יבול שיא
הרפת והחלב
פועלים לפיצויים של החקלאים שנפגעו קשות

"מה שהיה הוא לא מה שיהיה"

3 דק' קריאה

שיתוף:

אומר עמית יפרח, מזכ״ל תנועת המושבים, יו״ר התאחדות חקלאי ישראל וחבר מנהלת "תקומה", שמאז ה-7.10, אותה שבת ארורה, מנהל את חמ"ל תנועת המושבים, המסייע למושבים סמוכי הגדר ודואג לצרכים השוטפים של עשרות אלפי המפונים

קהילות ותושבי מושבי הדרום וגבול לבנון מקבלות סיוע ומענה שוטף מתנועת המושבים. תנועת המושבים פתחה חמ״ל ייחודי במסגרתו נותנת מענה בתחום חברה וקהילה, חקלאות, דוברות, נוער ועוד. 

כחלק מפעילות החמ״ל מספר עמית יפרח, המשמש כמזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומנהל את חמ״ל התנועה: "אנחנו מסייעים למשפחות וקהילות ממושבים בדרום ובגבול לבנון לפינוי מהמושב לישובים שונים במרכז או בצפון הארץ. הכל בתיאום עם הצבא ועם המועצה האזורית. התפיסה שלנו שככל הנראה תחל גם לחימה מצפון וכעת עם הפינוי של יישובים סמוכי הגבול מלבנון, אנו עוסקים בשיבוץ של משפחות מהמושבים בדרום ומהצפון במושבים באזור מרכז הארץ (גזר, דרום השרון) וצפון עד לעמק יזרעאל. זאת לצד סיוע בצרכים השוטפים של מפוני הישובים."

Screenshot 2023 10 25 112840
עמית יפרח עם אנשי נתיב העשרה

מה עושות משפחות או קהילות אשר רוצות להתפנות? 

״לרוב הישובים כבר סייענו להתפנות. הפניות שכעת מגיעות אלינו הן ממשפחות או קבוצת משפחות, אשר עדיין מבקשות להתפנות ופונות לחמ״ל תנועת המושבים. במידה וכן, ניתן לפנות אלינו ובתיאום עם הצבא ובשיתוף המועצה האזורית אנו פועלים לפנות אותם לישוב אחר. אנו נותנים את המענה ואת המיקום לפי בקשת המשפחה והיכולות שלנו לעזור. בהתחלה עסקנו עם מושבי הדרום, כעת אנחנו פועלים בצפון בישובים סמוכי הגדר. הן לפנות אותם והן לדאוג לצרכים השוטפים שלהם." 

מה הן ההנחיות לגבי חקלאים? 

"במלחמה, אנו פועלים לפי צו אלוף. במצב כזה, לחקלאים סמוכי גדר אסור להגיע לשטח החקלאי ולקטוף סחורה חקלאית או לחלופין להשקות ולטפל במטע או בחממה. החקלאי מפסיד כאן משמעותית את הפרנסה שלו ואנו פועלים מול רשות המיסים עם תום המלחמה לתת פיצוי ישיר ועקיף. הקמנו כבר עכשיו צוות שעוסק בפיצויים ואנו נערכים לדיונים אשר צפויים להתחיל כבר השבוע בנושא. בנוסף ייתכן שבעתיד יהיה מחסור במוצרים מסוימים בעקבות המצב.  

"המצב מורכב עוד יותר כאשר מדובר ברפתות או בלולים. שכן חייבים להאכיל את בעלי החיים ולדאוג להם לתנאים נאותים. לחלק מהרפתות והלולים יש מרחבים ממוגנים אך בגלל שהרפת והלול פרוסים על שטח גדול וזמן המילוט למרחב המוגן קצר מאוד והחקלאים חשופים לירי. חשוב לציין כי חלק מהרפתות התחילו לחזור לפעולה בעוטף עזה. הרפתנים והלולנים ממשיכים ולדאוג לבעלי החיים ולספק חלב וביצים לתושבי המדינה." 

איך שיתוף הפעולה עם משרד החקלאות?  

"אנחנו מקיימים חמ״ל משותף עם משרד החקלאות ונפגשים בכל יום להארכת מצב. את החמ״ל מנהלים שר החקלאות, אבי דיכטר ומנכ״ל המשרד, אורן לביא. הפגישות הללו משמעותיות ביותר ובאמצעות שיתוף הפעולה אנחנו מקדמים נושאים רבים עבור החקלאים, בעיקר בתקופה זו."

Screenshot 2023 10 25 112856
עמית יפרח עם אנשי נתיב העשרה

מה לגבי בעלי צימרים או בתי בד, יקבים ותיירות כפרית? 

"אנחנו פועלים מול המדינה למתן פיצויים עבור העוסקים בתיירות הכפרית. לרוב, עם תום הלחימה, אנחנו מאשרים מול הכנסת את הפיצויים עבור בעלי העסקים, כאשר העיקרון המונח לפנינו הוא השוואת מקור ההכנסה שנה שעברה באותה התקופה מול השנה הנוכחית." 

ספר לנו על מנהלת "תקומה" שאתה לוקח בה חלק.  

"השתתפתי השבוע בישיבה הראשונה של מנהלת 'תקומה' לשיקום העוטף, יחד עם ראשי מועצות עוטף עזה ועם ראשי הקיבוצים. אני רואה בראש ובראשונה את תפקידה של המנהלת לפעול להחזרת האמון שאבד בביטחון של התושבים. השיקום של האזור חייב לנבוע מאופי וצרכי הישובים, ולא מהנחתות של גורמים ושיקולים זרים. עבודת המנהלת צריכה להיות מלמטה, מהשטח, כדי לתפור לכל ישוב את החליפה שמתאימה לצרכיו." 

מה יקרה לדעתך עם תום הלחימה? האם לדעתך מה שהיה הוא מה שיהיה? 

״לחלוטין מה שהיה הוא לא מה שיהיה. אנחנו מעכלים את המצב הקשה מנשוא של תושבי הדרום. האבדות הן גדולות – הרוגים, פצועים, חטופים. בגוף ובנפש. משפחות שלמות. אנחנו מעבדים את המצב ונפעל לתכנית לשיקום קהילתי ייחודי שלא היה נראה עד כה."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן