יבול שיא
הרפת והחלב
בן ברק

ח"כ רם בן ברק: ראיון עם איש של א"י היפה

5 דק' קריאה

שיתוף:

ח"כ רם בן ברק (יש עתיד), חבר מושב נהלל ומי ששימש בעבר כמשנה לראש המוסד וכמנכ"ל המשרד לענייני מודיעין והמשרד לנושאים אסטרטגיים. לדברי בן ברק, האיום האמיתי על קיומה של מדינת ישראל הוא אינו בטחוני, אלא "הקרע בינינו, הקרעים והשסעים בין אזרחי ישראל". ראיון עם איש של א"י היפה והטובה

רם בן ברק, דור שלישי לתושבי נהלל, מהווה מודל לרבים מההתיישבות העובדת, מודל שנבנה מהיסטוריה ענפה של יישוב הארץ בעבודת אדמה קשה ונחושה, לצד ערכים של אהבת האדם והארץ והגשמת החזון הציוני – ערכים שמאפיינים את אנשי ההתיישבות העובדת.

רן בן ברק במושב רוכב על סוס
רן בן ברק במושב רוכב על סוס

בן ברק (62), מכהן היום כחבר כנסת מטעם מפלגת יש עתיד. רם השתחרר מהשירות הצבאי בדרגת סרן לאחר שירות בסיירת מטכ״ל. בעבר היה איש מערכת הביטחון, כיהן כמשנה לראש המוסד וכמנכ"ל המשרד לענייני מודיעין והמשרד לנושאים אסטרטגיים. כמו כן, שימש בן ברק כנשיא חברת הייעוץ "פורטיפיי סולושינס" ויועץ לדירקטוריון בחברת "שיבומי". מרבית האנשים מכנים אותו "רמי", אך אין ספק שרם הוא שם שמשקף אותו בצורה הטובה ביותר – כשמו כן הוא, נישא לגובה.

תחילה רם מספר על תקופת הילדות שלו בנהלל: "חונכתי בצורה פטריוטית. אבי, כאשר שירת בצבא, לא בחר בקריירה צבאית והחליט שלא להמשיך לקורס קצינים, בשל הצורך לחזור לעבוד במשק. אבל אולי בגלל תחושת הפספוס שלו, שהוא לא המשיך לקורס קצינים, הוא דווקא עודד אותי להתגייס ולהמשיך לקורס קצינים. רצון זה שלו נפל על אוזניים קשובות, שכבר ממילא היה בי הרצון להתקדם לקורס קצינים וכך היה."

המשפחה והשכול

"להוריי, מנחם ופנינה," מספר בן ברק, "נולדו ארבעה ילדים; זוהר, גילה, אני ואיילת. זוהר, אחי הבכור, נהרג במלחמת יום כיפור, בקרב על החרמון – ומאותו הרגע משפחתנו הפכה למשפחה שכולה. האובדן של זוהר שינה את הרצון של הוריי, שבתחילה היה שאתגייס לקרבי ואהיה קצין, ולחתום על כך שאתגייס לסיירת מטכ"ל. "הורי התנגדו שאלך לקרבי וחששו לאבד עוד בן. באותה תקופה, עזר ויצמן, שהיה חבר טוב של המשפחה, הציע כי אשרת כפקח טיסה – כמובן שהתנגדתי לרעיון. בנוסף, עמיצור, שהיה חבר טוב של זוהר אחי זכרונו לברכה ומי שלימים הפך להיות גיסי – הציע לי לשקול גיוס לסיירת מטכ"ל. עמיצור גם הרגיע את הוריי שזה פחות מסוכן.

"היום אני יודע להעיד שחיילים המשרתים ביחידות רגליים, שריון ותותחנים ומוצבים בגבולות, מגיעה להם הערכה רבה יותר מאשר חייל כמוני ששירת בסיירת מטכ"ל. אני לא מזלזל במבצעים החשובים של סיירת מטכ"ל, אבל ללא כל צל של ספק – השירות של חיילי חי"ר הוא קשה הרבה יותר, כמי שמוצבים על הגבולות, במחסומים ובאזורי חיכוך יום יומי. "לצערי הרב משפחתי היא בעלת היסטוריה של השכול. אימי, פנינה, שכלה את אחיה הבכור במלחמת השחרור. יפה, אחותה של אימי שכלה את בנה שאול במלחמת ששת הימים והוריי שכלו את זוהר, בנם בכורם. אמא שלי, לאחר תקופת האבל, קיבלה החלטה כי מכיוון שהיא מכירה את השכול ואת תחושת העצב, היא בחרה לנתב את הכאב לכיוון השני, שלמרות הקושי שאופף אותנו, אנו נחזיר את השמחה לביתנו, וכך גם היה.


"אני מאמין שאנחנו חייבים לייצר כאן מציאות בה כל האזרחים מרגישים שווים. איני מוצא סתירה בין כך שמדינת ישראל הינה מדינת הלאום של העם היהודי, ובנוסף היא מדינה דמוקרטית ושוויונית כלפי כל אזרחיה"


"בבית שלנו הייתה אווירה חמה ומשפחתית, דלת פתוחה לכל בני המשפחה ולחברים. דלת הביתה תמיד הייתה פתוחה ובזכות החוסן והחוזק של אימי כולנו בחרנו בחיים. "בעיניים של אבי כל אחד מאיתנו היה המושלם ביותר, וכך הוא גם גרם לנו להרגיש. החינוך שקיבלנו מהורינו הקנה לנו את כלים להתמודדות עם סיטואציות שונות. הם חינכו אותנו בסבלנות, הבנה וקבלה וכי אין דבר העומד בפני הרצון."

מדינה דמוקרטית ושוויונית

משפחת בן ברק ידועה בזכות הקשרים הרחבים והמשפחתיות החזקה שאופפת אותה. גם כיום, רם מספר כי הקשר בינו לבין המשפחה המורחבת שלו הוא קשר חזק ואמיץ וכי הם שומרים על קשר רצוף. את רם בן ברק תוכלו לפגוש בנהלל ותמיד יהיה עם חיוך רחב על פניו, עם נכונות לעזור לכולם ולהיות פתוח ולבבי לכל אחד.

על שירותו הצבאי בסיירת מטכ"ל מספר רם, כי הרגיש כי עצם ההליכה לקורס קצינים והחזרה לסיירת, היא קיום רצונו של אביו אשר תמך בו לכל אורך הדרך. לאחר שחרורו מצה"ל קיבל פנייה מהמוסד להצטרף ונענה בחיוב. רם נשוי לאיילת, רופאה אונקולוגית לילדים, ואבא לשלושה ילדים: תום, שירה וטל.

רם: "לאורך כל השנים, הזוגיות שלי ושל איילת והחיים המשותפים שלנו התבססו על שוויון, הן בגידול הילדים והן בפיתוח הקריירות שלנו. התשתית שלנו היא החברות בינינו, התמיכה של האחד בשנייה והקשבה לצרכים של השני."

למה נכנסת לפוליטיקה?

"לאחר מספר שנים במגזר הפרטי הרגשתי שאני רוצה לקחת חלק במערכת הפוליטית. היכולת לשנות דברים למען עתיד טוב יותר לילדינו בער בי וכך גם היום.

"לפני כמה שנים, אבי גבאי, מי שהיה יו"ר מפלגת העבודה, פנה אליי והציע לי להצטרף. באותה תקופה מפלגת העבודה התאפיינה בהמון קונפליקטים פנימיים, ומנגד ראיתי את הפעילות של מפלגת 'יש עתיד', מפלגה שאינה מייצגת סקטור מסוים אלא אנשים כמוני. מפלגת 'יש עתיד' מייצגת בצורה הטובה ביותר את תפיסת עולמי – ואת הרצון שאזרחי ישראל יחיו יחדיו בהרמוניה ובשיתוף פעולה. היא מייצגת נאמנה את האינטרסים והצרכים של מעמד הביניים בישראל ומאמינה בכך, שיש לקיים שוויון בין כלל אזרחי מדינת ישראל.

"שירתי במוסד 37 שנה ולאחר מכן, כיהנתי כמנכ״ל המשרד למודיעין ועניינים אסטרטגים – אני מכיר לעומק את כל הבעיות הביטחוניות שישראל נאלצת להתמודד איתן, ועדיין אני מאמין שהאיום הגדול ביותר שלנו הוא לא ביטחוני, אבל הקרע בינינו, הקרעים והשסעים בין אזרחי ישראל. האיום אינו מבחוץ אלא מבפנים.

"אני מאמין שאנחנו חייבים לייצר כאן מציאות בה כל האזרחים מרגישים שווים. איני מוצא סתירה בין כך שמדינת ישראל הינה מדינת הלאום של העם היהודי, ובנוסף היא מדינה דמוקרטית ושוויונית כלפי כל אזרחיה.

"כיום בכנסת אני בוחר להוביל שני דגלים שגם הניעו אותי להיכנס לפוליטיקה. הראשון, שוויון זכויות מלא ושילוב האזרחים הערבים בתעסוקה, בחינוך וייצוג בממשלה.

"אני מאמין מאוד בהקמת עיר מעורבת של יהודית וערבים, בלמידה במערכת החינוך של ערבים ויהודים יחדיו וקיום פעילות משותפות.

"הדגל השני שלי, הוא פיתוח ההתיישבות הכפרית ודאגה לציבור החקלאים במדינת ישראל. בתור חקלאי שהוא נכד של חקלאי ובן של חקלאי, אני רואה חשיבות עליונה בפיתוח החקלאות הישראלית אשר מהווה ביטחון תזונתי לישראל וענף כלכלי חשוב מאוד במשק. לצערי, חקלאים רבים נפגעים בפעולות הממשלה והתוצאה היא שהילדים שלנו פשוט לא מעוניינים להמשיך ולעבוד בעסק המשפחתי. זה מדאיג אותי ואני פועל רבות בכנסת לוודא שיש שמירה על זכויותיהם ושיפור התנאים שהמדינה מעניקה להם."

חבר כנסת רם בן ברק
חבר כנסת רם בן ברק
מה אתה חושב על ממשלת נתניהו גנץ?

"לבנימין נתניהו יש טקטיקה ברורה – הפחדה. הוא מוצא אויב ומשסה בו. זו דרך שמנוגדת לחלוטין מתפיסת עולמי, אני מאמין כי בשיח והכרות יוצרים קרבה, חיים משותפים וכך מצליחים להיטיב עם כולם. "ההחלטה של בני גנץ לחבור לממשלת נתניהו החמישית היא טעות גדולה. ביבי רצה להוכיח שגנץ אינו שונה ממנו והוא גם הצליח. הוא קיבל את הלגיטימציה של כחול לבן לראש ממשלה שמכהן תחת שלושה כתבי אישום – וזה דבר שאינו נתפס.

"לא רק זה שזה מנוגד לכל מה שנלחמנו עבורו בשלושת מערכות הבחירות האחרונות, כחול לבן גם מאפשרת לנתניהו לכהן אחרי שיורשע, אם יורשע ואני מאחל לו כמובן שיצא זכאי. בני גנץ נפל למלכודת לצערי וההשלכה היא החמורה ביותר; בני גנץ בהצטרפותו מקבל את הסטנדרטים של ביבי ומאפשר שחיתות שלטונית שאין כמותה. השתיקה שלו ושל מפלגתו אל מול ההסתה הבלתי פוסקת של נתניהו כלפי רשויות החוק, היועמ"ש, המשטרה והתקשורת היא מסוכנת."

אחד הסעיפים עליו הוקמה הממשלה הוא הסיפוח.

"סיפוח חד צדדי הוא מסוכן לישראל. אני מקווה מאוד שכחול לבן לא יאפשרו שדבר כזה יקרה ולא יסכנו את ישראל. הסכם, כפי שיש היום, יוביל להתפרעויות רבות, סכסוך עם המדינות שסובבות אותנו ועלויות כלכליות מופרזות."

מסר לסיום?

"אני אופטימי. בסופו של דבר, העם שלנו הוא פיכח, שיעשה את השינוי. כרגע, לצערי, טקטיקת השיסוי של ביבי עובדת, אבל יבוא הרגע וזה יחזור אליו כמו בומרנג. אני מאמין שכאשר זה יגיע, רוח של דיאלוג, שוויון ושיתוף פעולה תשרור על אזרחי מדינת ישראל."

רם בן ברק, גבר שהוא כבר סבא ונראה כמו נער, משקף את כל מערכת הערכים עליה גדלנו; אהבת הארץ, משפחתיות, שוויון והכלה וכבוד כלפי כולם.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בעונה זו של השנה מגדלים רבים נתקלים במחלת הפרצית בעדרים. על מנת לעשות קצת סדר בנושא, אכתוב הסבר פשוט שישפוך קצת אור על המחלה יוסי לאפר – יועץ מקצועי בין-לאומי. josephlepar@gmail.com הפרצית היא מחלת
3 דק' קריאה
עברה שנה וחצי מאז האדומות הגיעו מטקסס *תמונה ראשית: פרה שנרצעה פסולה מלכתחילה – תמונות מאתר כיפה לא להאמין, אבל בהודעת החמאס על הסיבות לפתיחת המלחמה עלה הטיעון, שבמיקום סודי ביהודה ושומרון, נמצאת קבוצה
7 דק' קריאה
חדשות מן העבר, חלק א גזע בקר לייצור חלב בחוברת של יוסף קריגר, אחד ממייסדי רמתיים, בשם "מזכרונותיו של ציוני", מופיעים פרטים מעניינים על יבוא בקר מהולנד, בראשית שנות ה-20 של המאה שעברה. יוסף
5 דק' קריאה
מדוע מחירי הבשר בעלייה ומחיר פרה ועגלה עלה מאוד? איך משפיעה המלחמה על הקורה בענף הבשר ועוד נושאים, שצוות בני בקר במפעלי העמק, מתמודד איתם בכל יום ביקור במכרז הבקר השבועי… מה תפקיד הארגון
5 דק' קריאה
עם קמינסקי בהובלת חלב בגולן מחלבת הגולן התחילה לעבוד מחדש בחודש מאי 23 תחת חברת זן לכול.  תחילה קיבלה חלב מתנובה ובתחילת השנה, יצאה לדרך עצמאית וקיימה מכרז לקליטת חלב ישירה והובלה למחלבה. במכרז
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן