יבול שיא
הרפת והחלב
הוועדה לביקורת המדינה

לראשונה מאשרים משרד הביטחון וחיל האוויר "שדה תעופה אזרחי בנבטים – ניתן לביצוע"

3 דק' קריאה

שיתוף:

בוועדה לביקורת המדינה חשף נציג חיל האוויר, כי התנגדות החיל נובעת מקרבתו של ביה"ס לטיסה בחצרים, וכי למרות הקושי – אין מניעה לקיים תעופה אזרחית בשילוב תעופה צבאית באזור הנגב * במהלך הדיון הודה נציג רת"א, מוטי שמואלי, כי חלופת רמת דוד מקודמת באופן משמעותי יותר מחלופת נבטים, בניגוד להחלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה

 

אתמול  התקיים דיון בוועדה לביקורת המדינה בראשותו של ח״כ עופר שלח, שעסק במיקומו העתידי של שדה תעופה בינלאומי שני לנתב"ג. לראשונה אישרו נציגי משרד הביטחון וחיל האוויר כי אין מניעה להקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים, בניגוד לתפיסה קודמת. נציג חיל האוויר חשף כי התנגדות החיל נובעת מקרבתו של בית הספר לטיסה בחצרים וכי למרות הקושי אין מניעה לקיים תעופה אזרחית בשילוב תעופה צבאית באזור הנגב. הצהרה זו מסירה למעשה את הווטו ארוך השנים של חיל האוויר על נבטים כשדה תעופה אזרחי.

בימים אלה מונחות על שולחן הממשלה שתי חלופות להקמת שדה תעופה בינלאומי שני לנתב"ג. חלופה אחת בעמק יזרעאל, שתושביו מתנגדים לה בתוקף. והשנייה – בשדה התעופה נבטים שבנגב, שכולם בעדה, תושבים וראשי רשויות. והמדינה? כרגיל, הכל הפוך.

בדיון השתתפו חברי הכנסת קרן ברק (הליכוד) ורם בן ברק (כחול-לבן), וכן נציגים רבים מהשלטון המקומי, ביניהם עו"ד ניסן בן חמו ראש עיריית ערד ויו"ר מועצת הנגב, טל אל-על סגן ראש עיריית באר שבע, אייל בצר ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, עידו גרינבלום ראש המועצה המקומית טבעון ועופר בן אליעזר ראש המועצה המקומית רמת ישי, כמו גם נציגי רשות שדות התעופה, מנהל התכנון וכן משרדי הממשלה השונים.

אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל: "יש כאן הזדמנות היסטורית לוועדה, לעזור למדינה להציל את עצמה מעצמה. דו״ח מבקר המדינה מציין את הכאוס שהיה בסוגיית שדה דוב והרצליה ואלו הם כאין וכאפס לעומת הכאוס שיצור שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל. שדה תעופה ברמת דוד לא יפתור את בעיית הרעש של עוטף נתב״ג, שמקורה במטוסים רחבי גוף שטסים בלילה ושאינה מקבלת מענה ברמת דוד, המתוכנן למטוסים צרי גוף. בצפון, אכן הדעות חלוקות, ויש שמעוניינים בשדה תעופה בינלאומי בצפון. גם במקרה הזה, הפתרון הוא פשוט: השדה המקביל-המשלים לנתב״ג צריך שיוקם בנבטים שבנגב, ובמקביל, שדה תעופה בינלאומי אזורי מוגבל, יוקם בחיפה, על בסיס השדה הקיים שם כבר, עם מסלולי המראה שיימשכו לתוך הים. זה מצב של win-win-win לכל תושבי ישראל – גם הדרום ייהנה, גם המרכז ייהנה מהפחתה בסבל, וגם הצפון ייהנה. אני מבקש שמבקר המדינה יכנס לעובי הקורה בהליך קבלת ההחלטות הקלוקל שנעשה כאן, שהמדינה תחליט לתכנן מחדש את כל תשתיות התעופה שלה, בהן יש כאוס נוראי, ולא פחות חשוב מזה, להורות לחיל האוויר לשתף פעולה."

עו"ד ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד ויו"ר מועצת הנגב: "החלטה עכשיו על הקמת נתב"ג 2 בנבטים תהיה מהלך היסטורי ומשנה מציאות עבור תושבי הנגב. מדובר ביצירת אלפי משרות איכותיות במעגל ראשון ועוד עשרות אלפי משרות במעגלי תעסוקה סובבים. פיתוח תשתיות תחבורה, צמיחה אדירה לתיירות, קליטת אלפי משפחות חדשות, פיתוח נדל"ן ציבורי ופרטי ועתיד כלכלי בטוח לדורות הבאים.

"אבל בישראל הכל הפוך. באופן אבסורדי ממשלת ישראל מתעקשת להקים את שדה התעופה דווקא היכן שתושבים וראשי יישובים לא רוצים אותו, בעמק יזרעאל. וזאת למה? האמת היא שאף אחד לא באמת יודע. לכן אני קורא לקובעי המדיניות ולבעלי חזון, תחליטו עכשיו על הקמת שדה התעופה  בנבטים שבנגב, ולא בשום מקום אחר בארץ."

שדה תעופה אזרחי בנבטים

לשידור הזום של הכנסת הצטרפו גם נציגי תושבים מכל הארץ אשר ניתנה להם רשות דיבור. במיוחד בלטו דבריה של קרן אורבך-לוין, ממושב מזור שבעוטף נתב״ג, שאמרה: ״החיים שלנו כאן הם בלתי נסבלים וזה גם העתיד של התושבים בצפון. לכן, חייבים לקדם את השדה הזה בדחיפות."

כלל הדוברים, העלו טענות רבות על אופן קבלת ההחלטות בכל מה שקשור לתכנון התעופתי של ישראל ובפרט על הליך קידומה של חלופת רמת דוד בעמק יזרעאל מול נבטים שבנגב.

מהטענות עולה תמונה קשה מאוד שעליה הרחיב סא״ל גיל דייגי, ממטה המאבק של תושבי עמק יזרעאל: "התכנון של חלופת רמת דוד המובל ע״י הפקידות יבזבז מיליוני שקלים מכספי משלם המיסים. זהו אינו מאבק נימבי של עמק יזרעאל, כי יש כאן קונצנזוס לאומי של הצפון, המרכז והדרום, שבו כולם מבינים שנבטים יקדם את הדרום, שמשווע למנוע הכלכלי הזה – בזמן שבצפון הנזק יעלה על התועלת. יש כאן נימבי מובהק של חיל האוויר בנבטים. אין פגיעה מבצעית ואין פגיעה ביטחונית. הגיע הזמן שזו מדינה שיש לה צבא ולא צבא שיש לו מדינה. צריך להפסיק את המצב הזה שבו הזנב מכשכש בכלב."

רת״א: "תכנון שדה התעופה ברמת דוד מקודם יותר מהקמת שדה תעופה אזרחי בנבטים"

לאורך הדיון התקשו נציגי מנהל התכנון, משרד הביטחון ורשות התעופה האזרחית לענות באופן מניח את הדעת לשאלותיו של יו"ר הועדה ח"כ עופר שלח. וכן נציג רשות התעופה האזרחית (רת״א), מוטי שמואלי, נאלץ להודות כי חלופת רמת דוד מקודמת באופן משמעותי יותר מחלופת נבטים. זאת בניגוד להחלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה שהורתה לתכנן את שתי החלופות בצורה שווה, דבר שמצביע פעם נוספת על הצורך לבחון את תהליך קבלת ההחלטות.

חה"כ קרן ברק, ציינה כי יש להקים את שדה התעופה הבא של ישראל לנגב והוסיפה: "יש לנושא הזה הרבה השלכות שעליהן נדרשת התייחסות. ברמה החברתית-כלכלית, שדה התעופה אינו רצוי בצפון ואילו בדרום משוועים לו. ברמה התחבורתית, השדה בצפון יהיה מצומצם, עם מטוסים הרבה יותר קטנים וליעדים מוגבלים. זאת בזמן שבדרום, אין הגבלה על גודל המטוסים ועל טווח הטיסה. אנחנו רואים כאן מלחמה עיקשת של חיל האוויר מסיבותיו שלו ומצד שני אי אפשר ואסור להתעלם משאר השיקולים האזרחיים שמנגד."

שדה תעופה אזרחי עמק יזרעאל

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן