יבול שיא
הרפת והחלב
רפורמה בענף הלול

ללא רפורמה בענף הלול יהיה קשה לאשר מכסות עתידיות

2 דק' קריאה

שיתוף:

"ללא רפורמה  בענף הלול יהיה קשה לאשר מכסות עתידיות" הזהיר יו"ר ועדת הכלכלה, יעקב מרגי את המגדלים ושב וקרא לאוצר לממן רפורמה בלולים.  מרגי אמר את הדברים במהלך דיון סוער בתקנות מכסות הביצים לשנת 2021 – שהוגשו לאישור הוועדה בהתאם לדרישתו בשבוע שעבר. נציגי המגדלים: לא מתנגדים לרפורמה – המדינה צריכה לממן

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, החלה היום לדון בתקנות מכסות הביצים לשנת 2021, שהגיש משרד החקלאות. הדיון היום התקיים לאחר שבשבוע שעבר סירב היו"ר מרגי לאשר את תקנות 2020, ודרש להגיש לאישור הוועדה את התקנות לשנה הבאה. הוא אף דרש ממשרד האוצר "להכניס את היד לכיס" ולממן שדרוג לולי הסוללה הישנים ללולים ללא כלובים וביקש להגיש לאישור הוועדה את התקנות לשנת 2021.

היום אמר היו"ר מרגי, כי צריך להתחיל לעבוד על הרפורמה למעבר ללולים ללא כלובים כבר ממחר, ולא לחכות לשנה הבאה, שכן המצב הנוכחי הוא בלתי אפשרי. הוא שב וקרא למשרד האוצר לממן את הרפורמה, והוסיף: "זה לא כסף גדול. אי אפשר לצייר את המגדלים כמי שלא רוצים את רווחת העוף, אבל גם המגדלים לא יכולים להמתין יותר כי בסוף לא תהייה ברירה והמכסות לא יעודכנו."

סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, אסף לוי, אמר כי התקנות מבקשות להמשיך את המצב הקיים השנה. היו"ר מרגי התייחס למעבר לגידול בלולים ללא כלובים, ואמר כי הלוואי שממחר כל הביצים יוטלו בלולים ללא כלובים, אבל המציאות לא מאפשרת זאת. הוא קרא לחברי הכנסת מצד אחד לא לאפשר למשרד האוצר לשחק בהם, ומצד שני קרא למגדלים להתפשר והזהיר אותם מפני מצב שלא ניתן יהיה יותר לאשר את התקנות במצב הקיים. "יהיה קשה לאשר מכסות עתידיות ללא רפורמה," אמר.

ח"כ יצחק פינדרוס הציע לאפשר לכל מי שרוצה לגדל מטילות בלולים ללא כלובים. היו"ר מרגי התנגד ואמר כי זה יבטל את התכנון ויהפוך את השוק לפרוץ. ח"כ יוראי להב הרצנו שאל כיצד מתמרצים מעבר ללולים ללא כלובים ואמר: "חובה עלינו לדאוג לזכויות בעלי החיים, זה ציווי מדאורייתא". היו"ר מרגי הזכיר כי מי שיעבור לגידול בלול חדש יקבל תוספת של אחוז אחד למכסתו, בנוסף על התוספת הרוחבית של 4 אחוז. "מה נעשה עם בעלי החיים ההולכים על שניים שהמדינה שלחה אותם ליישובי הגבול?", השיב היו"ר מרגי.

יועצת ראש הממשלה לזכויות בעלי חיים, טל גלבוע, אמרה כי היא מנסה לגייס את כל המערכת ויכולה לסייע עם משרד האוצר, אך נתקלת בקיר אטום במשרד החקלאות. היו"ר מרגי אמרה לה בתגובה שתכנס שולחן עגול, יחד איתו ועוד עוד מספר חברי ועדה, וכן עם נציגי האוצר ומשרד החקלאות כדי לסיים את הסאגה הזו. "נתחיל לעבוד מהיום," אמר.

רפורמה בענף הלול

מנכ"ל ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, אמר כי אם המדינה תתקצב את המעבר ללולים ללא כלובים המגדלים לא יתנגדו. מנכ"ל מועצת הלול, שמואל לויט, אמר כי לכתוב תקנות כאילו יש רפורמה, בזמן שאין רפורמה, זה הרס החקלאות. מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן, הוסיף כי החקלאים לא נגד לולי חופש, אבל מי שחושב שאפשר לעשות את זה ללא תמיכה ממשלתית לא יודע מה הוא מדבר.

הוועדה החלה לדון בסעיפי התקנות, ודנה בהצעה שתוספת של 4% למכסה תינתן רק למי שיעמוד במספר דרישות, בהן בדרישות של השירותים הווטרינריים. נציגי המגדלים התנגדו לכך שהשירותים הווטרינריים יחליטו מי יקבל תוספת ומי לא. הווטרינר הראשי לבריאות העוף במשרד החקלאות, ד"ר רם כץ, אמר כי רק מי שיש לו מקום בלול יוכל לקבל היתר לתוספת. מנהל השירותים הווטרינריים, ד"ר תמיר גשן, הסביר: "הדרישות נועדו למנוע התפשטות מחלות, וככל שמצופפים מטילות היכולת לשלוט בהתפשטות מחלות מתאיינת. כבר היום אנחנו בהתפרצות שפעת העופות."

הוועדה לא הכריעה בסוגיה ולא סיימה לדון בכל התקנות. היו"ר מרגי ביקש לדיון הבא את התייחסות משרד החקלאות לכל ההערות לתקנות, ואמר כי יסיים את הדיון בהן ויקיים הצבעה בקרוב.

בנים ממשיכים ברפת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן