יבול שיא
הרפת והחלב
לפיד

"יש עתיד מחויבת להורדת יוקר המחיה וגם לשמירה על החקלאות"

6 דק' קריאה

שיתוף:

אומר ראש הממשלה, יאיר לפיד, בראיון מיוחד ל"קו למושב" * על ההבדל בינו לנתניהו אומר לפיד: "אין לי תיקים פליליים על הראש, אין לי בית משפט שאני צריך להתייצב בו, ואין לי פחד מלהיכנס לכלא" וגם: "אני חושב שהלקח העיקרי שצריך להפיק מהאירוע הזה (דרך סיומה של ממשלת השינוי) הוא שראש הממשלה צריך להיות גם יו"ר המפלגה הגדולה בקואליציה"

רק עשור חלף מאז החליט יאיר לפיד להיכנס לפוליטיקה לאחר קריירה מטאורית כסופר וכאיש תקשורת. אבל לפיד, המכהן היום כראש ממשלת ישראל, כבר לא אותו פוליטיקאי "ירוק" של 2012 אלא מדינאי העומד בראש מפלגת "יש עתיד" עם ניסיון פרלמנטרי עשיר, כהונה כשר האוצר וכמובן כראש ממשלה. לקראת הבחירות ערכנו עמו ראיון גלוי, שבו הוא מגלה מה באמת מניע אותו ואף חושף מדוע הזיל דמעה כאשר עבר חוק זכויות הרווחה לאנשים עם מוגבלויות בכנסת. 

בנאום שנשאת באומות המאוחדות דיברת על הצורך בפתרון של שתי מדינות הצהרה אופטימית בהתחשב במצב הפוליטי הקשה בגדה ובעובדה שלפחות חצי מאזרחי ישראל לא מאמינים באפשרות כזאת. האם זו הייתה הצהרה שמטרתה הייתה לנסות להרגיע את השטח בגדה, או שמא פניה למצביעי השמאל והמרכז? 

"באו"ם דיברתי על חזון ועל תקווה. אמרתי שמדינת ישראל היא מדינה חזקה שמעוניינת בשלום ומושיטה יד לשלום, אבל לא נוותר במילימטר על הביטחון שלנו. אם נתעלם מהבעיות שלנו הן לא ייעלמו. הבעייה הפלסטינית שם, ואני לא רוצה להשאיר אותה לילדים שלנו.  

"כדי לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, אנחנו צריכים לראות כפתרון ארוך טווח את ההיפרדות מהפלסטינים. זה אינטרס ישראלי וציוני, וגם אם הוא כרגע לא ניתן ליישום אנחנו לא יכולים לוותר עליו. לא מדאגה לפלסטינים אני רוצה היפרדות, אלא כדי לשמר את חזון הציונות כי האופציה השניה היא מדינה דו לאומית שמסכנת את מדינת ישראל כמדינתו של הלאום היהודי ואת החזון הציוני. כל אלה דברים שהעולם צריך לדעת ושהציבור בישראל צריך לדעת." 

במהלך השנים ראינו שהפלשתינאים "לא החמיצו הזדמנות להחמיץ הזדמנות" הם שללו את ההצעות הנדיבות שקיבלו מאהוד ברק ואהוד אולמרט, ב"מתווה קרי" מנתניהו וממי לא. עם זאת, סיפוח הגדה והפיכה למדינה דולאומית לא באה בחשבון – ומנגד התנתקות עלולה להביא אותנו למצב שבו אנו נמצאים מול רצועת עזה. המילה "הידברות" כבר יצאה מזמן מהלכסיקון של הפוליטיקאים הישראלים. אתה באמת מאמין שיש מוצא מהיר לסכסוך הישראלי-פלשתיני? 

"לא, אין מוצא מהיר. המצב מורכב וסבוך ונדרשים זמן ואורך רוח, אבל הפתרון שאני מאמין בו הוא הפתרון האזורי שמבוסס על מערכת יחסים כוללת עם מדינות האזור ועל בסיס כלכלי לפתרון והודות להסכמי אברהם, אנחנו כבר יכולים לפעול בכיוון זה. ההידברות תגיע אחר כך." 

אתה מודאג מההתפתחויות האחרונות במלחמת אוקראינה רוסיה? הגיוס ההמוני ברוסיה, סיפוח המחוזות הבדלניים ב"משאלי עם" ודליפות הגז, ככל הנראה מפיצוצים, בים הבלטי. על הדרך נבחרה באיטליה ראשת מפלגה ימנית קיצונית. הדברים האלה מדאיגים אותך או שהשפעתם על מדינת ישראל זניחה בעיניך? 

"אי אפשר להתעלם ממה שקורה בעולם, בסופו של דבר הכל משפיע וניכרת מגמה מדאיגה של לאומנות והקצנה. עם זאת, מדינת ישראל חזקה, יחסי החוץ שלנו טובים ואנחנו עובדים כל הזמן על חיזוק הקשרים עם ארה"ב ומדינות אירופה ועל שיפור יחסים עם מדינות אחרות. 

"לגבי רוסיה, אחזור על מה שכבר אמרתי בלא מעט הזדמנויות: ישראל תומכת בריבונותה ובשלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה ולא נכיר בסיפוח ארבעת המחוזות בידי רוסיה." 

נעבור לפוליטיקה. אנחנו נכנסים למערכת בחירות חמישית בארבע השנים האחרונות והציבור כבר אדיש ויחד עם זאת ממשיך להתבצר בשתי המחנות "רק לא ביבי" ו"רק ביבי". איך יוצאים מהמעגל או מהפלונטר שנקלענו אליו? כי נראה שבמקום להתאחד גם הימין וגם השמאל מקצינים את עמדותיהם.  

"מה שמדינת ישראל צריכה זו יציבות וממשלה אחראית, ביצועיסטית שפועלת למען האזרחים. רובם המוחלט של אזרחי המדינה רוצים לחיות פה בביטחון ובשלווה, להתפרנס, לגדל ילדים, לבלות עם המשפחה. הסחרור הפוליטי שבו אנחנו נמצאים לא טוב לאף אחד והוא זה שמחריף את ההקצנה, את הקיטוב ואת השסעים בעם. בשנה האחרונה הייתה פה מממשלה טובה לישראל. התחלנו לטפל בכל מה שחשוב והוזנח פה במשך כמעט עשור וחצי – מיוקר המחייה והפנסיה לאזרחים ותיקים, דרך המאבק בפשיעה ועד להסכם הימי עם לבנון. ההזנחה הייתה חמורה. זו הזנחה פושעת, אין דרך אחרת לתאר את זה. כן, צריך שתהיה פה ממשלה יציבה, ממשלה שעוסקת במה שטוב לאזרחים ולא במצבו המשפטי של אדם אחד. מגיע לאזרחיות ואזרחי ישראל ממשלה שדואגת להם, שאכפת לה כדי שנוכל לחזור להתמקד בעיקר ולחזור ולמצוא את המכנה המשותף שהוא הרבה יותר רחב ממה שלפעמים נדמה לנו."

יאיר לפיד
יאיר לפיד – "חקלאות היא הביטחון שלנו". צילום: אלעד גוטמן

מאז שנפתלי בנט פרש מהפוליטיקה אתה עומד בראש ממשלת המעבר, תפקיד מאוד תובעני לעצמו ובמקביל אתה צריך לדאוג לקמפיין הבחירות של "יש עתיד". הממשלה התפרקה דווקא ובעיקר בשל עריקות ממפלגתו של בנט. חשבת ש"ממשלת השינוי" תחזיק מעמד יותר זמן או שציפית להתפרקות כזאת.  

"כמובן שרציתי שממשלת השינוי תחזיק מעמד יותר זמן. למרות המורכבות הרבה, כולם ראו שזו הייתה ממשלה טובה. זו גם הייתה ממשלה שעל חבריה הופעלו לא מעט לחצים וזה מה שבסופו של דבר גרם לפירוקה. אני חושב שהלקח העיקרי שצריך להפיק מהאירוע הזה הוא שראש הממשלה צריך להיות גם יו"ר המפלגה הגדולה בקואליציה. יש עתיד היא מפלגת השלטון הישראלית וככל שהיא תהיה גדולה יותר, כך נשיג ממשלה יציבה יותר. זה לא בשמיים, זה ממש בהישג יד, או ליתר דיוק בקלפי. אנחנו צריכים יש עתיד חזקה שנוכל להקים ממשלה יציבה ולהמשיך בעבודה החשובה שבה התחלנו בממשלת השינוי." 

בראיון לכאן 11 אמר גדי אייזנקוט כי זה לא לגיטימי שראש הממשלה יהיה ראש מפלגה עם 12 מנדטים. אתה בטח מסכים איתו.  

"כמו שאמרתי – הלקח הכי חשוב מהממשלה הקודמת הוא שכדי להשיג יציבות, ראש הממשלה לא יכול להיות מי שעומד בראש מפלגה קטנה. ראש הממשלה צריך להיות ראש מפלגת השלטון הגדולה בגוש." 

בנוסף, ניסית לאחד בין מפלגת העבודה ומפלגת מרצ, מחשש שאחת מהמפלגות לא תעבור את אחוז החסימה, איחוד שנדחה ע"י מפלגת העבודה. ההצעה שלך כללה אפילו שריון מקומות… למה זה היה כל כך חשוב לך? 

"האיחוד היה חשוב בגלל החשש שאחת משתי המפלגות לא תעבור את אחוז החסימה, מה שיכול לפגוע מאוד בגוש. האיחוד נועד לחזק את הגוש. זהבה גלאון הכירה בכך ותמכה באיחוד והיו גם גורמים בעבודה שתמכו באיחוד. כרגע העבודה ומרצ יציבות ואין חשש שלא יעברו." 

נראה שהקמפיין ש"המחנה הממלכתי" פתח בו מכוון למשוך קולות מ"יש עתיד" ואפילו תוקפני כלפיך. מנגד, אנחנו לא רואים את "יש עתיד" תוקפת את "המחנה הממלכתי". האם בחרת ללכת בקמפיין "גן הוורדים" קמפיין ממלכתי, כאשר ראש הממשלה ממילא נהנה מפריים טיים בחדשות מתוקף תפקידו? 

"בני גנץ הוא שר ביטחון טוב ואנחנו עובדים טוב ביחד. הוא ימשיך להיות שר ביטחון מצוין גם בממשלה הבאה שנקים אחרי הבחירות בנובמבר. אין לי שום סיבה לתקוף את החברים בגוש השינוי, הם השותפים שלי ואיתם נקים ממשלה אחרי הבחירות. מי שמסכן את המדינה אלה הקיצונים כמו בן גביר ונתניהו שמוכן לעשות הכל כדי להחזיר לידיו את השלטון, גם במחיר פגיעה במדינה והמטרה שלנו, גם של המחנה הממלכתי, היא לעשות הכל כדי שלא תקום כאן ממשלה קיצונית." 

ב-2012 היה לכם קמפיין מוצלח, "איפה הכסף?" שגרף המון קולות. ברקע הייתה המחאה החברתית שגוועה בעיקר בשל חוסר עניין של כלי התקשורת. יש עתיד כך אומרים מייצגת המון משפחות ממעמד הביניים, שבעשור האחרון לאט לאט מתקרב לקו העוני חוסר יכולת לרכוש דירה, למרות ששני בני הזוג עובדים, אין בנייה של דיור ציבורי, קיצוץ בתקציבי רווחה וגידול עצום במספר הקליינטים של עמותות המחלקות אוכל לנזקקים. עד כמה הנושא הכלכלי מעסיק אותך והאם תהיה לו חשיבות בבחירות הקרובות? 

"ראשית זה לא נכון שהיה קיצוץ בתקציבי הרווחה.  

"הנושא הכלכלי חשוב ומעסיק אותי לא מעט. ממשלת השינוי נאבקת ביוקר המחיה. צריך להבין שיש פה הזנחה של שנים רבות שהביאה אותנו למצב הזה ואי אפשר לתקן הכל בשנה אחת. למרות זאת, לממשלת השינוי יש הישגים משמעותיים. הגענו לשיא של התחלות בניה שיגדילו את ההיצע ויבלמו את עליית מחירי הדיור, הורדנו את מחירי הדלק, עשינו מהפכה ברגולציה שתביא וכבר הביאה לירידה במחירים של עשרות מוצרים, אנחנו מביאים לכאן רשתות בינלאומיות גדולות שיגדילו את התחרות ויביאו לירידת מחירים. המאבק ביוקר המחיה הוא מאבק יומיומי שאני ושרי הממשלה עוסקים בו מדי יום, יש תוצאות וימשיכו להיות תוצאות." 

מה אתה מציע למדינת ישראל שנתניהו לא? במה אתה באמת שונה ממנו? 

"אני כאן רק כי אני רוצה לעבוד ולהשקיע בטובת המדינה, אני רוצה להעביר לילדים שלנו מדינה שיוכלו לחיות בה, ללמוד בה, להתפרנס בה בכבוד – זה המניע העיקרי שלי. אין לי תיקים פליליים על הראש, אין לי בית משפט שאני צריך להתייצב בו, ואין לי פחד מלהיכנס לכלא. סרגל המאמצים של נתניהו זה להרוס את בית המשפט העליון וסרגל המאמצים שלי זה לסדר לקשישים במדינת ישראל קצבאות גדולות יותר, שחיילים יקבלו תואר ראשון בחינם ושלאנשים עם מוגבלויות יהיו מרכזי תעסוקה. זה כל ההבדל, ואני חושב שזה לא מעט." 

כשעבר חוק זכויות הרווחה לאנשים עם מוגבלויות בכנסת, מחית דמעה.  

"נכון. הרגשתי שזה אחד הדברים הכי חשובים שעשיתי בפוליטיקה. היו לי שני אירועים מרגשים במיוחד בחיי הפוליטיים. שניהם מהחודשים האחרונים. הראשון, כשעמדתי במאוטהאוזן – מחנה הריכוז שבו נרצח סבא שלי – ושמעתי את קנצלר אוסטריה אומר 'אנחנו מתנצלים בפני מר לפיד שהרגנו את סבא שלו'. זה היה רגע שבו הכל התחבר נכון הלאומי והאישי. חשבתי על אבא שלי וכמה חבל שהוא לא יכול לשמוע את זה. והאירוע השני קורה במליאת הכנסת, שתיים בלילה, כשחוק האנשים עם מוגבלויות עבר. הרגשתי שעשיתי את זה בזכות הבת שלי ולמען כל הילדים והמשפחות שזקוקים לעזרה, הכרה ותמיכה ואהבה." 

העיתון שלנו פונה למושבניקים בכל הארץ, שרותחים מזעם על הרפורמה בחקלאות שיזמו השר ליברמן והשר פורר, שלדבריהם תביא להרס החקלאות הישראלית. הזעם הוא בעיקר על הורדה חד צדדית של המכסים, מה שכביכול יביא להוזלת מוצרים ולהורדת יוקרה המחיה. כל זה נעשה תוך האשמת החקלאים כחלק מבעיית יוקר המחיה. דווקא הניסיון מלמד שביטול מכסים בישראל לא מביא להוזלות ניכרות ראינו את זה בטונה, בחמאה שדווקא התייקרה ומי שגרף את הרווחים היו היבואנים ולא הצרכנים. מה היא דעתך בנושא? 

"הרפורמה בחקלאות, כמו בתחומים אחרים היא כורח המציאות, היא נדרשת, אבל אסור לשפוך את התינוק עם המים ובוודאי שלא להביא להרס של דבר חשוב כל כך כמו החקלאות. חקלאות היא הביטחון שלנו, חקלאות היא הביטחון התזונתי שלנו, חקלאות היא חלק בלתי נפרד מהמפעל הציוני. חה"כ רם בן ברק פעל ללא לאות בשנה האחרונה כדי להגיע לרפורמה שתצמצם את יוקר המחייה מבלי לפגוע בחקלאים. הוא יזם את חוק סימון המוצרים החקלאיים שנועד לאפשר לצרכנים לזהות תוצרת כחול לבן, הוא ניהל משאו מתן עם כל הגורמים המעורבים. יש עתיד מחויבת להורדת יוקר המחיה וגם לשמירה על החקלאות." 

מילה אחרונה שלך:  

"לכו להצביע. תנו לנו את הכוח לשמור על המדינה ולהמשיך לטפל בכל מה שחשוב וצריך. אני מבטיח לכם שהממשלה הבא תמשיך לראות את טובת המדינה והאזרחים לפני הכל. זו ההבטחה שלי." 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן