יבול שיא
הרפת והחלב
עמק הבכא

בעקבות "שעת נעילה" ברמת הגולן

4 דק' קריאה

שיתוף:

השבוע אנחנו יוצאים לטיול בעקבות סדרת הטלוויזיה "שעת נעילה" שהוקרנה בכאן 11, המספרת על מלחמת יום הכיפורים בפרספקטיבה של 47 שנים אחרי המלחמה ברמת הגולן

"שעת נעילה" אינה סדרה תיעודית אלא דרמה המבוססת על עובדות עליהם נספר בנקודות השונות במסלול, ונותנת הצצה לחיי ונפש חיילים בשעת מלחמה שנפלה עליהם כרעם ביום בהיר. בסדרה מסופר על מאורעות נפילת מוצב החרמון, מן הנעשה במחנה נפח בו ישב החמ"ל ובמאורעות מחלקת טנקים הנקלעת לתופת. החלטנו לצאת למקומות ששזורים בסיפור המעשה של הסידרה, לצפות ולחוות במקצת ממה שקרה באותם מקומות, באוקטובר 1973.  

תל א-סאקי 

תחנתנו הראשונה היא תל א-סאקי, שבו ארע סיפור מופלא שמקצתו מסופר גם בסדרה. בתל סאקי צולמו הסצנות של מוצב החרמון וכמובן סיפורו האמיתי של התל. תל סאקי הוא הדרומי מבין כ-20 גבעות געשיות המכונות קו התלים, שמתחיל מתל רם הצפוני ומסתיים בתל סאקי הדרומי, כאשר חלק מהתלים מוכרים ונבקר בהם בהמשך: הר רם, הר אודם, חרמונית, הר בנטל, אביטל, שיפון ועוד. 

בראש התל היה מוצב קטן שחלש על הסביבה ולעבר סוריה. עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים, פרצו מאות טנקים ואלפי חיילי חי"ר סוריים את קו החזית וגדר הגבול. הרמה שסביב התל, התמלאה בכוחות הסוריים ובתל סאקי נותרו 28 לוחמי נח"ל ושריון מנותקים מצה"ל, פצועים וללא תחמושת. סיפור הישרדותם וההקרבה של הלוחם, יצחק נגרקר, שנלקח בשבי הסורי והציל בכך את חבריו שהסתתרו במוצב מסופר אף הוא בסרט. 

עלינו דרך התעלות המקורות לראש התל ולעמדות שחולשות על מישורי דרום הגולן ואל תוך סוריה. בכניסה לתל ומסביב לו נמצא אנדרטה וסיפורו של המקום. תל סאקי על כביש 98, כ-3 קילומטר מצפון לרמת מגשימים, ו-30 ק"מ מדרום לעין זיוון.

מנהרות קשר בתל אס סאקי
מנהרות קשר בתל א-סאקי. צילום: דני בר

רמפת כוח נתי 

כוח נתי היה גדוד של 30 טנקי שוט (סנטוריון) שהתארגן ע"י נתי גולן, בעל עיטור הגבורה ממלחמת ששת הימים. נתי שב ב-8 באוקטובר הישר מגרמניה ואירגן חיילי שריון ששבו מחו"ל עם פרוץ המלחמה לכוח חיילים שלא הכירו האחד את השני – משימה לא פשוטה בהחלט. כעבור יומיים התייצב הכוח על הרמפה, ממזרח לעין זיוון וסייע בבלימת הסורים, ובהמשך פרץ למובלעת הסורית. הכוח היה בנוי בעיקר על לוחמים שחזרו מחו"ל עם פרוץ המלחמה, והמוטו שנבחר לאתר נלקח משורה של חנה סנש: "קול קרא והלכתי". 

רמפת כוח נתי היא נקודת תצפית יפה לכיוון סוריה ועמק קונטרה ומציינת את שמות 22 הלוחמים מקרב הכוח שנפלו בקרבות המלחמה. באנדרטה גם מסבירן קולי המתאר את פועלו של כוח נתי באוקטובר 1973. האנדרטה נמצאת על כביש 98, נסיעה של 1.5 ק"מ צפונית לצומת עם כביש 91 וקיבוץ עין זיוון. 

תל שיפון 

אחד מהתלים של קו התלים הגעשיים ברמת הגולן, שונה במקצת בשל להיותו תל געשי בעל שתי פסגות. 1 ק"מ של דרך עפר טובה מובילה לאחת הפסגות ומתאימה לכל רכב. בראש התל תיאטרון ותצפית לעמק משובץ מטעים וכרמים בין תלי הגעש, ביניהם רכס בשנית המיוער באלונים, תל פארס ותל יוסיפון. האזור הוא שטח צבאי. אזור זה היה שטח הקרבות של חטיבת השריון 679 והאתר נבנה להנחלת המורשת לחיילי צה"ל ואזרחים. 

הדרך העולה להר שיפון נמצאת על כביש 91, כ-700 מטרים מערבית לכניסה לקיבוץ אורטל. 

אנדרטת חטיבה 679  

במלחמת יום הכיפורים הייתה חטיבה 679 בין הכוחות שבלמו את הסורים, ואף השתתפה בלחימה במובלעת הסורית. האנדרטה ויער הנופלים נמצאים למרגלות הר שיפון ומציינת את זיכרון הנופלים מהחטיבה בפיקודו של אורי אור. במקום המון צל וספסלים לנוח, וכן מסבירן המספר על הקרבות שהתרחשו סביב הר שיפון ע"י חטיבת 679 מול הסורים. 

אנדרטת 679 ביער הלוחמים, נמצאת על כביש 91 כ-2 ק"מ ממערב לכניסה לקיבוץ אורטל. 

יקב תל שיפון  

מרכז המבקרים של יקב הר שיפון (לשעבר יקב אורטל), נמצא בקיבוץ אורטל ומנצל היטב את המרחב והנוף סביב היקב. הסיבה לשם ולסמלו של היקב הוא הר שיפון, שמתנוסס מדרום ליקב ונראה היטב למרחוק מהיקב ומהכרמים שסביבו. היקב ממשיך למכור את מלאי יינות אורטל הלא כשרים אולם כל בציר 2020 והלאה הם כשרים תחת המיתוג החדש והיינן החדש. 

טעמנו 2 יינות בליווי פלטת גבינות: תל שיפון לבן 2020 – היין הראשון תחת הצוות החדש של היקב. בלנד של ענבי שרדונה וענבי סובניון בלאן. יין בעל צבע זהוב בהיר מאד, ארומה של פרי טרופי ומעט אפרסק, בפה נעים ומרענן. כשר. היין השני – תל שיפון רוזה 2020, הוא בלנד של ענבי היקב מבציר 2020. צבע רוזה בוהק ובהיר, ארומה נעימה ועדינה ולא משתלטת. חלק ומעט יבש ליינות רוזה, דבר שאולי מפתיע אבל רק מוסיף. כשר. להזמנת מקום או משלוח בפייסבוק ו/או בטל': 04-6960770 

עמק הבכא 

בעמק שזכה לכינוי עמק הבכא התחולל קרב הבלימה הקשה ביותר במלחמת יום הכיפורים, כאשר כוח טנקים קטן של גדוד 77 התמודד מול מאות הטנקים הסורים, ששעטו לעבר ישובי צפון הגולן. בשוך הקרבות זכה העמק לכינויף בשל מראה מאות הטנקים השרופים שהפכו אותו לעמק של בכי וכאב. במקום ניצבת אנדרטה שהוקמה לזכר הנופלים ולהנצחת מעשי גבורתם, עץ נשתל לזכרו של כל חלל. הקרב בעמק הבכא הפך לסמל העמידה העיקשת של כוחות צה"ל המופתעים אל מול כוחות עדיפים מספרית. בולט מעל העמק ואתר הזיכרון הוא הר חרמונית ולמרגלותיו הדרומיים כרמי יקבי רמת הגולן.   

עמק הבכא על כביש 98 בצומת הכניסה לקיבוץ אל-רום, פונים מזרחה לכיוון חרמונית ועל פי השילוט. נוסעים בדרך הסלולה ולאחר כ-1.5 ק"מ פונים שמאלה במזלג. לאחר עוד כק"מ יש שילוט שמאלה לאתר הנצחה לחללי גדוד עוז 77.

מסעדת ברוהאוס 

סיימנו את סיורנו בעקבות האתרים שבהם התחוללו סיפורי הסדרה שעת נעילה והמהלכים ההרואים של מלחמת יום הכיפורים, וירדנו מרמת הגולן לעמק החולה בכלל ולאגמון מרקט, עם הכדור הפורח האייקוני המזוהה עימו. שמנו פעמינו למסעדת ברו-פאב של מבשלת בזלת על כביש 90. ברוהאוס היא מסעדת בשרים ועוד ולא פחות מכך, מבשלת בירה טרייה ואיכותית, כמו שאני אוהב. 

התחלנו בבירה בזלת צוננת וטריה, בזלת חיטה היתה הבחירה שלי בעוד זוגתי הסתפקה בשאנדי מעשה ידיה. אל הבירה הזמנו לחם הבית בליווי ממרחי הבית (34 ש"ח) – טחינה סמיכה, ממרח עגבניות שרופות, חלפיניו, ממרח חצילים שרופים, פלפל לימון כבוש וסלט ברוהאוס (48 ש"ח) – סלט ירקות. 2 מנות רעננות ומרעננות של פחמימות וירקות מתובלים ועשויים בטוב טעם. 

כמנות עיקריות, הקרניבורית הזמינה אומצת ורד הצלע (אנטרקוט) 300 גרם (128 ש"ח) – אומצת אנטרקוט בגריל בליווי גזרים מזוגגים בציר עגל תפוח אדמה ורוטב צ'ימיצ'ורי. מידת ההכנה היתה בדיוק וכמובן שאהבה את הסטייק העשוי היטב. אני הזמנתי מנה מהים – פילה דג מוסר (126 ש"ח) – צרוב על מצע פירה תפו"א ורוטב עגבניה שרופות, קונפי שום, וארטישוק אלרומנה צרוב. 

ויתרנו על מנות אחרונות כי יצאנו שבעים ומרוצים ולפנינו היתה עוד דרך ארוכה חזרה למרכז הארץ, עם חוויות של היסטוריה כל כך קרובה וגם קולינריה גלילית משובחת. 

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן