יבול שיא
הרפת והחלב
כלבים

משפחתי וחיות אחרות

4 דק' קריאה

שיתוף:

דניאל מנדל ממושב חוסן וצוות המתנדבים שעובדים איתו משקמים בחווה כלבי עמותה ומלמדים משפחות, מבוגרים וילדים – כיצד לתקשר נכון עם כלבים וחיות אחרות, כיצד ליהנות מכלבים, כיצד לתקשר עם הכלב שלהם בדרך חווייתית ואף מוציאים ילדים מהמסכים ל-24 שעות ומכניסים אותם לעולם המופלא של הכלבים וחיות אחרות

דניאל מנדל ממושב חוסן שבגליל, הוא כלבן, מורה ומאלף כלבים. אחרי 21 שנים של טיפול מסור בחתול, הוא התאהב בכלבים (כי מי לא?), התנדב בעמותות SOS חיות והפך לרכז נוער ומאלף מקצועי.  

עם הידע ואהבתו להולכים על ארבע, הקים דניאל את "דוג סנטרמרכז חינוך לכלבים ואנשים". בנוסף לכך, דניאל הוא הבעלים של מקום מופלא בשם "החווה" המסופח ל"דוג סנטר". דניאל וצוות המתנדבים שלו משקמים בחווה כלבי עמותה, ומלמדים מבוגרים וילדים כיצד לתקשר נכון עם כלבים וחיות אחרות, כיצד ליהנות מחברת כלבים וגם כיצד לתקשר עם הכלב שלהם בדרך חווייתית. 

החווה של דניאל אפילו מוציאה ילדים ממסכים ל-24 שעות ומכניסה אותם לעולם המופלא של כלבים ושאר בעלי חיים.

מאיר גור צלם כלבים
דניאל עם ילד והמון חברים קטנטנים

אז איך הכול התחיל? 

"התחלתי את דרכי בעולם הכלבים בשנת 2008 כמתנדב בכלביית SOS נתניה," מספר דניאל. "לקחתי כלבים בעייתיים הביתה למטרת שיקום עד למציאת בית. בדרך זו שיקמתי ואילפתי מעל 60 כלבים, כולם מצאו בתים נפלאים וחלקם אף שומרים עימי על קשר. 

"במהלך חמש שנות פעילות התנדבותית זו, התייעצתי עם עשרות מאלפים, למדתי את שיטות האילוף שונות וחיפשתי עוד המון אינפורמציה בתחום הכלבנות. המסקנה העיקרית אליה הגעתי היא שבאילוף המסורתי – הכלב לומד לפחד מדברים מסוימים כמו 'תיזהר, אם תעלה על הספה – תקבל עונש!', אבל נוכחתי לראות שהרבה כלבים בסיום תהליך האילוף הלכו עם הראש למטה, קצת עצובים, כאילו משהו בהם נכנע לתהליך – לכן חיפשתי שינוי בדרך שלי, ומצאתי את שיטת ה'מרקר טריינינג'. 

"העיקרון המנחה לשיטת מרקר טריינינג הוא פשוט – במקום להגיד לכלב מה לא לעשות – להגיד לו מה כן! ו'הכי מצחיק' שזה עובד הרבה יותר טוב. 

"דוגמה קלאסית לשינוי בגישה היא – פעם כשכלב רצה לעלות על הספה הייתי צועק 'תיזהר' או 'לא' – והוא באמת היה מתרחק ולא עולה על הספה, אבל ברגע שהייתי יוצא מהבית – הכלב היה שוכב בכיף על הספה… הוא לא למד לכבד את חוקי הבית אלא רק להיזהר כשאני בסביבתו. היום בגישת ה'מרקר טריינינג' – הכלב שלי יודע שהספה הרבה פחות כיפית מהמיטה שלו, ולכן הוא לא יעלה עליה גם כשאני לא בבית!"

העיזים מצטרפות לחגיגה
העיזים מצטרפות לחגיגה

על חוות וחלומות 

לדניאל היה תמיד חלום להקים חווה. לכן הוא ובת זוגו ושלושת ילדיו עברו למושב חוסן בגליל המערבי בעקבות החלום להקים חווה כלבנית. "דוג סנטר" הוא מרכז חינוך כלבים שפועל 10 שנים עם שיעורים בבתי ספר וקייטנות.  

מספר דניאל: "בתקופת הקורונה קניתי נחלה במושב חוסן שבצפון. בחלק אחד אני גר ובחלק השני מתקיימת החווה שלנו, עם שני חצרות לכלבות וגוריהן וכלבי עמותות בשיקום. בחווה יש גם עיזים, תרנגולות מכל העולם ופינת ההצלה לארנבונים." 

מה הסיפור מאחורי העיזים? 

"האמא מישוב ערבי הוגדרה כאמא לא מועילה, כי היא המליטה 3 גדיים ללא יצור חלב. אז במקום שיהרגו אותה – לקחנו אותה עם הגדיים והצלנו אותם עם בקבוקי מטרנה, וכך בעצם התאמנו אותם כשייכות לבני אדם, הם מתנהגות בדיוק כמו כלבים. 

"החווה שלנו היא מרכז לימוד המיועד למשפחות, ילדים, צעירים וזקנים," הוא ממשיך. "זהו מקום המאפשר לי ללמד ולעביר את האהבה שלי לכלבים תוך שמירה על רווחת בעלי החיים שלנו ובטיחות המבקרים.  

בחווה אנחנו משקמים כלבי עמותה ומלמדים מבוגרים וילדים איך לתקשר נכון עם בעלי חיים ואיך ליהנות ולהבין את הכלב שלהם בדרך חווייתית. הפעילות בחווה מותאמת אישית לכל קבוצה או משפחה שמגיעה, לפי הצרכים, האופי והרצונות שלה.  

"יש לנו למשל סדנה משפחתית אישית בחוות הכלבים שלנו במושב חוסן שבגליל המערבי. הסדנה מותאמת מגיל 4 עד גיל 99! התכנים שלנו מתעדכנים לפי הרכב הקבוצה. כל סדנה נמשכת שעתיים ולרוב תחשפו ללפחות סוג אחד של ספורט כלבני, כמו: אג'יליטי מסלול נינג'ה לכלבים; פריזבי צלחות מעופפות עם כלבים וטריקים עם כלבים.  

"עוד אפשר ללמוד על הכלבים שנמצאים במקום ועל פינות ההצלה של החווה, ובמידה ויתאפשר, אפשר ללטף גורים חמודים ולטפל או לאלף כלבים שעוברים שיקום. המשתתפים גם יזכו לבקר את העיזים הננסיות או התרנגולות המיוחדות של החווה." 

כיצד השתתפות בפעילות של החווה עוזרת לילדים?  

"אני עובד עם ילדים שמפחדים מכלבים בהרבה רוגע. אצלינו בחווה ובעמותה חיים 40 בעלי חיים ויש כאן שקט מופלא. יש כאן כלבות וגוריהן, שחיות בחצרות גדולים עם צימרים ומקומות מוגנים, כדי שהכלבות יוכלו לטפל בגורים עד גיל חודשיים. בגיל חודשיים הגורים יוצאים לאימוץ.  

"יש לנו פרויקטים שונים עם ילדים שמגיעים לסיורים וסדנאות. יש ילדים שעושים כאן מחויבות אישית ועוסקים בבנייה, האכלה, ניקיון וטיפול בבעלי חיים – וכולם מרוויחים מזה. בנוסף, כלבות נטושות עם גורים מקבלות כאן מקלט להן ולגורים שלהן. ילדים לומדים כיצד לטפל בבעלי חיים – וכאן אפשר לבקר את הכלבים לאו דווקא כדי לאמץ, אלא להכיר כלבים, לחוש את הגורים, להתלטף וללטף ולקבל הרבה אהבה. אנחנו מלווים משפחות שהופכות להיות חלק מהחווה. כאן מלמדים ילדים להאכיל ולהתקרב אל החיות, תוך מתן כבוד והתייחסות לרצון והיכולת של החיה." 

האם חל שינוי ביחס לכלבים בעשור האחרון בישראל? 

לצערי לא חל שינוי משמעותי. אני מתנדב 11 שנה בעמותות ולצערי – יש עדיין יחס רע ונטישות של כלבי בית."

Screenshot 2023 06 13 163218
ילד מלטף גורי כלבים ב"דוג סנטר". אלבום פרטי

טיפים לקיץ 

תן לנו כמה טיפים לאילוף כלבים שכל אחד יכול ליישם לבד: 

* לפני הקיץ כדאי להכין גלידות לכלבים לפי מתכונים.  

* אפשר להקפיא פירות, מה שנותן להם עיסוק ביום קיצי לוהט בחצר. 

* אפשר לחלוק עם הכלבים אבטיחים. 

* לא לשכוח להוציא אותם לטיולים רק כאשר לא חם מידי או קר מידי. 

* והכי חשוב – לדאוג שתמיד יהיה להם נעים וטוב לחיות במחיצתכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן