יבול שיא
הרפת והחלב
שוק מחנה יהודה צילום עמוס דה וינטר

ירידה משמעותית בצריכת פירות וירקות במשקי הבית

2 דק' קריאה

שיתוף:

כך נחשף היום בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת שעסקה בדו"ח מבקר המדינה על פעולות הממשלה לעידוד התחרות בשוק הפירות והירקות ולצמצום פערי התיווך * מזכ"ל התאחדות החקלאים: "אין לי ספק שזה קשור לעליית המחירים"

ירידה משמעותית בצריכת פירות וירקות במשקי הבית: מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן השתתף היום (23.6.2020) בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת שעסקה בדו"ח מבקר המדינה על פעולות הממשלה לעידוד התחרות בשוק הפירות והירקות ולצמצום פערי התיווך.

במהלך הדיון הדגיש וילן כי אחת הסיבות לפער בין התמורה לחקלאי למחיר הצרכן היא גרירת הרגליים בהקמת שוק סיטונאי שיהווה מקור ל-30% מהתוצרת הישראלית ויוכל להגביר את התחרות.

"כמה קשה למצוא 200 דונם במרכז הארץ ולהקים שוק סיטונאי שישרת את כל הצרכנים בארץ?  אמר וילן. "זה אינטרס של המדינה. ההחלטה על הקמתו עברה כבר ב-2001 ועדיין לא יצאה לפועל. זו גרירת רגליים. אם אתם רוצים להשפיע על הורדת מחירים תזרזו תהליכים. השוק היה יכול להיות מוקם כבר מזמן. זה יהווה תחרות משמעותית לרשתות וייצר שקיפות מחירים."

ירידה משמעותית בצריכת פירות וירקות במשקי הבית

במהלך הדיון חשף וילן נתונים ממחקר של התאחדות חקלאי ישראל שמראים ירידה משמעותית בשנים האחרונות בצריכה של פירות וירקות על ידי משקי הבית.

בשנת 2002 הגיעה הצריכה של ירקות לנפש (כולל יבוא) ל-206 ק"ג ובשנת 2018 הגיעה ל-136 ק"ג. גם בפירות קיימת ירידה, (אמנם פחות תלולה מזו של הירקות אבל בהחלט ירידה), כאשר ב-2004 הגיעה הצריכה לנפש (כולל יבוא) ל-92 ק"ג  כאשר ב-2018 רק 73 ק"ג.

"אין לי ספק שזה קשור לעליית המחירים." אמר וילן. "אלו נתונים מדאיגים מאוד שחייבים להתייחס אליהם בכובד ראש ולפעול לצמצום פערי התיווך."

וילן הציג פתרונות נוספים שיכולים לסייע בהקטנת פערי התיווך כגון חוק סימון ארץ מקור שיכול לסייע לצרכן לדעת מאיפה הירקות והפירות מגיעים ונמצא על שולחנה של הכנסת. החוק הצרפתי שמסמן בסופר ליד הסחורה את המחיר שקיבל החקלאי ויכול למנוע מחירים מופקעים.

וילן: "יש המון פעולות שהממשלה יכולה לעשות כדי לייצר מנגנון הוגן לחקלאי ולצרכן. רק צריך לרצות לעשות אותן ולהפסיק לגרור רגליים."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן