יבול שיא
הרפת והחלב
משפחת ליפשיץ צילום יוגב מונטקיו

רוצים לחגוג טיולי בר ובת מצווה בדרך אחרת? הכירו את "בשביל החוויה"

9 דק' קריאה

שיתוף:

רוצים לחגוג אירוע משפחתי משמעותי בדרך אמיתית, בלי מוסיקה ואוכל אלא בדרך שתאפשר לכם להתקרב ולהכיר אחד את השני מחדש? בדיוק לצורך זה הקימה שבית ליפשיץ, מכרם מהר"ל, את "בשביל החוויה" והכל דרך פעילות מהנה ומגבשת לכל בני המשפחה

"בשביל החוויה" הוא מיזם שצמח במושב ויש בו הרבה אהבת האדמה, ערכים, טבע והחיבור של כל אלו לחיי היומיום שלנו.

כל מי שמחפש אירוע משמעותי, לארגון או למשפחה, שנות מצווה, יומולדת לסבא או סבתא, פעילות המשלבת בין ההיסטוריה המשפחתית והכללית, הכרת הארץ ואפשרות לפעילויות אקסטרים, מוזמן לפנות לשבית ליפשיץ', מכרם מהר"ל, (כן שבית בת') ציונות המאה העשרים אחת.

בעקבות ציר הזמן של ארץ ישראל"

מיזם "בשביל החוויה" נולד בשנת 2007 כאשר אחייניתה של שבית הגיעה לארץ במטרה לחגוג בת מצווה. שבית שעבדה כמדריכת חוגי סיור ומדריכת סנפלינג לקחה על עצמה לארגן לאחייניתה טיול בת מצווה משמעותי.

זה היה מסע של 4 ימים "בעקבות ציר הזמן של ארץ ישראל". במסע השתתפה רק המשפחה המצומצמת והוא נועד לחבר את ילדת בת המצווה למורשת היהודית ישראלית, דרך פעילות מהנה ומגבשת לכל המשפחה.

התכנים, כתבי החידה והמשימות המיוחדות, יצרו הדים רבים, אנשים התלהבו והגיעו בקשות לארגון מסעות נוספים. טיול בת המצווה התקיים בינואר 2007 ופחות מחצי שנה אחריו, ביוני 2007,, הוקם "בשביל החוויה" והתקיים האירוע העסקי הראשון.

"סוד ההצלחה," מסבירה שבית, "הוא בכך שהבאתי משהו תמים – משהו שהזכיר להורים את הילדות שלהם, משהו שיש בו ערכים, משחקים והרבה ביחד. כל העולם שלנו נהיה פלסטי כזה, הכל נראה יפה, נוצץ, יש מערכות הגברה ומוסיקה מתוחכמת, המון רעש, אבל אין מספיק תוכן.

"כבר עשיתי ימי הולדת בגנים ציבוריים בתל אביב, עוברי אורח, עצרו והסתכלו ותוך כדי הפעלה ביקשו את הטלפון שלי. ככה זיהו אותי 'את זו שעושה יומולדת בלי מדונה'," היא נזכרת. "כנראה נפלתי על צורך, אנשים חיפשו תוכן ואתגר להיות משתתפים אקטיביים ולא רק צרכני תוכן."

מאז יוני שמה של שבית עבר מפה לאוזן ובאוקטובר 2007 עלה לאוויר האתר של 'בשביל החוויה'. "למשך מספר שנים הייתי היחידה שמארגנת טיולי בת מצווה חווייתיים להכרת ישראל. היום זה שונה – יש הרבה קולגות שעושים את זה," היא מוסיפה.

הפעילויות של שבית כוללות טיולים בטבע, כתבי חידה, אתגרים פיזיים ומנטליים, והכל לאחר מחקר שעורך הצוות שלה כדי ליצור אירוע משעשע, מאתגר ומעשיר, כזה שיחבר בין בעל השמחה למשתתפים ובינם לבין עצמם ויעניק חוויה יוצאת דופן ובלתי נשכחת. על כל זאת מעידים הלקוחות המרוצים.

מה פרוש השם שבית?

השם של שבית הוא כמו פרומו לאירועים שהיא מפיקה. שם יצירתי ומלא משמעות. שבית מספרת: "בן דוד שלי שרת בחיל אויר כנווט מטוס קרב. במלחמת יום כיפור המטוס שלו נפגע בלב סוריה, הוא נטש את המטוס וכולם היו בטוחים שנהרג. ישבו עליו שבעה.

ביום שנולדתי הגיעה רשימת השבויים מסוריה ולשמחתם הרבה של כל בני משפחתי שמו היה ברשימה. בעקבות  המאורע המשמח החליטו הוריי לקרוא לי שבית ודיברו על כמה משמעויות, הראשונה שהוא שב מהשבי, ובנוסף לרעיון השבות – נולדתי ביום שישי ובתוך השם נמצאת המילה שבת, שהייתה באותם ימים שבת חגיגית ושמחה במיוחד."

שבית נולדה במגדל העמק וכשהייתה בת 4.5 עברה עם משפחתה למושב כרם מהר"ל, שבמורדות הכרמל הדרומיים. המעבר היה ממניעים ציוניים, אמה ראתה בחקלאות את שיא הציונות ורצתה לעסוק בכך.

אמה הייתה חקלאית בכל רמ"ח אבריה, גידלה פרחים ופלחה לחציר, אהבה את זה מאד והתמקצעה, אך כבר אז בסוף שנות השבעים, צחקו במשפחה צחוק משולב בבכי, שצריך מישהו שיממן את הציונות הזו שנקראת חקלאות. מכאן אביה עבד מחוץ למשק והביא משכורת.

שבית גדלה כבת של חקלאית ועשתה כל מה שצריך בהתאם לעונה בעיקר בשבתות ובחופשות, אם זה לקטוף, לעשב, ללכת על גג החממות למעלה כדי לסדר את הניילונים, לקום בארבע בבוקר ועוד.

אל החקלאות היא פחות התחברה ועד היום מכריה יודעים שלא להביא לה פרחים, בדומה להרבה בני מושבים שסוחבים טראומה מהגידולים של הוריהם.

החיים בכרם מהר"ל

את החיים בכרם מהר"ל היא מאד אהבה וחיה את עולם הטבע מילדות. היא התבגרה בתנועת הנוער עם התשתית ההדרכתית ומגיל צעיר רצתה להיות חוקרת טבע.

כילדה היו לה אוספים של בעלי חיים: חלזונות שלשולים אורי כדורי והיה לה ברור שתעסוק בזה בעתיד. בתיכון למדה ביולוגיה ופיזיקה ואחרי הצבא למדה אדריכלות. כדי להתפרנס כסטודנטית מצאה את עצמה עובדת כמדריכה בחוגי סיירות וכמדריכת סנפלינג.

היום שבית בת 47 ובנתה את ביתה בנחלה של הוריה בכרם מהר"ל. שבית נשואה ויש לה בן אחד ושלוש בנות כולם מחוברים לטבע. הבית היפה שלה הוא הזיכרון הכמעט יחיד ללימודי האדריכלות שלמדה. הבן הגדול בצבא ושתי הבנות שאחריו למדו בתיכון בשדה בוקר. הרביעית הקטנה, שנולדה בפער מהאחרים, סיימה עכשיו כיתה ג'.

שבית רואה בעבודתה שליחות עבור הורים ילדים ומשתפת באתר שלה ובפודקאסט טיפים ורעיונות, איך להכניס תוכן ומשמעות לאירועים, המלצות של איך ואיפה כדאי לטייל והיא כותבת ומדברת הרבה על שנת המצוות החשובה כל כך, המשמעות שלה ומה ההבדל בין בת/בר מצווה לבת/בר מצווש.

חשיבות החקלאות

אחד הנושאים ששבית מעבירה עליהם פעילות חווייתית הוא נושא החקלאות וזה לא רק בגלל שאמא שלה חקלאית. שבית מאמינה כי זה חלק חשוב מהמדינה הזאת – חלק מהמאבק והשמירה על העצמאות שלנו. "חקלאות והיכולת להאכיל את עצמנו היא אחד מהמרכיבים הבסיסיים של עצמאות," היא אומרת.  

היא מדברת על חשיבות החקלאות כדי שנוכל להמשיך לגדל את האוכל שלנו בעצמנו, כדי שנוכל להאכיל את עצמנו בלי להיות תלויים באף אחד אחר: "הדגש בפעילות היא להתנסות ולראות מה כל אחד מאיתנו יכול לעשות כדי להיות מסוגל לגדל את האוכל שלו בעצמו.

"הפעילות על החקלאות היא חלק משמעותי בפעילות שנת המצווה שהיא עורכת לקבוצות רבות ומאפשרת לדבר על עצמאות באופן כללי, וכמו שהיא אומרת: "אני חושבת שכל אדם צריך להיות מסוגל לגדל את החסה שלו בעציץ במרפסת.

אם וביתה מסע אתגרים במדבר יהודה
אם וביתה מסע אתגרים במדבר יהודה

אני מברכת כל פעילות שמחזקת את הלובי החקלאי." מוזמנים להקשיב לפודקאסט שלה שנקרא: "חקלאות, בשביל מה זה טוב".

הפעילויות במסגרת "בשביל החוויה" הן רבות ומגוונות וכולן מעוררות מחשבות על ערכים ומשמעות באירועים עצמם ובחיים בכלל. יש גם פעילויות מרגשות במיוחד.

דוגמה לכך היא טיולי הזיכרון, במסגרתם מתורגמים התחביבים, התכונות והסיפורים של אנשים קרובים שנפטרו לכדי משימות וכתבי חידה. אירוע הזיכרון יכול להיעשות במסגרת של טיול, אבל גם במקום קבוע, מקורה או חיצוני.

בשביל החוויה טיולי בת מצווה

במסגרת טיולי משפחות מסייעים אנשי הצוות מ"בשביל החוויה" בהרכבת מסלול בארץ, כולל כל הסידורים המקדימים: תיאום לינה, בניית תפריט, הדרכה טרם הטיול וליווי לכל אורכו.

המשתתפים מדברים על אירועים בלתי נשכחים, הזיכרון העיקרי הוא של התחושה, כולם מדברים על הנאה שמחזקת גאווה משפחתית וגיבוש.

תחום ההתמחות המרכזי של שבית, בו החלה את דרכה, הוא פעילות לשנות מצווה. כשראיתי התמונות מהפעילויות הללו, נראה כי הפעילות היא חגיגת התבגרות ראויה ומומלצת ביותר.

אחת הפעילויות נקראת "חוויה של הצלחה" – פעילות של יומיים להורה וילד באזור נהר הירדן. הפעילות משלבת אתגר והרפתקה באוויר, במים וביבשה, התוכנית כוללת הרצאה של עינת קפלן לבנת, שהייתה אלופת ישראל ומקום רביעי בעולם בשייט במפרשיות – הרצאה שמביאה תובנות וכלים ליישום בסדנה בפרט ובחיים בכלל.

משימות הורה ילד בתוכנית חוויה של הצלחה צילום עינת קפלן לבנת
משימות הורה ילד בתוכנית חוויה של הצלחה צילום עינת קפלן לבנת

"חוויה של הצלחה" כוללת גם שייט על גלשני סאפ, רכיבה על אופניים ופעילות אתגרית – כולן מלוות בפתרון כתב חידה ומשימות ייחודיות. התכנים מתאימים לגיל ההתבגרות ועוסקים בערכים מרכזיים שיאפשרו לבני הנוער לחיות חיים מלאים ועשירים.

מסע גיבורות לאמא ובת

תוכנית נוספת של שבית נקראת "מסע גיבורות לאמא ובת". זהו מסע של העצמה נשית לבנות ואימהותיהן, בעקבות נשות מופת בהיסטוריה היהודית והישראלית.

במהלך המסע מכירות המשתתפות את סיפור חייהן של כחמש נשים, בסדנה מדברים על החלטות ובחירות שהן עשו בחייהן – ועל ידי כך הפכו לגיבורות. בכל תחנה, בנוסף לסיפור הגיבורה, משולבות  משימות לחיזוק הקשר אם-בת.

אחת הדמויות שמביאה שבית במסע היא גולדה מאיר. באמצעות סיפור חייה היא מדברת על אחריות נושא רלוונטי מאד למתבגרים ומתבגרות. הדגשים על גולדה מאיר מתמקדים בכך שהיא הקדישה את  חייה למען הציבור על חשבון המשפחה.

שבית מדברת עם המתבגרות על כך שלקיחת האחריות באה לידי ביטוי לאורך כל ההחלטות והבחירות של גולדה, וגם בסוף כשהדברים לא נעשו כמו שצריך, וועדת אגרנט פטרה אותה מאחריות ואילו היא לקחה אחריות והתפטרה.

היום כולנו מתגעגעים למנהיגים שלוקחים אחריות וחשוב שהדור הצעיר ידע שאלו הם הערכים והנורמות הראויות. שבית מוסיפה בחיוך שיש לה מכנה משותף עם גולדה וכי הן חולקות תאריכי יום הולדת זהים, הן בתאריך העברי והן בתאריך הלועזי.

אם וביתה מסע של גיבורות צילום ליטל ישורון
אם וביתה מסע של גיבורות צילום ליטל ישורון

שבית לא מדברת על פמיניזם, אבל בפעילויות שהיא עושה במסגרת שנות בת המצווה, היא מציגה מנהיגות נשית עם התכונות הנחוצות להנהגה.

בטיולים שהיא עורכת בנחל אלכסנדר היא מדברת על בנות צלופחד שנאבקו על עצמאותן, כאשר הן תבעו את הזכות על הקרקע כזכות לאמצעי ייצור, כזכות לפרנסה – הן לא רצו להיות תלויות בחסדי קרובי משפחה. עוד הזדמנות לדבר על חשיבות החקלאות.

דמות נשית נוספת שהיא מרבה להביא לפעילויות היא חנה סנש (שאף היא למדה חקלאות). בפעילות היא נוהגת לשאול את בני הנוער מה הוא המקצוע הכי חשוב לדעתם והתשובה האוטומטית של רוב המשתתפים היא היי טק.

המסר שעובר אצל שבית בשורה התחתונה הוא שאת המחשב לא נאכל. גם בפעילויות שנות בר מצווה במושבים, לרוב בני הנוער אין חיבור לקרקע.

בפעילויות הללו הילדים מקבלים הבנה עמוקה יותר על גידול ירקות ופירות ומבינים קצת יותר את החשיבות של החקלאות במדינת ישראל, כשאחד המסרים הוא  לא להיות תלויים בחסדיהם של מדינות אחרות לקנות אוכל.

מתחברות בלב מדבר

סדנה נוספת שבנתה שבית שנקראת "מתחברות בלב מדבר" סדנה של יומיים בנגב לאימהות ובנות סדנה רגועה ללא פעילות אקסטרים. פעילויות המדבר בנגב עוסקות בחיבורים משפחתיים והן רגועות לעומתן במדבר יהודה מתקיימות סדנאות אקסטרים.

פעילות נוספת שנועדה לחיזוק הקשר הורה ילד היא "בשביל הבגרות – מתגבשים לחיים" זהו מסע בן יומיים, חוויתי ומהנה במדבר יהודה המשלב בתוכו אתגרים פיזיים (כולל סנפלינג), מחשבתיים ומנטאליים, טיולים, היסטוריה ומסורת.

המשימות בחלקן אישיות, ובחלקן זוגיות וקבוצתיות. פעילות זו כוללת עלייה למצדה לראות את הזריחה. הפעילות הזו עוררה בי התרגשות רבה.

שנת בת מצווה פעילות בטבע של אם ובת צילום ליטל ישורון
שנת בת מצווה פעילות בטבע של אם ובת צילום ליטל ישורון

זו פעילות שאנחנו דור ההורים חווינו בצעירותינו, ידענו על קיומה מגיל צעיר וחיכינו להגיע לכיתה ז' כדי להשתתף בה. אלו בדיוק הפעילויות שהיינו רוצים כהורים שגם ילדינו יחוו.

שבית מקיימת סדנאות למשפחות עם ילדים בגילאי תשע ומעלה, שמשלבות חוויות בין חדר בריחה והמרוץ למיליון. ארבע שעות בשביל הקשר שמדברת על מיומנויות תקשורת הורה וילד.

לכל סדנה  הייחוד שלה כאשר הקו המנחה והתכנים המותאמים, הגיוון הוא רב. בשנת הקורונה נבנו פעילויות גיבוש שנעשות גם בזום, וכן תוכנית ליווי שנתית למשפחה הכוללת שתים עשר פעילויות לאורך השנה! כל פעילות נשענת על ערך וכוללת משימות מאתגרות ומעניינות.

שיתוף הפעולה המשפחתי העמיק את ההכרות בין בני המשפחה וסיפק חוויה מעשירה ומהנה  לכולם. בני המשפחות שלקחו על עצמם את התוכנית השנתית מעידים שהעבירו את השנה המורכבת הזו בצורה חווייתית, מעניינת ומרתקת.

ללא פלאפונים

בטיולי הורה-ילד התנאי הראשוני הוא בלי פלאפונים. היום, הטלפון הנייד הוא חלק מכל חוויה שאנחנו עוברים. בכל מסע, בכל טיול הוא איתנו שם; כדי לצלם, כדי לשתף, וגם כדי להמשיך ולהיות מחוברים לכל העולם, גם אם אחת הסיבות לצאת למסע הייתה כדי להתנתק.

המסעות של שבית הם מסעות בלי מסכים בכלל. אתגר של ממש, התמודדות אמיתית. שבית עורכת טקס פרידה מהטלפון הנייד בתחילת כל מסע – מסבירה למה לעשות לנו את זה – וגם מגלה לעיתים שיש הורים ש"מחרישים" את הטלפון הנייד למרות שאסור.

המסר הכי חשוב שלה בהקשר זה הוא כמה ילדים וילדות מאושרים לקבל את ההורים שלהם ליומיים שלמים בלי מסכים.

הפעילויות של שבית תמיד מתחילות במשימה לזוג או לקבוצה. המשימה היא חוויה וכיף ובאמצעותה הלב נפתח. לאחר המשימה בודקים מה נדרש מהמשתתפים כדי להצליח, לעיתים זה אומץ ו/או חוכמה, יצירתיות שיתוף פעולה, מה לקחנו מהמשימה, מה כל אחד למד על עצמו.

התכונות שעולות מהמשימה מתקשרות לדמויות מופת ולאחר המשימות מספרים על דמויות המופת, כשבמהלך כל הפעילות המשתתפים נשארים אקטיביים.

אב ובנו בפעילות בשביל הבגרות במדבר יהודה צילום ארנון דה שליט
אב ובנו בפעילות בשביל הבגרות במדבר יהודה צילום ארנון דה שליט

התגובה השכיחה של המשתתפים היא: "אם היו לומדים כך בבית הספר – אף אחד לא היה שוכח את החומר." הורים סבים וסבתות מספרים שהפעילות הזכירה להם ערכים וחוויות ששכחו. שבית מספרת שהדור הצעיר צמא לתוכן האיכותי, סוף כל סוף מישהו מתייחס אליהם ברצינות. בפעילות שלה הם מאד פעילים, הם צריכים להפעיל את הראש ולעיתים להתמודד עם אתגרים פיזיים

ומנטליים. נראה שנמאס להם מאירועי שנת המצווה הרגילים, שכוללים: אוכל, מוסיקה חזקה ואורות מהבהבים, אירועים שרק אוכלים ורוקדים.

"גם הצעירים שמחים לתוכן מעניין להזדמנות להתנסות ולהתבונן בהתנסות שלהם," היא אומרת. "לפני כחודש התקיים אירוע של יומיים לישוב גילון, מסלול שכלל אתגרי גובה ושיחה על האומץ והתגברות על הפחד, תכנים של ידיעת הארץ והיסטוריה דרך דמויות מעניינות.

משימות מגבשות ועיבוד רגשי. ראיתי את התמונות ואת מה שכתבו המשתתפים, היה מאד מרגש לראות ולקרוא. זו מתנה נפלאה שהורים יכולים לתת לילדיהם לשנת המצוות."

אירועים משפחתיים בעזרת הפודקאסט

בנוסף לאירועי ההתבגרות מתקיימים אירועים משפחתיים, שנתפרים לכל משפחה בהתאם לצרכיה ולמאורע אותו מציינים. אם זה יום זיכרון, יום הולדת לסבא או סבתא.

כתבי החידה והמסלול משקף נקודות משמעותיות בחייהם של החוגגים ומאפשרים הכרות מעמיקה וגיבוש. רק לאחרונה תכננה שבית אירוע עם התאמות במסלול, שאיפשר לסבתא בכיסא גלגלים לקחת חלק באירוע.

כל המשפחה הייתה אסירת תודה על הפתרונות היצירתיים והסבתא כמובן התרגשה מאד על האפשרות להשתתף.

האירועים הללו מאד מומלצים ניתן לעשות אותם בכוחות עצמיים ולשם כך אפשר להיעזר בפודקאסט של שבית, או לקבל רעיונות והשראה באתר "בשביל החוויה".

אפשר כמובן לתת לגורם מקצועי לארגן לכם את הפעילות. העיקר תצאו החוצה, תאספו חוויות, תכירו מקומות חדשים ואולי גם תכירו את עצמכם ואת המשפחה טוב יותר.

נשבתי בקסמה של הפעילות, ממליצה לכל מי שמחפש חוויה מעניינת ומגבשת למשפחה או לחברים, צאו לטייל.

צאו עם ילדים, תחגגו עם הסבים והסבתות בטיול משמעותי של הכרות עם הטבע, החקלאות, אישים מפורסמים והרבה אהבת הארץ. כמו שכתב ד"ר סוס "אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן