יבול שיא
הרפת והחלב
כלניות ליד יקנעם

כל מה שרצית לדעת על כלניות ואתרי פריחת כלניות חינם, מצפון ומרכז

5 דק' קריאה

שיתוף:

הפרח הלאומי של ישראל הוא הכלנית שבדרך כלל היא אדומה * לכבוד עונת פריחת הכלנית בארצנו ובעקבות הביטול של אירועי "דרום אדום", מוצעים לכם 21 מרבצי פריחת כלניות מבית קמה ועד בית קשת * סיפור אהבה יווני של כלנית ואפרודיטה וגם טריוויה כלנית * חלק א'

*תמונה ראשית: כלניות בעמק השלום, ליד יקנעם. צילום: עמוס דה וינטר

כַּלָנִית Anemone 

פרח הכלנית הוא הפרח הלאומי של ישראל. במשאל שערכה החברה להגנת הטבע בשנת 2013 נבחרה הכלנית המצויה (Anemone coronaria) לפרח הלאומי של ישראל. הכלנית פורחת בישראל בשלל צבעים נוסף לצבע האדום עז הנפוץ ביותר כמו צבע לבן, סגול-כחול או ורוד. עיקר יופייה של הכלנית הוא שהיא פורחת תוך יצירת מרבדי פריחה מקסימים בתקופת החורף. 

כלנית ואהבה 

הכלנית הוא לא רק יפהפייה וקלה לטיפוח, אלא גם חשובה כסמל של רומנטיקה ויופי. היא שימשה כנושא לאמנות וכסמל במגוון תחומים תרבותיים ואמנותיים. במיתולוגיה היוונית, סיפור הכלנית קשור לסיפור אהבתם של אדוניס ואפרודיטה. אדוניס (Adonis) היה גבר צעיר ונאה, ואפרודיטה (Aphrodite), אלת האהבה והיופי, התאהבה בו עמוקות. עם זאת, אדוניס היה אהוב גם על פרספונה (Persephone), מלכת השאול. 

המיתוס מספר את הסיפור על איך אדוניס פגש סוף טרגי בעת ציד חזיר בר. הוא נפצע אנושות ובעודו שוכב גוסס, מיהרה אפרודיטה לצדו. כשדמו נשפך על הקרקע והתערבב בדמעותיה של אפרודיטה, צצו מהאדמה פרחי כלנית אדומים ויפים, המסמלים גם את דמו וגם את האהבה. 

פרח הכלנית, בהקשר זה, נחשב לסמל של אהבה וטבעו החולף של היופי. אומרים שהוא נושא את המהות של סיפור האהבה הטרגי בין אדוניס לאפרודיטה. השם "כלנית" עצמו נגזר מהמילה היוונית אנמוס (Anemos) שפירושה רוח – ומאמינים שהפרח היה קשור גם לרוח, שנשאה את הרוחות העדינות של אלת האהבה. 

מיתוס זה משקף את השימוש של היוונים הקדמונים בטבע ובמרכיביו כדי להסביר ולסמל היבטים שונים של חוויות אנושיות, כולל אהבה, יופי ותמותה. פרח הכלניות, עם עלי הכותרת העדינים והצבעים התוססים שלו, ממשיך להיות סמל רב עוצמה בתרבויות וביצירות אמנות, ולעתים קרובות מעורר נושאים של אהבה, אובדן וטבעם החולף של החיים.

Screenshot 2024 02 13 160446
כלנית לבנה. צילום: עמוס דה וינטר

פרח מוגן 

בישראל ידועים יותר מ- 2600 צמחי בר, כאשר כ-10% מהם, מוכרזים כערכי טבע מוגנים. בקיץ 1964, הוגשה ע"י הסופר וחה"כ ס. יזהר, הצעת חוק להגנת פרחי בר, שמטרתו להציל את פרחי הבר שכילדים, נהגנו לקטוף ולהביא הבייתה לשמחת כולם. כמובן שלא הייתה אז מודעות לנזק שנגרם לטבע ע"י קטיף פרחי הבר. בעקבות החקיקה, יצאו החברה להגנת הטבע ורשות שמורות הטבע בקמפיין של הסברה מחד ואכיפה מאידך. המערכה לשמירת פרחי הבר בוצעה במוסדות החינוך ע"י צוותי החינוך ועיקרה היה הסברה על האיסור לקטוף, לעקור או למכור פרחי בר מוגנים. יש אומרים שזו הפעם הראשונה ואולי היחידה, בה הצליחה מערכת הסברה נבונה, לשנות התנהגות אסורה ונזק לסביבה ולאדם. 

פריחת כלניות וארכאולוגיה 

פרחי כלנית נמצא בכל רחבי הארץ, אבל בעיקר באזורי חורבות, שרידים ארכאולוגיים, בתי קברות עתיקים ושמורות טבע כמובן. צבעי הכלניות מגוונים כאשר צבע אדום תמצאו בכל חלקי ארצנו אבל צבעים אחרים כמו לבן, סגול ועוד, יתרבו ככל שנצפין כך שבדרום יהיו רק כלניות אדומות ובגליל העליון שלל צבעים. פרטים נוספים על הכלנית תוכלו למצוא כאן: צבע הפרחים, ההאבקה, והגנטיקה של הכלנית המצויה Anemone coronaria בישראל – כלנית (kalanit.org.il)

Screenshot 2024 02 13 160358
כלניות במנחת מגידו. צילום: עמוס דה וינטר

מרבדי פריחת כלניות 

אזור הצפון עם שבעה אתרי פריחה 

  • מוחרקה או קרן הכרמל: בתוך היער הגדול והמרשים הנמצא סביב המנזר הכרמליתי דיר אל-מוחרקה. סביב הכביש העולה והחניון בראש ההר, תמצאו כתמי פריחת כלניות בכל עבר. איך להגיע ב- Waze? רשמו קרן הכרמל. 
  • שמורת אלוני אבא: בכניסה למושב אלוני אבא שבגליל התחתון, נמצא שריד ליער אלוני התבור הגדול שהשתרע בעבר באזור. בין עצי האלון העתיקים והמרשימים, תמצאו מרבדי כלניות אדומות בעיקר וגם קצת כלניות לבנות. איך להגיע ב-Waze? רשמו שמורת אלוני אבא או חניה שמורת אלוני אבא. 
  • יער בית קשת: לאורך תוואי דרך נוף יער בית קשת שהכשירה קק"ל ביער בית קשת, תמצאו פריחה מרהיבה של כלניות אדומות. ים? הכניסה לדרך נוף יער היא ממש לפני שער הקיבוץ בית קשת. ב-Waze? רשמו נוף יער בית קשת. 
  • עמק השלום: מדרום למושבה יקנעם לכיוון הקיבוצים רמת השופט והזורע משתרע איזור יערות מנשה ועמק השלום. יש שלל מסלולים רגליים אבל המלצתנו לנסוע ללב העמק ובדרך לחוות עמק השלום תמצאו מרבדי פריחה אדומים של כלניות. איך להגיע ב- Waze? רשמו חוות עמק השלום. 
  • מנחת מגידו, כביש הסרגל: אחד ממוקדי הפריחה העשירים ביותר בישראל הוא אזור שמשולט והשבילים בו מסומנים ומגודרים. בשני צידי הכביש מסלולים מחובללים ע"י קק"ל, בין מרבצי הכלניות, בכל הצבעים המוכרים של כלניות אבל תופתעו שפחות אדומות ויותר לבנות, סגולות וכחולות. ב-Waze? רשמו מנחת מגידו. הערה: שימו לב שבסופ"ש החנייה צפופה לאורך הכביש ויש להימנע מחסימת רכבי מטיילים אחרים. 
  • נחל תות: שמורת טבע פחות מוכרת שנמצאת ממש לצד כביש 6 במחלף עין תות ולצד תחנת הכוח חגית. בתחילת המסלול על גבעה קטנה תמצאו כלניות פורחות. איך להגיע ב- Waze? רשמו יער חגית. 
  • רמת הנדיב, זכרון יעקב: בתוך מתחם רמת הנדיב, לא רחוק מהגנים המטופחים פורחות כלניות בר בשלל צבעים בין הגבעות ובעיקר בדרום השמורה לכיוון בית המרחץ הרומי – עין צור. ב-Waze? רשמו ספינת הדבור בנימינה. הערה: אפשר להיכנס לאזור מרבדי הפריחה על שביל ישראל העובר שם. 

אזור המרכז עם שישה אתרי פריחה 

  • חורבת מלח, אור עקיבא: חורבת מלח היא שרידי אתר שככל הנראה שימש כמחצבה שממנה נחצבו אבני הבניין ששימשו את הורדוס לבניית העיר ונמל קיסריה. האתר מוקף ירוק עם פריחות חורף של כלניות (גם רקפות ואירוסים בעונתם). מהחנייה הולכים בשביל חולי עד שמבחינים בצד ימין בגבעה קטנה עם פריחת כלניות. איך להגיע ב- Waze? רשמו חניון חורבת מלח. 
  • גן לאומי פארק השרון: פארק השרון הוא שריד של יער עצי חרוב ואלון התבור, והוא השריד הגדול ביותר שנותר מיער שהשתרע מהירקון ועד למרגלות הכרמל. העות'מנים כרתו את העצים ביער רחב הידיים, על מנת להניע את קטרי הרכבות כשהשיא היה כשמפקדת הצבא העות'מאני השתמשה ברכבות כדי לשנע גייסות ואספקה אל חזית מול הבריטים. בפארק נותרו שרידים לביצות שכיסו את האזור, ואילו השטחים הפתוחים מהווים בית גידול טבעי לכלניות אדומות. איך להגיע ב- Waze? רשמו פארק השרון כניסה כביש 4 או בריכת סמר, חדרה (ע"י תחנת רכבת חדרה). 
  • גבעת אולגה, חדרה: בין שכונת גבעת אולגה שבמערב העיר חדרה, לבין כביש 2 הוא כביש החוף, נמצא מרבדים אדומים של כלניות. איך להגיע ב- Waze? רשמו רחוב חבצלת השרון, חדרה. 
  • חרבת סמארה, גן לאומי נחל אלכסנדר: החרבה היא שרידי מבנה ששימש תחנת מכס טורקית במאה ה-19. המקום הוא גבעת כורכר ירוקה מעל נחל אלכסנדר שזורם משם לים. בעונת הפריחה תמצאו כאן כלניות אדומות, ולצידן גם אירוסים לבנים, ומקרבת מקום חורשת אקליפטוס גדולה ומצוידת בפינות רבות לפיקניק. איך להגיע ב- Waze? רשמו חרבת סמארה 
  • מערות אפקה, רמת אביב, תל אביב: בשטח שמצפון לרמת אביב וכביש 5, בין כביש 2 לכביש 20, נמצא פארק הטבע העירוני אקו-פארק גלילות. אחת האטרקציות בפארק הטבע הזה הוא מתחם עם 15 מערות קבורה שומרוניות, שהתגלו בשנת 1951 בעבודות להקמת מסילת הרכבת תל אביב – חיפה. המקום נשכח עד שנת 1989 בעבודות לסלילת נתיבי איילון, אז נערכו בו חפירות הצלה. באזור המערות יש פריחות בר של כלניות ואירוס, לצד בריכת חורף יפה. איך להגיע ב-Waze? רשמו מערות אפקה – תחילת מסלול. הערה: שימו לב להחנות כחוק (יש פקחים גם בסופ"ש) ועם הכניסה לשמורה, לכו בשבילים הפונים לכיוון מזרח / כביש איילון 20. 
  • יער ראש העין: ביער העירוני סומן שביל פרחי הבר, שלאורכו מרבצי פריחת כלניות אדומות ולבנות. השביל המסומן באדום, נמצא כחצי ק"מ אחרי חניון בצל האקליפטוס שבפארק. איך להגיע ב-Waze? רשמו יער ראש העין חניון בצל האקליפטוס. 

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן