יבול שיא
הרפת והחלב
גלית פרידמן עוד

מהו "בן ממשיך" ומה הן הטעויות האפשריות במינויו?

2 דק' קריאה

שיתוף:

המונח "בן ממשיך" יכול לקבל ביטוי נכון באחד משני אלה בלבד: האחד, צאצא שירש את הנחלה בפטירת שני ההורים. השני, צאצא שמונה כדין על ידי ההורים בעודם בחיים

אנו שמחים לפרסם טור ראשון מטעמנו בנושא נחלות. אחת ממטרותיו של הטור היא לתת לבעלי הזכויות כלים ראשוניים להתנהלות בתוך מערכת הדינים הסבוכה החלה על נחלות במושבים. במסגרת הטור נאפשר לבעלי זכויות לפנות אלינו עם שאלות וסוגיות המטרידות אותם בתחום זה. אנו נפרסם מעת לעת התייחסותנו לחלק מהסוגיות המהותיות שתעלנה באופן אנונימי, ותוך שמירה על פרטיותם של הפונים.
בחרנו לפתוח את הטור באחת מסוגיות הליבה של בעלי זכויות במושבים, הלוא היא מינויו של הבן הממשיך. מובן שמינוי יכול להיות של בת או בן, ומכאן ואילך נעשה שימוש במונח "בן ממשיך" רק לשם הנוחות וללא העדפה מגדרית.
המונח "בן ממשיך" נתפס כמעמד ברור ובלתי ניתן לערעור, אך כפי שיוסבר להלן השימוש בו יכול לקבל ביטוי נכון באחד משני אלה בלבד: האחד, צאצא שירש את הנחלה בפטירת שני ההורים. השני, צאצא שמונה כדין על ידי ההורים, בעודם בחיים. ברשימה הלא ממצה שלהלן ניסינו לרכז מספר טעויות אפשריות במינוי בן ממשיך והמלצות כיצד להימנע מהן.

טעויות אפשריות

* אי השלמת ההליך, שדורש אישור המוסדות המיישבים. במינוי של בן ממשיך יש לקבל אישורים מרשות מקרקעי ישראל, האגודה השיתופית והסוכנות היהודית למינוי ולרישומו, על מנת שייחשב כמינוי מאושר כדין. במקרה שלא התקבלו כל האישורים מהמוסדות האמורים, הרי שלא הושלם כדין המינוי ובמקום זאת יחולו הוראותיו של הסכם המשבצת בנוגע להעברת הזכויות במועד הפטירה של ההורים.

* "בן ממשיך" במושבים עם חוזה דו צדדי. במושבים בהם חלות הוראותיו של ההסכם הדו צדדי לא ניתן למנות בן ממשיך. מכאן שהודעה לאגודה על מינוי בן ממשיך, או הכרזה משפחתית לא פורמאלית, לא יביאו להסדרת מעמדו של הבן הממשיך, דבר שיכול לסכל את כוונות ההורים ולגרום למפח נפש גדול אצל הבן המיועד.

* הסכמות פנימיות (במקרה שאין אפשרות למנות כדין) מבלי לגבות אותן במסמכים הנדרשים כגון הסכם בן ממשיך, הסכמי ממון וצוואות הדדיות של ההורים.

* עיגון הזכויות בנחלה. במקרה של חתימת חוזה חכירה ישיר, רשות מקרקעי ישראל דורשת את ביטולו של מינוי שנעשה לבן ממשיך. במקרה זה אם מעמדו של הבן ממשיך לא הוסדר באמצעים חלופיים, המשמעות היא שאפילו במקרים בהם נעשה מינוי כדין, זכותו של הבן הממשיך לרשת את הנחלה במקרה של פטירת ההורים תפקע.

* מתן אפשרות לבניה של יחידה נוספת בנחלה עבור בן או בת אשר סבורים לתומם שבעצם קיבלו את המינוי כדין. מתן האפשרות להתגורר בבית נפרד בנחלה אינו מקנה זכויות של בן ממשיך.

* עריכת מסמכים סותרים. מצד אחד מינוי בן ממשיך ומנגד עריכת צוואה לפיה ילד אחר ירש את הנחלה. זהו כמובן פוטנציאל לסכסוך משפחתי ומשפטי שעשוי לגרום לאובדן הנחלה המשפחתית.

* מינוי בן ממשיך בהתאם להוראות ההסכם התלת צדדי, בהנחה שאושר כדין, הינו מעשה עשוי שביטולו יתאפשר רק במקרים קיצוניים, לכן יש לשקול את המינוי היטב ולהקדים מחשבה למעשה במקרים של מערכות יחסים משפחתיות מורכבות.

המלצות:

* כאשר המינוי כדין מתאפשר, מומלץ להשלים את התהליך ולקבל אישורים תקינים אצל כלל המוסדות המיישבים, זאת כמובן במקרים שבעלי הזכויות בטוחים ברצונם ואינם מעוניינים להשאיר מקום לשינוי בעתיד (למעט בנסיבות חריגות במיוחד).

* למצוא חלופות אחרות להסדרה במסגרתה ניתן יהיה להעביר את הנחלה בהתאם לרצון ההורים, כאשר אין אפשרות למנות את הבן הממשיך כדין.

* לעגן הסכמות פנימיות במסמכים משפטיים אשר מתקיימת תאימות מלאה בינם לבין עצמם ולבין הדינים ו/או חוזי החכירה/משבצת הרלבנטיים.

* לשקול את הדברים, להתייעץ עם בני משפחה, להיות מלווים על ידי אנשי מקצוע וכיו"ב.

* הכותבים הינם עורכי דין ממשרד "מלווים נחלה לדורות", המתמחים בהסדרה משפחתית בנחלות ובמשקים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן