יבול שיא
הרפת והחלב
פאנלים סולארים בחקלאות

סיפורה של חברת סולאר טראקר

4 דק' קריאה

שיתוף:

פיתוח ישראלי העלה בכמה דרגות את תחום האנרגיה הסולארית: מערכת עקיבה חד צירית, מחוברת למנוע ובקר ייחודי, חיישן שמש ייחודי – מסיטה את הפאנלים הסולאריים בטכנולוגיית דאבל גלאס ומגדילה את תפוקת המערכת בעשרות אחוזים ולמעשה מאפשר להציב אותה בכל אתר – בשדות גידול, מעל לולים או רפתות, חממות בלי ליצור הפרעה. חברת סולאר טראקר אשר בשדרות מובילה את המהפכה האנרגטית בישראל

בעולם מבינים כיום כי השימוש בדלקים פוזיליים הולך וקרב אל קיצו וכי השימוש  באנרגיות מתחדשות (שמש, רוח, מים) הוא העתיד.

בישראל שטופת השמש, השימוש בפאנלים סולאריים להפקת חשמל צובר תאוצה. החידושים בתחום רבים – משיפור ניכר בנצילות וביכולת האגירה ועד למערכות העושות שימוש מיטבי באור השמש – ולהן מערכת עקיבה אוטומטית, היודעת לנצל כל טיפת אור – גם ביום מעונן.

במפעל סולאר טראקר בשדרותצילום דני בלר
במפעל סולאר טראקר בשדרות

פגשנו את את אנשי חברת סולאר טראקר, שנוסדה בשנת 2009 על ידי הבעלים, רוני אסייג, תושב אורנית, העושה כל יום את הדרך למפעל אשר בשדרות.

יחד אתו, יוסף אסייג, אחיו, המשמש בתפקיד מנכ"ל ותומר קלימי, סמנכ"ל שיווק. המפעל בשדרות הוא בבחינה גאווה מקומית: כל חלקי המערכת מיוצרים בו בטכנולוגיות חדישות, בחומרים האיכותיים ביותר, על ידי מיכון מדויק וצוות עובדים מיומן.

עצם העובדה שהמערכות מיוצרות בישראל, מאפשר לחברה להתאים באופן מיטבי את החלקים להתקנה.

גידול של כ-40% בנצילות

רוני בא מתחום הטקסטיל: הוא רצה להקים מפעל סריגים בשדרות וקנה בניין בו היה אמור לקום המפעל, אלא שדווקא בשנות ההקמה הכדאיות הכלכלית ירדה וייצור הטקסטיל הועבר למדינות שכנות.

היות והוא כבר היה בעיר וזיהה את הפוטנציאל העצום בתחום האנרגיות המתחדשות, מה שהיה אמור להיות מפעל סריגים, הפך לחברה מובילה בתחום הפאנלים הסולאריים.

"זיהינו את היתרון העצום של מערכת עקיבה על פני מערכת סטטית, צברנו ניסיון רב של למעלה מעשור בייצור, אספקה והתקנה של מערכת שהוכיחה את עצמה," אומר יוסף אסייג.

"ייחודה של המערכת הינו במערכת העקיבה החד-צירית – מוצר ישראלי ייחודי. אב טיפוס של המערכת העקיבה הסולארית נבנה לראשונה בשנת 2011 על גג של מבנה תעשייה בשדרות, בשיתוף עם ד"ר יואל כהן ממשרד האנרגיה.

בעקבות הצלחת האב טיפוס החלה חברת solar tracker לייצר ולשווק מערכות אלו, אשר זוכות לפופולריות עצומה, הן בזכות תוספת התפוקה הגדולה משמעותית ממערכות סטטיות והן בזכות אמינות המערכת העקיבה," מספר רוני.

הנחיות החיישן החכם

מערכת העקיבה למעשה מגדילה את הנצילות בכ-40 אחוזים, בהשוואה למערכת סטטית. מערכת עקיבה חד צירית הינה מערכת בה הפאנלים מתכווננים במהלך היום ממזרח למערב, בהתאם להנחיות החיישן החכם המזהה את מיקום השמש בדיוק רב. מנוע מסובב את הפאנלים על ציר ושומר על היטה קבועה.

פאנלים סולאריים במערכות עקיבה של solar tracker
פאנלים סולאריים במערכות עקיבה של solar tracker

לשם השוואה, במדינת ישראל ממוצע שעות האור השנתי עומד על כ-1,700 שעות. מערכת העקיבה של חברת solar tracker מייצרת כ-2,350 שעות אור בשנה.

עם זאת, התוספת להשקעה במערכת עקיבה לעומת ההשקעה במערכת סטטית היא זניחה לעומת התוספת בהכנסות המערכת לאורך עשרות שנים. במושגים שנתיים, מדובר בתוספת של כ-650 שעות אור לשנה, יותר מכל מערכת סטטית שמתורגמים לרווח של כ-40% יותר.

בימים אלו אתם מתקינים מערכות על גבי חממות. היכן ניתן למקם את המערכת? האם קיימת מגבלת מקום? היא אינה מפריע לשעות האור להם זקוקים הגידולים?

רוני: "המערכת שלנו משתלבת בכל מקום בו יש גג, אך גם היכן שיש גידולי שדה, בתי רשת, חממות, רפתות, דירים או לולים. הטכנולוגיה יודעת להתחשב בצרכי הגידולים, הקונסטרוקציה אינה מטילה צל וניתן לתכנת אותה כך שהצמחים יקבלו את שעות השמש להם זקוקים. ניתן לשלוט במערכת העקיבה לפי הצרכים של הגידול."

הפוטנציאל האנרגטי, פאנלים סולארים לחקלאות הוא אדיר, אך קשיים רגולטוריים מנעו ממנו להתפתח בקצב לו כולם קיוו.

בשנים האחרונות חל שינוי, אחרי שהממשלה הציבה יעדים חדשים לשימוש באנרגיות מתחדשות, פתחה את המכסות ואפשרה לענפים נוספים להיכלל ביצרנים.

יוסף אסייג אומר כי, "במצב אידאלי ניתן יהיה להציב את המערכות במגרשי חניה, מבני ציבור, ניתן יהיה להפעיל את התאורה בכבישים בין-עירוניים על טהרת האנרגיה הסולארית ועוד – אין לזה סוף."

"הייתה התקדמות מאוד גדולה בתחום, במיוחד בשלוש השנים האחרונות: עברנו לשימוש בפאנלים דאבל גלאס, היודעים לקלוט את האור משני עברי הציפוי, אשר משפרים באורח דרמטי את הספק המערכת," מספר יוסף אסייג.


ומה עושים עם החשמל המיוצר?

רוני: "החשמל המיוצר נמכר לחברת החשמל או נאגר. הקמת המערכת הינה במימון בנקאי מלא. אנחנו כחברה מסייעים ללקוח בכל הקשור ברגולציה, מטפלים בכל העניינים מול חברת חשמל, דואגים להתקין ולחבר את המערכת."


המערכת של חברת סולאר טראקר דורשת טיפול ותחזוקה?

"למערכות אין טיפול, מלבד ניקיון רגיל של כל מערכת סולארית. האחריות לפאנלים דאבל גלאס הינה ל-30 שנה," מספר יוסף.


ייצור ישראלי, תעסוקה לתושבי שדרות ושימוש בטכנולוגיות חדישות

המפעל בשדרות ממוקם באיזור התעשייה, ברח' אסמטרדם. בעלי החברה השקיעו בציוד חדיש, המאפשר להם לייצר את כל  חלקי המערכת בהתאמה מלאה לדרישות הלקוח.

פירוש הדבר: הייצור אינו תלוי בגורם זר, מעבר לים, אינו מושפע מקשיי שילוח, מיוצר בישראל תוך התאמה מלאה לתנאי האקלים. מכונות החיתוך והכיפוף מאפשרות לא רק נצילות מלאה של חומרי הגלם, אלא גם דיוק מרבי.

כולם מדברים על תעשייה ישראלית, חברת סולאר טראקר עושה זאת הלכה למעשה, בנגב, בעוטף ישראל, ביידע ייחודי שפותח בישראל, בזכותו המשק האנרגטי קפץ מדרגה.

פאנלים סולארים לחקלאות | צילום: דני בלייר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן