יבול שיא
הרפת והחלב
משפחת נוי מאיר

משק ריש לקיש: עצי הזית העתיקים בישראל

6 דק' קריאה

שיתוף:

כינויו של רבי שמעון בן לקיש, שחי בציפורי, המוזכר בתלמוד הבבלי, הוא גם שם בית הבד האורגני של משפחת מאיר הר-נוי ממושב ציפורי. במושב גדלים כ-2,500 עצי זית עתיקים, שגילם נע בין 500 ל-1,400 שנה – ומיכה מאיר הר-נוי קיבל את האחריות עליהם בחכירה והוא מפיק מהם ומעצי זית חדשים את אחד משמני הזית הטובים בישראל. לפני כ-15 שנה הקימה משפחת מאיר הר-נוי – מיכה ורחל וששת ילדיהם – את בית הבד המשפחתי, כולו בנוי מחומרים טבעיים ומקומיים, בו הם מארחים קבוצות של מבקרים

כבר בבחירת השם של בית הבד ומתחם התיירות הכפרית של משפחת נוי-מאיר, ניתן להבין, שיש כאן סיפור מיוחד במינו. ריש לקיש היה שמו של רב, שחי בציפורי בתקופת המשנה והתלמוד. שמו היה, שמעון בן לקיש. לא במקרה נבחר השם הזה, המסמל את דרכה של משפחת מאיר הר-נוי עם עצי הזית. אחת מאמרותיו הידועות של רבי ריש לקיש: "אני ראיתי זבת חלב ודבש של ציפורי והייתה שישה עשר מיל על שישה עשר מיל" (מגילה ו'). מושב ציפורי הוא למעשה יישוב עם היסטוריה של אלפי שנים. מיכה ורחל מאיר הר-נוי הגיעו למושב ציפורי לפני כארבעים שנה. כאן ילדו וגידלו, ששה ילדים. הן למיכה והן לרחל סיפור חיים יוצא דופן. כשהגיעו לציפורי והם זוג צעיר – מיכה היה חקלאי גדול בענף זרעי המכלוא. היה להם משק מאד אינטנסיבי. מיכה השתמש בחומרי הדברה בענף הזרעים.

 

משק ריש לקיש
משק ריש לקיש

 

כל ששת ילדיהם, עם הגיעם לגיל ההתבגרות, בחרו לצאת ללימודים בשדה בוקר, בית ספר המחנך לאקולוגיה ולחינוך סביבתי. כפועל יוצא של לימודיהם בבית ספר זה – לא הסכימו לחזור למשק ולעבוד בענף הזרעים, שבו יש שימוש בהרבה מאד חומרים כימיים, חיטוי  קרקע וחומרי הדברה. היו אלו שנים לא קלות, רוויות מתחים והמון השקעות. לכל אורך הדרך, הן ההורים והן הילדים, אהבו מאד לטייל וכולם מחוברים לטבע. כבר בצעירותם היו מיכה ורחל יוצאים עם כל ששת הילדים למסוק את הזיתים העתיקים של ציפורי. המשפחה כולה היתה מוסקת את הזיתים, מביאה את הזיתים לבית בד ויצרו לעצמם שמן זית. היה זה בשנים בהן המודעות לאיכויות שמן הזית היתה מועטה. הקשר לאדמה ולמושב היה חזק. באותם ימים, הילדים באו למיכה, אב המשפחה והציעו לקחת על עצמם לטפל בעציי הזית העתיקים שמסביב לציפורי. בציפורי יש כ-2,500 עצי זית עתיקים. גיל עצי הזית נע בין 500 ל-1400 שנה.

מיכה: "בשנת 2003 יצא מכרז מטעם המנהל לחכור את עצי הזית הללו. מכאן התחלנו בדרך הזאת והסתבר שיש קושי גדול, עלות המסיק היתה מאד גבוהה.  שני זנים יש  לזיתים העתיקים בציפורי, סורי ומליסי. שני שותפים חברו לעסק, הם שהביאו את השמן שייצרנו למסעדות יוקרה – והשמן שלנו, בשל טעמו ואיכותו, הפך לשמן זית מאד מבוקש. "בשלב זה התרחבנו ולקחנו את כל כרמי הזיתים שבמושב. היו אלו כרמי זיתים מוזנחים ולא מטופלים. שיקמנו אותם והרחבנו את מעגל היצור. בשנת 2005 קנינו בית בד משפחתי קטן, שמייצר כ-300 ק"ג בשעה. במהלך אותן שנים הפקנו מידי שנה כ-150 טון שמן זית, שרובו נמכר לקליינטים באזור המרכז. קניית בית הבד הביאה את כל הילדים וגרמה להם להיכנס יותר לעניין. בעצם הכנסנו את כל ילדי המשפחה לעניין, והם החליטו להקים בית בד בר-קיימא, כאשר המשמעות היא להקים ולבנות בית בד מחומרים טבעיים ומקומיים, חומרים הנמצאים בחווה שבציפורי."

 

בית בד בר קיימא

הקמת ובניית מבנה בית הבד של משפחת מאיר הר-נוי היתה בנייה עצמית, מאמץ משותף של כל המשפחה. אילן, הבן השלישי במשפחת מאיר הר-נוי, השתחרר מהצבא בשנת 2005 – והוא זה שלקח על עצמו להוביל את בניית המבנה.  מיכה: "היינו בין הראשונים בצפון שבנינו בית מקש ובוץ! קיבלנו ספר הדרכה לבניית בית מבוץ וקש, מדריך לבנייה ירוקה שיצא לאור בארצות הברית – הספר הזה היה התנ"ך שלנו. כל המשפחה עבדה – בנינו את הבית על מבנה של לול תרנגולות. במשך שלושה חודשים עבדנו, ובית הבד שלנו קם והיה בזמן זה – בית לתפארת.

"מכיוון שבית בד הינו מפעל מזהם, בשל תוצרי הלוואי, החלטנו שאצלנו זה יהיה אחרת. כבר עם הקמת בית הבד, הקמנו מערך של טיהור מי שטיפת המכונות. זהו מערך ביולוגי. גילינו שהפסולת של המוצקים של הזית, הגפת מתאימה למזון לבקר. יצרנו שיתוף פעולה עם משק במושב המגדל עדרי בקר, הגפת עובר אליהם והם מאביסים את הבקר שלהם בחומר זה. כמו כן, אנחנו עושים קומפוסט מהגפת ומשתמשים בזה לדישון עציי הזית. עלים של העצים אנו נותנים למשק עיזים בישוב. "בשנת 2008, פניתי לאיילה, בתי הבכורה, וביקשתי ממנה לבוא ולנהל את כל האימפריה הזו. איילה היתה אז בדרך ללימודי הדוקטורט שלה, בתחום מחקר אקולוגי. נושא המחקר היה: איך לשמור  על ניהול שטחים פתוחים."

 

מיכה ורחל מאיר נוי
מיכה ורחל מאיר נוי

 

איילה נענתה לאתגר והחליטה לשנות את מסלול חייה, כאשר היא מצטרפת לעבודה משותפת עם מיכה בבית הבד: "אני אגרונומית במקצועי, בעלת תואר שני והבנתי שעולם הזיתים הוא עולם ומלואו. הידע של עולם הזיתים הוא בגידול ובטיפוח העצים. המסיק חייב להיות מאד מדויק, כמו גם יצירת השמן בבית הבד, אחסון שמן הזית והפצתו. מכיוון שבמהות שלי אני חוקרת, הבנתי שאפשר להגיע מאד רחוק, הן מבחינת הטעמים והן מבחינת האיכות והנינוחות. "שמן זית הוא מוצר בעל איכויות בריאותיות וסגולות מהמעלה הראשונה. ענף שמן הזית דומה במובנים רבים מאוד לענף היין. פניתי ללימודים במכללת תל חי. הקורס בו התמחיתי התמקד בגידול זיתים והפקת שמן זית. הקורס פתח בפניי צוהר והבנה שזהו עולם בעל פוטנציאל הרבה יותר גדול ממה שנראה על פניו. בנוסף, הצטרפתי  להנהלה הענפית של  ענף הזית, התנדבתי במשך שמונה שנים בענף הזית.

"פניתי ללימודים, בעיקר בספרד, שם יושב ארגון  השמן העולמי. למדתי שם והייתי בפאנל של טועמי שמן זית. משנת 2018  קיים חוק ששמן הזית חייב לעבור בדיקה כימית ובדיקה אורגנולפטית (בדיקה חושית). כיום אני מלמדת בקורס עם אהוד סוריאנו לחקלאים, קורס בו אנו מלמדים איך להעריך איכות, לבחון, לבדוק ולייצר שמן זית איכותי יותר, בכל שלבי התהליך. כמו כן, אני עובדת בייעוץ לחברות גדולות, בתי בד גדולים- ועוזרת גם לחקלאים קטנים המגדלים עציי זית. עולם הזית הניע אותי מבחינה מקצועית ואף הניע אותי לפרויקטים חברתיים וקהילתיים, חוצי עולם."

 

מיכה, מה תפקידך בממלכת הזיתים?

מיכה: "אני מטפל בעצי הזית, עוסק בארגון המסיק והאירוח בבית הבד. הרחבנו את המקום בשנים האחרונות. הקמנו כאן בבית הבד מרחב לתיירות כפרית ואנו מארחים ביקורים וסיורים של קבוצות ויחידים. בביקור אנו מלמדים ומראים את ייצור השמן ומתמקדים בהנכחת הידע של ענף הזית. עד תחילת תקופת הקורונה היו מגיעות לכאן משלחות מכל העולם, כדי ללמוד על שמן הזית – מהו שמן זית איכותי וכיצד לזהות זאת. משבר הקורונה יצר משבר כלכלי במתחם – והיום התיירות המגיעה אלינו היא תיירות מקומית בלבד ורק בקבוצות קטנות."

 

מה עושה שמן זית איכותי וברמה גבוהה?

איילה: "השמן חייב להיות נקי מרעלים לחלוטין. כיום, גם רופאים קונבנציונליים ממליצים על שמן הזית שלנו. הם ממליצים עליו במקרים של סכרת, השמנת יתר ומחלות נוספות. יש לנו לקוחות שחלו בסרטן, ותוך כדי הטיפולים הכימותרפיים שעברו, לקחו משמן הזית שלנו והעידו שהשמן הציל אותם ועזר להם בהתמודדות עם תהליך ההחלמה. הם מוסיפים כף שמן זית לכל תבשיל. יש כאלו ששותים כף שמן זית עם כוס מים פושרים ומיץ לימון כל בוקר. שתייה זו ידועה בעיקר בשביל ניקוי הכבד.

"כל שמן שלנו אני בודקת, שלא יהיו שאריות של חומרי הדברה. בשל ההקפדה הזאת בכל התהליך, יש בשמן הזית של 'ריש לקיש' פי עשר יותר נוגדי חמצון, וויטמינים, בעיקר ויטמין E ו-K משמני זית אחרים."

 

עלויות לא פשוטות

השיחה חוזרת לעסק המשפחתי. מסתבר שבנם הרביעי של מיכה ורחל, חגי, שותף אף הוא בעסק המשפחתי. חגי טייל במשך 15 שנים בעולם. בכל שנה, עם תחילת עונת המסיק וכבישת השמן, היה מגיע ל'ריש לקיש' ומפעיל את בית הבד. חגי הוא המקצועי בהפעלת בית הבד. היום חגי בסוף שנות השלושים שלו, גר במשק ליד ההורים, איילה באותו מתחם גם היא.

ומה עם חיכוכים, יש ביניכם?

איילה מחייכת ועונה: "לא פשוט לנהל עסק משפחתי כזה. כל אחד מאיתנו מגיע מזווית ראייה שונה. אבא הגיע מהעולם הקונבנציונלי. אני הגעתי מהעולם האקולוגי האורגני ומהתפיסה הסביבתית. אמא הגיעה מהעולם האנטרופוסופי. חגי הוא בעולם הבודהיסטי."

 

ספרי על קשיים, ומשברים?

איילה: "לפני  משבר הקורונה, היינו במשבר  כלכלי, עלתה מחשבה לסגור את המתחם. אבא פנה אלינו וביקש שנמשיך את העסק. החלטנו בהחלטה משותפת להמשיך את העסק. הביקוש לשמן הזית שלנו מצוין – הבעיה, כמו תמיד, היא העלויות."

מיכה: "עולם עציי הזית הוא עולם ומלואו. העולם הזה הפגיש אותנו כאן במרכז המבקרים עם אנשים מעניינים שהגיעו ממדינות רבות בעולם, חקלאים שמשמרים  ערכיי טבע, נוף ומורשת ומקבלים שכר מהמדינה. חקלאים אלו משמרים את האינטרס הלאומי. אני עובד בטיפוח כל עציי הזית העתיקים כאן בציפורי, עובד, שומר ומטפח אבל יש לזה עלויות." מיכה קיבל השנה פרס ממשרד החקלאות. פרס על חקלאי מצטיין בחקלאות משמרת. עולם הזית של משפחת נוי-מאיר הפך לעולם ומלואו. מעצם היותם, חקרנים, אקולוגיים, אנשי עבודה, אנשי ספר, הפך עולם הזית של "ריש לקיש" למקור של ידע רחב ועמוק.

איילה: "בציפורי גילו ומצאו בחפירות ארכיאולוגיות כדי שמן מהתקופה הניאוליתית, ממצאים מלפני 8,000 שנה. משמעות הדבר שמכאן הכל התחיל. הכיוון שלי היום מתמקד בהקניית ידע והבנה על איכות שמן הזית. כיום אני מרצה ומלמדת בעולם על חשיבות האיכות שבשמן זית. אני מקווה ורוצה להאמין שככל שאנשים יבינו מה זה אומר – תרומתי תגדל." לבאים בשעריי "ריש לקיש" – כמו גם בחוויה שלי בפגישה עם משפחה המיוחדת הזאת – עולם שלם ומיוחד נפתח בפניהם. סיפור חיי משפחת מאיר הר-נוי בפניי עצמו הוא סיפור מיוחד במינו. כך גם סיפורה של רחל, אם המשפחה הגדולה הזו. פשטות וצניעות הן שתי תכונות האופייניות להם. כך גם, הליכה ובחירה של כל אחד מבני המשפחה בדרך בה הוא מאמין. כל אחד מהם הוא יחיד ומיוחד וביחד משפחה יוצאת דופן.

"באנו לעשות ולשנות!" כך אומר מזכ"ל תנועת המושבים עו"ד עמית יפרח

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן