לחמי מחמצת, קפה טוב ומוצרים שהם רק מהאזור של מטה יהודה. היינו בבית של קוצ'ינים, עם תפריט טעימות מאד יפה ומזמין, עם אישה מקסימה שאירחה אותנו בביתה.

הסיור השני היה במושב תרום, שם פגשנו בחור שהוא איש אקדמיה למוזיקה שמנגן על בוזוקי, מגיש מאזטים ומארח באופן נפלא!"

מה משך אותך לאירוע של בית הגלגלים ומעשה ב…?

דאני: "משך אותי הרעיון של בית הגלגלים שהוא מיזם מאד חברתי. בכול הארץ יש הרבה בתי גלגלים והשילוב של מוגבלויות פיזיות ואירוח מאד משך אותי. אומנם באתי מהצד החברתי – אבל האוכל נהדר, היין טוב ויש חברה נעימה ואוויר נפלא – מה עוד צריך לבקש?!" כעת משתרר שקט בזמן שהמוזיקאי שי צברי שר אקפלה ל-"מעליי דממה" של האומנית אהובה עוזרי ז"ל.

קצת אחרי ההופעה, אנשים שסעדו את ליבם מתחילים אט אט לעזוב את המקום, מרוצים ומחייכים. חברי העמותה והצוותים נשארים לצחוק, לחגוג יומולדת לאחד החברים ולהודות לכל מי שהגיע.

נראה שבזמן שאני אגיע לביתי ואפול על הכורסא עמוסת יין טוב ומטעמים, החברים של בית הגלגלים ימשיכו לחגוג ולתכנן אירועים נוספים מלאים באוכל, שמקרב בין אנשים מכול הסוגים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תקראו לזה "חילופי מהלומות" או מלחמה, את הלילה העבירה אביבית במקלט תת קרקעי השבוע הייתה פריצת מים ליד הברז שלי. בהתחלה חשבתי שיש טפטוף מהצינור, רק אחר כך הבנתי, אבל קיוויתי שלא. יש לנו
2 דק' קריאה
נדב לוי בן קיבוץ מעגן, אלוף ישראל ואלוף אירופה בענף הבוצ'ה, צפוי לייצג את המדינה במשחקים הפראלימפיים בפריז תמונה ראשית: אלוף הארץ ואלוף אירופה נדב לוי. ייבא את ענף הבוצ'ה לארץ. צילום: לילך וייס
3 דק' קריאה
למה כוח המשיכה כל כך חשוב, איך הגוף מנקה את עצמו ומהי תרומתו של הדי בן עמר להתפתחות המדע. טור למאמינים אנשים שלא הצליחו להתחמק מלפגוש אותי לאחרונה, שמו לב שעל פרק כף היד
4 דק' קריאה
האחיות מיכל מגן ויעל רז לחייני נולדו בנחל עוז, התגוררו זו לצד זו עם משפחותיהן בשכונה החדשה של הקיבוץ ויחד חוו פחד מוות בשבת של 7 באוקטובר. עתה הן חלק מצוות המוביל את קהילתן
8 דק' קריאה
המוזיקאית שנולדה במשק גשר נסחפה אל החיים הציבוריים, נשאה בתפקידים מרכזייםבתנועה הקיבוצית והפכה לחברת כנסת, הלכה לעולמה בגיל 94 יממה לאחר שהלכה לעולמה בגיל 94 התבשרה תמי, אחותה של עדנה סולודר, מפי שר החינוך
3 דק' קריאה
צעדה בסימן "יציאת מצרים" נערכה במועצה האזורית אשכול במחאה על ש-133 חטופות וחטופים יציינו את חג החירות בשבי חמאס. בניר עוז ערכו "שולחן סדר פסח" בחדר האוכל הנטוש צעדה בסימן "יציאת מצרים" נערכה בשבוע
2 דק' קריאה

כתבות נוספות

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן