יבול שיא
הרפת והחלב
חניכי שבט אריות גדרות עם כתובת האש צולם בחורשת שדמה צילום מאלבום השבט

החזירו את החטופים

6 דק' קריאה

שיתוף:

שלושת האחים למשפחת גולדשטיין: אגם, גל וטל; עופרי ברודץ ארבעתם מכפר עזה ונעם אביגדורי, מהוד השרון (שבינתיים שוחררה ושבה בשלום הביתה) * אלו חמשת חניכי הצופים שנחטפו לעזה ב-7 באוקטובר ותמונותיהם מוצגות בקליפ שצולם במושב שדמה עם חניכי הצופים במושבי גדרות * קליפ מושקע הזועק במסר ברור לעולם בעברית ובאנגלית – "החזירו אותם לבית" 

"את הגשם תן רק בעיתו 

ובאביב פזר לנו פרחים 

ותן שיחזור שוב לביתו 

יותר מזה אנחנו לא צריכים"* 

בימים אלו שנושא החזרת החטופים לא יורד מסדר היום, המתח רב ובמחשבותינו צצה השאלה מה עולה בגורלם? פרסום שמות החטופים המשוחררים הוא כרולטה חיה, ללא יכולת שליטה שלנו בנושא. עד כה כבר היו שתי פעימות להחזרת החטופים הראשונים. בין המשוחררים נעם אביגדורי מהוד השרון, שתמונתה מוצגת בקליפ נוגע ללב שצולם עם "שבט האריות" של הצופים במושבי גדרות.  

אלו ימים של הבטחות ותקוות גדולות שבכל פעימת שחרור, יהיו יותר ויותר חטופים שחוזרים. להנהגת הצופים הארצית הוצע לערוך קליפ עם מסר לשחרור חמשת חניכי צופים שנחטפו. כאמור, הוחלט שהקליפ יצולם בשבט של גדרות, הכולל את המושבים: כפר מרדכי, כפר אביב, מישר, משגב דב, שדמה, גן הדרום והמרכז הקהילתי עשרת. תוך יום החלה התארגנות ליום צילום הקליפ, והקליפ צולם במבנה השבט ובחורשה במושב שדמה. שכבת הבוגרים "יובל" השמיניסטים (י"ב) של שבט אריות, חניכי השכבות הצעירות, ולהקת קרוואן "הידידותית" הייצוגית השתתפו. 

ראש שבט צופי גדרות 

מירון  שטטר (49) מכפר אביב, מהנדס תוכנה פרילאנס ומורה דרך, משמש כראש שבט צופי גדרות: "אשתי עירא ואני היינו יחד ב'שבט שניר' ברחובות. התחלנו כחניכים, מדריכים ומרכזי שבטים. ב-13 השנים האחרונות, החיים הובילו אותנו לגדרות. ומאז משפחתינו המונה ארבעה ילדים: שקד הבכורה בצבא, עומרי שמיניסט ומרכז צעיר בשבט האריות, ארבל (ט') ואלון (ד') כולם חניכים בצופים. אנו מתגוררים בשכונת ההרחבה בכפר אביב. לפני כשנה קבלתי על עצמי את תפקיד ראש השבט המונה כ-500 חניכים.

"עבורי זה סוג של סגירת מעגל. אבל אני פה לא כדי להגשים חלום, אלא להתנדב בדרך שאני מאד מאמין. עבורי תפקיד ראש השבט הוא הזדמנות לקחת חלק בחינוך הנוער, ולהיות שותף בעשייה המופלאה הזו," אומר מירון ומסביר שבתקופה זו בה בני הנוער מבלים חלק ניכר מזמן הפנאי שלהם, מול המסך והשיח על ערכים נדחק לשוליים.  

"לכן התפקיד ש'שבט אריות' ממלא חשוב מאי פעם: אנחנו מקדישים זמן רב לשיח עם הנוער, על המציאות הפוליטית והחברתית. ועל מקומם במציאות הזו. המלחמה שפרצה הציבה בפנינו אתגרים לא פשוטים. החל ממקום פיזי שמספק מיגון כדי שנוכל להעביר פעילויות, דרך אישורים נדרשים מפיקוד העורף והרשות המקומית ועד לאחריות האישית על החניכים. יש לציין שהחמ"ל של המועצה האזורית גדרות נרתם מיד לעזור לנו. כבר בשבוע השני של המלחמה, העברנו פעילות פרונטלית לכל הילדים במועצה. כולם הוזמנו, כולל ילדים שהם לא חניכי השבט. בנוסף העברנו פעילות לילדי כיתות א'-ג'. התגובות מצד ההורים היו מדהימות. לא הפסיקו להודות לנו על שעות ספורות של שפיות, בימים לא שיגרתים ולא פשוטים שנכפו עלינו. 

"מאחורי הקלעים יש צוות מוביל הנרתם בהתנדבות ומסייע לקיום הפעילות: המרכזות גילי אבניאלי ומאיה שיפמן מכפר מרדכי, ענת פלוט הגזברית מכפר אביב ואחרים. על פי תפיסתי 'שבט אריות' הוא מעין 'במה' שעליה כל חניך וחניכה יכולים להביא לידי ביטוי את עצמם, עלינו להעצים את החוזקות שלהם ולעזור להם עם האתגרים שניצבים בפניהם. הרגעים האלו שאני מסתכל מהצד על קבוצת חניכים שיושבים במעגל ומדברים, מקשיבים לאחר, מאפשרים לכל אחד להביע את דעתו גם אם הם לא מסכימים. פשוט מחמם את הלב. זה כל כך חשוב!" 

צילום מסך 2023 11 28 142721
מירון שטטר ראש השבט, עם החניכים. אלבום השבט

מפיקי הקליפ  

יאיר דנה (32) דור שלישי מכפר מרדכי, שימש בעבר מדריך ומרכז, כיום מפתח תוכנה, נמנה בין מפיקי הקליפ. לאחר ששמע על הקליפ שיצולם בשבט אריות בגדרות, נרתם לפרויקט במלוא הנכונות והמרץ. בנוסף להשתתפות חניכי שבט יובל השמיניסטים מגדרות, שולבו גם ארבעה חברים מהלהקה הייצוגית 'קראוון הידידות' של הצופים, העוסקת בחיזוק הקשר עם התפוצות, באמצעות הופעותיה במקומות שונים.  

יאיר: "משתתפי להקת ה'קרוואן' ביקשו לתרום מיכולתם וכישרונם, ויזמו את הפקת הוידאו לשיר הנושא של הקליפ, הידוע ומוכר בביצועו של שלמה ארצי 'את הגשם תן רק בעיתו' עם תרגום הפזמון לאנגלית. במטרה לרתום את הקהילה הבינלאומית, לטובת החזרת החטופים הביתה. התפקיד שלי היה לתאם בין הגורמים המעורבים, ולדאוג שהמשימה תבוצע באופן הטוב ביותר.  

"בהתראה קצרה של יום אחד, צוות הצילום הגיע לשדמה לצלם את הקליפ. בשיתוף פעולה עם חניכי השבט, שנרתמו ללא היסוס. חניכים מגילאי כיתה ד' ועד י"ב הגיעו לשבט, הכינו כתובות אש, החזיקו בידיהם את תמונות חמשת חטופי הצופים. התוצאה אחרי עריכה מוקפדת בידי אנשי מקצוע, ריגשה ועדיין מרגשת. כל מי שצופה בווידאו עם המסר הלא מתפשר, להחזיר אותם לביתם. לא נשאר אדיש".  

השותפים בהצלחת ההפקה מוזיקאלית: משה יוסף. צילום הקליפ: רועי חבני. עריכת הקליפ: יובל גריינשפן עריכת פתיח: סתיו גורביץ' ביצוע השיר: גל קרת ו"קרוואן הידידות".   

רעות (תותי) רשתי (32), דור שלישי ממשגב דב, שימשה בעבר כמדריכה והיום מורה מחנכת, נמנית בין מפיקי הקליפ, בנושא התוכן: "היה חשוב שנדגיש את פעילות הצופים השגרתית שנגדעה בשבטים ברחבי הארץ. ההתרכזות במסר שהחטופים צריכים לחזור לביתם. לדאוג לצלם סצנות קטנות, שיתחברו בדגש על איך יראה ויועבר התוכן המצולם. למרות שכל הקליפ צולם ביום אחד. התוצאה כובשת שרואים את הקליפ והמסר בכללותו." 

הקליפ פורסם בכל הרשתות החברתיות, כגון: פיסבוק, אינסטגרם וטיק טוק. כמו כן הועלה בפיסבוק של "תנועת הצופים" ושותף ע"י הזמר שלמה ארצי. בנוסף הוא עבר בקבוצות הוואצטאפ המקומיות.    

בתהליך צילום הקליפ לשיחרור חטופי הצופים צילום מאלבום השבט
בתהליך צילום הקליפ לשיחרור חטופי הצופים. צילום: מאלבום השבט

המרכזות הצעירות ונמרצות 

מאיה שיפמן (23) מכפר מרדכי דור רביעי במושב. משמשת כמרכזת השבט: "מהרגע שפנו אלינו עם היוזמה להכין קליפ מאוד התרגשנו. ראינו זאת כהזדמנות חיובית לחבר את השכבה הבוגרת שלנו, ושאר החניכים למה שקורה היום במדינה. והתמודדות עם המאבק הקשה, להעלאת למודעות את חשיבות המאבק של השבת כל החטופים. הקליפ התמקד בחטופים שהם גם חניכים בתנועת הצופים. השיח על החטופים הוא מורכב וכואב לכולנו, אנחנו הרכזות מבינות את חשיבות העברת הנושא, בצורה הטובה ביותר לחניכים בהתאם לגילאים. ברגישות והכלה של המצב. הקליפ יצר הזדמנויות של שיח מול החניכים על הנושא." 

גילי אביאלי (23) מכפר מרדכי משמשת כמרכזת שבט שניה, אחראית על פאן ההדרכה: "יום הצילום היה מאד אינטנסיבי וכלל בניית כתובת האש והצילומים עצמם. בסיום היום כולם היו מאד נרגשים. ההתרגשות הכפילה את עצמה כשהם נחשפו לתוצר הסופי כעבור כמה ימים. אין ספק שההשתתפות בסרטון חיברה את כולם לאירוע המאוד מורכב של תמיכה במשפחות החטופים. כל אחד מהחניכים סיפר בהתלהבות איך הופץ הסרטון לכל החברים והמשפחה. והדגישו שהם מרגישים חלק ממשהו גדול ותורם עם מסר".   

בוני כתובת האש 

יעל פלוט (17.5), מכפר אביב דור רביעי לוותיקי הכפר, אחראית על צוות צופיות ועל מבני אש והכנת כתובות אש: "לאורך השנים תמיד שבט הצופים היה חלק מהווי משפחתינו. הצטרפתי לשבט עם מוטיבציה רבה. אין ספק שהפעילות של יצירת הקליפ, בנושא החטופים הינו אחד השיאים המרגשים. כאחראית כתובות האש, לא העליתי בדעתי שנגיע ליום שנכתוב כתובות בסגנון זה. במיוחד שמדובר על חניכים בשבטי הצופים שהם בגילאים שלנו. זה ממש לא נתפש שחלק מחניכים אלו, נחטפו עם בני משפחה נוספים בעיקר אחים. כל החניכים של שבט אריות גדרות שהכינו את כתובות האש, התרגשו מאד במהלך העשייה ובתוצאה. וכולנו מייחלים שכל החטופים ישוחררו." 

צילום מסך 2023 11 28 142741
עפרי  פילכאבר ממשגב דב בהכנת כתובת האש לקליפ. אלבום השבט 

נושאי תמונות החטופים 

חמשת שמיניסטים משכבת יובל נשאו חמש תמונות של החטופים: גילי חורש משדמה וכפר מרדכי מחזיקה את תמונת גל גולדשטיין. עומרי שטטר מכפר אביב מחזיק את תמונתה של אגם גולדשטיין (17), שאביה נדב וים אחותה הבכורה נרצחו ע"י המחבלים. האם חן והילדים אגם, טל וגל נחטפו לעזה. עפרי פילכאבר ממשגב דב החזיקה את תמונתה של נעם אביגדורי ששוחררה במוצ"ש האחרון; הדר קסלר מכפר אביב מחזיקת תמונת טל גולדשטיין. יותם אורן משדמה החזיק את תמונת עופרי ברודץ.

עפרי פילכאבר (17) דור רביעי במשגב דב, המשפחה ממייסדיי המושב: "תפקידי בשבט הוא מרכזת צעירה. כולנו היינו מאוד גאים, לקחת חלק בסרטון הקליפ בנושא החטופים משבטי הצופים בארץ. יום לפני הצילומים, שלחו לנו הודעה על המשימה. כולנו ישר התגייסו להצלחתה, הבנו את חשיבות צו השעה. השתתפתי  בהכנת כתובת האש, ובסצנה שבה אנחנו עומדים במסדר ומחזיקים את תמונות החטופים, שהייתה סצנה מאוד עצובה וקשה. המסדרים שאנחנו בדרך כלל רגילים, הם הכי שמחים, ופתאום הכל משתנה. לראות את התמונות של הילדים החטופים, ולהבין שאלו ילדים בגיל שלנו. הנמצאים בסיטואציה כל כך שונה ונוראית, זה היה מאוד מדכא.  

"בקליפ החזקתי את התמונה של נעם אביגדורי שהיא חניכת צופים מהוד השרון. לא הכרתי אותה, רק ידעתי שהיא בת 12 וחגגה בת מצווה. והעובדה המצערת שהיא נחטפה מקיבוץ בארי עם אמה שרון, שביקרה בחג בקיבוץ. אך בסופ"ש האחרון נמנתה נעם עם אמה, בין משוחררי הפעימה השנייה. מאוד התרגשתי להחזיק את התמונה שלה ולייצג אותה. ושמחה מאד בשבילה ומשפחתה שהיא חזרה בשלום. בשבילי זה גם היה נורא מוזר, כי נעם היא בגיל של החניכים הקודמים שלי. המחשבה הזאת שהם באותו הגיל ושזה יכול להיות כל אחד מהם היא מזעזעת ועצובה.  ומאחלת לכולם שיחזרו לחיק משפחתם בקרוב ובבריאות." 

WhatsApp Image 2023 11 29 at 10.59.42
נושאי תמונות החטופים. אלבום השבט 

יותם אורן- משדמה בחודש הבא ימלאו לו 18 שנים ."בצופים אני משמש מדריך שכב"ג. במהלך השנים שימשתי כראש צוות, ומדריך של קבוצת חניכים בכיתה ה׳ ובנוסף חניך משולב. משפחתי הגיעה לשדמה לפני כשש שנים, אחרי מגורים בבסיס פלמחים . בשל תפקידו של אבי בחיל האוויר. הרגשתי גאווה ושליחות גדולה בכך שלקחתי חלק בקליפ". אורן משתף שהקליפ היה בשבילו סערת רגשות. "המחשבה שאני מחזיק תמונה של הילדה עופרי ברודץ בת העשר מכפר עזה. שנחטפה עם אמה הגר, ואחיה הצעירים : יובל (8) ואוריה (4.5) . בעקבות עובדה טרגית זו, באות מחשבות רבות. האם הם הופרדו במקום שהם נמצאים? מחשבות מטרידות. עופרי לא רחוקה מהגיל שלי. אך ההבדל שברגעים אלו, שהיא נמצאת בעזה בשבי, זה מצב ממש מצמרר. ונקווה שתשוחרר עם משפחתה בקרוב מאד". עופרי חגגה את יום הולדתה העשירי יום לפני החטיפה, ועדיין לא הספיקה לפתוח את כל המתנות שקיבלה.              

מירון שטטר, ראש השבט: "מהסתכלות על שבטים רבים, אפשר להרגיש שהשבט שלנו בגדרות מיוחד. אצלנו כולם יחד, וזה הופך אותם לחבורה מאד מגובשת. בתוספת הרוח המושבניקית ומקבלים משהו מאד מיוחד."

* מתוך השיר: "אנחנו לא צריכים", מאת שלמה ארצי 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן