יבול שיא
הרפת והחלב
מאיר עוסק במלאכת ההרכבה

הכול מתחיל משתיל: מי שיוצא עם מאיר פרנק לשוטט קצת מעושר בידע רב בבוטניקה

5 דק' קריאה

שיתוף:

הכול מתחיל משתיל: כל מי שיוצא עם מאיר פרנק לשוטט קצת בסביבה או לסיור ארוך בארץ, מעושר בידע רב בבוטניקה * מאיר יודע לזהות צמחים ועצים ולנקוב בשמותיהם העבריים והלטיניים * כל זה תוצאה של לימודים, קריאה מרובה, ניסיון של עשרות שנים, ואהבת הארץ והטבע שבה * "לדעתי הפרחת הארץ היא ציונות," הוא אומר

הכול מתחיל משתיל: מאיר פרנק, חבר מושב עין ורד בגוש תל מונד שבשרון, נולד בגבעתיים. סבו מצד אמו עלה ארצה בשנות ה-20' של המאה העשרים. מצד אביו מאיר הוא דור חמישי בארץ. כאשר מאיר נשאל מתי הגיעה משפחתו לארץ, הוא עונה: "באמצע המאה ה-19, בדיוק בזמן בו התגלה זן השמוטי ביפו, באבו כביר, בפרדס של אנטון איוב" ומיד מקבל השומע שפע של מידע על תפוז זה – איך מפרי באלדי קטן ורב גרעינים נוצרה מוטציה טבעית – והתקבל תפוז אליפטי, ללא גרעינים ונוח לקילוף.

 

מאיר ואופיר פרנק במשתלה
מאיר ואופיר פרנק במשתלה

 

מאיר למד בבית הספר היסודי "גורדון" בגבעתיים, והיה ילד די שובב. אבל כבר אז נמשך אל הטבע והחקלאות. מספר מאיר: "שיעורי החקלאות התקיימו בחלקה ליד בית הספר. בהדרכת המורה שלום גור אריה (שהיה גם צייר) גידלנו צנוניות, עגבניות ועוד ירקות. בט"ו-בשבט שתלנו עצים בסביבות בית הספר וברחבי גבעתיים הצעירה ומאוד אהבתי את שיעורי המולדת. אני זוכר שלמדנו על מקומות בארץ, כמו נחל התנינים, שנראה לי אז רחוק, כמו מעבר להרי החושך. למדנו על אישים: על יהושע חנקין שרכש אדמות וגם ביקרנו בכפר יהושע שהוקם על שמו."

לאחר סיום בית הספר היסודי, בהמלצת מורה לטבע בשם ברוך, החל מאיר ללמוד: "בבית הספר לגננות ושתלנות" בפתח תקווה. הכול מתחיל משתיל, ארבע השנים בבית הספר הקנו לו יסודות חשובים מאוד בתחום זה. הוא מציין לטובה את המורים גיסיה סולקיס המורה לבוטניקה, דוד זיידנברג, שלימד צמחי נוי, פרופ' גינדל שלימד יערנות, מנהלת ביה"ס המיתולוגית רבקה ברייזמן ועוד מורים רבים וטובים. ולאחר ארבע שנות הלימוד היה ברור למאיר שזה יהיה מקצועו בעתיד.

שירות צבאי ירוק

לאחר סיום הלימודים התגייס מאיר לצבא והתנדב לנח"ל. הוא וחבריו לגרעין "שקמה" מקן בורכוב בגבעתיים, שיועדו להשלים את קיבוץ ארז. בתחילה הגיעו חברי הגרעין להכשרה בנחל עוז למשך חצי שנה. מאיר יצא ללמוד בקורס מטעים במדרשה החקלאית של הנח"ל, שהיתה אז במחנה 80 ליד פרדס חנה. לאחר מכן עבר עם חבריו להיאחזות גרופית בערבה, (שהפכה לקיבוץ לאחר ההתאזרחות). בהיאחזות, על גבעה צחיחה כמעט לגמרי, חיו חברי הגרעין הצעירים, יחד עם סגל מפקדים צעירים. מאיר עבד בגן הנוי ואחד הפרויקטים היה שתילת עצי תמר. שנים רבות לאחר מכן יכלו הנוסעים בכביש לאילת לראות את עצי התמר הללו על הגבעה.

 

"אני חש שאני עוסק במלאכת יצירה. העץ מתחיל בזרע, ממנו יוצא נבט והוא מורכב ומטופח במשתלתי, עד שנוצר שתיל מוגמר עבור הפרדס. הגאווה שלי היא לראות פרדס מניב בשפע של פירות איכותיים במקומות שונים בארץ – בעוטף עזה, בעמק החולה, בערבה ובשאר חלקי הארץ"

 

רעיה זיכרונה לברכה במשתלה
רעיה זיכרונה לברכה במשתלה

 

כאן יש לציין את רעיה, חברתו של מאיר ולימים אשתו. רעיה היתה חברת גרעין "בזק", ששירת גם הוא בהיאחזות אבל בצפון. מאיר היה נוסע בכל חופשה באוטובוסים ובטרמפים מקצה הארץ בדרום, מהיאחזות גרופית, אל קצה הארץ בצפון, להיאחזות אלמגור.

המשך השירות הצבאי היה בקיבוץ ארז בדרום, וגם שם תרם מאיר מכישרונו בתחום הנוי. לימים הקים קיבוץ ארז שבעוטף עזה, שותפות עם הקיבוצים אור-הנר וברור-חיל – את "מטעי השקמה", המגדלים פרדסים ומטעי אבוקדו במקצועיות רבה עד קו הגבול. ומאיר מעיד: "עבורי זוהי סגירת מעגל. כמובן שיש לי סנטימנטים אליהם, ואני שמח לספק להם שתילים מן המשתלה שלי."

עם שחרורו מהצבא בשנת 1966, בתקופת המיתון, החל מאיר לעבוד כפועל במשתלת פרחים במושב משמרת. הוא לן בעין ורד אצל דודתו זהבה ז"ל וכל יום היה מדווש לעבודתו באופניים. תוך כדי עבודה זו הוא נבחן  מטעם משרד העבודה וקיבל תעודה של "גנן מוסמך", חתומה ע"י שר העבודה דאז, יגאל אלון ז"ל.

בשנת 1968 מאיר רכש משק בעין ורד ונישא לרעיה. שם נולדו שלושת ילדיהם: רותי, שעובדת עתה בחברת "חלל תקשורת"; ענבל, שעובדת בבית ניהול השקעות ואופיר, הבן ממשיך שעובד עם אביו במשק. רעיה נפטרה לפני כשבע שנים ממחלה. שלושת ילדיהם חיים עם בני משפחותיהם בעין ורד, ליד מאיר ואופיר, כאמור, מנהל יחד עמו את המשתלה. אופיר גם מגדל אננס באופן עצמאי, עם חבר שותף מהמושב.

תולדות המשתלה – הכול מתחיל משתיל

המשתלה בעין ורד הוקמה בשנת 1968. מאיר עבד בה עם רעיה, שנולדה בשדמות דבורה והיתה בתו של שתלן. מאיר מספר ש"רעיה היתה שתלנית מעולה, עם ידים טובות להרכבות עצים וטיפול בשתילים במיומנות ובמהירות." בתחילה היו להם במשתלה מאות זנים של ורדים לנוי, אך מהר מאוד הקימו משתלת הדרים.

במשך השנים התפתחה המשתלה והתרחבה. הם החלו להיעזר בשני פועלים. עתה מאיר מעסיק חמישה פועלים. כל שתיל במשך תהליך ייצורו במשתלה, זוכה ל-20 עד 25 טיפולים. לפיכך יש צורך בימי עבודה רבים מאוד במשתלה. לדברי מאיר: "אין די הקצאות של עובדים. יש לציין שהעובדים התאילנדים רוכשים מיומנות רבה והם מתאימים לעבודה במשתלה, אבל לצערי, זמן השהות שלהם בארץ מוגבל על ידי השלטונות. יש צורך בלפחות שנה, כדי להכשיר פועל חדש ומיומן."

בתקופת השיא של הפרדסנות, בשנות השישים והשבעים של המאה שעברה, היו כ-420 אלף דונם. גידלו בהם מה שנקרא 'זני נפח', בעיקר שמוטי (תפוזי יפו, Jaffa); ולנסיה, קצת טבוריים, קצת אשכוליות. "בשנות השבעים של המאה העשרים," מוסיף מאיר, "היו עשרות משתלות הדרים בארץ, ומשתלות גוש תל מונד נחשבו לאיכותיות ומקצועיות במיוחד. ואכן הן שרדו עד היום."

כיום יש בארץ כ-170 אלף דונם פרדס, שעיקרם זני קליפים ייחודיים, כאשר הבולט ביניהם הוא הזן 'אור'. זן זה פותח במכון וולקני על ידי ד"ר עליזה ורדי ז"ל, שהיתה מומחית בהשבחה ופיתוח זנים ע"י הכלאות והשראת מוטציות. כיום עובדים על פיתוח זנים רבים נוספים, על מנת להתאימם לדרישות השוק – ארומה, מיציות של הפרי, צבע הפרי, קילוף, חוסר זרעים בפרי, עונת קטיף ועוד. מאיר ואופיר מייצרים גם שתילי אבוקדו.

תהליך ייצור השתילים
משתלת ההדרים
משתלת ההדרים

במשתלה של פרנק מכינים שתילים לפי הזמנת הפרדסנים ובהמלצת מדריכי שה"ם. מכינים כנות מזרעים רב-עובריים כגון חושחש, וולקה, C35, טרוייר ועוד. לכנות יש השפעה על טיב פרי, גודלו, ההבכרה, עמידות למחלות ופרמטרים רבים נוספים. לפיה הדרישות בוחרים את הכנה המתאימה לאזור, לטיב הקרקע, לאקלים וכו'. אז מרכיבים את הזן הרצוי בהתאם להמלצות. לדברי מאיר: "המדריכים של שה"ם מעולים. יש היום חילופי דורות ומדריכים חדשים צעירים, בעלי ידע רב, הצטרפו לצוותי ההדרכה."

יש לציין שייצור שתילים ומכירתם דורש רישיון משתלה מסודר מטעם השירותים להגנת הצומח. על משתלת ההדרים לעמוד בקריטריונים, ביניהם בית רשת סגור, מוגן בפני חרקים (רשת 50 מש). חומר הריבוי לצורך הרכבה מתקבל מ"בית הגרעין" הנמצא בגילת בדרום, עליו אחראי ענף ההדרים במועצת הצמחים, בהנהלת טל עמית, שאחראי גם על המכון להדברה ביולוגית בבית דגן. שם מבצעים מחקרים בתחום האנטימולוגיה ומאקלמים חרקים מועילים להדברה ביולוגית, וכן האגף אחראי על הדברת זבוב הפירות.

כל "עין" (ניצן) שמרכיבים מקורו רק בגילת. שם נמצאים עצי אֵם הנקיים מווירוסים ווירואידים. על השתלנים חובה להרכיב חומר מאושר בלבד. עם לקיחת הרכב לצורך הרכבה מתקבל אישור רשמי של הגנת הצומח. השתילים המורכבים גדלים במשתלה במשך כשנתיים, בתוך עציץ נקוב, כדי שהשתיל "יראה" את הקרקע. (הם נפקדים במשתלה לפני טו' באב, 45 ימים לפני ראש השנה), כך השתילים שנמכרים לפרדסנים נחשבים כבני שנתיים לצורך מניין שנות העורלה עם נטיעתם בשטח. יש להתחשב בהלכה גם בנושא שנת השמיטה. למשל, השנה הבאה, שנת תרפ"א, תהיה שנת שמיטה, שנה בה לא ניתן לזרוע ולייצר שתילים, אלא רק לטפל באופן מינימלי בשתילים שנוצרו בשנה הקודמת. לפיכך, כמובן, לא ניתן לשווק שתילים לנטיעה בשנה זו.

הפרחת הארץ היא ציונות

השתילים מן המשתלה של פרנק נטועים בפרדסים ממטולה בצפון ועד יהל בדרום. ומאיר מסיים בנימה אישית: "אני חש שאני עוסק במלאכת יצירה. העץ מתחיל בזרע, ממנו יוצא נבט והוא מורכב ומטופח במשתלתי, עד שנוצר שתיל מוגמר עבור הפרדס. הגאווה שלי היא לראות פרדס מניב בשפע של פירות איכותיים במקומות שונים בארץ – בעוטף עזה, בעמק החולה, בערבה ובשאר חלקי הארץ. זה הסיפוק שלי. אין תחליף לזה. לדעתי הפרחת הארץ היא ציונות."

לחלוט ולנצח את הסרטן – סיפורו של אריה לרנר (79), שתלן ומעצב גינות מכפר אביב

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן