יבול שיא
הרפת והחלב
מאגר ניר עציון

מים שקטים באגודת המים של יישובי חוף הכרמל

5 דק' קריאה

שיתוף:

דרך ארוכה עשתה אגודת המים של המועצה האזורית חוף הכרמל. בשנת 2006 נקלעה אגודת המים של יישובי חוף הכרמל לקשיים גדולים וכמעט הגיעה למצב של חדלות פרעון.  יועד לודר, מעין אילה, באותם ימים נציג המושבים באגודה – ביחד עם חבר מעגן מיכאל – הצליחו להציל את האגודה ויזמו שותפות עם גרנות . המתיחות בין המושבים והקיבוצים במועצה הייתה אז בשיאה.  מאוחר יותר פורקה השותפות עם גרנות וכיום האווירה היא אווירה טובה של שיתוף פעולה

השאלה הראשונה ששאלתי את יועד הייתה: "מאין השם הזה יועד? אני לא מכירה אף אחד בשם זה לאנשים בגילך."

ענה לי: "יועד היה הכינוי של אבא שלי בלח"י. אני כנראה היועד הראשון בארץ."

כבר עם תשובה זו, אני קולטת שאביו של יועד, פתחיה זליבנסקי, היה אדם מיוחד במינו. זליבנסקי היה מפקד אזור ירושלים של ארגון הלח"י. "הוא היה דמות מיוחדת במינה," מוסיף יועד. "אבי היה אומר לי ככה: 'משחרר רק המוות'. גדלתי על המשפט הזה והוא מלווה אותי לכל אורך חיי. המשמעות של משפט זה היא שכל משימה שאני לוקח על עצמי – אני פועל ועושה עד להבאת מילוי, על הצד הטוב ביותר – מימוש והגשמה כל נושא, שאני לוקח על עצמי."

 

יועד לידור
יועד לידור

 

נפגשתי עם יועד לודר במשרדו, שכמו על אי מורם ממוקם בין שדות קיבוץ נחשולים, כשמאגר המים הענק נמצא בסמוך. הנוף הנשקף מהמבנה המבודד הוא נוף של מרחב חקלאי עם מראה המאגר המשובב – יש בכך קסם עצום. לעבוד ולעשות במרחב כל כך שקט ומרוחק מהמולת החיים הקיימת בכל ישוב.

יועד לודר, חבר מושב עין איילה, השוכן במועצה האזורית חוף הכרמל. יועד גדל ברמת גן ואת לימודיי התיכון שלו העביר בפנימיה הצבאית. משם פנה לשירות צבאי בגולני. באותה תקופה, רבים מתלמידי הפנימיה הצבאית ביקשו לשרת בגולני. בהמשך הלך לקורס קצינים והיה לקמב"ץ החטיבה בזמן מלחמת יום כיפור. יועד פגש את נאוה, השניים התחתנו, הקימו משפחה והחליטו לחיות במושב. הם קנו נחלה במושב עין איילה והיו למושבניקים.

מושב עין איילה נוסד בשנת 1949, המייסדים היו בעיקר מצ"כיה והונגריה. רוב המייסדים היו ניצולי  שואה. בהמשך, הייתה עזיבה גדולה של בניי המקום. לא היה כמעט דור המשך. המושב נקלע למשבר כלכלי קשה. במשך כל השנים יועד מאד פעיל במושב – חבר בהנהלת הישוב, יושב ראש הוועד, נציג הישוב במליאת המועצה. יועד הוביל להרחבת הישוב.

 

יציאה מהמשבר

בתקופת המשבר הקשה שעבר המושב, בתחילת שנות התשעים, היה יועד אז יושב ראש הוועד והוביל ליציאה מהמשבר. בהמשך, הייתה קריסה של מושביי הצפון – גם אז היה מהמובילים. בשנת 2006 נקלעה אגודת המים של יישובי חוף הכרמל לקשיים גדולים וכמעט הגיעה למצב של חדלות פירעון. עד אז, אגודת המים נוהלה רק על ידי מנהלים חיצוניים. יועד כיהן כנציג המושבים, ביחד עם חבר ממעגן מיכאל, כנציג הקבוצים.

יועד: "חברנו יחד לחלץ את האגודה מהמצב לה הגיעה. באגודת מי חוף הכרמל חברים שמונה קיבוצים, שני מושבים שיתופיים ותשעה מושבים. היחסים בין הקיבוצים למושבים היו מאד קשים. גם הקיבוצים החברים באגודת המים, למעט מעגן מיכאל, היו בקשיים כלכליים. מדובר בקיבוצים שברובם העיסוק בחקלאות היה מועט. המושבים לעומתם עסקו בחקלאות. הם ניצלו את פוטנציאל וזכויות המים עד תום.

"באותה תקופה היה קיצוץ גדול במכסות המים. המושבניקים היו חייבים הרבה כסף בעבור צריכת המים שלהם, הקיבוצניקים הבינו שהמים הם סם החיים לחקלאות. השותפות בהתחלה הייתה מאד טעונה, הייתה יריבות  גדולה. המושבניקים טענו שמכסת המים היתה בזכותם, בשל היותם יצרנים חקלאיים. הקיבוצניקים גם דרשו מכסה. בתוך התהליך שקרה נקראו כולם להזרים כסף לאגודה.

"המושבניקים אמרו כן והביאו כסף לאגודה. הקיבוצניקים סירבו והיו בתחושת אי אמון. כך קרה שעם תחילת שנת 2007, לאחר שהקיבוצים החברים באגודה לא הזרימו כספים, חברה האגודה  ל'גרנות' שהציעה כי חברה בת שלה תנהל את מפעל המים שקרס. בנקודת זמן זו, ביקשו ממני שאהיה יושב ראש אגודת המים. חתמנו עם 'מי רם'  חברת בת של גרנות, הסכם ל-23 שנים, הסכם זיכיון להפעלת האגודה ומפעל המים. הרעיון היה שאנחנו נעסוק בהקצאות ונטפל  ברמה האזורית, ואילו הם יפעילו את מפעל ההשבה גרנות.

 


"אגודת המים היתה עם חוב גבוה והיה צורך להגיע להסכמות. כל הישובים החברים באגודת המים התגייסו והזרימו את סכומיי הכסף לה נזקקה האגודה. החלטתי וכך גם פעלתי, שגם מי שלא הזרים כסף יישאר חבר בעל זכויות באגודה. כך, נשמרה השוויוניות באגודה. התגמול למי שהביא כסף התבטא בעלות המים"


 

"תאגיד 'גרנות' הביאו כסף. במשך חמש וחצי שנים הייתי יושב ראש האגודה ושימשתי  ככלב השמירה של חברת 'מי רם'. עבדתי מול הרשויות, ייצגתי את האינטרסים של יישובי חוף הכרמל. היה כאן ניגוד  אינטרסים בין אגודת המים וגרנות. קיבלתי החלטה לסיים את השותפות הזאת. ההחלטה היתה משותפת והביאה למאבק בין האגודה לגרנות. הפרידה הייתה לא פשוטה. אגודת המים היתה עם חוב גבוה והיה צורך להגיע להסכמות. כל הישובים החברים באגודת המים התגייסו והזרימו את סכומיי הכסף לה נזקקה האגודה. החלטתי וכך גם פעלתי, שגם מי שלא הזרים כסף יישאר חבר בעל זכויות באגודה. כך, נשמרה השוויוניות באגודה. התגמול למי שהביא כסף התבטא בעלות המים.

"שינוי נוסף היה במושב עין איילה. עשינו חוזים מול כל חקלאי ומול כל צרכן מים ולא כפי שהיה קודם, שהחוזה היה מול המושב. יצרתי מתווה שגרם לחקלאים להיות בעלי אינטרס להביא כסף לאגודה.

"רוב הישובים הביאו כסף והצביעו על יציאה מההסכם עם גרנות. היתה זו תקופה מאד לא פשוטה. היינו צריכים למצוא מקורות מימון מול גוף ענק כמו גרנות. בשנת 2011  השתחררנו מגרנות ויצאנו לדרך עצמאית. באותה עת עזבתי את העסק הפרטי שלי והתגייסתי כולי לניהול אגודת מי חוף הכרמל. ב-2012 הפכתי למנכ"ל של אגודת מי רם.  עשיתי שינויים: הגדלנו את כמויות המים שסיפקנו, שיפרנו את איכות המים, הגדלנו את מצאי המים והמשכנו את פיתוח מערכות המים של הישובים.

"הכנסנו מערכת פוטו-וולטאית המייצרת חשמל על המים. מערכת זו מוצבת על דפנות מאגריי המים ומוזילה את ייצור המים. כיום, אגודת המים מי רם, מוכרת 12.5 מיליון קוב בשנה. היום אנחנו מקימים מערכת פוטו-וולטאית במאגר המים במושב הבונים. כל המאגר יהיה מכוסה. זהו מאגר הנפרש על 500 דונם. לאגודת המים יש חמישה מאגרים ועכשיו מקימים את השישי. יש לנו שתי מערכות סולאריות, כעת השלישית בהקמה."

 

מפעל מים ענק

עם חלוף השנים הפכה אגודת המים של יישובי חוף הכרמל למפעל מים ענק.

מאגר הבונים שהקמתו הולכת ונשלמת יכיל בסופו של דבר כ-3.3 מיליון מטר מעוקב של מים שלישונים, בהם ניתן לבצע כל שימוש. המאגר יכוסה בחלקו הגדול על-ידי פאנלים סולאריים, מהם מצפים באגודה להפיק כ-22 מגה וואט – ממש תחנת כח קטנה.

יועד: "יש כאן אתגרים גדולים, ישנן יריבויות על אינטרסים, לא קל לנהל מערכות מהסוג הזה. בעבורי, המשפט אותו הנחיל לי אבי, עדיין מתקיים. אני נלחם על מה שמאמין בו ומוביל לחדשנות. אחד המוטיבים בחיי, שכל אדם אותו אני פוגש יש לי מה ללמוד ממנו. יש באדם הזה מה להוסיף לי ולהעשיר אותי. יחד עם זאת, מרגע שאני  מגבש את דעתי – אני נחוש לצעוד אל המטרה אותה הצבתי."

 

לאן אתה מוביל היום?

יועד: "יצרנו אינטראקציה ושיתוף פעולה עם חברת 'שיכון ובינוי' ולפני מספר חודשים נכנסנו לפרויקט משותף עימם. החלטנו עכשיו לא לסכן כלכלית את אגודת המים. הם משקיעים כלכלית במיזם המשותף ואנחנו שומרים על היותנו רוב ב-60 אחוז. זוהי השקעה של עשרות מיליוני שקלים. כעת אנו מובילים את המשא ומתן. אני מכוון להגשים את מטרת העל שלי – לספק מקסימום מים לכל צרכני המים במינימום מחיר."

יועד לודר כבר אינו ילד, עוד מעט ויהיה בן שבעים. הוא נמרץ, אנרגטי ונראה כי אין קשר בין גילו למראה שלו ולתפקודו. הוא כאן, עובד במלוא המרץ, משלים את המהלכים לבניית המאגר השישי – ואיתו הקמת מאגר סולרי. קיימים עוד פרויקטים עליהם הוא שוקד. כל חקלאי יודע שעלות המים וכמות המים אותו צורך, הינו נתון קריטי ומשמעותי בעלויות הגידול. חקלאים רבים שגידלו גידולים שונים, נכנסו לגירעונות והפסיקו לגדל בשל עלויות המים.

אגודת מי ים של חוף הכרמל יצרה מצב שעלויות המים המוזלות על ידי התפלה הביאו לרווחיות הרצויה. ניהול מורכב, לא פשוט, הן מבחינת הנתונים והן מההיבט האנושי. עם כל השינויים והתהליכים שעברה אגודת מי ים גם היחסים בין חבריי המושבים וחבריי הקיבוצים השתנו לטובה. יש היום באגודת מי ים יחסים  מצוינים בין כל חבריה. נגמרו החשדות, נגמרו היריבויות והאוירה היא אווירה טובה של שיתוף פעולה, כאשר ההחלטות הן ברמה העניינית ושל התמודדות עם כל האתגרים המשותפים.

מחירי מים לחקלאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן