יבול שיא
הרפת והחלב
שקד בן שטרית ברנע

חוות "אוצרות היער" של שקד

9 דק' קריאה

שיתוף:

זה נשמע כמו גידול חלומי – גידול פטריות טריות בחדרים מבוקרי אקלים אבל במציאות מדובר בגידול עתיר השקעות ועיסוק 24/7 בפיקוח וניטור הגידול, כשכל תקלה יכולה להביא להפסד של כמה חודשים!  שקד בן שטרית ברנע נשאבה לגידול הפטריות, תחילה כעזרה לאביה – עד שהתאהבה בחווה לפני כשנה וחצי נהרג אביה, אורי בן שטרית ז"ל, באופן פתאומי בתאונה בחווה שהקים, ומאז אותו אירוע טרגי הפכה שקד הצעירה למנהלת החווה, שמציעה אלטרנטיבה ייחודית לפטריות הטריות בשוק.  היום מוכרת חוות "אוצרות היער" בכל רחבי הארץ בזכות פטריות השיטאקי, הארינג'י והאויסטר האורגניות והאיכותיות שלה.

אנחנו מגיעים לחוות "אוצרות היער" שבמושב בצת, לא רחוק מראש הנקרה, אזור קסום ויפיפה. בפתח החווה ממתינה לנו שקד בן שטרית ברנע (34), המגדלת בחווה פטריות שיטאקי, הארינג'י ויער (אוייסטר-צדף) אורגניות טריות. אנחנו מתחילים סיור בחווה – מגיעים אל חדרי הגידול הסגורים של הפטריות ונכנסים לחדר בו גדלות פטריות השיטאקי.

 

יער אויסטר צדף
יער אויסטר צדף

 

" הגידול פה סטרילי," מסבירה לנו שקד. "הכל פה מנוטר טכנולוגית, לצד הדלת החיצונית בכל כניסה לחדר גידול יש עמדת בקרה, שמראה בדיוק רב את הטמפרטורה בחדר, מידת הלחות ופרמטרים נוספים שהופכים את הגידול לאידיאלי. בחווה אנחנו כל הזמן בקונטרול. אני מקבלת התראות, אם יש תקלות, מה קורה עם החדרים: אין שישי, אין שבת, אין חגים – כל הזמן אנחנו בפיקוח סביב הגידול ומספיק ששעה אחת פתאום איזה מדד לא יעבוד – הכל ישתבש וכל הגידול הלך. קרו לי כבר דברים כאלה וזה נזק של אלפי שקלים שיורדים לטמיון, לפח.

"לגדל פטריות זה גידול מאוד סיזיפי. מאז שלקחתי את החווה תחת אחריותי – אין לי חופשים ולהכשיר עובדים לעבודה בגידול פטריות זה מאתגר מאוד. זה תהליך למידה ארוך, צריך ללמוד דקויות, לשים תשומת לב רבה מאוד לפרטים קטנים. כדי לגדל פטריות אתה צריך להיות כל הזמן בשליטה."

 

את צמודה לחווה כל הזמן או שיש לך אפליקציה?

"יש לי אפליקציה, הכל מדווח לי – אבל וזה אבל גדול – פה אני רואה את הדברים הכי טוב, כי יכול להיות מצב שהאפליקציה מדווחת שהכל תקין ובשטח דברים משתנים. למשל, המד לחות לא יעבוד טוב למרות שהוא מדווח כתקין. בין המד לחות למה שקורה בפועל לפעמים זה שמיים וארץ. אז כל עוד לא נכנסתי וראיתי את הפטריה, קצת הרגשתי אותה, נתתי לה עוד תשומת לב – אז זה לא זה. אי אפשר לעשות את הגידול הזה בשלט רחוק, זה לא עובד.

"אנשים חושבים שלגדל פטריות זה משהו נורא כייף וזה נכון אך עם זאת, זהו גידול שיש תחרות גדולה עם שולי רווח קטנים. אם לא הייתי מתאהבת בגידול סביר להניח שלא הייתי בוחרת בגידול פטריות. נדרשת התעסקות שונה מכל גידול אחר, יותר דומה לגידול בעלי חיים מאשר לצמחים, עלות אחזקה של בתי הגידול בפטריות, הגידול, הקטיף – מאוד יקר."

 

מה אורך מחזור הגידול בפטריות?

"זה משתנה מפטריה לפטריה, נע משבועיים לכמה חודשים, תלוי באיזה פטריה מדובר."

 

אורגני פלוס

אנחנו נכנסים לבית גידול פטריות "מלך היער" (ארינג'י), פטריות שהגזע שלהם עבה וסופג טעמים. בהמשך אנחנו עוברים לחדרי גידול של פטריות שיטאקי, אחת מפטריות המרפא הידועות שיש ולחדר גידול של פטריות היער (אוייסטר- צדף): "חלק מהחשמל בחווה מופק מאנרגיה סולארית, המים עוברים אוסמוזה הפוכה ואנו שומרים על רמה גבוה של סטריליות בחווה, יש תשומת לב לכל פטריה ופטריה עד כדי כך שברגע שהתחלתי לגדל את הפטריות הודעתי שאני לא עושה יותר ילדים" אמרה בחצי חיוך " כי יש לי כל כך הרבה ילדים קטנטנים, עבודה של 24 שעות ביממה."

גידול הפטריות של "אוצרות היער" הוא גידול פטריות יוצא דופן ומיוחד במינו. פעם היינו צורכים רק פטריות משימורים ולפני כ-20 שנה נכנסו לשוק פטריות שמפיניון ופורטבלו טריות. אבל "אוצרות היער" לוקחת את גידול הפטריות הטריות כמה צעדים קדימה – מדובר בחוות פטריות אורגניות טריות ואף יותר מזה. לא רק שהחווה נמצאת בפיקוח של "אגריאור", חברה המוסמכת לאישור גידולים אורגניים, הפטריות נבדקות גם במעבדה של "דרך המעבדה".

 


"אנשים חושבים שלגדל פטריות זה משהו נורא כייף וזה נכון אך עם זאת, זהו גידול שיש תחרות גדולה עם שולי רווח קטנים. אם לא הייתי מתאהבת בגידול סביר להניח שלא הייתי בוחרת בגידול פטריות. נדרשת התעסקות שונה מכל גידול אחר, יותר דומה לגידול בעלי חיים מאשר לצמחים, עלות אחזקה של בתי הגידול בפטריות, הגידול, הקטיף – מאוד יקר"


 

שקד: "גידול אורגני לא נובע רק מהעובדה שאני לא מרססת אלא המצע עצמו שעליו גדלות הפטריות גם אורגני ובפיקוח אורגני," מסבירה שקד. "הפטריות שלנו מתאימות לטבעונים כי אנחנו גם 'Vegan friendly' כלומר, הפטריות שלנו לא עושות ניצול של בתעשיית החי, הפטריות שלנו הן מסוג של מפרקי עצים. המצע עצמו נקי מכימיקלים ואף הוא עובר בדיקות מעבדה.

"למה זה חשוב? הרי זו פטריה. הפטריות סופחות חומרים ולמעשה ממצות את מה שהן גדלות עליו. אז בעצם אם אתה אוכל פטריה שגודלה על מצע שמכיל חומרים מזיקים, אתה מקבל ישירות את כל החומרים האלה ולכן חשוב לנו שהיא תהיה לגמרי אורגנית. לדוגמא אחד מהדברים הידועים בקרב אנשים שמלקטים פטריות בטבע , הוא שלא מלקטים פטריות ליד הכביש – כי כל מה שמגיע מהכביש, החל מהאגזוזים וכל הג'יפה שם – הכל נספג בפטריה ועושה מיצוי ואם אתה אוכל את הפטריות הללו שגדלות לצד הכביש – אתה בעצם אוכל משהו מאוד לא בריא."

 

מצורפות לפטריות

שקד נולדה בשנת 1986 בקיבוץ רביד ולה אחות גדולה, ד"ר עינב (39) ואח צעיר ממנה, תומר (29). במקור, הוריה, אורי ומרים בן שטרית, מירושלים, בני זוג שמאוד האמינו בחקלאות, ציונות. "לאמא ואבא שלי," אומרת שקד, "הייתה תשוקה עזה לגור בצפון. בהתחלה עברו הורי לקיבוץ רביד וכשהקיבוץ פורק הם חזרו לאזור ירושלים. הם חיפשו דירה בישובים ליד ירושלים ובסוף הגיעו למושב טל שחר, שם התגוררנו שנים רבות. לפני כ-13 שנה הם ראו במושב בצת הזדמנות וקנו משק. הם היו כבר לקראת גיל הפנסיה ובהתחלה, כמו רבים באזור, גידלו אבוקדו.

 

שיטאקי פיטריה שקד ברנע
שיטאקי

 

"אחרי כמה שנים, עינב אחותי חזרה מטיול במקסיקו, שם היא ראתה חוות פטריות ואבא שלי החליט שזה רעיון טוב. הוא עשה בדיקת היתכנות כלכלית וראה שזה משהו אפשרי, בנוסף קסם לו הרעיון להביא מוצר טעים, מיוחד ובריא כל-כך תוצרת כחול לבן.  מאוחר יותר, הוא אמר שאם הוא היה יודע שהגידול הזה יהיה משהו שכל כך משנה לך את החיים ואתה חייב להתחייב אליו באופן טוטאלי ולא משהו על הדרך –  הוא לא היה מקים את החווה. צריך להבין שההשקעה הכלכלית בהקמת חוות פטריות מאוד גדולה ומרגע שכבר עשית אותה – אתה כבר לא תחזור אחורה, אבל ככה הוא לא היה עושה את זה…"

מגיל שלוש התגוררה במושב טל שחר שבמטה יהודה. לאחר השחרור מהצבא למדה שקד לתואר ראשון בגיאוגרפיה בבן גוריון, סיימה את התואר ועבדה במשך שנה כמורה למדעים וגיאוגרפיה בביה"ס השחר בטל שחר וביה"ס צפית בכפר מנחם, שני בתי ספר בהם למדה כילדה וכנערה. "אחרי שנה בהוראה הבנתי שאני מאוד אוהבת ללמד באחד על אחד אבל הוראה בכיתה זה משהו שאני פחות מצליחה בו, הרגשתי ששם אני לא מצליחה להביא את עצמי ולא את התלמידים שלי למה שאני רוצה. הלכתי להסבה מקצועית במשרד התעסוקה ולמדתי צורפות ואני צורפת בהכשרתי. נולד לי בן, עיטם ובת לוטם. היום עיטם בן 6 ולוטם בת שלוש. אני נשואה ללי-דור, שעובד בהיי-טק. אבי הסכים שאפתח סטודיו לצורפות במשק, קניתי כבר את כל הציוד וממש נכנסתי לזה."

 

אז מה קרה עם זה?

"יום אחד אבא שלי אמר: 'אנחנו צריכים את העזרה שלך בחווה לשעה' ואני בכלל לא אהבתי את הריח ולא את הטעם של הפטריות וההתעסקות הזאת, וגם לא הבנתי מה הוא עושה שהוא פתח חוות פטריות… חשבתי: 'נגמרו לו החיים, מה הוא חשב לעצמו…' אמרתי: 'טוב, אני באה לעזור לכם לשעה' ומאז 'לשעה' שהייתה לי כיפית – זה הפך להיות גם שעה ביום אחרי זה וביום שלאחר מכן – והתמכרתי. סגרתי את הסטודיו ועברתי לגידול פטריות. זו עבודה מאוד קשה. קטיף בחדר פטריות אורך כמה שעות בהן אתה עושה בדיוק את אותה פעולה מונוטונית. קר בחורף, קר בקיץ, אתה עם מעיל עלייך למרות שהעבודה קשה נהנתי ממנה וחשתי סיפוק. יש המון קסם בלגדל פטריות. עד שלא חווים לא מבינים."

 

זה לא כמו כל עבודה של חקלאי שקוטף ירקות או פירות מעצים?

"בעצים את נמצאת בשמש ויש לך אוויר ונוף. פה את נמצאת בחדר לבן עם תאורה מלאכותית עמוס פטריות מלמטה עד למעלה – זו חווית חקלאות שונה לחלוטין. זה לא להיות בטבע. יש אנשים שסובלים מלעבוד במשרד. פה זה להיות במשרד לח וקר ולרוב רק נשים מסוגלות לעשות את זה, רוב הגברים לא מסוגלים להתמיד בעבודה הזאת. הבאנו לפה כבר כמה פעמים גברים, התנאים האלה באמת קשים להם. לאחר כמה חודשים מהרגע שהצטרפתי לצוות העבודה בחווה גדלו תחומי האחריות שלי. אבא לימד אותי את רזי הגידול, את הניואנסים, הוא הכשיר אותי כי גידול הפטריות באמת דיבר אלי"

 

אני ממשיכה

בסוף יולי 2019 נהרג אורי בן שטרית ז"ל אביה של שקד בתאונת עבודה, בחוות הפטריות שבנה בשנת 2016. "אני עובדת כל יום בחווה ואם לא היה לי איזשהו מיסוך על האירוע לא הייתי מסוגלת להיות כאן," אומרת שקד. כשאני מבקש ממנה לנסות לשחזר את אותו יום נורא, בו אירעה התאונה, היא אומרת: "אף אחד לא היה פה כשזה קרה. פתאום הוא נעלם ליותר מידי זמן ואמא שלי הלכה לחפש אותו כי הוא לא ענה בטלפון. היא פשוט פתחה את אחד החדרים וראתה שהכל הפוך. והבינה שקרה אסון כשחילצו אותו הוא כבר לא היה בחיים."

 

שקד ברנע
שקד ברנע – חוות אוצרות היער

 

התברר כי בעת שאורי בן שטרית היה בחדר נפלו עליו כל המדפים, כנראה בשל כשל בקונסטרוקציה. "זה מוזר כי אבא שלי היה בן אדם מאוד חרדתי, תמיד נזהר מאוד, הוא נהרג בצורה הכי לא אופיינית לדרך בה הוא נהג בחיים. כל מי שהכיר אותו החזיק את הראש ואמר: 'איך אורי נהרג בכזה דבר' זה פשוט לא היה הגיוני. זה עדיין לא נתפש וזה לא קרה כתוצאה מחסכנות, את הכל הוא עשה בצורה הכי מקצועית, זה מכתוב, אין דרך אחרת. זה היה היום שלו."

 

אמרת שלא היה לך זמן לשבת עליו שבעה, בגלל האינטנסיביות של החווה…

"נכון. אמרתי לאחי, אתה תשב שבעה השבוע ואני אשב בשבוע הבא אבל גם שבוע אחרי לא ישבתי. בכלל לקח לי המון זמן לעכל את מה שקרה. קודם כל, זה היה לאבד את הבוס שלי ואחר כך את אבא שלי. מאותו הרגע לקחתי את הפיקוד. למזלי, כבר היה לי ידע לא מבוטל, לא נכנסתי למשהו לא ידוע, ידעתי למה אני נכנסת ומה  נדרש ממני. לא ידעתי, אם אני רוצה לשלם את המחיר אבל אחרי שנה וחצי אני פה אז כנראה אני ממשיכה.

"אחרי ההלוויה נכנסתי לעבודה לא פוסקת בחווה. אין פה רגע דל! ברגע שאבא נהרג אירעו כאן מלא תקלות שמעולם לא קרו בחווה – הלכו מכשירים, נהרסו דברים, מה לא היה? זה היה ברמה בלתי נתפשת. זו הייתה הכוונה מלמעלה, שאני צריכה ללמוד מהר לתפעל את החווה על כל המשתמע מכך, גידול, שיווק, ניהול משברים , תקלות ועוד. איבדתי את אבא שלי, ונדרשתי ללמוד מהר.

 


"יש התעוררות מסוימת בשוק אבל היא קטנה ואנשים עדיין מעדיפים לרכוש פורטבלו ושמפיניון. לרוב האנשים לא יודעים מה לעשות עם השיטאקי, הארינג'י -מלך היער והאויסטר. יש לנו פייסבוק ואינסטגרם פעילים, אני עושה מלא עבודה כדי שאנשים יבינו מה עושים עם הפטריות שאנחנו מגדלים"


 

"אני כן מאמינה שקיבלתי הכוונה מלמעלה בלדעת איך לטפל בהמון המון דברים! אבא תמיד אמר לי שלא אתחרט על מה שלמדתי, כי כל ידע שלמדתי ישמש אותי. ובאמת, היום דברים שלמדתי בגיאוגרפיה משמשים אותי כדי להבין את כל מה שקורה בחווה, פתאום הכל מתחבר. למדתי מהצורפות לעבוד עם כלים, לעשות הלחמות – כך שכל הדברים שלמדתי משמשים אותי היום. בהתחלה קראתי על כל דבר לאיש מקצוע. למזלי אנשים טובים לימדו אותי, בשנה האחרונה ממש החזיקו לי את הידיים והסבירו בסבלנות ועדיין עומדים מאחורי ובודקים שאני הולכת בתלם והכל בסדר. מלדעת לתקן תקלות, דרך שיווק ועד ללכת ולנהל משא ומתן עם לקוחות חדשים – הכל! יש לי מזל גדול שהמשפחה שלי מאוד תומכת בעלי, אמא שלי, אחותי, אחי והגיסים שלי נותנים לי המון כוח להמשיך עם החווה להתפתח ולגדול. המשק כולו הוא עסק משפחתי בבעלות של אמא שלי, מרים, תומר אחראי על ענף האבוקדו ונותן יד חוות הפטריות כשצריך.

"בנוסף יש צוות עובדים בחווה המורכב בעיקר מנשים, שקוטפות ועושות את העבודה השוטפת, אבל בכל הקשור ללקוחות, לגידול עצמו, לתקלות, לפתרונות, הבאת פטריות חדשות, הזמנות, הנהלת חשבונות, בלוגים, דיגיטל – 90% זה עליי. יש לי מספיק נפח של עבודה בחווה ואני גם אם לשני ילדים. בתקופה של הקורונה זה היה מאתגר מאוד. בגלל שבעלי עובד מהבוקר עד הערב אימי עזרה לי רבות , המון לג'נגל בין החווה לבית."

 

מה קורה בשוק הפטריות, הוא צומח?

"יש התעוררות מסוימת בשוק אבל היא קטנה ואנשים עדיין מעדיפים לרכוש פורטבלו ושמפיניון. לרוב האנשים לא יודעים מה לעשות עם השיטאקי, הארינג'י -מלך היער והאויסטר. יש לנו פייסבוק ואינסטגרם פעילים, אני עושה מלא עבודה כדי שאנשים יבינו מה עושים עם הפטריות שאנחנו מגדלים. יש אנשים שקוצצים לפטריות את הרגל ומשתמשים רק בראש הפטריה והארינג'י (מלך היער), זאת פטריה שכולה רגל, אז מה הם אמורים לעשות עם זה? הרגל העבה והיא מאוד סיבית ובעצם היא מחקה ממש מרקם של בשר. לצמחונים וטבעונים זה ממש עונה על הצורך ב'ביס' הזה.

 

ארינגי מלך היער
ארינגי מלך היער – חוות אוצרות היער

 

"הארינג'י מכילה גם חלבון ברמה יפה, מינרלים וויטמינים, מזון שהוא ממש 'סופר פוד'. לכל הפטריות שאנחנו מגדלים יש פן רפואי. לי זה עושה משהו טוב בלב כשאני יודעת שאני מגדלת משהו שהוא גם טעים, גם איכותי וגם בריא. יש לי לקוח שמגיע לפה באופן קבוע לקנות פטריות שיטאקי. הוא היה אנמי ורק הוסיף שיטאקי לתפריט הרגיל שלו ואחרי מספר חודשים – אין יותר אנמיה, זה מדהים."

 

איך הסתדרת בקורונה?

"לא יודעת אם שמת לב אבל יש לנו שני חדרים סגורים וחדר אחד חצי סגור. הורדנו נפחים בגידול. בסגר הראשון אנשים הפסיקו לקנות פטריות כי הם לא ידעו לכמה זמן הם נסגרים. אנשים הלכו לקנות שימורים, סוכר, קמח ולפטריות אין חיי מדף ארוכים. העדיפו לקנות מצרכים בסיסיים ובטח לא מוצרי פרימיום. בכלל, אנשים רבים פוטרו או הוצאו לחל"ת והם לחוצים בכסף ומתמקדים במוצרי בסיס. יש לי לקוחות שאמרו לי: 'הפסקנו לקנות אורגני בגלל המצב הכלכלי' ואנחנו חווה אורגנית, הפטריות שלנו נמכרות בעיקר במקומות אורגניים בשופרסל-גרין, בניצת הדובדבן, בבתי טבע וחנויות אורגניות רגילות ואנחנו נמכרים גם ביינות ביתן, במגה תחת המותג של יגור. אז אני נמצאת בהמון מקומות אבל בכמויות קטנות, זה ממש נישה. בנוסף, בזמן הסגר הם הקטינו היקפים ברמות כואבות. אני יכולה להגיד שלעומת שנה שעברה, המכירות ירדו ביותר מחצי. כל פעם שאנחנו משתחררים מסגר זה קצת עולה אבל עדיין לא חזרנו להיקפים של שנה שעברה.

"כפי שאמרתי, אנשים לא ממש מכירים ומבינים את השונות בין הפטריות השונות, הפטריות האלו נותנות חוויה קולינרית אחרת לגמרי. לעשות שניצל מפטריות יער למשל זה אחד הדברים הכי מדהימים שיש. שוארמת פטריות יער למשל, מאוד פשוטה להכנה: בצל, תבלין שוארמה והפטריות ואתה מקבל מנה שלא נופלת מהמנה הבשרית. גם מחקה את המרקם וגם טעם נהדר והעיקר מזון בריא."

משיב האלונים לטבע – לכתבה המלאה

תגובה אחת

  1. אני מעוניין להגיע אליכם אולי אף בשבוע הבא בעקבות כתבה באחד העיתונים ואף נכנסתי לאתר שלכם בכדי לדעת האם ניתן לבוא לביקור, לשמוע על הפטריות שלכם ואף לרכוש וכמו כן דרכים לשמירת הפטריות שארכוש למשך תקופה כמובן לא ארוכה מדי, כי אחת האהבות שלי זה פטריות .
    הטלפון של הוא 050-7106331.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן