יבול שיא
הרפת והחלב
פארק המסילה תל אביב צילום דני סתוי

נווה צדק בניחוח צרפתי עם דנה

5 דק' קריאה

שיתוף:

סיור אישי צבעוני וריחני במרחבי השכונה הראשונה של תל אביב * נווה צדק הופכת למרכז תרבותי וקולינרי עם נגיעות צרפתיות מבלי לשכוח את העבר * עם ברט ומצלמה של הטלפון הנייד, נווה צדק נראית קצת אחרת * סיור עם זווית אישית שדנה סתוי יודעת להעביר לנו בין התחנה לרחוב שבזי, בין שמפניה למקרון

טעם וניחוח בנווה צדק 

נפגשנו עם דנה סתוי במתחם התחנה לקראת הסיור המבטיח ברחובות נווה צדק – שם התחילה תל אביב. דנה בנתה מסלול טיול שייתן למשתתפים/ות בו נקודת מבט אחרת, המדומה לאמילי בפריז Emily in Paris בסדרה המפורסמת – הפעם נקודת המבט של דנה בנווה צדק. ההזמנה של דנה היא לצאת לסיור בניחוח צרפתי בנווה צדק עם טעימות מבולונז'רי ופטיסרי מקומי, תרגילי צילום בנייד, הדרכה וסיפורים פיקנטיים מאז ועד היום – וכניסה לבתי עסק ייחודיים בשכונה הכי יפה בתל אביב. 

התחנה 

על התחנה כבר כתבתי בביקורינו הרבים במקום. הפעם נפגשנו כאן כל משתתפי הסיור, לשיחה וסיפור שדנה הציגה וכן ציידה אותנו בכֻּמְתָּה – כובע ברט צרפתי מסוגנן, כדי להיכנס לאווירה הצרפתית. התחלנו בלגימת כוסית יין מבעבע סטייל שמפיין ותותים אדומים ויצאנו לדרך. 

תחנת הרכבת יפו היא התחנה המערבית של קו הרכבת, כאשר טקס הנחת אבן הפינה התקיים ב-31 במרץ 1890 וכעבור 14 חודשים נחנכה תחנת רמלה ואחרי 6 חודשים נוספים הגיע מסילת הרכבת לדיר אבאן – בית שמש של ימינו. לירושלים הגיע הרכבת לראשונה ב- 26 בספטמבר 1892 והנסיעה מיפו לירושלים ארכה 4 שעות (זמן דומה לנסיעה בכרכרה רתומה ל-4 סוסים). כידוע, היום מתחם התחנה הוא מתחם בילוי ומסמוך לו כבר הוקמה תחנת הרכבת הקלה – הקו האדום תחנת אליפלט, שאחרי הרכבת עולה מתחנת לפני העיר לפני הקרקע ושדרות ירושלים ביפו.

מסיירים בנווה צדק סטייל צרפת צילום דנה סתוי
מסיירים בנווה צדק סטייל צרפת. צילום: דנה סתוי

פארק המסילה 

יצאנו ממתחם התחנה לפארק שהוקם על תווי הרכבת העות'מנית שאת מקומה של המסילה ההיסטורית תפסה מסילת הרכבת הקלה ופארק המסילה הוא גם התקרה של מנהרת הרכבת – הקו האדום. הפארק הפך ללהיט מייד לאחר פתיחתו ולאורכו יש מספר מסעדות, בתי קפה וקירות גרפיטי רבים מעטרים בעיקר את הדופן וקירות הצד הדרומי של הפארק. 

דנה עשתה לנו כמה שיעורים בצילום נכון ומעניין לקירות המצוירים בגרפיטי עם שילוב מטיילים וצלמים. משם המשכנו למרכז סוזאן דלל.

גרפיטי בפארק המסילה צילום דני בר
גרפיטי בפארק המסילה. צילום: דני בר

מרכז סוזאן דלל  

מרכז התרבות סוזן דלל לתיאטרון ומחול שהוקם ע"י משפחת דלל, לזכרה של ביתם המנוחה סוזאן דלל, שנפטרה בתל אביב בשנת 1981 ממנת יתר של הרואין, בגיל 25 בלבד ולאחר ניסיונה להשתלב כרקדנית בעולם התרבות התל אביבי.  

מרכז המחול הוקם במבנה בית הספר לבנים "אליאנס", שהוקם בשנת 1892 וגדל בהמשך גם למבנה הסמוך שהיה בית הספר לבנות של חובבי ציון והוקם בשנת 1908. התבקשנו כל אחד לצלם תמונה אישית במתחם סודן דלל. בחירתי היתה לוח ציון לאולם בו פעלה להקת ענבל של כלת פרס ישראל – שרה לוי-תנאי, ששמה על מפת התרבות והמחול הישראלי, את סגנון הריקוד התימני. 

שמענו מדנה על סוזן דלל, שבכל המתחם הגדול כל כך, שמוקדש לזכרה של סוזן, אין ולו פסל או תמונה של בת המשפחה, שהשקיע כל כך הרבה במתחם. מסתבר שלמשפחה ככל הנראה קשה היה גורלה והטרגדיה של מותה של ביתם, כאן בתל אביב. דנה סתוי מספרת לנו, שיש רק מקום אחד בו מצאה תמונה של סוזן דלל, שלו הייתה חיה היום, הייתה בת 66 בלבד, והתמונה נמצאת נחבאת אל הכלים, מאחורי הקלעים של במת התיאטרון של המקום.

כאן פעלה להקת ענבל צילום דני בר
הבחירה שלי במרכז סוזן דלל – כאן פעלה להקת ענבל. צילום: דני בר

פרחים וניחוח צרפתי 

בהמשך הסיור ביקרנו בשתי חנויות שהן בהחלט סמל לניחוח הצרפתי, שמזכיר לי את בירת הבשמים גראס Grasse, מביקוריי בפְּרוֹבַאנְס  Provenceהצרפתית. 

מיכל פרחים נווה צדק היא חנות קטנה שמיכל מוכרת בה את הפרחים הטריים של היום, למגוון עסקים וזוגות אוהבים שמטיילים במרחבי השכונה. והחנות השנייה היא חנות של בשמים לא שגרתיים וללא מותג מפונפן – פשוט ריחות שיזכירו לכם את העבר שלכם, כי למי שלא יודע – ריח הוא זיכרון. במקום התנסינו בעשרות ריחות שכל אחד העיף אותי למרחב מקום וזמן אחר. אינדבידואל Individual – חנות לבשמי נישה בשכונת נווה צדק. 

רחוב שבזי 

הציר המרכזי של שכונת נווה צדק הוא רחוב שבזי, שהוא חלק משכונה קטנה של עולים מתימן והוקמה כעשור לאחר הקמת נווה צדק, וצפונית לה – היא שכונת שבזי, שנקראת איך לא? על שם המשורר ומגדולי חכמי יהדות תימן של המאה ה-17, רבי שלוֹם שבזי.  

במרכז השכונה ועל רחוב שבזי נמצא המרכז הקהילתי של נווה צדק, אותו מפעילה עיריית ת"א והוא הלב הפועם של הצערת השכונה וחיי הקהילה של הדור הצעיר הבא של השכונה, שנדמה לפעמים, שעקב מחירי הדיור הכל כך גבוהים במקום, הרחיקו משפחות צעירות מלגור במקום.  

דנה מספרת לנו על השנים בהן עבדה כרכזת הנוער במרכז הקהילתי ובהן הכירה את השכנים מבפנים, או כדבריה: "זמן בו יצרתי שיתופי פעולה בקהילה ונחשפתי לרבדים העמוקים של שכונת נווה צדק, כי מעבר למה שחושבים עליה… יש גם את מה שהיא. ואם מורידים לרגע את התדמית והסטיגמות עליה ולומדים להכיר אותה מבפנים, איפה שהלב שלה נמצא …דרך האנשים שלה, המיוחדים, מעוררי ההשראה." 

בין גלריות למקרון 

בשיטוט לאורך רחוב שבזי נכנסים לגלריות עם עבודות אמנות צבעוניות ומפתיעות, רובן ככולן של אמנים ישראליים ובהמשך הרחוב חזרנו לטעמי צרפת. וכשמדברים על דברי מאפה צרפתיים ועל החיבור לנווה צדק, אי אפשר בלי המקרונים של L'amande d'Or בשבזי 61 – חנות קטנה שמוכרת רק מָקָרוּן Macaron בשלל צבעים וטעמים קבועים, אבל בכל ביקור תמצאו גם לפחות טעם חדש אחד שהוא נמכר רק באותו חודש – הפתעת היום. טעמתם פעם מקרון לאבנה זעתר? בזוקה פטל? לוונדר? גבינה כחולה ואגוזים?  

לכו לשבזי 61 ותמתין לכם גם הפתעת החודש.

מקרונים בנווה צדק צילום דנה סתוי
מקרונים בנווה צדק. צילום: דנה סתוי

נווה צדק של דנה סתוי 

החיבור בין השכונה לבין דנה הוא חיבור שעובר בצרפת. כך מספרת דנה: "דרך הטעמים שהנווה צדק משאירה, קצת ישראל וקצת צרפת עם כל הפטיסרי Patisserie והבולונז'רי Boulangerie והעולים החדשים מצרפת שהשתכנו בשכונה." 

ממשיכה סתוי: "נווה צדק תכנס גם לכם ללב בחזרה, אם תתנו לי…וואלה Wala. היא תספר לכם את הסיפור שלה שהוא ישן וחדש ובעיקר סיפור מרתק של שינוי, שרלוונטי לחיים שלנו, לא משנה באיזו תקופה! ועבורי היא הזדמנות להתחדש גם במוכר והידוע ולהמציא את עצמי מחדש." 

בא לך עוד פרטים מעניינים על הסיור? הסיור המפנק ומושקע כולל הדרכה וביקור בכמה מקומות בשכונה מבפנים, 2-3 טעימות בשביל הכיף ותחושה של תיירים! כמה תרגילי צילום בנייד בשביל הסקרנות והמזכרת ובסיום הסיור תקבלו לקבוצת הוואטסאפ "בוק" של תמונות וסרטונים של משתתפי הסיור מהחוויה יחד ועוד פינוקים שיתגלו רק בסיור עצמו!  

משך הסיור כ-3 שעות ומתקיים בנווה צדק, תל אביב. בכל חודש מפורסמים מועדים חדשים בפיסבוק של דנה ובבלוג זמן איכות… 

בנוסף לסיור הצרפתי בנווה צדק, דנה עורכת סיור קולינרי שמשלב מאכלים יפואים, וטיול בעקבות סיפורים ביפו העתיקה ושוק הפשפשים. ותשאלו גם על הסיור הקולינרי של דנה באשדוד. פרטים גם באינסטוש של דנה (https://www.instagram.com/dana_81) או בטל':050-5418675 . 

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן