יבול שיא
הרפת והחלב
פטרית אחלמית סגולה

ליקוט צמחי בר: פטריות ונבטים אחרי הגשם

3 דק' קריאה

שיתוף:

אביבית ברקוביץ' בודן, מדריכת ליקוט צמחי בר, עם כמה טיפים על ליקוט פטריות ונבטים אחרי הגשם התזמון צריך להיות מדויק, הקטיף חייב להיות זהיר, הבישול יכול להיות תענוג – והחלק הכי נחמד הוא החיפוש והליקוט עצמו. אחד מהבילויים הנחמדים ביותר אחרי גשם של כמה ימים הוא טיול ביער לליקוט פטריות ונבטים, טיול שיכול להסתיים בחגיגת בישול בבית.
אביבית ברקוביץ' בודן, מחברת הספר "הטעם שבטבע", המדריך המקצועי לליקוט צמחי בר למאכל ולמרפא בישראל והבעלים של המרכז הישראלי לליקוט מקצועי, מספרת שחיפוש הפטריות של אחרי הגשם, היא חוויה בפני עצמה.

 

יער מאכל קדרון – מגוון רחב של סדנאות, קורסים, סיורים ופעילויות נוספות.
הזדמנות נהדרת להגיע, להכיר ולחוות את אווירת היער הקסומה, ללמוד ולהתנסות בתכנים בנושאים
פטריות

הזמן הטוב ביותר לחפש נבטים ופטריות הוא באמת – אחרי הגשם… בחודשים שבין נובמבר למרץ, בעיקר כשלא קר מדי.  הפטרייה חיה מתחת לקרקע והיא בעלת תפקיד אקולוגי חשוב. הפטרייה גדלה בסימביוזה עם שורשי צמחים ועצים, מקבלת ומעניקה לסביבתה תוספת של מים ומלחים שונים. חשוב מאוד לאכול פטריות אך ורק אחרי בישול ולא טריות, כי בפטריות קיימים חומרים הקשים לעיכול וכמובן, לא לנשים הרות. כאשר אוכלים פטריות בפעם הראשונה מומלץ לנסות רק כמות קטנה – בכדי לוודא שאתם לא אלרגיים  – ואם אין תגובה מיוחדת – לנסות כמות יותר גדולה.

אביבית ממליצה לצאת לחפש וללקט שלוש פטריות אכילות וטעימות שקל לזהות יחסית, שלושתן נמצאות ביערות אורנים:

  1. נטופה ערבה – נטופה ערבה היא פטריה כתומה שהצבע שלה משתנה לירוק אחרי שנוגעים בה. בתחתית הכובע יש לפטריה דפים, מה שמטעה אנשים לחשוב לפעמים שמדובר בפטריה רעלית. אבל זה ממש לא המקרה. הבשר שלה טעים מאוד ומוצק וממש טעים להכין ממנו 'סטייקים'.
  2. אורניה – הפטרייה הכי מזוהה והכי נאכלת בארץ. החלק העליון של כובע האורניה הוא חום, ואילו הרגל והספוג צהובים. חשוב לשים לב שהפטריה לוקטה ביער אורנים ולא ביער אלונים, לוודא שהספוג שבצד התחתון של הכובע גולש אל הרגל ולא נעצר לפני הרגל, ושהפטריה לא מכחילה במגע. רצוי לאכול אורניה אחרי קילוף הקרום העליון של הכובע והספוג התחתון. הם קשים לעיכול ועלולים לגרום לכאבי בטן.
  3. אחלמית סגולה – פטריה שהצבע שלה סגול יפיפה. גם לה יש דפים בחלק התחתון של הכובע. הרגל דקה יחסית וחלקה (אם מצאתם פטריה סגולה שיש לה רשת חומה על הרגל, זאת לא אחלמית).

 

פטרית נטופה ערבה צילום אביבית ברקוביץ בודן
פטרית נטופה ערבה צילום אביבית ברקוביץ בודן

 

 

יער מאכל קדרון – מגוון רחב של סדנאות, קורסים, סיורים ופעילויות נוספות.
הזדמנות נהדרת להגיע, להכיר ולחוות את אווירת היער הקסומה, ללמוד ולהתנסות בתכנים בנושאים
פטריות
נבטים

בנוסף לפטריות ישנם גם נבטים אכילים שגדלים ביערות וניתן לצאת ללקטם אחרי הגשם. הצמח הראשון שמבצבץ כל שנה, בערך חמישה ימים אחרי הגשם, הוא החלמית. בחודשי הקיץ האדמה מתייבשת לגמרי, מתפוררת ונוצרים בה חריצים. גם לצמחים שגדלים עליה קשה, כי הם צריכים מים כדי לחיות. יש צמחים שמצליחים להעמיק את השורשים שלהם ולהגיע למים המצטברים עמוק באדמה. כך הם נשארים ירוקים וחיוניים לאורך הקיץ.

 

"הזמן הטוב ביותר לחפש נבטים ופטריות הוא באמת – אחרי הגשם… בחודשים שבין נובמבר למרץ, בעיקר כשלא קר מדי.  חשוב מאוד לאכול פטריות אך ורק אחרי בישול ולא טריות, כי בפטריות קיימים חומרים הקשים לעיכול וכמובן, לא לנשים הרות"

 

בדרך כלל מי שמצליח בזה הם עצים או שיחים וישנם צמחים שפשוט מחליטים להתייבש, לייצר הרבה זרעים ולחכות לעונה הגשומה. החלמית היא אחד מהצמחים שמתייבשים ומחכים עם הזרעים לעונה הגשומה. כשמגיע הגשם הראשון, הזרעים היבשים נובטים והחלמית נובטת גם. עלי החלמנית נקראים פסיגים והם בצורת לב.

* איך מזהים נבטי חלמית? נבטי החלמית עשויים משני פסיגים (אלו האיברים הראשונים שצומחים לנבט. הם נראים כמו עלים אבל הם לא נחשבים באמת עלים, כי הם בנויים קצת אחרת) בצורת לב. והעלים הראשונים מתחילים להיראות כמו מניפה יפה.

* איך אוכלים? את נבטי החלמית אפשר לאכול בכיף טריים כנשנוש או להוסיף לסלט. הנבטים האלו בריאים: עוזרים גם למערכת הנשימה וגם למערכת העיכול לשמור על הבריאות שלנו בחורף, הם מחזקים את הגוף ועשירים מאוד בברזל ובסידן.

 

נבטים צילום טל רוגובסקי
נבטים צילום טל רוגובסקי

 

סגולות בריאותיות:

* יש לכם שיעול יבש שלא נפטרים ממנו – נבטי חוביזה.

* התקררתם, שפעת, סינוסיטיס, וגודש בריאות – נבטי חרדל.

* סובלים מעייפות, מרגישים שיש לכם חוסרים תזונתיים, סובלים מאלרגיה – נבטי סרפד.

* צריכים עזרה בירידה במשקל, להגן על הלב, ומפני בריחת סידן – נבטי חרצית.

מוזמנים לצאת ללקט נבטים ופטריות ולהנות מהמתנות של הטבע.

אזהרה: אם אתם לא בטוחים בסוג הצמח – לא מכניסים לפה. * הכותבת הינה מדריכת ליקוט צמחי בר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן